اهمیت رنگ در بیلبورد

چرا اهمیت رنگ در بیلبورد (The importance of color in billboard) مهم است؟ بهتر است از چه رنگ‌هایی در طراحی بیلبورد استفاده کرد؟ بیلبورد یکی از چندین رسانه‌ی تبلیغاتی است که در مقاله بیلبورد چیست به شرح آن پرداختیم. در طراحی بیلبورد باید به نکات بسیاری از جمله رنگی که بکار میبریم توجه کرد. استفاده از هر رنگ در بیلبورد می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد و تاثیرات خاصی را روی روان بیننده بگذارد. کارشناسان مجموعه سلام گرافیک شما را با اهمیت رنگ در بیلبورد و تاثیر هر کدام بر روی روان افراد آشنا می‌کنند.

اهمیت رنگ در بیلبورد یعنی چه

چرا می‌گوییم رنگ در بیلبورد اهمیت دارد؟ همانطور که می‌دانید، بیلبورد یا همان آگهی‌نما یا تابلوی تبلیغات، یکی از راه‌های انتقال اطلاعات و بیان یک مفهوم به صورت خلاصه اما تاثیرگذار است. اگر به بنر بیلبوردهای خیابان‌ها و بزرگراه‌ها توجه کنید، مهم‌ترین المان‌های قابل توجه روی بیلبوردها، تصاویر و متونی است که توسط طراح گرافیک طراحی شده تا به بیان معرفی یک محصول یا خدمت بپردازد.

در نگاه اول شاید برای بیننده رنگ‌های به‌کار رفته در تصویر مهم نباشد اما درواقع هر کدام از رنگ‌ها چه تیره و چه روشن، تاثیر خود را روی ذهن بیننده می‌گذارد. در این روزها که هرکس به دنبال رشد کسب و کار خود و جذب مخاطب بیشتر است، داشتن ایده‌های جدید و جذاب با رنگ‌بندی خاص می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت حرفه‌ی شما بکشاند.

اهمیت رنگ در بیلبورد یعنی استفاده از هر رنگ با داشتن دانش روان‌شناسی رنگ و به‌کاربردن حرفه‌ای در طراحی بیلبورد به طوری که ذهن مخاطب را درگیر مفهوم طرح روی بیلبورد کند. به طور خلاصه می‌توان گفت رعایت نکات کلیدی در استفاده از هر رنگ در طراحی بیلبورد، اهمیت رنگ در بیلبورد را نشان می‌دهد. این نکات دربرگیرنده‌ی روان‌شناسی رنگ است.

به طور کلی می‌توان اهمیت رنگ در بیلبورد را در موارد زیر بیان کرد:

  • اثرگذاری رنگ‌ها بر روی ذهن و ناخودآگاه انسان
  • تغییر تصمیمات آنی افراد
  • روح بخشیدن به طرح‌ها
  • متمایز شدن هر طرح با دیگری
  • درک بهتر المان‌های بیلبورد برای همه رده‌های سنی
  • افزایش کارایی بیلبورد تبلیغاتی
  • جلب توجه بیننده به محصول یا خدمت
  • افزایش فروش محصول
  • و…

روان‌شناسی رنگ در تبلیغات بیلبورد

اگر می‌خواهید اثری ماندگار و فراموش نشدنی در ذهن مخاطب ایجاد کنید به طوری که بیننده تشویق به دنبال کردن شرکت و مجموعه شما شود، بهتر است با روان‌شناسی رنگ در تبلیغات بیلبورد آشنا شوید. تاثیر روانی هر رنگ با دیگری متفاوت است. در ادامه به بررسی اثرگذاری رنگ‌های مهم در روان افراد و اهمیت رنگ در بیلبورد می‌پردازیم.

رنگ قرمز:

قرمز، گرم‌ترین رنگ در چرخه‌ی رنگ‌ها، برای نشان دادن هیجان و شور و اشتیاق است. در بیشتر موارد اگر بخواهید پیام عشق و علاقه را به مخاطب القا کنید، باید از این رنگ استفاده کنید. البته کاربرد رنگ قرمز فقط برای بیان هیجان و علاقه نیست؛ بلکه در برخی موارد برای اینکه اهمیت یک موضوع را پررنگ‌تر کنید یا بخواهید خطری را بیان کنید، این رنگ به کار شما می‌آید.

رنگ نارنجی:

درجه‌ی گرمی نارنجی از قرمز کم‌تر است اما صفاتی مانند آن دارد. رنگ نارنجی حس انرژی زیاد و جنب و جوش را به مخاطب منتقل می‌کند. نارنجی بیننده را وادار به سرزندگی و جوانی می‌کند و حس دوستی و کودک درون را در مخاطبین افزایش می‌دهد.

رنگ زرد:

این رنگ از نور خورشید گرفته شده و گرمابخش و انرژی دهدنده به بیننده است. در برخی طراحی‌ها برای اینکه شجاعت را به رخ مخاطب بکشند، از زرد استفاده می‌کنند. رنگ زرد با خود لذت و امید و افکارمثبت را به همراه دارد. زرد هم می‌تواند برای بیان خطر کاربرد داشته باشد اما به اندازه قرمز نیست.

رنگ سبز:

رنگ سبز کاملا از طبیعت گرفته شده و نشانه طراوت، سرسبزی، رشد، سلامتی و ثروت است. سبز می‌توانند به بیننده حس اعتماد و صلح را منتقل کند که البته هرچه سبز کمرنگ تر باشد امکان پذیر تر است. رنگ سبز تیره می‌تواند نشان از پایداری باشد.

رنگ آبی:

در چرخه رنگ‌ها، آبی سردترین رنگ است و شایع ترین کاربرد این رنگ القای آب و آسمان است. آبی آرامش بخش ترین رنگ در جهان شناخته می‌شود. این رنگ می‌تواند حس امنیت، اعتماد، قدرت و مسئولیت را به بیننده طرح منتقل کند و به طور کلی برای بیان نکات مثبت استفاده می‌شود.

رنگ بنفش:

بنفش از ترکیب سردترین و گرم‌ترین رنگ‌ها یعنی آبی و قرمز به وجود می‌آید و به همین دلیل خصوصیات این دو رنگ را در خود دارد. برای نشان دادن تصورات و خیالات، روابط عاشقانه، ثروتمندی به دلیل سلطنتی بودن این رنگ، تحرک و تفکر، لوکس و لاکچری بودن است. حس رمز و راز بودن یک چیز و خیال پردازی با بنفش در بیننده پررنگ می‌شود.

رنگ سیاه:

سیاه یا مشکی در دسته رنگ‌های خنثی قرار دارد. برای بیان تاریکی، غم و عزا، مرگ، پلیدی، فریب و انتقال بارهای منفی معمولا از این رنگ استفاده می‌کنند. در عین حال مشکی رنگی برای بیان مفهوم قدرت و ظرافت، دلیری، شهامت، کنترل، سر و رازآلود بودن، جذابیت و به رخ کشیدن ضعف طرف مقابل است.

رنگ سفید:

یکی دیگر از رنگ‌های خنثی، سفید است که در برخی فرهنگ‌های آسیای شرقی نشان ‌دهنده عزا است. رنگ سفید در نقطه مقابل سیاه قرار دارد و روحی پاک و خلوص نیت را به بیننده منتقل می‌کند و یک حس خلع و آرامش در فرد به وجود می‌آورد. طهارت و پاکی، جوانی و پیری، خلع، ساده بودن، صلح و دوستی، سردی و… از خصلت‌های سفید است.

تاثیر هر رنگ در طراحی بیلبورد تبلیغاتی

با توجه به صحبت‌هایی که در مورد روان‌شناسی هر رنگ گفته شد، باید بدانیم که از هر یک از این رنگ‌ها در چه بیلبوردهایی بهتر است استفاده کنیم. رعایت اصول و قواعد استفاده از رنگ‌ها می‌تواند نتایجی چشمگیر برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. تاثیر هر رنگ در طراحی بیلبورد روی افراد متفاوت است و به همین جهت از اهمیت رنگ در بیلبورد صحبت می‌کنیم.

با توجه به حساس بودن رنگ قرمز، اگر می‌خواهید از آن در طراحی بیلبورد استفاده کنید، باید میزان استفاده از قرمز را تا حد امکان کم کنید؛ زیرا این رنگ به دلیل ماهیتی که دارد، ممکن است در ابعاد بزرگ، چشم بیننده را بزند و از نگاه کردن به بیلبورد ما دست بردارد. پس برای به کار بردن رنگ قرمز در بیلبورد تبلیغاتی ظرافت را فاکتور اصلی قرار دهید. هر جا که می‌خواهید مخاطب توجه بیشتری داشته باشد، همان قسمت یا متن آن را قرمز کنید. مانند نشان دادن یک تخفیف بزرگ، یک شگفتی جدید و…

اثر رنگ نارنجی در طراحی بیلبورد بسیار به یاد ماندنی است. در فصل پاییز، طراحان علاقه دارند که تبلیغات را به صورت پاییزی طراحی کنند؛ بنابراین نارنجی کمک بزرگی در جلب رضایت و نظر کاربر و مخاطب دارد. نارنجی در ترکیب با قرمز و زرد می‌تواند سمفونی جذابی در طرح بیلبورد شما ایجاد کند.

اگر از رنگ زرد در طراحی بیلبورد خلاقانه استفاده شود، می‌تواند ذهن و نگاه بیننده طرح را مجذوب خود کند. زرد رنگی است که از فاصله‌های دور هم قابل مشاهده است و هر رهگذر پیاده و سواره می‌تواند آن را ببیند. برای انتقال حس صمیمیت برند خود از زرد در طراحی بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید.

همانطور که رنگ سبز نشان از طبیعت و سبزی و پاکی است، در تبلیغاتی که مربوط به گل و گیاه، مزرعه، جنگل و حتی طراوت و شادابی است می‌توان از طیف رنگی سبز استفاده کرد. تاثیر رنگ سبز در طراحی به گونه‌ای است که از همان ابتدا نظر مخاطب را به سمت و سوی خود می‌کشاند و امید و اعتماد را در بیننده رشد می‌دهد. استفاده اصولی از این رنگ در طراحی بیلبورد تبلیغاتی نتایج منحصربه فردی را برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد.

رنگ آبی:

رنگ بنفش:

اصلی ترین اهمیت رنگ در بیلبورد را می‌توان با رنگ سیاه درک کرد. به طور کلی اکثر متون و فونت‌ها به رنگ مشکی هستند که البته اهمیت فونت در بیلبورد هم مسئله مهمی است؛ اما تعداد خیلی محدودی بیلبورد را مشاهده می‌کنید که برای بک گراند از رنگ سیاه استفاده شده باشد. مشکی برای بک گراند بیلبوردهایی ورزشی، ماجرایی و مرموز و به اصطلاح عامیانه خفن استفاده می‌شود.

اگر قصد قرار دادن این رنگ را برای پس زمینه بیلبوردهای تبلیغاتی و الکترونیکی دارید، دقت کنید که باقی عناصر و المان‌های موجود در طراحی باید از طیف رنگ‌های سرد و روشن و گرم و روشن باشد. رنگ مشکی در بیلبوردهای شهری بسیار حساس و پرکاربرد است و کلیدی‌ترین رنگ در اثرگذاری روی مخاطب به حساب می‌آید.

بعد از رنگ سیاه، دومین و حساس‌ترین و تاثیرگذارترین رنگ، رنگ سفید است که تمام طراحان گرافیک و بیلبورد از حساسیت آن در تمام طراحی‌ها باخبرند. در جایگاه یک بیننده، به بیلبوردهای شهری نگاه کنید؛ رنگ سفید به چه میزانی در آن‌ها استفاده شده است؟ در 60 درصد موارد سفید به عنوان پس زمینه طرح‌ها به کار می‌رود و تمام عناصر روی آن به رنگ تیره است تا جذب نگاه مخاطب شود. این جریان در بیلبوردهای پزشکی و دارویی تاثیر فراوان‌تری دارد. استفاده از رنگ سپید در رنگ متن روی پس زمینه‌های تیره به خوانایی بهتر متون کمک می‌کند.

ترکیب رنگ در بیلبورد

3.5/5 - (2 امتیاز)
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده
ساجده نخعی زاده هستم، کارشناس تولید و محتوا و سئو استودیو سلام گرافیک، در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته نرم افزار هستم و سعی می‌کنم اینجا مقالاتی برای خواندن منتشر کنم.
مقالات مرتبط بخوانید!
دیدگاهتان را بنویسید