شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

انواع بیلبورد

بهترین نوع بیلبورد چیست؟ هر کدام از انواع بیلبورد در چه مکان‌هایی استفاده می‌شوند؟ هر نوع بیلبورد مزایای چشمگیری دارد که نمی‌دانید. سلام گرافیک قصد دارد انواع متنوع بیلبورد و طرح و کارایی هر کدام را برای افزایش آگاهی شما در این مقاله بیان کند تا بتوانید به فروش بیشتر محصول و بازدید خدمت خود کمک کنید.
انواع بیلبورد

آیا با انواع بیلبورد (types of billboard) آشنایی دارید؟ امروزه در سرتاسر شهر شاهد انواع مختلف تبلیغات برای کسب‌وکارهای گوناگون هستیم. برخی از این تبلیغات بازدهی بسیار بالایی برای یک شرکت دارند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها بیلبوردها هستند. این سازه‌های غول‌پیکر و بزرگ نورپردازی شده در دسته‌بندی‌های مختلفی در سطح شهر و جاده‌ها وجود دارند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه با سلام گرافیک همراه باشید تا به بررسی انواع بیلبورد و هدف از ایجاد آن‌ها بپردازیم.

هدف از ایجاد انواع مختلف بیلبورد چیست؟

بیلبوردها یا تابلوی تبلیغات یا آگهی‌نما که در مقاله بیلبورد چیست مفصل به موضوع تعریف بیلبورد و ویژگی‌های آن پرداختیم، یکی از ابزارهای تبلیغاتی هستند که امروزه در سرتاسر شهر انواع مختلف آن را مشاهده می‌کنید. این تابلوهای تبلیغات به‌منظور ایجاد آگهی و انتقال یک مفهوم یا معرفی یک محصول یا خدمت به کار می‌روند.

پس از آن که نیاز صاحبان کسب‌وکار به‌خصوص شغل‌های جدید و شرکت‌های تازه‌تأسیس به افزایش آگاهی عمومی برای معرفی خود در سطح شهر زیاد شد، عده‌ای به فکر خلق ایده‌های تبلیغ جدید افتادند و به‌این‌ترتیب بنرهای تبلیغاتی به چاپ رسیدند. بنرها کاربرد زیادی برای مدیران سازمان‌ها داشتند؛ اما برای استفاده در سطح شهر و جاده ایده‌ی چندان مناسبی نبودند.

به همین دلیل بیلبوردهای تبلیغاتی روی کار آمدند. بیلبوردها نیز در ابتدا فقط روی یک ستون بنا می‌شدند و فضای بزرگی را برای ارائه آگهی در اختیار کاربران قرار نمی‌دادند. هدف مهم صاحبان شغل از تبلیغ، ترویج دادن کسب و کار و معرفی حرفه‌ای محصول خود در ابعاد گسترده‌تر بود؛ بنابراین طراحان گرافیک تصمیم گرفتند طراحی بیلبورد را به‌منظور دید کافی در روز، دید واضح در شب، دیده‌شدن از فاصله‌های دورتر و… به ابعاد بزرگ‌تری تغییر دهند.

اکنون شاید با خود فکر کنید که هدف از ایجاد انواع مختلف بیلبورد چیست؟ خلق انواع بیلبورد باعث برطرف‌شدن نیازهای تبلیغاتی مالکان حرفه‌های مختلف شد. بیلبوردهای بزرگ کنار خیابان برای آن دسته از افرادی مورداستفاده قرار می‌گیرد که جلب‌توجه ماشین‌های رهگذر و عابران برایشان اهمیت دارد. بیلبوردهای کوچک‌تر با هدف قبلی اما به‌مراتب با هزینه کمتری استفاده می‌شوند.

بیلبوردهای بزرگی که با عنوان عرشه پل، به پل‌های موجود در خیابان و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند، در دید تمام سرنشینان داخل ماشین از فواصل دورتر قرار می‌گیرند و هزینة اجاره‌ی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل است که طراحی تبلیغات بیلبورد بر اساس ابعاد و اندازه تابلو بسیار مهم است. اگر طراحی لوگو یک شرکت هم به‌خوبی انجام شده باشد، از چند صد متر عقب‌تر از روی بیلبورد قابل‌مشاهده است.

بیلبوردها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

آیا می‌دانید بیلبوردها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ بیلبوردها به‌طورکلی در دو دسته‌ی افقی و عمودی طراحی می‌شوند و هرکدام توسط طراح گرافیک در انواع مختلفی مدل‌سازی می‌شود. در ادامه سلام گرافیک به بررسی انواع دسته‌بندی بیلبورد می‌پردازد:

بیلبوردهای عادی

اولین دستة بیلبوردها، بیلبوردهای عادی هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت تبلیغات دارند. تمام تابلوهای مستطیل شکل نورپردازی شده‌ای که بر روی یک پایه به نسبت بلند و استوار آهنی در حاشیه سطح شهر مشاهده می‌شود، همان بیلبوردهای تبلیغاتی عادی هستند.

عرشه پل هوایی

همه‌ی ما چندین بار در خیابان‌های بزرگ و بزرگراه‌های مختلف شهر، پل‌های هوایی را مشاهده کردیم که معمولاً محل عبور و تردد عابرین و در برخی شرایط ماشین‌ها هستند. بیلبوردهای مستطیلی بزرگی که روی این پل‌ها نصب می‌شوند، جزو دسته عرشه پل قرار می‌گیرند. طراحی بیلبورد و تصویرسازی درست تبلیغ در این محل می‌تواند بازدید شگفت‌آوری برای شما رقم بزند.

تلویزیون‌های شهری

تلویزیون‌های شهری همان‌طور که از نامشان پیداست، تبلیغاتی مانند پخش در یک تلویزیون بزرگ و پرنور است که به بیلبوردهای عادی شبیه هستند؛ با این تفاوت که بیلبوردهای عادی درواقع یک عکس هستند و تحرکی ندارند؛ اما تلویزیون‌های شهری تصاویری متحرک و یا ویدئویی کوتاه و جذاب دارند و معمولا در چهارراه‌های مهم و وسیع شهرها نصب می‌شوند. کلیپ‌های این دسته از بیلبوردها را می‌توان به دو صورت آنلاین و آفلاین مدیریت کرد. 

لمپوست‌ها

لمپوست‌ها در واقع همان بنرهای سوار بر سازه‌های فلزی حاشیه‌ی خیابان یا وسط بلوارهای شلوغ و پرتردد هستند. گاهی نیز در پارک‌های بزرگ شهر مشاهده می‌کنید و معمولا در دو جنس پلاستیکی و پارچه‌ای و در ابعاد یک متر در 3 متر به چاپ می‌رسند. طراحی بنر لمپوست‌ها به اندازه طراحی پوستر اهمیت زیادی دارند.

استرابوردها

یکی دیگر از دسته بندی‌های بیلبورد تبلیغاتی، استرابوردها هستند. این دسته از نظر ساختار طراحی با بیلبوردهای دیگر تفاوت دارد. استرابوردها بنرهایی در ابعاد گوناگون و دلخواه هستند که عرض و ارتفاع مشخصی ندارند و طراح به هر نحوی که بخواهد اقدام به طراحی می‌کند. پایه فلزی استرابورد ازیک‌طرف ثابت و از طرف دیگر متحرک و قابل تنظیم به هر اندازه‌ای است.

لایت باکس

یکی از کوچک‌ترین بیلبوردها را می‌توان لایت باکس نام برد. لایت باکس‌ها تابلوهای تبلیغاتی مدرن جهان امروزی هستند که در ابعادی کوچک‌تر از سایر بیلبوردها طراحی می‌شوند. این تابلوها مانند یک باکس مستطیل شکل ایستاده روی پایه یا نصب شده روی دیوار طراحی شده‌اند و داخل باکس لامپ‌هایی برای روشن‌کردن سطح بیرونی وجود دارد تا در شب به‌راحتی قابل دید باشند. لایت باکس را معمولاً در فرودگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، سالن انتظار راه‌آهن، جلوی فروشگاه‌ها و مراکز خرید بزرگ و… می‌توانید مشاهده کنید.

انواع بیلبورد تبلیغاتی

تا کنون در مورد انواع دسته‌بندی بیلبوردها صحبت کردیم و حالا وقت آن است که در مورد انواع بیلبورد تبلیغاتی بدانیم. انواع مختلف بیلبوردهای تبلیغاتی عبارت‌اند از:

  • بیلبوردهای سه‌بعدی
  • بیلبوردهای فرمیک
  • بیلبوردهای حجمی
  • بیلبوردهای نرمال
  • بیلبوردهای متحرک
  • بیلبوردهای اسلایدی
  • بیلبوردهای دیجیتال
  • بیلبوردهای حروف درشت یا بولد و برجسته

مزایای استفاده از انواع بیلبورد

هرکدام از تکنولوژی‌های ساخت دست بشر ممکن است دارای مزایا و معایبی باشد. باتوجه‌به اینکه انواع بیلبورد در همه جای شهر دیده می‌شود، مزایای استفاده از آن را می‌توان به‌صورت زیر نام برد:

  1. بیلبوردهای تبلیغاتی به دلیل بزرگ بودن ابعادش، در دید تمام عابرین و رانندگان و سرنشینان خودروها قرار می‌گیرند.
  2. بهترین ابزار برای اطلاع‌رسانی در سطح شهر برای تمام سنین است.
  3. به‌کاررفتن تصاویر و متون کوتاه و کلیدی به درک بیشتر مخاطب و جذب ذهن آن‌ها برای فکر به محصول یا خدمت کمک شایانی می‌کند.
  4. سازه و پایه‌ی آن‌ها مقاوم بوده و با وجود دستگیره‌های لازم، می‌توان به‌راحتی بنر بیلبورد را نصب کرد.
  5. به دلیل کوچک‌تر بودن ابعاد استرابوردها، در هر جایی قابل‌نصب هستند.
  6. درصد خراب‌شدن این سازه‌ها توسط محیط و انسان‌ها بسیار پایین است.
  7. طراحی هویت بصری انواع بیلبورد به‌گونه‌ای است که مخاطبین هدف و سایر افراد ابتدا توجهشان به خود بیلبورد جلب می‌شود و سپس به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد شرکت تبلیغ‌کننده می‌روند و این یک بازخورد مثبت است.
  8. اگر طراحی بیلبورد حرفه‌ای باشد، بیشترین درآمد و اطلاع‌رسانی را می‌توان با این روش تبلیغات محیطی به دست آورد.
  9. در دیده‌شدن بیلبورد محدودیت تعداد بیننده وجود ندارد.
  10. موجب افزایش تمایل به خرید یک محصول پس از دیدن بیلبورد در کاربر بالا می‌رود.
  11. برای جلب مشتری نیاز به حرف‌زدن یا پخش آگهی‌های طولانی نیست.
  12. دست مدیر پروژه برای نصب بیلبورد در هر محدوده‌ای که فکر می‌‎کند می‌تواند تأثیرگذارتر باشد باز است.

معایب استفاده از انواع بیلبورد

  1. اکثر بیلبوردهای تبلیغاتی فضای گسترده‌ای را برای پخش آگهی اشغال می‌کنند.
  2. هزینه‌ی اجاره‌ی برخی بیلبوردها پس از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی، نسبت به سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی بالاست.
  3. امکان پی‌بردن به میزان بازدید بیلبورد نیست.
  4. کوتاه بودن پیام روی بنر بیلبورد می‌تواند دغدغه بزرگی برای طراحان باشد.
  5. زمان قرارداد نصب انواع بیلبورد کوتاه (معمولا سه ماه) است. به همین دلیل باید در زمان کم بیشترین تاثیر را روی مخاطب قرار داد.

همان‌طور که گفته شد، بیلبوردهای مختلفی در سرتاسر خیابان‌های شهرها به چشم می‌خورد. دانستن انواع بیلبورد و تعریف هرکدام به ما کمک می‌کند که در انتخاب بهترین بیلبورد برای اطلاع‌رسانی و پخش آگهی مصمم‌تر تصمیم بگیریم. کارشناسان گرافیک سلام گرافیک با بهره‌گیری از دانش طراحی انواع بیلبورد، می‌دانند که هر یک از عناصر مختلف بنر تبلیغاتی بیلبورد، تاثیر منحصربه‌فردی روی افراد می‌گذارد. با انتخاب دقیق نوع بیلبورد، به افزایش بازدید و فروش محصولات خود کمک کنید.

بهترین نوع بیلبورد تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی کدام است؟

بیلبوردها متنوع هستند و شما بر اساس میزان بودجه و ساختار سازمان خود می‌توانید یکی از انواع بیلبوردهای عادی، تلویزیون شهری، لایت باکس و… را انتخاب کنید.

آیا می‌توان از بیلبورد برای جذب نیرو استفاده کرد؟

بله. بیلبوردها مثل سایر ابزارهای تبلیغات محیطی هستند و می‌توان هر نوع تبلیغ و خدمتی را روی آن‌ها درج و به نمایش گذاشت.

3.3/5 - (3 امتیاز)
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده هستم، کارشناس تولید و محتوا و سئو استودیو سلام گرافیک، در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته نرم افزار هستم و سعی می‌کنم اینجا مقالاتی برای خواندن منتشر کنم.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله