پیکتوگرام چیست

امرزوه رساندن پیام از طریق تصویر، جایگاه ویژه ای در سازمان ها پیدا کرده و هر مجموعه با استفاده از روش های مختلف طراحی پیام خود را به مخاطبین منتقل می کند. یکی از بهترین روش ها برای انتقال مفاهیم به مخاطب، پیکتوگرام است. روش پیکتوگرام به شما کمک می کند تا با طراحی گرافیک مطالب را به مخاطب برسانید.

پیکتوگرام چیست و چه کاربردی دارد؟ پیکتوگرام را می‌توان یکی از شیوه‌های تصویر سازی در نظر گرفت. یکی از روش‌های انتقال ساده و آسان مفاهیم در دنیای طراحی گرافیک را می‌توان پیکتوگرام در نظر گرفت. با استفاده از خدمات طراحی پیکتوگرام به راحتی می‌توان  هر آنچه که در ذهن دارید را به دید مخاطب برسانید. به نوعی می‌توان گفت که پیکتوگرام یک روش طراحی تصویر سازی است که با هدف انتقال راحت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ما روزانه با انواع پیکتوگرام رو به رو می‌شویم. از تابلوهای راهنمایی رانندگی گرفته تا انواع تابلوهای فرودگاه‌ها و… .

پیکتوگرام چیه؟

پیکتوگرام‌ها به زبان ساده نمادهایی هستند که ممکن است روزانه با تعداد زیادی از آن‌ها مواجه شده و مفاهیم گوناگونی را از آن‌ها درک کنید. در واقع پیکتوگرام‌ها را می‌توان نوعی نشانه دانست که می‌تواند ارتباط روان و تصویری با مخاطبان ایجاد کرده و از طریق تصویر و شکل مفاهیم مورد نظر را به آن‌ها منتقل کند. این مفاهیم ممکن است یک هشدار و یا یک راهنمایی باشند. پیکتوگرام را می‌توان نوعی نماد نیز دانست که قادر است مفاهیم مورد نظر را با ایجاد طرحی مشابه با یک جسم فیزیکی و واقعی به مخاطب منتقل کند یا وی را از وجود آن آگاه سازد. از جمله قابلیت‌های برجسته و مهم پیکتوگرام می‌توان به این مورد اشاره داشت که به هیچ فرهنگ یا زبانی محدود نیست. با طراحی درست و استاندارد پیکتوگرام می‌توان بدون هیچگونه محدودیتی مفاهیم مورد نظر را به افراد مختلف با سطح سوادهای گوناگون و ملیت و زبان‌های متفاوت نیز منتقل کرد.

عدم محدودیت پیکتوگرام‌ها به شما کمک خواهد کرد که در فضای بین‌المللی و یا مراکزی که افراد با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف در آن حضور دارند بتوانید به خوبی هشدارها و پیام‌های مورد نظر خود را به افراد منتقل کنید. یکی از اصول مهم در طراحی پیکتوگرام‌ها این است که المان‌های موجود در آن ساده‌سازی می‌شوند و بخش‌های مرتبط با جزئیات غیرضروری آن‌ها حذف می‌شوند. البته حذف جزئیات باید به گونه‌ای انجام شود که به انتقال پیام و گویا بودن تصویر نیز صدمه‌ای وارد نشود. یکی از نکات بسیار مهم دیگر در طراحی انواع پیکتوگرام سرعت انتقال مفهوم است. در واقع ببینده باید قادر باشد به محض مشاهده پیکتوگرام به سرعت به مفهوم آن پی برده و پیام مورد نظر را درک کند.

چرا به پیکتوگرام‌ها نیاز داریم؟

پیکتوگرام‌ها همان‌طورکه عنوان شد یکی از روش‌های عالی برای به نمایش گذاشتن، داده‌های مختلف با ساده‌ترین شکل ممکن است. به وسیله پیکتوگرام‌ها می‌توان این قابلیت را داشت که بدون کوچک‌ترین مشکل بتوانیم موارد و مفاهیم مورد نظرمان را به کاربران مختلف به نمایش بگذاریم.

کاربرد پیکتوگرام

از پیکتوگرام کاربردهای مختلفی را می‌توان سراغ داشت. همه ی ما بارها و بارها انواع پیکتوگرام‌ها رو توی اماکن عمومی‌دیدیم و با بودنشون تونستن درک مطالب رو برای ما آسان‌تر کنند

پیکتوگرام‌ها به گونه‌های ساه ای طراحی شده اند تا بتوانند مفاهیم را راحت تر به مخاطب انتقال بدهند.

همانطور که پیش‌تر گفتیم پیکتوگرام‌ها را می‌توانید هر روزه در جای جای شهر مشاهده کنید. طبیعتاً از این المان‌های گرافیکی بیش‌تر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که حجم ترافیک افراد زیاد بوده و قشرهای مختلفی از جامعه از بخش‌های گوناگون در آن رفت و آمد می‌کنند. بسترهای حمل و نقل عمومی را می‌توان یکی از مهم‌ترین این مکان‌ها دانست. امروزه از پیکتوگرام‌ها برای راهنمایی افراد به ویژه در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. از آنجایی که افرادی با فرهنگ‌ها، ملیت‌ها، و زبان‌های گوناگون وارد این محیط‌ها می‌شوند، پیکتوگرام‌ها باید به سادگی طراحی شده و قادر باشند پیام مورد نظر را به سرعت به مخاطبان منتقل کنند. پیکتوگرام‌ها را می‌توان زبانی جهانی دانست که دارای علامت‌هایی گویا و روشن برای بزرگسالان، کودکان، سالمندان، معلولان و… هستند و می‌توانند مخاطبان را به مقصد سوق دهند.

امروزه در اکثر جوامع مدرن از پیکتوگرام‌ها به عنوان دستورالعمل یا نشانه استفاده می‌شود. به دلیل برخورداری از ماهیت گرافیکی واقع‌گرایانه و قابل درک بودن کاربردهای فراوانی برای پیکتوگرام‌ها وجود دارد. از دیگر کاربردهای این المان‌های گرافیکی می‌توان به هشدار در رابطه با موارد گوناگون مانند رادیواکتیو بودن مواد و یا سمی بودن آن‌ها و یا آیتم‌های مربوط به اشتعال و آتش اشاره داشت. علاوه بر این در فرودگاه‌ها و مبادی بین‌المللی که رفت و آمدهای بین‌المللی در آن‌ها انجام می‌شوند نیز از پیکتوگرام‌ها برای ارائه مفاهیم مختلف و ایجاد نظم و هماهنگی استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای پیکتوگرام‌ها در انواع وبسایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی است که برای سهولت دسترسی مخاطبان به امکانات مختلف است.

از پیکتوگرام‌ها در موارد زیر استفاده می‌شود

  • اماکن عمومی
  • رزومه کاری
  • نظرسنجی
  • نقاشی آدمک‌ها
  • نمایش پیشرفت پروژه
  • امتیازدهی
  • بررسی داده‌ها
  • طراحی اینفوگرافیک

استفاده از پیکتوگرام در اماکن عمومی

در بسیاری از اماکن عمومی‌اعم از فرودگاه‌ها ، راه آهن ، کتابخانه‌ها و مراکز خرید و … از پیکتوگرام‌ها استفاده می‌شود.

دلیل این استفاده از پیکتوگرام در اماکن عمومی‌را هم می‌‌توان ساده بودن این نوع از طراحی برای نمایش به کاربران در نظر گرفت.

استفاده از پیکتوگرام در اماکن عمومی

 استفاده از پیکتوگرام در رزومه کاری

شاید بتوان به جرات گفت که یکی از راه‌های عالی و مناسب برای انتقال ساده اطلاعات به کارفرمایان در هر حوزه کاری استفاده از پیکتوگرام در رزومه است.

پس اگر قصد دارید یک روزمه پر بار و حرفه‌ای داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که کار رزومه شما توسط کارفرما به خوبی دیده می‌شود و کارفرما شما را استخدام می‌کند حتما از پیکتوگرام در طراحی رزومه خود استفاده کنید.

استفاده از پیکتوگرام‌ها در نظرسنجی

گفتیم که اصلی‌ترین دلیل استفاده از پیکتوگرام‌‌ها قابلیت انتقال ساده و راحت اطلاعات است. به وسیله پیکتوگرام‌ها در نظرسنجی‌ها می‌توان به راحت‌ترین و مناسب‌ترین شیوه ممکن علائم و نتایج یک نظرسنجی را به دید مخاطب رساند.

استفاده از پیکتوگرام‌ها در نقاشی آدمک‌ها

برای بهره وری بهتر یا رساندن مطالب به صورت سریع و آسان به جای استفاده از نماد‌های مختلف یا پیچیده میتوانید از آدمک‌ها و کاراکترهای پیکتوگرامی‌استفاده کنید تا گیرایی و زیبایی بیشتری داشته باشد

استفاده از پیکتوگرام‌ها در نمایش پیشرفت پروژه

تا به حال چند بار شده است که شروع و پایان یک پروژه ساختمانی را بدون استفاده از لغات و کلمات ببینید؟ بله درست است، استفاده از پیکتوگرام‌‌ها در پروژه‌های ساختمانی این کمک را به شما می‌کند تا در مدت زمان کوتاهی مفهوم مورد نظر را به مخاطب خود برسانید.

استفاده از پیکتوگرام‌ها در امتیازدهی

استفاده از پیکتوگرام‌ها در طراحی و پیاده سازی برای امتیاز دهی به شما این کمک را می‌کند تا در زمان کوتاهی مفهوم  و آن امتیاز را به کاربر نشان دهید.

استفاده از پیکتوگرام‌ها در بررسی داده‌ها

مورد دیگری که عموما در طراحی پیکتوگرام از آن استفاده می‌شود، برای نمایش دادن داده‌ها و مواردی است که نیاز به داده سریع و بدون بررسی زیاد است. به نوعی می‌توان گفت که پیکتوگرام‌ها این قابلیت را دارند که در نمودارها و فرم‌های بررسی داده‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

تاریخچه پیکتوگرام

اولین استفاده از پیکتوگرام‌ها را می‌‌توان در مصر و سومر در نظر گرفت. به نوعی در مصر باستان استفاده از پیکتوگرام، به نوعی رسم الخط بوده است.

استفاده از پیکتوگرام در سالیان 1936 تا 1947 رواج بیشتری داشته است. در مقاله تفاوت پیکتوگرام با طراحی لوگو به صورت کامل به تفاوت این هنر با هنر طراحی لوگو اسم پرداخته‌ایم.

چگونه می‌توان پیکتوگرام طراحی کرد؟

طراحی پیکتو گرام هم مانند سایر طراحی ها نیازمند خلاقیت و تجربه است. اما با رعایت یک سری نکات مانند المان های ساده، رنگ های متضاد و تعداد مناسب میتوان پیکتو گرام مناسبی را طرحی کرد.

مزایای استفاده از پیکتوگرام چیست؟

با طراحی پیکتوگراف می‌توان برای ارتباط اشیاء با اعداد استفاده کرد، برای گزارش دهی و نتیجه گیری بسیار پرکاربرد است و سریع پیام را منقل می‌کند، فهم داده ها را بیشتر می‌کند و برای داده های گسترده بسیار اهمیت دارد..

4.8/5 - (5 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

5 پاسخ

    1. سلام وقت بخیر منظورتون رو دقیق متوجه نشدم ولی میتونید با نرم افزار های مختلفی کار کنید رزومه رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله