بسته بندی چیست؟

هربسته بندی باید طبق یک هدفی پیاده سازی شود تا نتیجه بخش باشد. اهداف بسته بندی می تواند فروش بیشتر، جذابیت و خلاقیت، راحتی و ... باشد که هرکدام در تجربه کاربری تاثیری به خصوص دارد. بهتر است قبل از پیاده سازی بسته بندی خود، از اهداف بسته بندی با کارشناس طراحی بسته بندی سلام گرافیک صحبت کنید.

بسته بندی چیست و چه کاربردی دارد؟ بسته بندی یکی از شیوه‌های محافظت از محصول است. بسته‌بندی‌ها با اهداف مختلفی از قبیل محافظت از محصول، افزایش مدت زمان ماندگاری محصول و… طراحی و ساخته می‌شوند، برای درک بهتر اهداب بسته بندی پیشنهاد می‌کنیم مقاله اهداف بسته بندی چگونه تعیین می‌شوند را مطالعه کنید.

بسته بندی چیه؟

منظور از بسته بندی چیست (what-is-packaging)؟ بسته‌بندی برای محافظت از کالا و همچنین ارائه محصول به مشتریان انجام می‌گیرد. اما تاثیر پکیجینگ فراتر از این موارد است.

امروزه می‌توانید صدها هزار محصول متنوع را مشاهده کنید که قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها را پر کرده‌اند و هر یک با بسته‌بندی جذاب و چشم‌گیر خود نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند.

در واقع دیزاین بسته‌بندی ابزاری مناسب برای بازاریابی و تبلیغات است. طراحی بسته‌بندی را می‌توان شامل ساختار، رنگ، مواد، تصویر، تایپوگرافی، و دیگر اطلاعات فرعی در طراحی دانست که در کنار یکدیگر موجب جذاب‌تر شدن محصول خواهند شد.

بسته بندی چیست

هدف اصلی از طراحی بسته‌بندی محافظت، مهار، توزیع محصول، حمل و نقل، ذخیره، و همچنین شناسایی و تمایز راحت‌تر محصول در بازار است.

هر محصولی که مصرف می‌کنید از غذایی که می‌خورید تا لباسی که بر تن می‌کنید، همگی در جعبه‌ها یا کیسه‌ها مخفی می‌شوند. طراحی بسته‌بندی محصول علاوه بر جذابیت، می‌تواند تجربه مشتری را نیز رقم بزند.

شرکت طراحی گرافیکی سلام گرافیک یکی از بهترین‌ شرکت‌های ارائه دهنده خدمات طراحی گرافیک و بسته بندی در ایران در خدمت شماست.

از میان قوانینی که باید در طراحی بسته‌بندی محصولات به آن‌ها توجه شود می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

      • طراح و کارفرما باید به خوبی مشتری و بازار هدف را شناخته و نیازهای آنان را درک کنند

      • سادگی بیش از آنچه که فکرش را بکنید به فروش می‌رسد

      • پیش از شروع کار باید درباره رقیبان و عملکرد آنان تحقیق شود

      • تست را فراموش نکنید

      •  

    بسته بندی محصول چیست؟

    بسته بندی محصول یا همان بسته بندی جعبه یکی از رایج‌ترین شیوه‌های ارائه محصول است. با استفاده از بسته بندی محصول، می‌توان به راحتی افزایش فروش چند برابری را برای محصولات خود رقم زد.

    در تعریف بسته بندی محصول می‌توان گفت که بسته بندی محصول در کمترین حالت ممکن یک لایه محافظ برای محصول است. البته ارائه بسته بندی محصول دارای ویژگی‌های دیگری است که توجه به این موارد در زمان طراحی بر عهده طراح بسته بندی است.

    تعاریف بسته بندی از زبان متخصصان بسته بندی

    تعاریف متعددی از جعبه یا همان بسته بندی وجود دارد که در صنایع مختلف بنابر نوع محصول و کاربرد جعبه و جنس بسته بندی، متفاوت خواهد بود. در کتاب‌های نوشته شده در رابطه با بسته بندی تعاریف دقیق این موضوع را می‌تواننید بخوانید.

    تاریخچه استفاده از بسته بندی

    تاریخچه استفاده از بسته‌بندی تقریبا بر می‌گردد به اولین غذایی که انسان اولیه قصد داشت برای مدت‌زمان طولانی‌تری نزد خود نگه دارد و یا به انتقال آن از جایی به جای دیگر بپردازد و این دلیل ایجاد بسته بندی برای اولین بار بود. گاهی اوقات نیاز به جابه‌جایی وسایل بود و نداشتن هیچ‌گونه بسته‌بندی برای آن‌ها دردسر ایجاد می‌کرد. رفته‌رفته انسان به ظرف‌ها و بسته‌بندی‌های گوناگون بر اساس نوع محصول یا چیزی که در اختیار داشتند نیاز پیدا کرد و مجبور به ساخت انواع مختلف جعبه و بسته شد. بسته‌بندی‌هایی که امروزه مشاهده می‌کنید همگی ساخته‌ی ذهن خلاق بشر در طول زمان است.

    از بسته بندی چه استفاده‌هایی می‌شود؟

    بسته‌بندی مهم‌ترین بخش در تولید یا استفاده از هر نوع محصول است. موارد استفاده از جعبه یا ظروف بسته‌بندی در سازمان‌ها یا افراد متفاوت است. از بسته بندی‌ها برای موارد گوناگونی استفاده می‌شود از جمله این موارد می‌توان به بالا بردن قیمت فروش محصول، افزایش مدت زمان ماندگاری محصول و… استفاده می‌شود.

    کاربردهای بسته بندی چیست؟

    از مهم‌ترین کاربردهای بسته بندی می‌توان به محافظت فیزیکی از محصول اشاره کرد. نیاز به ایجاد بسته بندی مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه‌ ویژه‌ای کرد.

    محصول بدون بسته بندی مناسب فروش لازم و کافی نخواهد داشت. دومین کارکرد بسته بندی افزایش میزان فروش محصول است. برای اینکه محصول به‌خوبی فروخته شود و مشتریان را جذب کند، بسته بندی محصول به همراه طراحی تراکت فوری، سفارش لوگو برای درج روی بسته بندی، طراحی کارت ویزیت، طراحی کاتالوگ در ابعاد کوچک برای داخل جعبه‌ی محصولاتی مانند لوازم خانگی و آرایشی و… می‌تواند بسیار مفید باشد. مجتبی ملاکی؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر مجموعه سلام گرافیک در این ویدیو در رابطه با اهمیت بسته بندی می‌گوید.

    دلایل استفاده از بسته بندی

    دلایل بسیاری را می‌توان برای استفاده از بسته بندی لیست کرد، که هر کدام خود نیازمند یک مقاله تخصصی در رابطه با آن است.

    دلایل استفاده از بسته‌بندی برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شخصی ممکن است برای سهولت در جابه‌جایی وسایل در محل کار یا در هنگام اسباب‌کشی از جعبه استفاده کند؛ یک شرکت برای افزایش فروش محصولات و تبلیغ مناسب و جذب مشتری از بسته‌بندی استفاده کند؛ شرکتی دیگر برای بالابردن قیمت محصول خود، برای آن بسته‌بندی جذاب و باکیفیت در نظر بگیرد.

    همچنین ممکن است فردی برای خوراک و غذاهای خود نیاز به ظرف‌هایی مناسب برای بسته‌بندی و نگهداری صحیح آن‌ها داشته باشد تا بتواند در روزهای بعد، از آن ماده‌ی غذایی بدون آن که آسیبی به آن وارد شده یا خراب شده باشد، استفاده کند.

    دلایل استفاده از بسته بندی

    مزایای بسته بندی چیست؟

    از جمله مزایای بسته‌بندی محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

        • صرفه‌جویی در زمان

        • صرفه‌جویی در هزینه‌های لازم برای بازار رقابتی

        • جلب نظر مشتریان و افزایش فروش محصولات

        • نشان دادن حرفه‌ای بودن کسب و کار

        • افزایش اعتماد و اطمینان و وفاداری مشتریان به محصولات برند 

      طبق تحقیقات انجام شده، حدود 72% از مشتریان ادعا کرده‌اند که طراحی لوگو جذاب و متفاوت  بسته‌بندی می‌تواند بر روی تصمیم آن‌ها مبنی بر خرید محصول اثرگذار باشد.

      به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و موفق برای جذب مشتریان بیش‌تر از طراحان مجرب برای طراحی بسته‌بندی محصولات خود کمک می‌گیرند. با وجود صدها و هزاران محصول گوناگون بر روی قفسه‌های فروشگاه‌ها و وسعت انتخاب مصرف‌کنندگان، لزوم به تمایز در میان دیگر محصولات بازار به خوبی احساس می‌شود.

      طراحی بسته‌بندی موفقیت آمیز می‌تواند در مخاطبان اشتیاق بیش‌تری ایجاد کند. توجه داشته باشید که طراحی بسته‌بندی نه تنها طراحی گرافیکی، بلکه نوع، شکل، و جنس بسته‌بندی فیزیکی که مصرف‌کننده خریداری می‌کند را نیز شامل می‌شود. بسته‌بندی محصول می‌تواند به یک نماینده به یاد ماندنی از یک مجموعه یا برند تبدیل شود.

      معایب استفاده از بسته بندی نا مناسب

      شاید برایتان عجیب باشد اما در برخی از کاربردها بسته بندی می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای محصول شود. در این بخش از مقاله بسته بندی چیست قصد داریم در رابطه با معایب استفاده از بسته بندی اطلاعاتی را بیان کنیم.

      بسته بندی همان‌طور که مزایایی دارد، ممکن است معایبی نیز داشته باشد. یک ظرف خورش قرمه‌سبزی را تصور کنید که بعد از سفارش از یک رستوران به دست شما رسیده است و بعد از تحویل، می‌بینید که تمام محتویات ظرف به دلیل حمل و انتقال، از بسته‌بندی آن خارج شده و عملاً هیچ‌گونه خورشی در ظرف باقی نمانده است. علت این پدیده چیست؟

      استفاده از یک ظرف نامناسب و بدون درپوش یا با درپوشی که از ظرف بزرگ‌تر است، یکی از عمده‌ترین دلایل پدیدآمدن این اتفاق است. نتیجه‌ی به‌کارگیری این بسته‌بندی، عدم اعتماد مشتری به رستوران و کاهش فروش و سفارش می‌شود. در چنین مواقعی باید از یک ظرف استاندارد و مناسب استفاده کرد.

      اگر طراحی روی بسته بندی‌ها به درستی انجام نشود، می‌تواند در کاهش اعتماد مخاطب و فروش نقش بسزایی داشته باشد. طراحی تصویرسازی یک بسته بندی باید توسط طراحان باتجربه و حرفه‌ای انجام شود. طراحان گرافیک سلام گرافیک به شما در طراحی یک بسته بندی مناسب برای محصولات کمک می‌کنند.

      بنابراین اگر هرگونه محصولی دارید که نیاز به جعبه و بسته‌بندی دارد، ابتدا تمامی نکات مربوط به محصول از جمله ابعاد، نوع، فضای اشغالی، شرایط نگهداری و… را سنجیده و سپس اقدام به طراحی یک بسته‌بندی مناسب و در قالب محصول کنید تا علاوه بر جلب رضایت مشتری، به افزایش فروش محصولات خود کمک کنید.

      اهداف بسته بندی را می‌توان موارد مختلفی در نظر گرفت. اولین هدف هر ساخت بسته بندی را می‌توان محافظت از محصول در نظر گرفت. دومین دلیل یا هدف برای ساخت بسته بندی افزایش کیفیت محصول و در مرحله بعدی افزایش قیمت فروش و جذب مشتری بیشتر است.

      بسته بندی چیست؟

      اهداف بسته بندی چیست؟

      همان طور که در مقاله بسته بندی چیست توضیح دادیم، فرآیند طراحی بسته بندی با اهداف مختلفی طراحی و پیاده سازی می‌شود. هدف‌های متعددی را برای بسته بندی می‌توان در نظر گرفت که از جمله این اهداف می‌توان به محافظت از محصول، ارائه محصول در بهترین حالت و مواردی از این دست اشاره کرد. در ادامه به اصلی‌ترین دلایل استفاده از بسته بندی اشاره خواهیم کرد.

      اهداف بسته بندی چیست؟

      اهداف بسته بندی چگونه تعیین می‌شوند؟

      صنعت بسته‌بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به نحوی رسانه‌ای برای معرفی آن کالا به حساب می‌آید. هنر بسته بندی فقط با این هدف نیست و هدف‌های دیگری را نیز شامل می‌شود:

      حفظ و نگهداری کالا

      باتوجه‌به میزان آسیب‌پذیر بودن کالا بسته بندی خاص و متناسبی برای آن طراحی می‌شود. بعضی از کالاها در شرایط آب و هوایی به سرعت تغییر خاصیت می‌دهند و یا بعضی‌ها با کوچک‌ترین ضربه می‌شکنند. به عنوان مثال دستمال کاغذی در برابر رطوبت و آب آسیب می‌بیند و بسته بندی دستمال کاغذی باید به گونه ای باشد که علاوه بر کاربری ساده، از حوادث نیز جلوگیری کند و یا قطعاً خدمات بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی دارو از اهمیت بیشتری نسبت به بسته بندی قطعات خودرو دارد.

      معرفی کالا

      معمولاً روی بسته بندی نوشته‌هایی قرار می‌گیرد در مورد اینکه این محصول چگونه نگه داری شود، چگونه استفاده شود، چه مشخصه‌هایی دارد، ترکیبات محصول چیست و سایر موارد بیان می‌شود و کاربر به‌راحتی به این اطلاعات دسترسی دارد. در واقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف از بسته بندی اطلاع رسانی به مصرف‌کنندگان است که یک طراح بسته بندی باید به آن توجه داشته باشد

      بازاریابی و فروش

      کالاها در قفسه فروشگاه در کنار سایر محصولات قرار می‌گیرد و محصولی از همه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد که بسته بندی جذاب تری داشته باشد. به عنوان مثال در هنگام خرید عرقیات، بطری توجه شما را جلب خواهد کرد که بسته بندی کامل تری داشته باشد و اطلاعاتی مانند خواص، طریقه نگهداری، طریقه مصرف و شرکت تولید کننده روی بسته بندی عرقیات آن نوشته شده باشد.

      امنیت کالا

      امنیت کالا به طراحی بستگی بندی آن مربوط است. محصولات را همان‌طور که در کارخانه بسته بندی می‌کنند در دسترس مشتری قرار می‌گیرد و این باعث می‌شود که مشتری با اعتماد بیشتری به کالا خریداری شده داشته باشد. فرض کنید بسته بندی لوازم خانگی پلمب آن باز شده باشد و بسته بندی که درکارخانه دست‌کاری شده باشد. همین امر موجب می‌شود که مخاطب به اصالت کالا شک کند.

      حمل و نقل راحت و انبار کردن

      قطعاً اینکه بسته بندی شیشه‌ای را دانه به دانه جابه جایی کنید به مراتب سخت‌تر از زمانی است که شیشه‌ها در یک پالت کاغذی با روکش پلاستیکی قراردهید. انبار کردن محصولات مهم‌ترین فرایند در تولید و فروش محصولات است. بسته بندی باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان به‌راحتی آنها را روی‌هم قرار داد تا فضای کمتری اشغال کند.

      سلام گرافیک

      اهداف بسته بندی چگونه تعیین می‌شوند؟

      اهداف بسته بندی چگونه تعیین می‌شوند؟

      ویژگی‌های یک بسته بندی خوب

      یک بسته بندی دارای ویژگی هایی است که حرفه ای بودن آن را نمایان می کند. ویژگی های یک بسته بندی خوب توسط کارشناس های بسته بندی سلام گرافیک پیاده سازی می شود. بسته بندی خوب و حرفه ای پیامد های مثبتی را برای محصول شما خواهد داشت. بهتر است با ویژگی های بسته بندی خوب آشنا شوید تا بتوانید طراحی حرفه ای تحویل مشتریان خود دهید.

      مهم‌ترین ویژگی بسته بندی خوب (features-of-a-good-packaging) را می‌توان مسیری در نظر گرفت که محصول را از تولید تا زمانی که به مصرف برسد همراهی کند. بسته بندی می‌تواند مناسب و خوب باشد که محصول از زمانی که تولید می‌شود، به باربری سپرده می‌شود، در مغازه قرار می‌گیرد، به فروش رسیده می‌شود تا در بهترین زمان و مکان مورد استفاده قرار گیرد همراهی کند.

      یک بسته بندی خوب وظیفه دارد محصول را بنابر شرایط آن محصول (شکستنی، فاسد شدنی و گم شدن) در تمامی شرایط حفظ کند. علاوه بر این موارد بسته بندی را می‌توان گفت که عالی و درجه یک است که ارزش محصول اضافه کند. در یک دید کلی می‌توان گفت که یک بسته بندی خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

          1. راحتی استفاده برای کاربر

          1. حفاظت از محصول

          1. جلوگیری از آسیب دیدن محصول

          1. اضافه کردن ارزش به محصول

          1. جلوگیری از تغییر شکل محصول

          1. جلوگیری از گم شدن محصول

          1. بیان کننده محصول

          1. کمک به بازاریابی محصول

          1. دارای طراحی حرفه ای و شیک

          1. جلوگیری از تغییر بیولوژیکی محصول

        طراحی بسته بندی آنلاین

        ویژگی های یک بسته بندی خوب

        کاربرد ساده بسته بندی برای استفاده کننده

        بسته بندی مناسب باید بتواند آسایش و راحتی را برای استفاده کننده، واسطه‌ها و فروشنده را فراهم آورد. حمل و نقل راحت، باز شدن به دور از پیچیدگی و محافظت از محصول همه می‌تواند باعث کاربری ساده بسته بندی شود. این مورد یکی از ویژگی‌های بسیار مهم بسته بندی خوب است.

        طراحی گرافیکی حرفه‌ای بسته بندی

        بسته بندی محصول باید از لحاظ بصری داری زیبایی باشد، این کار نه تنها باعث می‌شود مصرف کننده در زمان استفاده حس خوبی را تجربه کند بلکه باعث می‌شود که فروش محصول به میزان قابل توجه‌ای افزایش پیدا کند.

        بسته بندی با کیفیت؛ بیان کننده محصول

        بسته بندی باید بیان کننده نوع محصول، کیفیت محصول و همچنین نشان دهنده محصول باشد، به نوعی می‌توان گفت که محصول باید به خوبی با بسته بندی مچ شده باشد و تمام ویژگی‌های محصول قابل نمایش باشد.

        یک پکیجینگ عالی باید آرم شرکت تولید کننده، خاصیت‌ها و اطلاعاتی از این قبیل را نیز برای مصرف کننده به نمایش بگذارد.

        حفاظت از محصول وظیفه بسته بندی

        یکی از چالش‌های طراحان بسته بندی آن است که بسته بندی باید هم بیان کننده ویژگی‌های محصول باشد هم از محصول حفاظت کند، به نوعی یک بسته بندی عالی باید در کنار حفاظت از محصول توانایی به نمایش گذاشتن محصول را داشته باشد.

        فروش بیشتر با بسته بندی لاکچری

        روش‌های مختلفی برای پروموت کردن و تبلیغ کردن محصول وجود دارد که یکی از مهم‌ترین این موارد بسته بندی است. بسته بندی در صورتی که به درستی انجام شده باشد می‌تواند خود به تنهایی تبلیغ کننده محصول باشد.

        بسته باید در نگاه اول مصرف کننده را جذب کند، ماحصل تمامی تبلیغات انجام شده از بروشور، کاتالوگ، بیلبورد، تبلیغات آنلاین و… در بسته بندی جمع می‌شود بسته بندی تیر نهایی برای خرید محصول توسط مشتری است. وظیفه طراح بسته بندی است که به خوبی بتواند در لحظه مخاطب را مجاب به خرید یک محصول کند.

        زمانی می‌توانیم بگوییم که بسته بندی به درستی کار خود را پیش برده است که محصول بدون حضور هیچ فروشنده‌ای به فروش برسد. یعنی بدون هیچ توضیحی مصرف کننده محصول را انتخاب و با رضایت کامل محصول را خریداری کند در این صورت بسته بندی وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

        معرفی انواع روش های بسته بندی

         با انواع بسته بندی آشنا هستید؟ چند نوع بسته بندی داریم؟ آیا برای هر محصول نیاز به یک بسته بندی خاص داریم؟ نیاز به بسته بندی چه محصولی دارید؟ استودیو خلاق سلام گرافیک متخصص طراحی انواع بسته بندی، آماده همکاری با شما است. سفارش بسته بندی خود را در کمتر از 5 دقیقه نهایی کنید و بهترین نوع دیزاین بسته بندی را تحویل بگیرید. با ما انواع بسته بندی را با هر شیوه طراحی را حرفه‌ای بخواهید. سلام گرافیک متخصص انواع بسته بندی در خدمت شماست.  

        اطلاع از انواع بسته بندی یکی از مواردی است که باید یک کارشناس بسته بندی بداند. بسته‌بندی ایده اولیه برای روند فروش و بازریابی محصول است. بسته‌بندی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت‌است از: بسته‌بندی فلزی،‌ بسته‌بندی چوبی، بسته‌بندی کاغذی و بسته‌بندی پلاستیکی.

        نوع و جنس بسته بندی در کیفیت و اهمیت محصول نقش مهمی دارد. بسته‌بندی یک کالا اولین چیزی است که خاصیت و کاربرد اصلی محصول را بیان می‌کند.

        امروزه اهمیت روش‌های بسته‌بندی در بازار محصولات بیشتر شده است. بسته‌بندی علاوه بر رساندن مفهوم و کارایی محصول، نقش محافظ در برابر آن را دارد. لازم به ذکر است هر محصول روش خاصی برای بسته‌بندی دارد. به‌طور مثال برای دارو از بسته‌بندی‌های آلومینیومی، پلاستیکی و یا مقوایی استفاده می‌کنند. 

        بسته‌بندی محصولات به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که معمولاً توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود. اهداف بسته بندی بسیار برای پیشرفت و توسعه کسب و کار اهمیت دارد و در طول زمان دستخوش تغییراتی برای بهبود شده است و کسب کارها تمرکز زیادی روی این صنعت دارند.

        کیفیت و نوع بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین مواردی است که توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند. طراحی پکیج محصولات از مهم‌ترین قیمت‌های تولید محصول است و چهره سازمان در بازار فروش است. بسته بندی محصولات بر اساس روش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

        بسته بندی بر اساس کاربرد

        بسته بندی محصولات در حالت کلی شامل سه مرحله است. بسته بندی اولیه، بسته بندی ثانویه و بسته بندی ثالثیه که هرکدام باهدف خاص خودشان انجام می‌گیرد و از اهمیت خاصی برخوردار هستند. مرحله اول شامل قراردادن محصول در اولین لایه از بسته بندی است. سپس محصول دربسته بندی دوم قرار می‌دهند که معمولاً شامل طرح‌های جذاب، اطلاعات محصول و شرکت است و در نهایت چندین نمونه از این بسته بندی‌ها را درون پک گذاشته که برای نگهداری و حمل و نقل ساده است.

        بسته بندی بر اساس مواد اولیه

        ممکن است بسته بندی را با توجه به محصولات جدا کنند اما صحیح‌ترین و کلی‌ترین حالت ممکن بسته بندی، بر اساس متریال مصرف شده است. اینکه محصولات از چه جنسی ساخته شده اند از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی بسته بندی محصولات بر اساس جنس بسته بندی به دسته‌های شیشه‌ای، بسته بندی فلزی، بسته بندی مقوایی، بسته بندی کاغذی تقسیم‌بندی می‌شود.

            • بسته بندی شیشه‌ای

          بسته بندی شیشه‌ای از قدیمی تری روش‌های بسته بندی است که به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد هنوز هم در بسته بندی اولویت دارد. شیشه از نظر شیمیایی خنثی است و باعث تغییر در طعم و رنگ مواد غذایی نمی‌شود. همچنین شیشه غیرقابل‌نفوذ است و بو ندارد و از استحکام بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این نوع از بسته بندی، شفافیت است که مشتری می‌تواند محصول داخل آن را رویت کند.

          از بسته‌بندی شیشه‌ای برای نوشیدنی‌ها و شربت‌ها بکار می‌گیرند. این روش بسته‌بندی روشی کاملا بهداشتی به‌حساب می‌آید. استفاده از بسته‌بندی شیشه‌ای برای نوشیدنی‌ها بسیار مناسب است، زیرا باعث تغییر مزه و آسیب به محتویات درون آن نمی‌شود. وزن بالای شیشه باعث افزایش وزن حمل و نقل می‌شود. همین امر باعث بالا رفتن هزینه بسته‌بندی شیشه‌ای می‌شود. این روش معایبی هم به همراه دارد. برخی از این معایب مثل حساسیت در برابر حرارت و آسیب هستند. احتمال شکستن شیشه و آسیب به محصول نسبت به دیگر روش‌های بسته‌بندی بیشتر است.

          از بسته بندی شیشه‌ای در بسته بندی دمنوش، بسته بندی عرقیات، بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی و … استفاده می‌شود.

              • بسته بندی فلزی

            بسته بندی فلزی بر اساس نوع محصولی که قرار است استفاده شود از جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم، قلع، آهن، نیکل، روی، سرب استفاده می‌شود. این مواد به‌صورت خام هستند و در طی فرایندی به بهره‌برداری می‌رسد. به‌عنوان‌مثال با ترکیب آلومینیوم، آهن و روی برای تهیه ظروف آشپزخانه استفاده می‌شود که مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی و زنگ زدی دارد. همچنین بسته بندی فلزی در برابر ضربه، درجه حرارت، نفوذ آب، رطوبت، نور و اکسیژن بسیار مقاوم است. این بسته بندی در صورتی که دچار خوردگی شود می‌تواند آسیب‌زننده باشد.
            از بسته بندی فلزی در بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی سوهان ، بسته بندی رب و … استفاده می‌شود.

                • بسته بندی پلاستیکی

              بسته بندی پلاستیکی یکی از رایج‌ترین مواد مصرفی در صنعت بسته بندی است. آن هم به دلیل منعطف بودن و قابیلت های خوبی که دارد. پلاستیک بر اساس جنس و طریقه ساخت آنها به دودسته تقسیم می‌شود.

                  • بسته بندی پلاستیکی با ترموپلاست

                ترموپلاست ها موادی هستند که انجام فرایندی تبدیل به اجسام سختی می‌شود. این مواد در برابر ضربه؛ کشش، سایش، خراش مقاوم است و در بسته‌بندی‌های متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و از این نوع بسته بندی پلاستیکی در ساخت جعبه‌های شفاف، بطری‌های بادی، ساخت بشکه برای مواد غذایی، بسته بندی روغن‌ها، بسته بندی نوشابه، بسته بندی شامپو و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.

                    • بسته بندی پلاستیکی ترموست‌ها

                  این نوع پلاستیک‌هایی که پس از ذوب شدن در دمای بالا می‌سوزند. این مواد مقاومت بالایی دارند و بسیار شفاف و بی بوهستند و در بسته بندی کوتاه مدت مانند بسته بندی آب معدنی، خدمات بسته بندی دارو و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

                      • بسته بندی مقوایی

                    بسته بندی مقوایی یا بسته بندی کارتن یکی از روش‌های رایج در بسته بندی است که معمولاً برای بسته بندی ثانویه و در ابعاد بزرگ برای بسته بندی ثالثیه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این جنس بسته بندی از مقاومت بالایی برخوردار است و برای حمل‌ونقل و امنیت محصولات بسیار مناسب است.

                    بسته بندی بر اساس نوع

                    دیدگاه‌های متفاوتی از افراد وجود دارد و هرکسی بسته‌بندی را یک چیزی می‌داند. بعضی جلد یک محصول را بسته‌بندی می‌دانند و بعضی‌ها به کارتن و جعبه‌ای که حمل می‌شود اما به‌طورکلی بسته‌بندی محصولات یک سلسه‌مراتبی دارد:

                    بسته‌بندی اصلی

                    هر بسته بندی یا جعبه‌ای که به‌دور محصول کشیده می‌شود و محصول با آن در تماس است بسته بندی اولیه گفته می‌شود. به عنوان مثال بسته بندی قوطی که در آن رب ریخته می‌شود را به‌عنوان بسته بندی اولیه رب در نظر گرفت.

                        • بسته بندی ثانویه

                      بسته بندی ثانویه وقتی است که بسته بندی محصولات در یک پک قرار می‌گیرد. به عنوان مثل فرض کنید شرکتی قصد بسته بندی سوغاتی در مشهد را دارد. آنها قصد دارند در این پک‌ها یک بسته بندی زعفران، یک بسته بندی نبات و یک بسته بندی جانماز قراردهند. به پاکت و یا جعبه‌ای که این ۳ محصول قرار می‌گیرد بسته‌بندی ثانویه گفته می‌شود.

                      البته این یکی از مثال‌های بسته بندی ثانویه بود. از بسته بندی ثانویه برای حمل‌ونقل محصول نیز استفاده می‌کنند.

                          • بسته بندی ثالثیه

                        این بسته بندی معمولاً نیاز به طراحی ندارد و برای حفاظت محصول و جابه‌جایی در تعداد زیاد است.

                        منابع: https://packagingoftheworld.com/

                        4.1/5 - (17 امتیاز)
                        کاوه ملاکی
                        کاوه ملاکی
                        کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
                        مقالات مرتبط بخوانید!

                        2 پاسخ

                          1. سلام مهدیس عزیز. تعیین اهداف قبل از سفارش طراحی بسته بندی میتونه به شما در طراحی یک بسته بندی منحصربه فرد و خاص کمک کنه. طرح روی جعبه، بسته به هدف شما میتونه متفاوت باشه

                        دیدگاهتان را بنویسید

                        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

                        فهرست مطالب این مقاله