هدیه تبلیغاتی (promotional merchandise) کالایی است که با اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. بر روی اقلام هدیه تبلیغاتی که میتواند سررسید، ست مدیریتی، رومیزی، تقویم، خودکار و… باشد نام برند، لوگو یا نشان تجاری، شعار تبلیغاتی و بطور کلی هر چیزی که مربوط به برند است چاپ میشود. شاید برایتان جالب باشد بدانید هدایای تبلیغاتی نزدیک به 100ها سال است که استفاده میشوند. اولین بار که از محصولی به عنوان یک هدیه تبلیغاتی استفاده شد، سال 1789 در ایالت متحده بود. در واقع در کمپینهای انتخاباتی جورج واشنگتن، دکمههای یادبودی به مردم داده شد.
نمیدانیم اهدای این هدیه در کمپینهای تبلیغاتی تا چه میزان در موفقیت این کمپین و رسیدن به مقاوم رئیس جمهوری جرج واشنگتن تاثیر داشت؛ اما پر واضح است که درست از همان سال به بعد افراد بیشتری دست به استفاده از هدایای تبلیغاتی زدند چراکه موفقیت انتخاباتی جورج واشنگتن باعث شد ایده استفاده از هدایای تبلیغاتی به وجود آید. پس از دکمه یادبود جرج واشنگتن که اولین هدیه تبلیغاتی تاریخ بود، استفاده از اقلام دیگری به عنوان هدیه تبلیغاتی رایج شد که عبارتنداز:
- سررسیدها
- سالنامههای تبلیغاتی
- خطکشهای چوبی
بنابراین میتوان اینگونه برداشت کرد که طراحی و ساخت هدیه تبلیغاتی از سالها پیش تا به امروز رواج داشته است. اگرچه امروز شاهد تغییر و تحول زیادی در نحوه طراحی هدایای تبلیغاتی هستیم، اما هدف استفاده از این هدایا هنوز هم یک چیز است و آن چیزی نیست جز: افزایش آگاهی و محبوبیت برندها. اگر نیاز به یک هدیه تبلیغاتی دارید اما در واقع هیچ ایدهای ندارید، تا انتهای این مطلب از استودیو طراحی گرافیک با ما همراه باشید.
بهترین هدیه تبلیغاتی چیست؟
اینکه بهترین هدیه تبلیغاتی برای هر کسبوکاری چه نوع هدیهای است، به حوزه فعالیت آن برند و مخاطبان آن بستگی دارد. برای مثال اگر مشتریان برند شما آقایان هستند، هدیه تبلیغاتی باید چیزی مورد علاقه آقایان و اگر نوجوانان یا کودکان هستند، باید متناسب با سن، روحیه و سلیقه آنها باشد. برخی از هدایای تبلیغاتی جزو اقلام رایجی به شمار میروند که تقریبا تمامی کسبوکارها میتوانند از آنها استفاده کنند. این اقلام عبارتنداز:
- ستهای مدیریتی
- خودکار، روان نویس و خودنویس تبلیغاتی
- سررسید تبلیغاتی
- سالنامه تبلیغاتی
- تقویمهای رومیزی یا دیواری
- تی شرت
- لیوانهای تبلیغاتی
- جاکارتی
- جاسوئیچی
- و…
اگر علاقهای که به این اقلام ندارید، میتوانید از هدایای تبلیغاتی اختصاصی ویژه برند خود استفاده کنید. طراحی و ساخت یک نمونه هدیه تبلیغاتی اختصاصی شاید کمی هزینهبر باشد اما قطعا تاثیر بیشتری هم بر روی مخاطبانتان خواهد گذاشت. شما میتوانید بر روی هدایای بازاریابی و تبلیغاتی خود هر عکس یا لوگویی که میخواهید را چاپ کنید.
کاربرد پک هدیه تبلیغاتی
همانطور که در کمی پیش ذکر شد، اصلیترین هدف استفاده از هدایای تبلیغاتی، افزایش محبوبیت یک برند در میان مردم است. این روزها میان برندهای تجاری رقابت شدیدی را شاهد هستیم. از آنجایی که هر روز یک برند جدید با ارزشهای متفاوت در حال متولد شدن است، برندهای قدیمی اگر برنامههای منظمی برای بازاریابی خود نداشته باشند، به احتمال زیاد خیلی زود به باد فراموشی سپرده شده و جای خود را به رقبایشان میدهند.
ساخت و چاپ هدایای تبلیغاتی و اهدای آنها به مشتریها و مخاطبانتان یک راه موثر است که به واسطه آن میتوانید همیشه در حافظه مخاطب تازه بمانید. هدایای تبلیغاتی را میتوانید هر زمان که میخواهید به مشتریان خود اهدا کنید اما بیشترین مناسبتهایی که در آنها اهدای هدیه تبلیغاتی بیشتر کاربرد دارد عبارت است از:
- هدیه تبلیغاتی به مناسبت عید نوروز
- هدیه تبلیغاتی به مناسبت شب یلدا
- هدیه تبلیغاتی به مناسبت روز مادر، روز پدر، روز دختر و…
- هدیه تبلیغاتی به مناسبت روز دانشجو، روز دانش آموز، روز پزشک، روز معلم و…
- هدیه تبلیغاتی به مناسبت عید غدیر، عید فطر، عید قربان و…
چگونه اقلام هدیه تبلیغاتی را به دست افراد برسانیم؟
برنامههای مختلفی را میتوانید برای اهدای هدایای تبلیغاتی در نظر داشته باشید. برای مثال یک بازه زمانی را مشخص کنید و اعلام کنید هر شخصی در این بازه زمانی از شما خرید کند یا از خدماتتان استفاده کند، هدیهای بر روی خریدشان دریافت میکنند. راه دیگر این است که اهدای هدایای تبلیغاتی را به مناسب خاصی موکول کنید. برای مثال هدیهای برای شب عید در نظر بگیرید و به هر یک از مشتریانتان به عنوان عیدی، یک نمونه از هدایای تبلیغاتیتان بدهید.
یکی دیگر از راههای اهدای هدایای تبلیغاتی، اهدای آنها در نمایشگاههاست. اگر در یک نمایشگاه بین المللی شرکت کردهاید بهتر است یک هدیه تبلیغاتی نیز تدارک دیده و به بازدیدکنندگان بدهید؛ این اقدام تاثیر بسیار زیادی در شناخته شدن و محبوبیت برندتان خواهد داشت. همچنین میتوانید برای مشتریان خاص یا همکارانتان، هدایای تبلیغاتی را در یک بسته بندی شکیل ارسال کنید. عموما سازمانها و مجموعهها هدایای تبلیغاتی را برای مشتریان یا همکاران خود ارسال میکنند. این شکل از اهدای هدیه تبلیغاتی وجه بهتری دارد.
برای خرید هدیه تبلیغاتی پیشنهاد میکنیم سری به وب سایت بماگ بزنید.
ویژگیهای یک هدیه تبلیغاتی لوکس
اگر میخواهید یک هدیه تبلیغاتی لاکچری و لوکس داشته باشید، به موارد زیر توجه داشته باشید:
- از اقلامی استفاده کنید که کمتر برندی از آن استفاده کرده است. خودکار یا تقویمهای تبلیغاتی سالهای زیادی است که استفاده میشوند و تاثیر چندانی در جلب توجه افراد ندارند.
- هدیهای در نظر بگیرید که تا جای ممکن هم آقایان و هم خانمها بتوانند از آن استفاده کنند؛ مگر آنکه بیزینس شما منحصرا مربوط به آقایان یا خانمها باشد.
- از اهدای هدایای تبلیغاتی آماده که هیچ نشانی از کسبوکار شما ندارند خودداری کنید. هدیه تبلیغاتی باید به صورت اختصاصی با برند و نام شما طراحی شده باشد.
- از اقلامی استفاده کنید که برای مخاطب کاربردی باشد و تمایل داشته باشد که از آن استفاده کند.
- المانهای تبلیغاتی مانند متن، تصویر یا هر چیزی که میخواهید بر روی هدایای خود چاپ کنید نباید آنقدری زیاد باشد که از نظر بصری ظاهر هدیه را خراب کند.
- از درج اطلاعات غیر ضروری بر روی هدایای تبلیغاتی بپرهیزید. فراموش نکنید که هدیه تبلیغاتی بروشور، کاتالوگ یا بنر تبلیغاتی شما نیست!
- قیمت هدیه تبلیغاتی باید متناسب با بودجه و ارزشهای برند شما باشد.
3 پاسخ
سلام، تشکر از سایت سلام گرافیک واسه انتشار این مقاله عالی. مقالهای هم در سایت اقتصاد آفرین در مورد هدیه تبلیغاتی منتشر شده که نویسندش مهندس داود یوسفی بود. اون مقاله هم برام بسیار مفید و آموزنده بود. هر دو مقاله جامع و کاربردی بودند و ارزش خوندن رو دارند.
مقاله خفنی بود افرین به تیم شما. به نظر شما تراول ماگ که روش نام شرکت ثبت بشه هدیه تبلیغاتی مناسبی میتونه باشه؟
بله چرا که نه! اگر از مجموع هدیههای تبلیغاتی دیگه هم استفاده کنین که عالی میشه