طراح هویت بصری

طراح هویت بصری به شخصی گفته می‌شود که با استفاده از ساختارهایی که در دسترس دارد، توجه به رنگ سازمانی، اقلام مورد نیاز و مواردی از این دست اقدام به طراحی و پیاده سازی هویت بصری می‌کند. یک طراح هویت بصری باید توانایی درک رنگ‌های سازمانی را داشته باشد.
طراحس کننده هویت بصری

طراح هویت بصری کیست؟ طراح هویت بصری Visual identity designer شخصی است که وظیفه آن طراحی اقلام هویت بصری برند مانند طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت، طراحی بسته بندی، طراحی کاتالوگ تبلیغاتی، برند بوک و… است. پیش از آنکه در رابطه با یک کارشناس طراح هویت بصری یا شرح وظایف آن صحبت کنیم، توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله‌ هویت بصری چیست را بخوانید تا بدانید با چه هدفی از این انواع طراحی گرافیک استفاده می‌شود. چنانچه پس از مطالعه این مقاله احساس کردید که بیزینس شما نیز برای پیشرفت و دیده شدن به یک هویت مستقل نیاز دارد، می‌توانید از متخصص هویت بصری شرکت گرافیکی سلام گرافیک راهنمایی بگیرید.

هویت بصری هر برند باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر باشد در ذهن مخاطبان ثبت شده و به آن‌ها کمک کند با یک‌سری ویژگی‌های مستقل و مشخص برند مذکور را به خاطر بیاورند. برای مثال به محض اینکه نام برندی مانند مک دونالد بر زبان جاری می‌شود، چه المان یا ویژگی برای شما تداعی می‌شود؟ شکل لوگو، رنگ و تایپوگرافی این برند عضوی از هویت بصری آن به شمار می‌روند. به شخصی که این مجموعه را طراحی کرده و کمک می‌کند برندی در حافظه تصویری مخاطب حک شود، طراح هویت بصری گفته می‌شود.

باتوجه به آنکه اجزای هویت بصری گوناگون هستند، شرح وظایف طراح هویت بصری نیز شامل موارد متعددی می‌شود. در لیست زیر به صورت کلی وظایف یک متخصص طراحی هویت بصری را نام برده‌ایم:

  1. تهیه چک لیست هویت بصری
  2. شرکت در جلسه مشاوره طراحی هویت بصری و ارائه چک لیست به مشتری
  3. ارائه توضیحات کامل در رابطه با اهداف استفاده از اقلام هویت بصری برای درک بهتر مشتری
  4. ارائه نمونه هویت بصری برند به مشتری
  5. پرس‌وجو راجع‌به ماهیت کسب و کار و درک نیازهای آن بیزینس
  6. تحلیل و بررسی رقبا طبق نیازهای برند
  7. تنظیم قرارداد طراحی هویت بصری به صورت دقیق و ذکر شفاف تمامی بندهایی که باید در قرارداد ذکر شود
  8. مشورت و تقسیم کار با دیگر اعضای تیم طراحی هویت بصری برای رسیدن به خروجی بهتر
  9. طراحی اقلام مورد نیاز هویت بصری نظیر لوگو، طراحی بسته بندی، کارت ویزیت، کاتالوگ و…
  10. 10.  ارسال طرح اولیه و دریافت تایید از سوی مشتری

برای دریافت مشاوره و پکیج طراحی هویت بصری از طریق شماره‌های موجود در سایت با شرکت گرافیک سلام گرافیک تماس بگیرید.

طراح هویت بصری کیست؟

متخصص هویت بصری کارشناسی است که کمک می‌کند چهره و هویت مستقلی برای برند خود بسازید. اگر می‌خواهید حضور مستمر و موثری در دنیای کسب و کارها داشته باشید، باید تصویر مشخصی از بیزینس خود در ذهن مخاطبانتان ایجاد کنید. اگر لوگو، کارت ویزیت، بروشور، یک رنگ سازمانی مشخص شده و یا حتی بسته‌بندی طراحی شده‌ای نداشته باشید، مشتری شما دقیقا به واسطه چه ویژگی قرار است شما را در ذهن باقی نگه دارد؟

طراح هویت بصری در یک تعریف ساده دقیقا کسی است که طراحی موارد فوق را بر عهده دارد. یک کارشناس طراحی هویت بصری می‌تواند به صورت مستقل کار کند و یا عضوی از یک تیم طراحی گرافیک باشد. المان‌های گرافیکی مورد نیاز کسب‌وکار شما چه برای استفاده در فضای مجازی و چه برای استفاده در فضای حقیقی، توسط طراح هویت بصری برند طراحی می‌شوند.

مهم‌ترین وظایف متخصص طراحی هویت بصری

مهم‌ترین وظایف طراح هویت بصری ابتدا تحلیل رقبا و شناخت کسب‌وکار شما است. پس از شناخت دقیق کسب و کار و تحلیل رقبا، طراح هویت بصری اقدام به طراحی لوگو، کارت ویزیت، بسته بندی، طراحی انواع لیبل، طراحی ست اداری، هدایای تبلیغاتی مانند طراحی تقویم، طراحی بروشور، طراحی موشن گرافیک و… می‌کند.

ضروری است که یک کارشناس هویت بصری پیش از طراحی المان‌های گرافیکی مورد نیاز شما، به خوبی راجع‌به ویژگی‌‌ها و ماهیت کسب‌وکارتان تحقیق و پرس‌وجو کند. نیاز کسب‌وکارها با توجه به نوع و ماهیت‌ آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ نمی‌توان استراتژی یکسانی برای طراحی هویت بصری همه برندها در نظر گرفت.

یک طراح هویت بصری تا زمانی که به شناخت و درک درستی از کسب‌وکار شما و نیازهای آن نرسد، نمی‌تواند استراتژی صحیحی برای طراحی تعیین کند. بنابراین یک کارشناس باتجربه در زمینه خدمات طراحی گرافیک ابتدا سعی می‌کند به خوبی کسب‌وکارتان و خدماتی که ارائه می‌کنید را بشناسد.

مهارت های طراح هویت بصری

چگونه هویت بصری طراحی کنیم؟! ابتدا باید طراحی را پیدا کنید که به واسطه تجربه زیاد، به مهارت بالایی در این زمینه رسیده باشد. در ادامه به برخی از مهارت‌های لازم که یک طراح هویت بصری باید داشته باشد اشاره کرده‌ایم.

طراحی هویت بصری متناسب با طیف مخاطبان برند

یکی از مهم‌ترین نکاتی که کارشناس طراحی هویت بصری باید به آن توجه داشته باشد، همخوانی نحوه طراحی هویت بصری با طیف سنی مخاطبان آن برند است. برای مثال اگر برند مذکور در ارتباط با نوجوانان است، طراح هویت بصری باید طراحی‌های خود را به گونه‌ای انجام دهد که بتواند توجه این طیف از مخاطب را به خود جلب کند. همچنین در استفاده از رنگ، آیکون‌ها، المان‌های گرافیکی و… نیز باید به طیف سنی مخاطبان آن برند توجه داشت.

هویت بصری نباید تداعی کننده برند رقیب باشد

باتوجه به اینکه دو برند رقیب در حال ارائه خدمات یکسانی هستند، چه چیزی می‌تواند یکی از این دو را در نظر مخاطب متمایز کند؟ تصور کنید یک طراح هویت بصری تازه کار لوگوی شما را مشابه با لوگوی رقیبتان طراحی کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تیم طراحی هویت بصری از تحلیل و بررسی رقبا غافل شوند. اینکه تا چه اندازه با هویت بصری برند خود از دیگر برندها متمایز شوید، به مهارت طراحتان بستگی دارد.

انتقادپذیری و روحیه کار تیمی

در رابطه با خدمات طراحی گرافیکی بسیار پیش می‌آید که مشتری نقدهایی به طرح اولیه داشته باشد و بخواهد اصلاحاتی اعمال شود. یکی از مهارت‌های یک طراح حرفه‌ای این است که در ابتدا بتواند تعامل خوبی با مشتری ایجاد کند و در ادامه اگر جایی نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحلات مورد نیاز را تا جای ممکن برای گرفتن رضایت مشتری انجام دهد. اگر طراحی هویت بصری برندتان در دست یک تیم است، بسیار مهم است که اعضای این تیم روحیه کار تیمی داشته باشند و بتوانند در کنار یکدیگر خروجی باکیفیت‌تری ارائه دهند.

طراح هویت بصری قیمت مشخص می‌کند یا شرکت؟

قیمت خدماتی که یک طراح هویت بصری ارائه می‌کند به فاکتورهای متفاوتی از جمله قیمت خدماتی مانند طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت، طراحی بسته بندی، طراحی لیبل و… بستگی دارد. هرچه تعداد این خدماتی که دریافت می‌کنید بیشتر باشد، دستمزد طراح هویت بصری نیز بیشتر خواهد بود.

چگونه از کیفیت کار یک طراح هویت بصری مطمئن شویم؟

بررسی رزومه و درخواست نمونه هویت بصری برند طراحی شده از سوی طراح مورد نظر بهترین راهی است که از طریق آن می‌توانید مهارت و کیفیت کار طراح را سنجیده و بهتر تصمیم بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

10 پاسخ

  1. سلام مقاله کامل و جامعی بود ممنونم. خیلی وقت بود دنبال این بودم که ببینم دقیقا طراح هویت بصری کیه، که با این مقاله تونستم بفهمم.

  2. سلام ممنون از مطالب خوبتان، برای اینکه یک طراح هویت بصری موفق شویم باید چه نرم افزارهایی رو یاد بگیریم؟

    1. سلام و عرض ادب خانم میرابی، مجموعه‌ای از مهارت‌ها است، تسلط به نرم افزار های گرافیکی رایج مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و… جزو موارد ابتدایی برای این موضوع است.

  3. سلام وقت بخیر میتونیم از برندهای بزرگ در طراحی لوگو الهام بگیریم؟ کپی به حساب نمیاد؟

    1. سلام، منظورتون از الهام گرفتن چیه؟
      تا جایی که در حد ایده گرفتن باشه خیر، ولی اگر کپی اجرا بشه برای ثبت هم به مشکل خواهید خورد

    1. سلام وقت بخیر بسته به نیاز های اون برند هزینه متفاوت خواهد بود از 10 الی 200 میلیون تومان میتونه متفاوت باشه هزینه

  4. سلام من یک سوالی داشتم و این هستش که کسی که میخوااد به عنوان طراح هویت بصری کار کنه مهم تریم مهارت که لازمه چیه

    1. سلام وقت بخیر در حوزه گرافیک دیزاین خوب دیدن و نگاه کردن مهمترین اصل یک کار هست مخصوصا هویت بصری که پایه اساسی هر برندی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله