مسکات یا ماسکوت تبلیغاتی (mascot) شخصیتهای سهبعدی یا دو بعدی هستند که با هدف تبلیغ و ترویج یک برند، محصول یا خدمات طراحی شده و بهکار میروند. این شخصیتها معمولاً برگرفته از تندیسها، کارتونها، استندها یا بطور کلی الهام گرفته از ایدههایی هستند که مشخصات برند را نشان میدهند. برای درک بهتر مفهوم دیزاین مسکات بد نیست بدانید که شخصیتهای میمون چی توز موتوری، بابابرقی، مک دونالد و… همگی مسکاتهای موفقی هستند که تاثیر زیادی در دیده شدن برندهای خود داشتهاند.
مسکات تبلیغاتی معمولاً خندهدار و جذاب است. از این شخصیتها یا کاراکترهای طراحی شده میتوانید در مراسمها، رویدادها، نمایشگاهها، فروشگاهها و… استفاده کنید.
مزایای طراحی مسکات یا شخصیت تبلیغاتی
جلب توجه را باید یکی از مهمترین مزایای استفاده از مسکات تبلیغاتی دانست. این شخصیتهای کارتونی به دلیل ظاهر زیبا و جذابی که دارند، به راحتی میتوانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. طراحی مسکات را میتوانید به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید. یکی دیگر از مزایای ساخت مسکات، ایجاد هویت یا شخصیت برای یک برند است. زمانی که یک شخصیت برای برند خود میسازید در واقع به برند هویت و اصالت میبخشید. همانند مسکات چی توز که اگر سالها بعد ببینید باز هم یاد و خاطره این برند برایتان تداعی میشود.
یک نمونه مسکات طراحی شده با به تصویر کشیدن شخصیتهای انسانی این پتانسیل را دارد که راحتتر با مشتریان یک برند ارتباط برقرار کند. کاراکترهای یک برند اگر خلاقانه و حرفهای طراحی شده باشند، میتوانند احساس بسیار خوبی را در مخاطب ایجاد کنند. همچنین استفاده از مسکات تبلیغاتی میتواند منجر به حفظ موقعیت یک برند در ذهن مشتریان شود و به تبلیغات مستمر کمک کند. اگر برندی دارید که با نوجوانان یا کودکان سروکار دارد، از دیزاین مسکات غافل نشوید. مسکات میتواند بهعنوان یک ابزار جذب کننده برای مخاطبان جوان و کودکان استفاده شود.
کاربرد مسکات

همانطور که خواندید، مسکات یک کاراکتر یا شخصیت تبلیغاتی است که با هدف دیده شدن بیشتر یک برند و کمک به حفظ آن برند در حافظه مخاطب طراحی میشود. اگر بخواهیم کاربردهای مسکات را به صورت موردی عنوان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کرد:
- استفاده در تبلیغات رسانهای محیطی
مسکاتها معمولاً در رویدادهای بزرگ و تبلیغاتی از جمله نمایشگاهها، کنفرانسها، فستیوالها، مسابقات و کنسرتها استفاده میشوند. برندها و شرکتها از این مسکات برای جلب توجه، ارتباط بیشتر با مخاطبین و ایجاد حس هویت برند استفاده میکنند.
- استفاده در تبلیغات رسانههای آنلاین و اجتماعی
اگر برندتان حضور موثری در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین دارد، با ساخت یک مسکات میتوانید از آن در رسانههای اجتماعی خود نیز استفاده کنید. مسکاتهای خلاقانه به شدت این پتانسیل را دارند که در رسانههای اجتماعی وایرال شوند. قیمت مسکات براساس کاربرد آن ممکن است متفاوت باشد.
انواع مسکات
کاراکترهایی که شرکت هخا به عنوان نماینده خود انتخاب نموده اند معمولا به یکی زا اشکال زیر است:
۱) کاراکترهای انسانی
مسکات های انسانی به طور معمول برگرفته از شخصبت های واقعی و یا اسطوره ها می باشند. گاهی نیز این مسکات ها کاملا خیالی و با توجه به حال و هوای برند طراحی خواهد شد.
۲) کاراکترهای حیوانی
این نوع از مسکات از حیوانات الهام می گیرد که رفتارهای انسانی به آن ها نسبت داده شده است. برای مثال میمون چی توز به خوبی با کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان ارتباط برقرار نموده است.
۳) کاراکترهای اشیا
این نوع از مسکات با استفاده از اشیا و موجوداتی غیر انسان و حیوان طراحی می شود. این نوع از مسکات ها چندان رایج نیست ولی شرکت هایی هستند که از این نوع کاراکتر جهت برند خود استفاده می نمایند.
2 پاسخ
سلام خیلی عالی. فقط سوالی که برای من ایجاد شد اینه که میشه از شخصیت های کارتونی معروف به عنوان مسکات استفاده کنیم؟
درود، بله میشه این کار رو کرد و از شخصیتهای کارتونی برای این کار استفاده کرد.