روند ثبت لوگو

ثبت لوگوی طراحی شده طبق قوانین حاکم بر کشور اختیاری است. اما اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها ترجیح می‌دهند که علائم تجاری خود را ثبت نمایند تا از این طریق از امتیازات حق انحصاری آن بهره‌مند شوند.

در ‌صورتی‌که لوگوی طراحی شده ثبت شود صاحب آن به مدت ۱۰ سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه به اداره مالکیت معنوی نسبت به تمام منافع حاصل از برند حق انحصاری پیدا می‌کند. البته لازم به ذکر است که از طریق ارائه دادخواست و پرداخت هزینه مربوط به تمدید لوگو می‌توان آن را مجددا نیز تمدید نمود. پس از ثبت سفارش لوگو روند طراحی و ثبت لوگوی شما در استودیو سلام گرافیک شروع می‌شود.

شرایط ثبت لوگو

نمادی که برای ثبت انتخاب می‌شود باید دارای ویژگی‌هایی باشد. برای مثال متمایز و منحصربه‌فرد باشد؛ زیرا لوگوهای تکراری قابلیت ثبت ندارند و از سوی اداره مالکیت معنوی پذیرفته نمی‌شوند. اگر در نماد از علائم ملی یا مذهبی استفاده شده باشد یا به شدت مشابه آرم‌های دیگر باشد، قطعاً رد خواهد شد.

نکته مهم در ثبت لوگوی طراحی شده این است که نشان دهنده کسب و کار باشد. به این معنی که نماد نباید باعث ابهام و دوگانگی مخاطب شود. از این‌رو ضروری است که خدمات طراحی لوگو را به شرکت‌های گرافیکی باتجربه مانند سلام گرافیک بسپارید تا در نهایت یک دیزاین حرفه‌ای و بدون نقص را به شما تحویل دهند.

روند ثبت لوگو

روند ثبت لوگو طراحی شده مراحل مختلفی را دربر می‌گیرد که به منظور آشنایی شما عزیزان در ادامه آورده می‌شود.

مرحله اول: گرفتن استعلام

قبل از این‌که اقدام به ثبت لوگوی طراحی شده کنید، لازم است که آن را استعلام نمایید و ببینید آیا قبلا چنین آرمی ثبت شده یا نه؟ چنانچه بین لوگویی که قصد ثبت آن را دارید با نماد سایر شرکت‌ها مشابهت وجود داشته باشد، تقاضای شما رد می‌شود.

این نکته را درنظر بگیرید که اگریک بار تقاضای شما توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی پذیرفته نشود، شانس ثبت شدن مجدد آن بسیار کاهش می‌یابد. در چنین حالتی به اصطلاح می‌گویند که لوگو خراب شده است. بنابراین باید جوانب احتیاط را رعایت کنید و حتماً قبل از ثبت اقدامات لازم را برای استعلام لوگو به عمل آورید.

مرحله دوم: تهیه مدارک لازم برای ثبت لوگو طراحی شده

پس از این‌که استعلام گرفتید و مطمئن شدید که نمادی مشابه آرم مورد نظر شما وجود ندارد، حال زمان آن رسیده که مدارک لازم برای ثبت لوگو طراحی شده را جمع آوری نمایید. این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی فرق می‌کند.

شخصیت‌های حقیقی لازم است که کپی شناسنامه و کارت ملی، کپی جواز کسب و کارت بازرگانی خود را به اداره مالکیت معنوی تحویل دهند. برای شخصیت‌های حقوقی یا همان شرکت‌ها ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی، کپی برابر اصل جواز کسب، روزنامه رسمی شرکت و کارت بازرگانی ضروری است.

مرحله سوم: ثبت نام در سامانه اینترنتی اداره مالکیت معنوی

در این گام به سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و یک اکانت کاربری برای خود بسازید؛ البته تنها ساختن یک حساب کاربری کافی نیست. بلکه باید برگه‌ای که خود سامانه مالکیت معنوی در اختیار شما می‌گذارد را به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور ببرید و گواهی امضا از دفترخانه مذکور بگیرید.

سپس مجددا وارد سایت مالکیت معنوی شوید و اطلاعات گواهی امضا را به دقت در اکانت کاربری خود وارد  نمایید. ورود این اطلاعات باعث می‌شود تا حساب کاربری شما از جانب کارشناسان تایید شده و قادر باشید در مراحل بعدی ثبت لوگوی طراحی شده شرکت خود تکمیل کنید.

مرحله چهارم: تنظیم و ثبت اظهارنامه

در این گام از روند ثبت لوگوی طراحی شده اقدام به تنظیم اظهارنامه از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی کنید. در این سایت بخشی مربوط به تکمیل اظهارنامه علائم تجاری وجود دارد که پس از تکمیل این قسمت  باید مدارک هویتی خود یا شرکت‌تان را بارگذاری نمایید.

پس از تکمیل کردن کلیه مراحل ثبت نام و پرداخت هزینه در نهایت به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که لازم است آن را پرینت بگیرید. سپس به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه کنید و گواهی فرم تایید این اطلاعات را از مسئولین دفترخانه بگیرید. سپس مجددا وارد سامانه اداره مالکیت معنوی شده و اطلاعات فرم تایید را وارد نمایید تا نام کاربری و رمز عبوری در اختیار شما قرار داده شود.

مرحله پنجم: بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی

در گام بعدی از روند ثبت لوگوی طراحی شده اظهارنامه شما توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه اظهارنامه تکمیل بوده و هیچ‌گونه نقصی نداشته باشد، پیامکی مبنی بر پذیرش آن برای‌تان ارسال می‌گردد.

پس از آن پرونده‌ای برای لوگو در این اداره تشکیل شده و از جانب مرکز مالکیت معنوی موضوع تقاضای ثبت نماد به روزنامه رسمی کشور ارسال می‌شود. اکنون می‌توانید هزینه روزنامه رسمی را پرداخت کنید تا پس از چند روز نسخه چاپ شده روزنامه را در آدرسی که در سامانه ثبت کرده‌اید، دریافت نمایید.

مرحله ششم: مراجعه به اداره مالکیت معنوی و اخذ سند ۱۰ساله لوگو

گام نهایی از روند ثبت لوگوی طراحی شده این است که با در دست داشتن مدارک لازم به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید. از جمله این مدارک می‌توان به یک نسخه از روزنامه رسمی کشور، تعداد ۱۰ نمونه از تصویر نماد در سایز ۶ در ۶ و یک نسخه از اظهارنامه اشاره نمود. پس از تحویل این مدارک کارمندان اداره مالکیت معنوی سند ثبت لوگو را در اختیارتان قرار می‌دهند. البته بهتر است قبل ثبت لوگو به اصول طراحی لوگو نیز توجه کنید.

مدارک موردنیاز برای ثبت لوگو

مدارک لازم برای ثبت کردن لوگوی حقیقی و حقوقی متفاوت هستند که در این قسمت به طور کامل بیان می‌شوند:

مدارک ثبت لوگوی اشخاص حقیقی

به ثبت رساندن لوگوی شخصی به این مدارک نیاز دارد:

  • کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه
  • فتوکپی برابر با اصل شده کارت بازرگانی
  • ده عدد نمونه لوگوی مدنظر با مقیاس 6 در 6 سانتی متر
  • کپی برابر با اصل مجوز فعالیت

مدارک ثبت لوگوی اشخاص حقوقی

شرکت ها برای ثبت نمودن لوگو این مدارک را احتیاج دارند:

  • فتوکپی آخرین روزنامه تغییرات شرکت
  • کپی لوگوی مدنظر در ابعاد 6 در 6 سانتی متر در تعداد 10 عدد
  • کپی روزنامه رسمی مربوط به تاسیس شرکت
  • کپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه افراد دارای حق امضا
  • کپی برابر اصل شده جواز کار
  • فتوکپی برابر با اصل کارت بازرگانی

هزینه و زمان ثبت لوگو

به این مسئله دقت داشته باشید که هزینه ثبت لوگوی طراحی شده با توجه به حقیقی(شخصی) و حقوقی(شرکتی) بودن متقاضی فرق می‌کند. همچنین لازم است که علامت تجاری مورد نظر ۲ مرتبه در روزنامه رسمی کشور چاپ شود که برای هر دوی این مراحل باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید. هزینه تحمیل شده به شما با توجه به سایز لوگو، سیاه و سفید بودن آن و همچنین تعداد خطوط بکار رفته متفاوت خواهد بود. در مورد زمان ثبت لوگو نیز به طور متوسط حدود ۷۵ روز کاری زمان می‌برد.

لوگویی قابلیت ثبت دارد که یونیک باشد و بتواند مفهوم و ایده‌ای خاص را به جامعه هدف انتقال دهد. برای این‌که یک آرم خوب داشته باشید لازم است که از عناصر نمادین ساده و مفهومی استفاده کنید و رنگ‌ها نیز متناسب با پرسونای مخاطب برگزیده شوند. تیم طراحی سلام گرافیک کاملاً به اصول طراحی لوگو واقفند؛ مثلا برای مشاغلی که نیاز به جلب اعتماد دارند از رنگ‌های ملایم استفاده می‌کنند و نهایتاً سه رنگ را در نماد به کار می‌برند.

طراحان مجرب این مجموعه با تکیه بر ذهن خلاق خود و تسلط کامل بر نرم افزارهای گرافیکی حرفه‌ای‌ترین طرح‌ها را خلق می‌کنند. علاوه‌برآن در این مرکز مناسب‌ترین قیمت برای دیزاین آرم تجاری درنظر گرفته شده است. بنابراین اگر می‌خواهید روند ثبت لوگوی طراحی شده را بدون مشکل پیش ببرید، از همان ابتدا پروژه دیزاین خود را به شرکت سلام گرافیک بسپارید.

برای ثبت لوگوی طراحی شده باید به کجا مراجعه کرد؟

ثبت لوگوی طراحی شده توسط اداره مالکیت معنوی و دریافت سند انجام می شود.

3.7/5 - (3 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

  1. سلام روز بخیر
    ر,ند ثبت لوگو در اداره ثبت شرکتها چجوریه؟ من یه لوگو دارام که میخوام ثبتش کنم اما نمیدونم از کجا باید اقدام کنم.

  2. صفرتاصد طراحی تا ثبت لوگو رو خودتون انجام میدین برامون؟ هزینه ثبتش چقدر میشه حدودا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله