اگر به دنبال شغل و استخدام در شرکتهای معتبر هستید قطعا یکی از چیزهایی که برای تقاضای آن شغل به آن نیاز دارید رزومه است. در واقع شما با طراحی حرفهای رزومه و ارائه این معرفی نامه به کارفرما سعی میکنید اطلاعات جامعی در مورد شخصیت، تحصیلات، مهارت ها، سوابق شغلی و … را ارائه دهید. ازاینرو داشتن یک رزومه حرفهای میتواند شانس شما را برای استخدام افزایش دهد. بنابراین باید سعی کنید نوشتن رزومه کاری خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا بتوانید کارفرمایان را تحت تاثیر بگذارید.
اگر میخواهید بدانید که رزومه چیست و چگونه یک رزومه اصولی و حرفهای بنویسید پیشنهاد میکنیم تا پایان این مطلب با شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک همراه باشید.
معنی کلمه رزومه چیست؟
شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که معنی رزومه چیست؟ رزومه یا کارنامک در واقع نوشتهای است که پیشینه تحصیلی، شغلی ، مهارتی و بعضی از جزئیات زندگی فرد در آن ذکر میشود تا کارفرمایان و شرکتها بتوانند با ارزیابی آن در مورد استخدام فرد تصمیم گیری نمایند. در برخی از کشورها به جای واژه رزومه از CV یا Curriculum Vitae استفاده میکنند.
برگه رزومه چیست؟
در پاسخ به سوال منظور از رزومه چیست میتوان گفت سندی است که دربردارنده سوابق تحصیلی، شغلی و مهارتها و دستاوردهای فرد است که برای تقاضای یک موقعیت شغلی به آن نیاز خواهد داشت. یک رزومه حرفهای میتواند اطلاعات و تجربیات فرد را به بهترین شکل ممکن به شرکتها و کارفرمایان نشان دهد.
یک نمونه رزومه طراحی شده نوعی سند بازاریابی نیز محسوب میشود که با استفاده از آن میتوانید بازاریابی انجام دهید. در این سند میتوانید به خوبی تواناییها، مهارتها، صلاحیتها و تجارب خود را به کارفرمایان عرضه کنید. ازاینرو هر چقدر که بتوانید خود را بهتر معرفی نمایید، کارفرما راحتتر میتواند تصمیمگیری کند.
برای نوشتن رزومه هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و شما میتوانید به دلخواه خود آن را تهیه و تزئین کنید. رزومه میتواند به صورت چاپ شده بر روی کاغذ در یک الی حداکثر دو صفحه و یا الکترونیکی و در قالب PDF و DOC باشد.
چرا باید رزومه داشته باشیم؟
رزومه برای چیست؟ چرا چاپ رزومه خوب اهمیت و ضرورت دارد. توجه داشته باشید که استخدام در خیلی از مشاغل بدون داشتن رزومه امکان پذیر نیست و متقاضیان آن سمت شغلی باید حتما رزومه خود را ارائه دهند. از مهمترین علل ضرورت رزومه نویسی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
· رزومه میتواند بهتر شما را معرفی کند
مهمترین هدف نوشتن رزومه به تصویر کشیدن تواناییها، مهارتها، تجارب نیروی کار به کارفرما است. به عبارتی رزومه شرایطی را فراهم میکند تا کارفرما با متقاضی کار بیشتر آشنا شود و طرفین بتوانند در مورد استخدام به توافق برسند.
· موجب جلوگیری از اتلاف وقت میشود
با داشتن رزومه میتوان فرآیند استخدام را تسهیل بخشید. به این ترتیب بدون آنکه مجبور به اختصاص دادن زمانی طولانی جهت مصاحبه حضوری شوید، کارفرما میتواند بر اساس رزومه ارسالی شما به گزینشتان بپردازد و احتمال استخدام شما بیشتر خواهد شد. با طراحی اختصاصی امضا میتوانید روزمه خود را حرفهایتر کنید.
· رزومه خوب حرفهای بودن شما را نشان میدهد
معمولا افراد با تجربه و ماهر رزومههای پرباری دارند و کارفرما با مطالعه آن میتواند به راحتی به میزان حرفهای بودن آنها پی ببرد. بنابراین باید تنظیم فایل رزومه را با نهایت دقت انجام دهید.
· با ارائه رزومه میتوانید به شغل مورد نظرتان دست یابید
اگر یک رزومه خوب و حرفهای داشته باشید شانس بیشتری برای رسیدن به آرزو خود و سمت شغلی مد نظرتان خواهید داشت. در صورتی که طراحی رزومه به نحوی انجام شده باشد که به خوبی به معرفی شما بپردازد، یک وقت مصاحبه حضوری را به دنبال خواهد داشت و اگر به خوبی در مصاحبه حضوری نیز عمل نمایید قطعا استخدام خواهید شد.
انواع رزومه چیست؟
رزومه به روشهای مختلفی نوشته میشود و دارای مدلهای متفاوتی است. از جمله انواع رزومه میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
· عملکردی یا Functional
از این نوع رزومه نویسی عمدتا در موقعیتهای شغلی خاص استفاده میکنند. در رزومههای عملکردی فرد در تلاش است که فقط بر روی مهارتها و سوابقی که با موقعیت شغلی فعلی مرتبط هستند تمرکز نماید. معمولا برای سمتهای مدیریتی این نوع رزومه کاربرد دارد.
· به ترتیب زمانی یا Chronological
در این روش رزومه نویسی سوابق شغلی بر اساس تاریخ درج میشود. به این صورت که آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه ذکر میشود. رزومه نویسی به این سبک از رایجترین و سادهترین روشها است و میتواند برای دانشجویان دارای سابقه کاری خوب بسیار کاربردی و مفید باشد.
· هدفمند یا Targeted
این رزومه میتواند از نوع زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد. اما بیشتر در شرایط خاص استفاده میشود. در این نوع رزومه قسمتهایی مانند مهارتها، سوابق کاری و تحصیلات بر اساس کلمات کلیدی شرح شغلی تکمل میشوند. در صورتی که رزومهها با استفاده از ابزارهای آنلاین مورد بررسی قرار بگیرند رزومههای هدفمند میتوانند نتایج عالی داشته باشند.
· ترکیبی یا Combination
این سبک رزومهها ترکیبی از دو نوع عملکردی و زمانی هستند. بنابراین در آن سابقه کاری و مهارتها به صورت کامل نوشته میشوند.
رزومهها را بر اساس نوع کاربرد نیز میتوان دسته بندی نمود.
· رزومه تحصیلی
رزومه تحصیلی نوعی سند است که محققان و دانشجویان برای درخواست همکاری با مراکز علمی و آموزشی از آن استفاده میکنند. در این رزومه مواردی مانند سوابق تحصیلی، سوابق استخدامی و شغلی ذکر میشود. اما به سابقه کارهای تحقیقاتی و تدریس در دانشگاه، سابقه انتشار مقاله، دستاوردهای علمی و بورسیههای علمی نیز اشاره میشود. در رزومه تحصیلی معمولا بیشتر روی سوابق علمی و تجربه کار در مراکز آموزشی تمرکز میشود.
· رزومه کاری
رزومه کاری یا رزومه استخدام از رایجترین مدلهای رزومه نویسی است که دربرگیرنده اطلاعات کاملی مانند مهارتها، سابقه کار، مدارک تحصیلی، دستاوردها، تواناییها و شرح حالی مختصر از فرد است. این رزومه کاملترین نوع رزومه محسوب میشود. افزودن گواهینامههای تحصیلی و مدارک پایان دورههای آموزشی به رزومه کاری، شانس استخدامی شما را چندین برابر میکند. اگر میخواهید حرفهایتر به نظر برسید، اقدام به طراحی سرتیفیکیت های خود کنید و آنها را به رزومه کاری خود بیفزایید.
· رزومه آنلاین یا الکترونیکی
رزومه الکترونیکی چیست؟ این رزومه با رزومهای که به عنوان یک سند بازاریابی ایجاد میکنید تا حدودی متفاوت است. در واقع در رزومههای کاری یا تحصیلی خود شما باید و نبایدهای رزومه و قالب آن را تنظیم میکنید. اما در رزومههای الکترونیکی شرکت یا کارفرما مشخص کننده بخشهای مختلف رزومه است. به عبارتی این رزومهها همان فرمهایی هستند که در صفحات فرصتهای شغلی کسب وکارهای مختلف مشاهده میکنید و باید در وبسایت درج شده آن را تکمیل کنید تا توسط مجموعه مورد ارزیابی قرار بگیرد. امروزه بیشتر شرکتها فرصتهای شغلی خود را در بخشی از وبسایت خود درج میکنند تا متقاضیان بتوانند رزومه آنلاین خود را تکمیل نمایند و به این ترتیب فرآیند استخدام و دعوت به مصاحبه حضوری شکل میگیرد.
· رزومه کارآموزی
نوعی از رزومه، رزومه کارآموزی است که در این مدل شاخصترین مهارتها، دستاوردها و سوابق کاری دانشجو ذکر میشود تا کارفرمایان بتوانند با توجه به آنها در مورد استخدام کارجو تصمیم گیری نمایند. این رزومه با رزومه کاری دارای تفاوتهایی است که اصلیترین آن این است که کارجو میتواند به موفقیتهای خود در دانشگاه اشاره کند و کارهای پاره وقت خود را ذکر کند.
چگونه میتوانیم یک رزومه حرفهای بسازیم؟
با توجه به اهمیت رزومه نویسی شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که ساخت رزومه چیست؟ رزومه نویسی یعنی چه؟ نحوه نوشتن یک رزومه استاندارد و حرفهای به شرح زیر است.
· انتخاب نوع رزومه
روشهای مختلفی برای رزومه نویسی وجود دارد که هر یک با هدف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین پیش از شروع رزومه نویسی باید عنوان آن را مشخص کنید. در واقع با تعیین اینکه عنوان رزومه چیست میتوانید راحتتر بقیه مراحل را طی کنید. نوع رزومه شما میتواند عملکردی یا مهارتی ، به صورت زمانی، ترکیبی و یا هدفمند باشد.
· وارد کردن نام و اطلاعات تماس
رزومه معمولا با نام و اطلاعات تماس مانند آدرس ایمیل و شماره تلفن آغاز میشود. ضرورتی در نوشتن محل زندگی وجود ندارد و نمیتواند به حرفهایتر شدن رزومه شما کمک کند. نام باید حتما در بالای رزومه و با فونتی بزرگتر و پررنگتر از سایر بخشهای متن رزومه نوشته شود.
· افزودن بخش خلاصه یا هدف به رزومه
بعد از تکمیل قسمت اطلاعات تماس باید یک خلاصه رزومه ایجاد کنید. این بخش به طور خلاصه شامل اهداف شغلی شما میشود و میتواند انتخاب مناسبی برای دانشجویان و کارجویانی باشد که تجربه حرفهای چندانی ندارد. خلاصه رزومه تجربه کاری و مهارتهای مرتبط شما را به کارفرما نمایش میدهد.
· درج مهارتهای نرم و سخت خود
تکمیل نمودن این بخش از رزومه میتواند تاثیر بسزایی در بهتر دیده شدن آن داشته باشد. هر فرصت شغلی نیازمند توانمندیها و مهارتهای خاصی است و کارفرما با مطالعه این بخش به خوبی میتواند تشخیص دهد که شما انتخاب مناسبی برای این موقعیت شغلی هستید و یا خیر. بدین منظور میتوانید از افراد متخصص در نوشتن روزمه “سلام گرافیک” کمک بگیرید. به طور کلی مهارتها به دو دسته مهارتهای نرم و سخت دسته بندی میشوند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
· مهارتهای نرم
منظور از مهارتهای نرم یا مهارتهای بین فردی مهارتهایی مانند توانایی مدیریت و رهبری، توانایی حل مسئله، روابط عمومی، مدیریت زمان، روحیه همکاری و … است.
· مهارتهای سخت
مهارتهای سخت یا قابل اندازه گیری نیز به مهارتهای فنی و تخصصی مرتبط با شغل اشاره دارد. این مهارتها با توجه به میزان تسلط فرد به چند سطح مقدماتی، متوسط، پیشرفته و متخصص تقسیم بندی میشود.
مهارتها و تواناییهایی که بیشتر با موقعیت شغلی مرتبط باشند دارای اولویت و اهمیت بیشتری هستند. بنابراین لازم است که این بخش را با صداقت و بدون اغراق در تواناییهای خود تکمیل نمایید تا بعدا با مشکلی مواجه نگردید.
· سوابق شغلی خود را درج نمایید
یکی از مهمترین بخشهای نوشتن رزومه مربوط به ذکر سوابق شغلی است. سعی کنید از نوشتن سوابق کاری نادرست و غیر واقعی خودداری نمایید. سوابق کاری خود را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید و ابتدا آخرین شغل خود را ذکر نمایید. برای هر عنوان شغلی باید تیترهای زیر را نوشته و اطلاعات آنها را تکمیل کنید.
- نام شرکت یا سازمان
- شهر و موقعیت مکانی
- عنوان شغلی
- شرح وظایف
- تاریخ شروع و خاتمه همکاری
این بخش تا حد زیادی نشان میدهد که آیا واجد شرایط این فرصت شغلی هستید یا خیر؟ سعی کنید تا حد امکان توضیحات لازم را به صورت مختصر بنویسید و تنها به دستاوردهای کلیدی خود در شغلهای قبلی اشاره کنید. در صورتی که سابقه حرفهای چندانی ندارید، میتوانید به دورههای کارآموزی که گذراندهاید اشاره کنید.
· وارد کردن تحصیلات خود
خیلی از موقعیتها و فرصتهای شغلی به میزان تحصیلات خاصی نیاز دارند. ازاینرو ذکر تحصیلات دانشگاهی در رزومه نویسی بسیار اهمیت دارد. البته این قسمت باید به صورت کوتاه و مختصر و تیتروار نوشته شود. به این ترتیب که ابتدا نام دانشگاه، شهر، رشته، مقطع تحصیلی ، زمان شروع و پایان تحصیلات را بنویسید. در صورتی که دانشجو هستید یا اینکه تازه فارغالتحصیل شدهاید و تجربه کاری اندکی دارید تکمیل بخش تحصیلات میتواند خیلی به شما کمک کند.
· جوایز و گواهینامههای آموزشی را فهرست نمایید
در صورتی که در کنار تحصیلات دانشگاهی در دورههای آموزشی نیز شرکت کردهاید و موفق به اخذ گواهینامه شدهاید حتما آن را در رزومه خود درج کنید. علاوه بر این اگر در مشاغل گذشته خود جوایزی کسب کردهاید نیز مانند کارمند نمونه حتما به آن اشاره کنید. به طور کلی هر دورهای که گذارندهاید و مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظرتان است را در رزومه بنویسید.
· افزودن بخشهای اختیاری به رزومه
اگر در رزومه خود فضای سفید زیادی دارید میتوانید قسمتی از آن را به علایق یا دستاوردهای خود اختصاص دهید. این تکنیک برای جذابتر نمودن رزومه افرادی که تجربه کاری چندانی دارند و یا دانشجو هستند میتواند بسیار مناسب باشد. افزودن این بخش کاملا اختیاری است اما میتواند تاثیرات مثبتی بر رزومه کاری داشته باشد.
· میزان آشنایی با زبانهای خارجی
امروزه اکثر مشاغل در ایران نیاز به شناخت و مهارت نسبی به زبانهای خارجی مانند زبان انگلیسی دارند. بنابراین خوب است که به غیر از زبان مادری به زبانهای دیگری مانند زبان انگلیسی مسلط شوید تا بتوانید فرصتهای شغلی بیشتری داشته باشید. در رزومه خود نیز حتما به زبانهایی که بلدید و میزان آشنایی با آنها در سطوح مسلط، خیلی خوب، متوسط و مقدماتی اشاره کنید.
· قالب بندی کردن رزومه
به همان اندازه که اطلاعات رزومه و چیدمان آن حائز اهمیت است باید به قالب بندی رزومه نیز توجه نمود. منظور از قالب بندی انتخاب فونت مناسب، حاشیهها و فاصله است که اگر به درستی استفاده شود میتواند رزومه شما را خیلی تمیز و حرفهای نشان دهد. علاوه بر این بر خوانایی رزومه نیز میافزاید.
· رزومه خود را ویرایش کنید
پس از رعایت و اجرای تمامی مراحل ذکر شده باید رزمه را از لحاظ غلط املایی، گرامری و نقطه گذاری ویرایش و کنترل نمایید. حتی میتوانید رزومه خود را برای دوستانتان بفرستید تا در صورت وجود هر گونه ایراد در متن آن بتوانید آنها را برطرف کنید و یک رزومه حرفهای و بینقض داشته باشید. این موضوع خیلی اهمیت دارد، زیرا یک روزمه دارای غلط املایی یا محتوایی ممکن است موجب حذف شدن شما از لیست بررسی رزومهها و از دست دادن آن شغل شود. همچنین سعی کنید که رزومه تان تا حد امکان مختصر و کوتاه و حداکثر تا دو صفحه باشد.
قالب بندی یک رزومه حرفهای چگونه است؟
برای قالب بندی یک رزومه حرفهای و استاندارد تمامی موارد زیر رعایت میشود.
- فونت متن بین 10 -12 و تیترها 14 -16
- استفاده از فونتهای مناسب و رسمی مانند B Nazanin و B Zar برای رزومههای فارسی و فونتهای Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی
- حاشیه متن از هر طرف حداقل ۲ الی ۳ سانتی متر
- قسمت مشخصات فردی فونتی بزرگتر از کل متن داشته باشد (البته بیشتر از ۱۴ نباشد)
- استفاده از بولت برای فهرست وار کردن اطلاعات هر قسمت
- رزومه باید یک صفحه و حداکثر دو صفحه باشد (هر چقدر صفحات بیشتر باشد تاثیرگذاری آن کاهش مییابد)
- هر نوع اشتباه تایپی، غلط املایی و نگارشی موجب غیرحرفهای نشان دادن رزومه میشود.
- فایل نهایی رزومه را با فرمت PDF برای کارفرما ارسال کنید. اما خودتان یک نسخه WORD داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید آن را تغییر دهید و بروزرسانی کنید.
فایل رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟
فرمت فایل رزومه چیست؟ به صورت WORD بهتر است ذخیره شود یا PDF؟ معمولا اکثر متقاضیان کار رزومه خود را به صورت فایل پی دی اف، ورد و یا تکست برای شرکت یا کارفرما ارسال میکنند. اما بهترین فرمت برای ارسال رزومه PDF است.
زیرا در صورتی که رزومه با فرمت ورد و یا تکست ارسال شود، ممکن است که ساختار و فونت آن در نمایشگر سیستم کارفرما به شکل دیگری نمایش داده شود. علاوه بر این به دلیل قابلیت ویرایش این فایلها ممکن است که کارفرما مطالعه کننده آن سهوا بخشی از رزومه را حذف کند. این در حالی است که در فایلهای رزومه PDF قابلیت ویرایش وجود ندارد و در تمامی رایانهها به همان شکل اولیه نمایش داده میشود و دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت.
رزومه فارسی بهتر است یا انگلیسی؟
نحوه نوشتن رزومه و انگلیسی یا فارسی بودن آن کاملا به هدف شما برای استخدام بستگی دارد. اگر میخواهید برای یک شرکت بینالمللی رزومه ارسال نمایید قطعا یک رزومه انگلیسی میتواند گزینه بهتری باشد. اما برای شرکتهای ایرانی رزومه فارسی پیشنهاد میشود. علاوه بر این نوشتن رزومه به زبان انگلیسی نیاز به مهارت و آشنایی با قواعد این زبان دارد و در صورتی که فرد مهارت کافی نداشته باشد ممکن است نتواند رزومه مناسبی را ارائه دهد. بنابراین استفاده از یک رزومه فارسی اصولی و حرفهای قطعا میتواند کارفرمایان ایرانی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. زبان رزومه، تک زبانه یا دو زبانه بودن آن یکی از مواردی است که بر هزینه طراحی رزومه تاثیرگذار است.
سخن پایانی
رزومه نخستین برخورد کارفرما با شما است و تاثیر بسزایی در استخدام شما دارد. ازاینرو باید با اصول رزومه نویسی به خوبی آشنا شوید و از ابزارها و سایتهای رزومه ساز “سلام گرافیک” کمک بگیرید تا بتوانید یک رزومه حرفهای به صورت فارسی، انگلیسی و الکترونیکی داشته باشید تا در مواقع نیاز و فرصتهای شغلی متفاوت بتوانید آن را برای کارفرمایان ارسال نمایید و شانس خود را برای پذیرفته شدن در یک موقعیت شغلی جدید امتحان کنید.
یک پاسخ
درود بر شما من برای مهاجرتم و کار در یک شرکت اروپایی ازم رزومه میخواستن که این مقاله بهم کمک کرد
شما کار های رزومه هم انجام میدید؟