سلام گرافیک » طراحی بسته بندی » طراحی بسته بندی مینیمال
طراحی بسته بندی مینیمال (Minimal packaging design)؛ یعنی طراحی بسته بندی با استفاده از هنر مینیمالیسم یا سادهگرایی یا هنر کمینه است. اساس کار طراحی بسته بندی مینیمال، به این صورت است که طراحی را بر پایه سادگی بیان و روشهای ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است.
طراحی بسته بندی مینیمالیستی به روشی از طراحی پکیجینگ گفته میشود که در آن طراح بسته بندی سعی میکند اصول طراحی بسته بندی یک محصول را با هنر مینیمال ترکیب کند. در حالت کلی میتوان گفت که استفاده از خدمات طراحی بسته بندی به صورت مینیمال میتواند میزان فروش فوق العادهای را برای شما رقم بزند.
ویژگی های طراحی بسته بندی مینیمالیستی
اگر نکاهی به طراحی بسته بندی محصولات موجود در فروشگاهها بیندازید، شلوغی، زرق و برق زیادی را مشاهده میکنید. اگرچه این سبک از طراحی بسته بندی نیز طرفداران خاص خود را دارد، اما سادگی اگر هنرمندانه خلق شده باشد، بیش از هر چیز دیگری میتواند توجه و رضایت مخاطب را به خود جلب کند. محصول شما زمانی فروش بیشتری خواهد داشت که چیزی متفاوت از سایر محصولات برای ارائه داشته باشد.
در طراحی بسته بندی مینیمالیستی از قواعد مکتب مینیمال فقط در طراحی استفاده نمیشود بلکه در تمامی جوانب دیزاین یک بسته بندی، از طراحی گرفته تا خط و تای بسته بندی از اصول مینیمالیست کمک گرفته میشود. اگر چند نمونه بسته بندی مینیمال دیده باشید، میدانید که حتی نحوه باز و بسته شده جعبه بسته بندی نیز اصول و قواعد هنر مینیمال را به تصویر میکشد. میخواهید با دلایل این افزایش فروش آشنا شوید؟ با استدیو طراحی گرافیک همراه باشید.
ایجاد تمایز در نحوه بسته بندی و طراحی یک بسته بندی ساده اما در عین حال شیک و جذاب میتواند همان نقطه تمایزی باشد که مخاطب به دنبال آن میگردد. در ادامه به ویژگیهای بسته بندی با طرح مینیمال اشاره شده است.
عناصر اضافه حذف میشوند
اولین و مهمترین ویژگی طراحی بسته بندی مینیمال، عدم وجود هرگونه عنصر اضافه در طراحی است. در پکیجینگ دیزاین مینیمال، یک عنصر مشخص باید برجسته شود و دیگر عمناصر اضافه کنار گذاشته شوند.
حس کنجکاوی در مخاطب ایجاد میشود
یکی دیگر از ویژگیهای بسته بندی مینیمال این است که حس کنجکاوی مخاطب را قلقلک میدهد. معمولا بر روی جعبه بسته بندی به سبک مینیمال تصویر مشخصی از محصول چاپ نمیشود یا بسته بندی بهگونهای طراحی میشود که مخاطب برای دیدن محتویات درون بسته ترغیب شود محصول را در دست بگیرد و آن را بررسی کند. این شیوه از طراحی امکان فروش محصولتان را بیشتر میکند.
فضای خالی هنرمندانه ایجاد میشود
در دیزاین بست بندی به روش مینیمال فضای خالی از اهمیت زیادی برخوردار است. اما اینکه چگونه این فضای خالی ایجاد شود بسیار مهم است. فضای خالی باید با طراحیهای روی بسته محصول به نوعی با یکدیگر ترکیب شوند که توجه مخاطب بر روی طرح اصلی معطوف شود. فراموش نکنید که هدف از ایجاد این فضای خالی این نیست که هیچ چیزی جز این فضا توجع مخاطب را جلب نکند!
معروفترین بستهبندیهای مینیمال
- بسته بندی محصولات اپل (Apple)
برای اینکه بتوانید مفهوم بسته بندی مینیمال را بهتر درک کنید، به بسته بندی جعبههای کمپانی اپل فکر کنید. اپل (Apple) یکی از بزرگترین برندهای دنیاست که اگر نگاهی به کارتن بسته بندی محصولات آن بیندازید، به راحتی رد پای مکتب مینیمالیست را در طراحی آنها مشاهده میکنید. جعبههایی یکدست سفید، به دور از شلوغکاری در طراحی، تصویری با وضوح بالا و متنهایی به رنگ مشکی بر روی جعبه از ویژگیهای طراحی بسته بندی مینیمال کمپانی اپل محسوب میشوند.
- بسته بندی برند گوچی (Gucci)
ساکهای خرید این برند با رنگهای سبز، قهوهای، مشکی و سفید بدون هیچ طراحی اضافهای و فقط با لوگوتایپ گوچی دیده میشوند. این شیوه از طراحی بسته بندی خریدهای مشتری توسط این برند موجب شده است که مخاطبان این برند هر جای دنیا که باشند، با دیدن این طرح بسته بندی برند گوچی را به خاطر بیاورند.
سلام روزتون بخیر
بسته بندی شال و روسری مقوایی نیاز داریم که مثل لیبل بخشی از کار رو بگیره. طراحی گرافیکیش رو شما انجام میدید یا خط تیغ بسته بندی هم انجام میدید؟ دنبال جایی میگردم که خط تیغش رو در بیارن