طراح گرافیک کیست؟

کسی که بتواند به وسیله استفاده از ابزار، نوشته ، تصویر، ودیگر عناصر پیامی را مخاطب منتقل کند طراح گرافیک میگویند. معمولا طراح گرافیک در زمینه نقاشی، تصویر سازی، چاپ و ... می‌تواند اثر هنری را خلق کند. طراحی گرافیک فرصت شغلی متفاوتی دارد. او می ‌تواند هم به صورت فریلنسر فعالیت کند و هم می‌تواند در شرکت های مختلف مشغول به کار شود.

طراح گرافیک(Graphic designer) کیست؟ گرافیست یا به‌اصطلاح دیزاینرها کسی است که برای انتقال پیام و مفهوم خود را با استفاده از یارانه، نرم‌افزار و یا با دست و همچنین ترکیب کردن باهنر و ایده به مخاطب منتقل کند.

کسی که طراحی گرافیک را انجام می‌دهد را طراح گرافیک می‌گویند. یک گرافیست حرفه‌ای با دانستن تعریف گرافیک و با استفاده از عناصر، اشکال در طبیعت، رنگ‌ها، متن و تصاویر یک اثر هنری خلق می‌کنند و به‌وسیله آنها به مخاطبین پیام را منتقل می‌کنند.

فردی که به کار گرافیک مشغول است باید علاوه بر حرفه‌ای بودن در مهارت‌های تخصصی حوزه graphic از ذوق و میزان خلاقیت بسیار بالایی برخوردار باشد. آشنایی با طراحی گرافیک تجاری و اصول آن یکی از مشخصه‌های یک طراح خوب است.

توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی مورد بعدی است که طراح گرافیک رایانه‌ای باید به آن تسلط کافی داشته باشد. فردی که در این حوزه مشغول به فعالیت است باید با اخبار روز حوزه خود آشنایی کامل داشته باشد. این موضوع می‌تواند تا اندازه زیادی به بالا رفتن خلاقیت و اجرای طرح‌ها کمک کند.

در سال ۱۹۹۵ انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، روز 27 آوریل برابر با هفتم اردیبهشت را به‌عنوان روز جهانی گرافیک نام‌گذاری کردند.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز هم‌زمان با روز گرافیست، با برگزاری نمایشگاه آثار هنری برای آشنایی بیشتر دیگران باهنر گرافیک و باهدف معرفی گرافیک به‌عنوان ابزاری برای ارتباط و فهم عمیق‌تر هفته طراحی گرافیک را جشن می‌گیرند.

طراح گرافیک کیه؟

شغل طراحی گرافیک یکی از شغل های محبوب در زمینه گرافیک است که باید تخصص های خاصی را در زمینه های هنری داشته باشد و انواع مختلف طراحی گرافیک را بداند. طراح های گرافیک مجموعه سلام گرافیک در زمینه های طراحی لوگو، طراحی بسته بندی، طراحی پوستر، طراحی تصویرسازی، طراحی هویت بصری، طراحی ست اداری و… تجربه کار دارند. البته یک طراح گرافیک لازم نیست به تمام این موارد مسلط باشد اما باید با این موارد آشنایی داشته باشد. البته آشنایی با برخی از این موارد می تواند شمارا در این زمینه ها خبره کند. زیرا طراح گرافیک با کمی خلاقیت می تواند در این زمینه ها فعالیت داشته باشد.

گرافیست یا گرافیک دیزاینر؟

بارها این دو کلمه را خوانده و شنیده‌اید و ممکن است فکر کرده باشید که گرافیست و گرافیک دیزاینر در واقع به یک نفر گفته می‌شود و کار آن‌ها یکسان است. اما باید بگوییم خیر. در اصطلاح انگلیسی هم این دو عبارت متفاوت از هم نوشته می‌شوند. گرافیست (Graphic Artist) و گرافیک دیزاینر (Graphic Designers) یا همان طراح گرافیک تعاریفی مخصوص به خود را دارند و با اینکه هر دو در حوزه گرافیک و هنر مشغول به کارند؛ اما وظایف متفاوتی دارند.

یک گرافیست بر اساس موضوع موردنظر، طرحی را ارائه می‌دهد. گرافیست با نرم‌افزارهای گرافیکی آشنا است و برای خلق اثر، از انواع نرم‌افزارها استفاده می‌کند تا به نتیجه نهایی برسد. از طرفی گرافیک دیزاینر، از طرح‌های آماده شده گرافیست استفاده کرده و ایده می‌گیرد و می‌تواند تصاویر و متون را با روش‌های گرافیکی و ابزارهای گوناگون طراحی گرافیک با هم ترکیب کرده و پیامی با مفهوم را بیننده منتقل کند. گرافیک دیزاینر از اهمیت ریدیزاین طراحی آگاهی دارد.

طراح گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟

تفاوت طراح و گرافیست در چیست؟

فرصت‌های شغلی طراح گرافیک

در بالا گفتیم که طراح گرافیک چه کسی است. یک فرد گرافیک کار در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند حضور داشته باشد و مشغول به کار شود. یک فریلنسر گرافیک می‌تواند در شرکت‌ها و بخش‌های نام برده شده در زیر مشغول به کار شود.

  • شرکت‌های دولتی نظیر صدا و سیما، مراکز آموزشی دولتی و…
  • شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ
  • شرکت‌های فعال در حوزه بورس
  • شرکت‌های مواد غذایی
  • شرکت‌های خصوصی
  • و…

شرکت سلام گرافیک اقدام به استخدام طراح گرافیست خانم و آقا می‌کند. در صورتی که طراح گرافیک حرفه‌ای هستید و توانایی کار با انواع نرم افزارهای گرافیکی را دارید و خواهان حضور در یک شرکت حرفه‌ای در مشهد هستید و می‌دانید گرافیک دیزاینر کیست و چه وظایفی دارد، همین حالا از طریق فرم استخدام به تیم ما بپیوندید.

فرصت‌های شغلی طراح گرافیک

گرافیست موفق کیست؟

طراحان گرافیک حرفه‌ای فردی را در حوزه طراحی موفق می‌دانند که توانایی به اجرا گذاشتن یک طرح را از مرحله ایده پردازی تا مرحله نهایی بتواند اجرا کند. مجتبی ملاکی به عنوان یک طراح گرافیک ایرانی موفق توانسته است مجموعه سلام گرافیک را راه اندازی کند و نمونه کارهای طراحی گرافیک حرفه‌ای را در رزومه خود قرار دهد.

توانایی های یک گرافیست چیست؟

همان طور که بیان شده است طراح گرافیک باید از خلاقیت بالایی برخوردار باشد. همچنین توانایی استفاده از نرم افزار های کامپوتری داشته باشد. این نرم افزار ها به صورت روزانه در حال آپدیت است و روزانه تکنولوژی جدید وارد این حرفه میشود. همان طور که میدانید هر کدام یک طراح باید توانایی ط

طراحی لوگو، طراحی پوستر، خدمات طراحی پرچم، لیتوگرافی، طراحی تراکت، طراحی کارت ویزیت، سفارش تبلیغات، طراحی حروف و نوشتار، طراحی گرافیک ست اداری، طراحی بروشور، تصویر سازی، طراحی بسته بندی محصولات، ساخت هویت بصری، طراحی کتاب، طراحی کاتالوگ، طراحی هویت بصری و… را داشته باشد.

گرافیست چه شغلی است؟

گرافیست چیست؟ این سؤالی است که ممکن است برای شما پیش‌آمده باشد. باید بدانید که گرافیست شغلی است که در آن یک فرد با استفاده از هنر و ذوق خود و به‌کاربردن از عناصر، تصاویر و رنگ‌ها یک طرح گرافیکی را طراحی می‌کند. شغل طراحی گرافیک باتوجه‌به نیاز جامعه و درک این اصل که تصویر بیشترین اثر را در ذهن مخاطب می‌گذارد روزبه‌روز رو به افزایش است. برای پیاده‌سازی آن چیزی که در ذهن است و اشتراک‌گذاری آن در فضاهای مختلف و طراحی گرافیک محیطی از جمله چاپ کاغذی، انتشار در فضای مجازی، چاپ پوستر و بیلبورد و … طراح گرافیست نقش به سزایی دارد و بر اساس میزان سختی کار، هزینه طراحی ساعتی را مشخص می‌کند.

محل کار یک طراح گرافیست کجاست؟

یک طراح گرافیست برتر چه تخصصی می‌تواند داشته باشد؟ گرافیست چه می‌کند؟

طراحی گرافیک یکی از مشاغلی است که زیر شاخه‌های مختلفی را شامل می‌شود و هرکدام از این زیرشاخه دنیای خود را دارد که نیازمند اصول خاص خود است. نمی‌توان مشخص کرد که کدام حوزه بیشترین درآمد را دارد و یا بهتر است؛ چون باتوجه‌به علاقه شما و میزان تجربه شما متفاوت است. توجه داشته باشید که هر کدام از این حوزه‌ها را بهتر است با سیستم مخصوص طراحی گرافیک انجام دهید. از جمله مشاغلی که یک طراح گرافیک می‌تواند داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طراح بسته‌بندی

خدمات بسته‌ بندی جزو یکی از پررونق‌ترین رشته‌های طراحی گرافیک است که باتوجه‌به رشد بازار و نیاز هر کسب‌وکاری مشتریان بالقوه خود را دارد. می‌دانیم که بسته بندی کردن شامل بسته‌بندی کردن محصولات مختلفی می‌شود. از طراحی بسته بندی زعفران گرفته تا طراحی بسته بندی ادویه. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی بسته بندی و همچنین طراح بسته بندی می‌توانید به لینک‌های همین محتوا مراجعه کنید.

  • ساخت لوگو‌های حرفه‌ای

یکی از شغل‌هایی که در حوزه طراحی گرافیک وجود دارد طراح لوگو است. سفارش طراحی لوگو حرفه ای جزو اولین قدم‌های تشکیل برند است و هر کسب‌وکاری برای اینکه پیشرفت کند نیازمند یک لوگو است و طراحی لوگو فقط توسط یک طراح خلاق و حرفه‌ای انجام می‌پذیرد. لوگوها دارای انواع مختلفی است از لوگو تصویری، لوگوی ترکیبی و لوگو تایپ تشکیل شده است که یک طراح گرافیک می‌تواند در هر یک از این حوزه‌ها مشغول به فعالیت شود.

  • طراح رابط کاربری

طراحی UI و UX جزو جداناپذیر طراحی سایت است که یک طراح باید با اصول و قوانین آن آشنا باشد. در صورتی که نیاز به خدمات طراحی رابط کاربری دارید همین حالا با ما تماس بگیرید.

  • تولید محتوا

تولید محتوا فقط تولید محتوای متنی نیست، بلکه هر محتوایی که پیامی به مخاطب برساند جزو دسته تولید محتوا می‌شود. یک طراح گرافیست می‌تواند تولید محتوای تصویری و ویدئویی بکند و در این کار متخصص شود.

  • مدیر هنری

یک طراح گرافیک می‌تواند با ایجاد هماهنگی بین هنرمندان و تصویر سازان و سایر طراحان برای پیشبرد بهتر پروژه‌ها فعالیت کند.

  • طراح ویدئو

یکی از پر طرف‌دارترین زیر شاخه‌های طراحان گرافیک، تولید و تدوین ویدئو است.

  • طراح تصویرساز

تصویرسازی درواقع چیدن و کنار هم قراردادن تصویر در متن، کتاب، جلد  یا هر محل دیگری است که خود شاخه‌های متفاوتی دارد از جمله تصویر سازی مجله، تصویر سازی کتاب، تصویر سازی کتاب بزرگسالان، تصویر سازی کتاب نوجوانان، تصویر سازی کتاب کودک، تصویر سازی سه بعدی، تصویر سازی دو بعدی، تصویر سازی مد، تصویر سازی وکتور، تصویر سازی بسته بندی،تصویر سازی دیجیتال،تصویر سازی تبلیغاتی.

علاوه بر موارد گفته شده یک طراح گرافیک می‌تواند در زمینه ساخت کارت ویزیت، طراحی ست اداری، طراحی تراکت، طراحی قالب اینستاگرام، طراحی کاتالوگ، طراحی گرافیک برای تبلیغات، طراحی پرچم، طرحی لیبل و … فعالیت کند.

چگونه طراح گرافیک شویم؟

خیلی از افراد شغل طراحی گرافیک را انتخاب می‌کنند فقط به این دلیل که شنیده‌اند که طراحی گرافیک شغل راحت و پر درآمدی است و یا اگر فقط ذره‌ای ذوق هنر و نقاشی داشته باشند به این شغل رو می‌آورند اما باید بدانند که برای درآمد بالا در گرافیست شدن نیازمند داشتن یک سری توانایی و دانش است که در ادامه به بررسی این توانایی‌ها می‌پردازیم.

دانستن اصول و نکات برای گرافیست موفق شدن!

هر کاری اصولی دارد و برای متخصص شدن در آن باید از اصول آن مطلع بود. طراحی گرافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولین و مهم‌ترین اصل طراحی گرافیک و عاملی که شمارا از دیگر طراحان گرافیک متمایز می‌کند، دقت و است. بعد از آن با یادگیری مفاهیمی مانند انواع خطوط، رنگ‌ها، اشکال، فضاسازی، بافت، اندازه، تایپوگرافی و هارمونی را به‌صورت آکادمیک در دانشگاه و یا آموزشگاه طراحی گرافیک یاد بگیرید و به آنها تسلط داشته باشید.

یادگیری ابزارهای طراحی برای اینکه چگونه یک گرافیست خلاق باشیم

با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای زیادی توسط طراحان گرافیک مورداستفاده قرار می‌گیرد که باتوجه‌به تخصصی که در آن دارید باید کار با این ابزار را یاد بگیرید. یعنی علاوه بر اتود دستی در گرافیک بتوانید با این نرمافزارهای گرافیکی هم کار کنید. از جمله ابزارهای پرکاربرد که توسط طراحان گرافیک مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به ابزارهای زیر اشاره کرد.

  1. کار با فوتوشاپ
  2. کار با ایلاستریتور
  3. کار با ایندیزاین inDesign
  4. کار با ادوبی XD
  5. کار با Premiere و افترافکت و …

کارکردن با این ابزارها باتوجه‌به افزایش روزبه‌روز آموزش‌ها و ویدئوهای تصویری کار سختی نیست همچنین استودیو سلام گرافیک در طی برگزاری دوره‌های آموزشی به شما به‌صورت حرفه‌ای کار با این ابزارها را آموزش می‌دهد.

چگونه طراح گرافیک شویم?

کسب تجربه از طریق فعالیت واقعی و افزایش مهارت در طراحی گرافیک

پس از کسب اصول اولیه و کار با نرم‌افزارهای گرافیکی نوبت به انجام کار واقعی و افزایش تجربه کاری است. یک طراح گرافیک با انجام هر پروژه‌ای تجربه جدید کسب می‌کند و به یک طراح گرافیک خفن تبدیل می‌شود. در آن لحظه است که می‌تواند سفارشات مختلف را دریافت کرده و کار خود را به طور حرفه‌ای برای دیگران به نمایش بگذارد.

برای پروژه و طرح‌های خود پرتفولیو بسازید

هر طراحی چه طراح سایت، چه طراح ساختمان و چه طراح گرافیک به یک آلبوم کاری از طرح‌های خود نیاز دارد. این رزومه کاری شما می‌تواند شامل پروژه‌های آموزشی، پروژه‌ها کارفرما و یا پروژه‌های شخصی شما باشد. مهم این است که شما یک رزومه باکیفیت برای ارائه به دیگران و نشان‌دادن خود داشته باشید تا بتوانید با کارفرما قرارداد طراحی گرافیک ببندید.

گرافیست‌ها چگونه کار می‌کنند؟

گرافیست‌ها به گونه‌ها مختلفی می‌توانند خدمات خود را ارائه دهند. کسب درآمد کنند که باتوجه‌به نوع و فعالیت آنها درآمد مختلفی داشته باشند. توجه داشته باشید که درآمد هر روش متفاوت است و هیچ‌کدام برتری ندارد و فقط تخصص شماست که میزان درآمد شمارا مشخص می‌کند. اما به‌طورکلی فعالیت یک طراح را می‌توان به‌صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. در شرکت‌های مختلف استخدام شوند.
  2. خود یک شرکت طراحی گرافیک بزنند.
  3. به‌صورت فریلنسر فعالیت کنند.
  4. گرافیست پروژه‌ای فعالیت کند.
  5. بعضی از گرافیست پاره‌وقت و به‌عنوان شغل دوم فعالیت می‌کنند.
  6. به عنوان مشاور، کار مشاوره طراحی گرافیک را انجام دهند.

میانگین درآمد طراح گرافیست چقدر است؟

درآمد یک طراح گرافیست به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل آن خلاقیت و تجربه آن و نوع تخصص آن است. یک طراح گرافیک ایرانی باتوجه‌به کیفیت، تخصص، محل زندگی و سایر شرایط میزان درآمد آن بین 2 میلیون تا 50 میلیون تومان متغیر است. روش‌های گوناگون کسب درامد از طراحی گرافیک بیان کننده طیف گسترده بازارکار این حرفه است.

برای طراح گرافیک شدن، باید از طریق دانشگاه عمل کرد؟

خیر لزوما. اگر شما تحصیلات آکادمیک داشته باشید در بعضی از خدمات طراحی گرافیک می‌توانید بهتر عمل کنید اما با شرکت در دوره های طراحی گرافیک سلام گرافیک می‌توانید توانایی لازم برای ورود به حیطه طراحی گرافیک را بدست آورید.

آیا با آموزش رشته طراحی گرافیک، می‌توان برای کشورهای خارجی کار کرد؟

بله رشته طراحی گرافیک نیز مانند سایر رشته های کامپیوتری در خارج از کشور نیز بازار کار خود را دارد و میتوانید درآمد دلاری داشته باشید.

3.5/5 - (23 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

6 پاسخ

    1. بله، خلاقیت یک طراح که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به کار است، از جمله مواردی است که می‌تونه توی حتی میزان درآمد طراح تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.

  1. برای وارد شدن و ثبت نام کردن توی دوره ها از کجا باید اقدام کنم ؟
    دوره ها زمان خاصی شروع میشه یا به صورت انلاین میشه ازشون استفاده کرد ؟
    متشکر

    1. سلام و عرض ادب، در حال حاضر دوره‌ای برگزار نمی‌کنیم، برای شرکت در دوره‌ها می‌تونید با شماره 09355054580 تماس بگیرید.

  2. چطوری میشه با یاد داشتن طراحی گرافیک از طریق فریلنسری کار کرد ؟
    ایا سلام گرافیک با طراح های گرافیک مستقل کار میکنه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله