بیلبورد چیست

بیلبورد چیست؟ بیلبورد یک سازه تبلیغاتی بزرگ در فضای باز است که معمولاً در مناطق پرترافیک مانند کنار جاده‌های شلوغ نصب می‌شود. از مزایا بیلبورد می‌توان به برندسازی و آگاهی مخاطبین از محصولات و خدمات تبلیغ‌شده در بیلبورد اشاره کرد. بیلبورد یک سطح صاف مثل پنل یا دیوار است که روی آن بنر بیلبورد قرار می‌گیرد.

آیا می‌دانید بیلبورد چیست (What is the billboard)؟ بیلبورد همان تابلوهای تبلیغاتی است که عموما در صنعت تبلیغاتی از آن استفاده می‌شود. انواع بیلبوردهای تبلیغاتی خود دارای هزینه‌های مختلفی است که وابسته به جایگاه بیلبورد و همچنین اندازه بیلبورد می‌تواند قیمت مختلفی داشته باشد. چرا از بیلبورد استفاده می‌کنیم؟ یک تابلوی تبلیغاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ شاید برای شما پیش‌آمده باشد که در خیابان‌ها به تابلوهای بزرگی برخورد کنید که دارای عکس‌ها و نمادهای خاص مربوط به یک سازمان یا نهاد باشد. اکثر شرکت‌ها علاوه بر طراحی بیزینس کارت، طراحی بنر، دیزاین کاتالوگ و…، سعی در استفاده از ایده‌های بزرگ‌تر برای جذب مشتری و اطلاع‌رسانی دارند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های تبلیغاتی، استفاده از بیلبورد است. استودیو سلام گرافیک اینجاست تا شما را با این غول تبلیغاتی آشنا کند.

قوانین متعددی برای نصب یا حتی طراحی و ساخت بیلبورد وجود دارد، از جمله این قوانین می‌توان به نمایان بودن عنوان شرکت تبلیغ دهنده است! البته که این موضوع باعث می‌شود بیلبوردهای تیزینگ عملا کارکرد اصلی خود را از دست بدهد و مشخص باشد که این بیلبورد برای کدام سازمان یا شرکت است!

تعریف بیلبورد

بیلبورد چیه و چه کاربردی دارد؟ بیلبورد یا تابلوی تبلیغات یا آگهی‌نما، یکی از ابزارهای درج آگهی فیزیکی است که در اختیار تمامی صنایع، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، آموزش‌وپرورش، عرضه‌کنندگان محصولات، رستوران‌ها و… قرار دارد. بیلبورد به یک تابلوی بزرگ تبلیغاتی اطلاق می‌شود که امکان نصب هرگونه آگهی جهت تبلیغ یک محصول یا معرفی رستورانی تازه‌تأسیس یا اطلاع رسانی در مورد برگزاری یک سمینار یا تئاتر به کاربران موردنظر می‌دهد.

هر شرکت و سازمانی برای تبلیغ محصولاتش و معرفی آن‌ها به مردم باید از روش‌های شناخته شده و درعین‌حال خاصی استفاده کند که مردم را برای استفاده از محصول یا خدمت تبلیغ شده ترغیب کند. درگذشته برای تعریف بیلبورد یا آگهی‌نما، از یک مکان نصب آگهی یاد می‌شد که برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم بود و در هر ابعادی در خیابان‌ها و تمام محل‌ها طراحی بیلبورد دیواری دیده می‌شد.

billboard
بیلبورد چیه؟

امروزه در خیابان‌های بزرگ در داخل و خارج شهر، جاده‌ها، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، میادین، فرودگاه و راه‌آهن، ایستگاه‌های اتوبوس و… تابلوهای بزرگی بر روی یک یا چند ستون و پایه نصب شده که اطراف آن را نورپردازی‌های خاص، بسته به سلیقه یا کارایی، دربرگرفته است. این محل‌های عریض از فاصله‌‎های دور قابل مشاهده هستند. در شهرهای بزرگ طراحی بیلبورد بیشتر به چشم می‌خورد، برای مثال در شهر بزرگی مثل تهران، طراحی بیلبورد در تهران در بین صاحبان کسب‌وکارها طرفدار زیادی دارد.

بیلبورد تبلیغاتی چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که بیلبورد تبلیغاتی چیه و چرا از آن استفاده می‌شود؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، بیلبورد تبلیغاتی یا تابلوی آگهی، محلی برای درج تبلیغات بهینه و برنامه‌ریزی‌شده در سطح شهر است که می‌تواند به دو صورت عمودی و افقی در ابعاد مختلف باشد. تبلیغات درست، نقش موثری در آشنایی افراد با کسب و کار شما دارد. برای طراحی یک تبلیغ حرفه‌ای برای بیلبوردها، نیاز به متخصصین باتجربه دارید که با تمام علوم طراحی تبلیغات آشنا باشند. در این زمینه تیم طراحی گرافیک سلام گرافیک می‌توانند به شما کمک کنند.

عمده استفاده از بیلبوردها در شهرهای پرجمعیت و هر مکانی که رفت و آمد زیادی وجود داشته باشد، همان استفاده تبلیغاتی است. به عنوان مثال طراحی بیلبورد در شهر مشهد که یک شهر توریستی و مقصد مسافران زیادی از سراسر کشور اشت بیشتر جنبه تبلیغاتی و معرفی محصولات و خدمات را دارد.

چرا بیلبوردها به وجود آمدند؟

دوره‌ای را به یاد آورید که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ برای تبلیغ و معرفی کار و محصولات خود، کار طراحی یک تراکت را انجام می‌دادند و افراد زیادی را برای پخش این برگه‌های آگهی به درب منازل و سر چهارراه‌ها استخدام می‌کردند. این کار در روزهای گرم و داغ تابستان و سرمای یخ‌بندان زمستان هم ادامه داشت؛ زیرا اگر دست از انجام تقسیم برگه‌ها به افراد برمی‌داشتند، از رقبای خود عقب می‌ماندند و این ضرر بزرگی به کسب و کار نوپای آن‌ها وارد می‌کرد.

اگرچه تبلیغات رسانه‌ای به‌خصوص در شبکه‌های تلویزیونی به‌وفور انجام می‌شد، اما برای ثبت این آگهی‌های تبلیغاتی باید مبالغ هنگفتی به بازیگران تیزرها و سپس به سازمان صداوسیما پرداخت می‌کردند. علاوه بر این دردسرهای کسب مجوز نیز علافی‌های خود را داشت!

ازاین‌رو بهترین راه برای اشاعه و ترویج یک کسب و کار و معرفی محصولات و خدمات، استفاده از یک روش به‌صرفه‌تر و قابل پیاده‌سازی است که تاثیر همگانی داشته باشد. این روش، بیلبوردهای تبلیغاتی است.

بیلبورد چه نوع رسانه‌ای است؟

برای تبلیغات، رسانه‌های متفاوتی وجود دارد. تلویزیون بزرگ‌ترین و عمومی‌ترین رسانه‌ی تبلیغاتی است که امروزه نیز کاربردهای فراوانی دارد. تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام، توییتر و… از جمله این رسانه‌ها هستند. اما گاهی یک راهی نیاز است که بدون نیاز به برق و اینترنت باشد.

بیلبورد رسانه‌ای اجتماعی و همه جایی است که تمام افراد اعم از کودک، نوجوان، بزرگسال، پیر و کهن‌سال می‌توانند آن را ببینند و ارتباط برقرار کنند. بیلبورد رسانه‌ای است که درج تبلیغات روی آن نیاز به علم تصویرسازی و طراحی دارد. یک طراح گرافیک باید بداند که چگونه می‌تواند با استفاده از روان‌شناسی رنگ‌ها و پیاده‌سازی ایده‌های خاص و منحصربه‌فرد، ذهن و دید مخاطب هدف را به تبلیغ جذب کند. اگر می‌خواهید در رابطه با رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها روی روان افراد در طراحی اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقالات روان‌شناسی رنگ‌ها را از دست ندهید.

بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه

برای تأثیرگذاری بهتر و بازخوردی محکم از طرف بیننده، خلاقیت عنصر مهمی در تبلیغات بیلبورد است. آیا تاکنون همه‌ی بیلبوردهایی که در خیابان‌ها مشاهده کردید، مثل هم هستند؟ قطعا برای پاسخ به این سؤال می‌گویید خیر. علت این جریان این است که اگر یک بیلبورد تبلیغاتی مانند دیگری طراحی و به اصطلاح کپی‌رایت شود، در ذهن مشتری به‌عنوان یک برند متقلب نمایان شده و تغییر این عقیده در ذهن مخاطبان سخت و امری غیرقابل تغییر خواهد بود.

یک بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه باید دارای سبکی باشد که توجه مخاطبین هدف را به خود جلب کند و شخص را وادار به تماشای دقیق آگهی کند. منظور از بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه یعنی ایده‌ی طرح تبلیغ خاص و جدید باشد.

بعضی از بیلبوردها ممکن است نامفهوم و یا عجیب‌وغریب و مضحک طراحی شوند. شاید فکر کنید که این طراحی بیهوده است؛ اما توجه داشته باشید که همین بیلبوردها هم توجه شخص را به سمت خود می‌کشد؛ بنابراین طراحی بیلبورد طنز، دارای اشکال عجیب و داستان‌وار هم می‌تواند در ترغیب افراد برای جذب شدن به محصول و خدمت شما موثر باشد.

برای چاپ بنر بیلبورد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بیلبوردها سطوحی قابل اجاره دادن هستند که صاحبان کسب و کار برای تبلیغ خود، اعلانات لازم را روی این تابلوهای بزرگ نصب می‌کنند و پس از مدت تعیین شده قرارداد، تبلیغ درج شده برداشته شده و آگهی جدیدی نصب می‌شود و این فرایند همچنان ادامه دارد.

 بیلبوردها تقریبا جزو تبلیغات گران‌قیمت هستند که درعین‌حال می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطبین بگذارند. در مقاله قیمت طراحی بیلبورد در مورد این موضوع مفصل‌تر توضیح دادیم.

نکات قابل‌توجهی برای طراحی و چاپ بیلبورد وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

  • استفاده از فونت و رنگ مناسب برای متون روی بنر
  • بزرگ بودن سایز فونت برای خوانایی از فواصل دور و دید بهتر برای ماشین‌های در حال حرکت
  • به‌کاربردن عکس‌های واضح و باکیفیت و منحصربه ‌فرد در تبلیغ
  • استفاده از رنگ‌های مناسب به صورت مکمل و ترکیبی بر اساس روان‌شناسی رنگ در تصویرسازی بنر
  • کامل و جامع و ساده بودن آگهی بیلبورد به دلیل گذرا بودن نگاه بیننده و درک سریع آن
  • توجه به تمام سنین در هنگام طراحی
  • استفاده از عناصر جذاب و خلاقانه در طراحی بیلبورد
  • توجه به ابعاد بنر در هنگام چاپ
  • توجه به محل قرار گیری بیلبورد برای مثال طراحی بیلبورد عابر پیاده چاپ و طراحی متفاوتی با سایر بیلبوردها دارد.

ویژگی‌های بیلبورد

یک بیلبورد خوب و کاربردی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از دیگر بیلبوردها متمایز می‌کند. مانند میزان نورپردازی، اندازه و ابعاد تابلو، مکان قرارگیری آن در شهر، اکسسوری‌های جانبی برای جذابیت بیشتر بیلبرد و… . 

هر یک از این ویژگی‌ها بر اساس میزان کم و زیاد بودن آن‌ها در طراحی بیلبورد، روی قیمت اجاره بیلبورد تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین برای اجاره‌ی یک بیلبورد خوب باید به ویژگی‌های آن توجه کنید.

Billboard features

بیلبورد چه کاربردی دارد؟

بیلبورد در جهت انتقال اطلاعات کلی به مردم و گسترده کردن یک کسب‌وکار کاربرد دارد و می‌تواند جنبه آموزشی، علمی, هنری و… داشته باشد.

یک بیلبورد به‌طورکلی دارای عکس، متن یا شعار، نام شرکت، لوگو، اطلاعات خدمت و در پایان اطلاعات تماس و ارتباط با سازمان باشد. وقتی صحبت از کاربرد بیلبورد به میان می‌آید، مهم‌ترین چیز، استفاده‌ی ابزاری از آن برای ترویج و معرفی بیشتر کسب و کار یا خدمت یا کالا است.

یکی بیلبورد برای آنکه تاثیر و کارایی اصلی و مفیدی داشته باشد، طراح باید از مخاطبین هدف اطلاعات کافی را به دست آورد تا بتوان در جای مناسبی تبلیغ را درج نمود. برای مثال اگر یک آگهی برای افراد رهگذر و پیاده طراحی شده است، حتما باید در محلی قرار گیرد که دارای پیاده‌رو است. همچنین اگر تبلیغ به‌گونه‌ای است که برای رانندگان و افراد حاضر در خودرو مناسب است، باید در بالای پل‌ها و در بزرگراه‌ها نصب شود.

دسته بندی بیلبوردها

بیلبورد هم مانند سایر ابزارهای تبلیغاتی، انواع مختلفی دارد.

به‌طورکلی بیلبورد به دو دسته‌ی بیلبوردهای افقی و عمودی تقسیم شده که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. اما اگر وارد جزئیات بیشتری شویم، بیلبوردها بر اساس طراحی تبلیغ، در انواع متنوعی یافت می‌شوند از جمله: بیلبوردهای سه‌بعدی، بیلبورد چرخشی، فرمیک، حجمی، نرمال، متحرک، اسلایدی، دیجیتال، بیلبورد چهار وجهی، حروف بولد شده و برجسته و… . برای اطلاع بیشتر از انواع بیلبوردهای تبلیغاتی پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع بیلبورد را از دست ندهید.

یکی از انواع ابزارهای تبلیغاتی، بیلبوردها هستند که در خیابان‌ها و تمام محل‌های عمومی که در دید افراد باشد، نصب می‌شوند. طراحان گرافیک استودیو سلام گرافیک با داشتن اطلاعات و دانش لازم در زمینه‌ی طراحی تبلیغات، از انواع تکنیک‌ها و روش‌های طراحی بیلبورد باکیفیت آگاه هستند و می‌توانند شما را در طراحی ایده‌های نو و کاربردی برای بیلبورد یاری کنند.

مزایای استفاده از بیلبورد

استفاده از بیلبورد می‌تواند مزیت‌های مختلفی داشته باشد. اولین مزیت استفاده از بیلبورد را می‌توان آگاهی از برند یا همان برند اورنس در نظر گرفت. نصب و طراحی بیلبورد علاوه بر آگاهی از برند و دیده شدن می‌تواند کارکردهای دیگری مانند افزایش فروش را با خود به همراه داشته باشد.

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش میزان فروش
  • بیلبوردهای تبلیغاتی به دلیل بزرگ بودن ابعادش، در دید تمام عابرین و رانندگان و سرنشینان خودروها قرار می‌گیرند.
  • بهترین ابزار برای اطلاع‌رسانی در سطح شهر برای تمام سنین است.
  • به‌کاررفتن تصاویر و متون کوتاه و کلیدی به درک بیشتر مخاطب و جذب ذهن آن‌ها برای فکر به محصول یا خدمت کمک شایانی می‌کند.
  • سازه و پایه‌ی آن‌ها مقاوم بوده و با وجود دستگیره‌های لازم، می‌توان به‌راحتی بنر بیلبورد را نصب کرد.
  • به دلیل کوچک‌تر بودن ابعاد استرابوردها، در هر جایی قابل‌نصب هستند.
  • درصد خراب‌شدن این سازه‌ها توسط محیط و انسان‌ها بسیار پایین است.
  • خدمات طراحی هویت بصری انواع بیلبورد به‌گونه‌ای است که مخاطبین هدف و سایر افراد ابتدا توجهشان به خود بیلبورد جلب می‌شود و سپس به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد شرکت تبلیغ‌کننده می‌روند و این یک بازخورد مثبت است.
  • اگر طراحی بیلبورد حرفه‌ای باشد، بیشترین درآمد و اطلاع‌رسانی را می‌توان با این روش تبلیغات محیطی به دست آورد.
  • در دیده‌شدن بیلبورد محدودیت تعداد بیننده وجود ندارد.
  • موجب افزایش تمایل به خرید یک محصول پس از دیدن بیلبورد در کاربر بالا می‌رود.
  • برای جلب مشتری نیاز به حرف‌زدن یا پخش آگهی‌های طولانی نیست.
  • دست مدیر پروژه برای نصب بیلبورد در هر محدوده‌ای که فکر می‌‎کند می‌تواند تأثیرگذارتر باشد باز است.

معایب استفاده از بیلبورد

بیلبوردها را می‌تون یک رسانه بدون عیب در نظر گرفت. اما شاید بتوان مواردی را نه به عنوان عیب بیلبورد، که به عنوان مزیت کم در نظر گرفت. اولین مورد در معایب یک بیلبورد را می‌توان گران بودن این رسانه در نظر گرفت.

  • اکثر بیلبوردهای تبلیغاتی فضای گسترده‌ای را برای پخش آگهی اشغال می‌کنند.
  • هزینه‌ی اجاره‌ی برخی بیلبوردها پس از تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی، نسبت به سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی بالاست.
  • امکان پی‌بردن به میزان بازدید بیلبورد نیست.
  • کوتاه بودن پیام روی بنر بیلبورد می‌تواند دغدغه بزرگی برای طراحان باشد.
  • زمان قرارداد نصب انواع بیلبورد کوتاه (معمولا سه ماه) است. به همین دلیل باید در زمان کم بیشترین تاثیر را روی مخاطب قرار داد.

گران بودن رسانه بیلبورد

رسانه بیلبورد یکی از گران‌ترین رسانه‌ها برای آگاهی از برند و تبلیغات به حساب می‌آید. اگر بودجه کمتری دارید استفاده از این شیوه بازاریابی نمی‌تواند مناسب باشد. کانال‌های بازاریابی بهتری مثل بازاریابی دیجیتال می‌تواند کارکرد مناسب‌تری برای شما داشته باشد.

بازخورد کم نسبت به دیگر روش‌های تبلیغاتی

به دلیل آن که عموما برای دیدن بیلبوردها مدت زمان کمی در اختیار داریم، عموما بخش زیادی از مخاطبان به بیلبورد توجه‌ای نمی‌کنند و شاید اگر منتظر بازخورد مستقیم برای بیلبورد اجرا کرده خود باشید، از کم بودن حجم مخاطب و مشتری شوکه شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بازخورد مستقیم روش‌های دیگری از بازاریابی را امتحان کنید.

محدودیت در ارائه حجم محتوا

از دیگر مشکلاتی که امکان دارد در زمان استفاده از بیلبورد به وجود آید، می‌توان به محدودیت در حجم ارائه محتوا اشاره کرد. پس اگر قرار است محتوا زیادی را به مخاطبان خود ارائه دهید، استفاده از بیلبورد نمی‌تواند رسانه مناسبی باشد.

محل بیلبورد مهم است؟

یکی از محدودیت‌‌ها و عیب‌های استفاده از بیلورد را می‌توان عدم نصب کردن بیلبورد در محل مناسب در نظر گرفت. محل نصب بیلبورد تاثیر بسیار زیادی در میزان دیده شدن و باز خورد دارد. می‌توانید از یک طراحی که با اصول بازاریابی آشنا است، مشاوره طراحی بیلبورد بگیرید تا ببینید بهترین مکان برای قرارگیری بیلبورد کجاست.

اهمیت رنگ در بیلوردها

چرا اهمیت رنگ در بیلبورد (The importance of color in billboard) مهم است؟ بهتر است از چه رنگ‌هایی در طراحی بیلبورد استفاده کرد؟ بیلبورد یکی از چندین رسانه‌ی تبلیغاتی است که در مقاله بیلبورد چیه و چه کاربردی داره به شرح آن پرداختیم. در طراحی بیلبورد باید به نکات بسیاری از جمله رنگی که بکار میبریم توجه کرد. استفاده از هر رنگ در بیلبورد می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد و تاثیرات خاصی را روی روان بیننده بگذارد.

اهمیت رنگ در بیلبورد یعنی چه

چرا می‌گوییم رنگ در بیلبورد اهمیت دارد؟ همانطور که می‌دانید، بیلبورد یا همان آگهی‌نما یا تابلوی تبلیغات، یکی از راه‌های انتقال اطلاعات و بیان یک مفهوم به صورت خلاصه اما تاثیرگذار است. اگر به بنر بیلبوردهای خیابان‌ها و بزرگراه‌ها توجه کنید، مهم‌ترین المان‌های قابل توجه روی بیلبوردها، تصاویر و متونی است که توسط طراح گرافیک طراحی شده تا به بیان معرفی یک محصول یا خدمت بپردازد.

در نگاه اول شاید برای بیننده رنگ‌های به‌کار رفته در تصویر مهم نباشد اما درواقع هر کدام از رنگ‌ها در چاپ تبلیغات چه تیره باشد و چه روشن، تاثیر خود را روی ذهن بیننده می‌گذارد. در این روزها که هرکس به دنبال رشد کسب و کار خود و جذب مخاطب بیشتر است، داشتن ایده‌های جدید و جذاب با رنگ‌بندی خاص می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت حرفه‌ی شما بکشاند.

اهمیت رنگ در بیلبورد یعنی استفاده از هر رنگ با داشتن دانش روان‌شناسی رنگ و به‌کاربردن حرفه‌ای در طراحی بیلبورد به طوری که ذهن مخاطب را درگیر مفهوم طرح روی بیلبورد کند. به طور خلاصه می‌توان گفت رعایت نکات کلیدی در استفاده از هر رنگ در طراحی بیلبورد، اهمیت رنگ در بیلبورد را نشان می‌دهد. این نکات دربرگیرنده‌ی روان‌شناسی رنگ است.

به طور کلی می‌توان اهمیت رنگ در بیلبورد را در موارد زیر بیان کرد:

  • اثرگذاری رنگ‌ها بر روی ذهن و ناخودآگاه انسان
  • تغییر تصمیمات آنی افراد
  • روح بخشیدن به طرح‌ها
  • متمایز شدن هر طرح با دیگری
  • درک بهتر المان‌های بیلبورد برای همه رده‌های سنی
  • افزایش کارایی بیلبورد تبلیغاتی
  • جلب توجه بیننده به محصول یا خدمت
  • افزایش فروش محصول
  • و…

روان‌شناسی رنگ در تبلیغات بیلبورد

اگر می‌خواهید اثری ماندگار و فراموش نشدنی در ذهن مخاطب ایجاد کنید به طوری که بیننده تشویق به دنبال کردن شرکت و مجموعه شما شود، بهتر است با روان‌شناسی رنگ در تبلیغات بیلبورد آشنا شوید. تاثیر روانی هر رنگ با دیگری متفاوت است. در ادامه به بررسی اثرگذاری رنگ‌های مهم در روان افراد و اهمیت رنگ در بیلبورد می‌پردازیم.

رنگ قرمز:

قرمز، گرم‌ترین رنگ در چرخه‌ی رنگ‌ها، برای نشان دادن هیجان و شور و اشتیاق است. در بیشتر موارد اگر بخواهید پیام عشق و علاقه را به مخاطب القا کنید، باید از این رنگ استفاده کنید. البته کاربرد رنگ قرمز فقط برای بیان هیجان و علاقه نیست؛ بلکه در برخی موارد برای اینکه اهمیت یک موضوع را پررنگ‌تر کنید یا بخواهید خطری را بیان کنید، این رنگ به کار شما می‌آید.

رنگ نارنجی:

درجه‌ی گرمی نارنجی از قرمز کم‌تر است اما صفاتی مانند آن دارد. رنگ نارنجی حس انرژی زیاد و جنب و جوش را به مخاطب منتقل می‌کند. نارنجی بیننده را وادار به سرزندگی و جوانی می‌کند و حس دوستی و کودک درون را در مخاطبین افزایش می‌دهد.

رنگ زرد:

این رنگ از نور خورشید گرفته شده و گرمابخش و انرژی دهدنده به بیننده است. در برخی طراحی‌ها برای اینکه شجاعت را به رخ مخاطب بکشند، از زرد استفاده می‌کنند. رنگ زرد با خود لذت و امید و افکارمثبت را به همراه دارد. زرد هم می‌تواند برای بیان خطر کاربرد داشته باشد اما به اندازه قرمز نیست.

رنگ سبز:

رنگ سبز کاملا از طبیعت گرفته شده و نشانه طراوت، سرسبزی، رشد، سلامتی و ثروت است. سبز می‌توانند به بیننده حس اعتماد و صلح را منتقل کند که البته هرچه سبز کمرنگ تر باشد امکان پذیر تر است. رنگ سبز تیره می‌تواند نشان از پایداری باشد.

رنگ آبی:

در چرخه رنگ‌ها، آبی سردترین رنگ است و شایع ترین کاربرد این رنگ القای آب و آسمان است. آبی آرامش بخش ترین رنگ در جهان شناخته می‌شود. این رنگ می‌تواند حس امنیت، اعتماد، قدرت و مسئولیت را به بیننده طرح منتقل کند و به طور کلی برای بیان نکات مثبت استفاده می‌شود.

رنگ بنفش:

بنفش از ترکیب سردترین و گرم‌ترین رنگ‌ها یعنی آبی و قرمز به وجود می‌آید و به همین دلیل خصوصیات این دو رنگ را در خود دارد. برای نشان دادن تصورات و خیالات، روابط عاشقانه، ثروتمندی به دلیل سلطنتی بودن این رنگ، تحرک و تفکر، لوکس و لاکچری بودن است. حس رمز و راز بودن یک چیز و خیال پردازی با بنفش در بیننده پررنگ می‌شود.

رنگ سیاه:

سیاه یا مشکی در دسته رنگ‌های خنثی قرار دارد. برای بیان تاریکی، غم و عزا، مرگ، پلیدی، فریب و انتقال بارهای منفی معمولا از این رنگ استفاده می‌کنند. در عین حال مشکی رنگی برای بیان مفهوم قدرت و ظرافت، دلیری، شهامت، کنترل، سر و رازآلود بودن، جذابیت و به رخ کشیدن ضعف طرف مقابل است.

رنگ سفید:

یکی دیگر از رنگ‌های خنثی، سفید است که در برخی فرهنگ‌های آسیای شرقی نشان ‌دهنده عزا است. رنگ سفید در نقطه مقابل سیاه قرار دارد و روحی پاک و خلوص نیت را به بیننده منتقل می‌کند و یک حس خلع و آرامش در فرد به وجود می‌آورد. طهارت و پاکی، جوانی و پیری، خلع، ساده بودن، صلح و دوستی، سردی و… از خصلت‌های سفید است.

تاثیر هر رنگ در طراحی بیلبورد تبلیغاتی

با توجه به صحبت‌هایی که در مورد روان‌شناسی هر رنگ گفته شد، باید بدانیم که از هر یک از این رنگ‌ها در چه بیلبوردهایی بهتر است استفاده کنیم. رعایت اصول و قواعد استفاده از رنگ‌ها می‌تواند نتایجی چشمگیر برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. تاثیر هر رنگ در طراحی بیلبورد روی افراد متفاوت است و به همین جهت از اهمیت رنگ در بیلبورد صحبت می‌کنیم.

با توجه به حساس بودن رنگ قرمز، اگر می‌خواهید از آن در طراحی بیلبورد استفاده کنید، باید میزان استفاده از قرمز را تا حد امکان کم کنید؛ زیرا این رنگ به دلیل ماهیتی که دارد، ممکن است در ابعاد بزرگ، چشم بیننده را بزند و از نگاه کردن به بیلبورد ما دست بردارد. پس برای به کار بردن رنگ قرمز در بیلبورد تبلیغاتی ظرافت را فاکتور اصلی قرار دهید. هر جا که می‌خواهید مخاطب توجه بیشتری داشته باشد، همان قسمت یا متن آن را قرمز کنید. مانند نشان دادن یک تخفیف بزرگ، یک شگفتی جدید و…

اثر رنگ نارنجی در طراحی بیلبورد بسیار به یاد ماندنی است. در فصل پاییز، طراحان علاقه دارند که تبلیغات را به صورت پاییزی طراحی کنند؛ بنابراین نارنجی کمک بزرگی در جلب رضایت و نظر کاربر و مخاطب دارد. نارنجی در ترکیب با قرمز و زرد می‌تواند سمفونی جذابی در طرح بیلبورد شما ایجاد کند.

اگر از رنگ زرد در طراحی بیلبورد مینی خلاقانه استفاده شود، می‌تواند ذهن و نگاه بیننده طرح را مجذوب خود کند. زرد رنگی است که از فاصله‌های دور هم قابل مشاهده است و هر رهگذر پیاده و سواره می‌تواند آن را ببیند. برای انتقال حس صمیمیت برند خود از زرد در طراحی بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید.

همانطور که رنگ سبز نشان از طبیعت و سبزی و پاکی است، در تبلیغاتی که مربوط به گل و گیاه، مزرعه، جنگل و حتی طراوت و شادابی است می‌توان از طیف رنگی سبز استفاده کرد. تاثیر رنگ سبز در طراحی به گونه‌ای است که از همان ابتدا نظر مخاطب را به سمت و سوی خود می‌کشاند و امید و اعتماد را در بیننده رشد می‌دهد. استفاده اصولی از این رنگ در طراحی بیلبورد تبلیغاتی نتایج منحصربه فردی را برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد.

اصلی ترین اهمیت رنگ در بیلبورد را می‌توان با رنگ سیاه درک کرد. به طور کلی اکثر متون و فونت‌ها به رنگ مشکی هستند که البته اهمیت فونت در بیلبورد هم مسئله مهمی است؛ اما تعداد خیلی محدودی بیلبورد را مشاهده می‌کنید که برای بک گراند از رنگ سیاه استفاده شده باشد. مشکی برای بک گراند بیلبوردهایی ورزشی، ماجرایی و مرموز و به اصطلاح عامیانه خفن استفاده می‌شود.

اگر قصد قرار دادن این رنگ را برای پس زمینه بیلبوردهای تبلیغاتی و الکترونیکی دارید، دقت کنید که باقی عناصر و المان‌های موجود در طراحی باید از طیف رنگ‌های سرد و روشن و گرم و روشن باشد. رنگ مشکی در بیلبوردهای شهری بسیار حساس و پرکاربرد است و کلیدی‌ترین رنگ در اثرگذاری روی مخاطب به حساب می‌آید.

بعد از رنگ سیاه، دومین و حساس‌ترین و تاثیرگذارترین رنگ، رنگ سفید است که تمام طراحان گرافیک و بیلبورد از حساسیت آن در تمام طراحی‌ها باخبرند. در جایگاه یک بیننده، به بیلبوردهای شهری نگاه کنید؛ رنگ سفید به چه میزانی در آن‌ها استفاده شده است؟ در 60 درصد موارد سفید به عنوان پس زمینه طرح‌ها به کار می‌رود و تمام عناصر روی آن به رنگ تیره است تا جذب نگاه مخاطب شود. این جریان در بیلبوردهای پزشکی و دارویی تاثیر فراوان‌تری دارد. استفاده از رنگ سپید در رنگ متن روی پس زمینه‌های تیره به خوانایی بهتر متون کمک می‌کند.

آیا با اهمیت فونت در بیلبورد (The importance of font in billboard design) آشنایی دارید؟ چرا باید در هنگام طراحی بیلبورد در انتخاب فونت‌های مناسب دقت کرد؟ کارشناسان گرافیک بر این باورند که برای داشتن بیلبوردهای خاص و حرفه‌ای باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت. انتخاب دقیق رنگ، فونت، عکس مناسب و باکیفیت، متن کوتاه و تأثیرگذار، ابعاد بیلبورد و… در رسیدن به نتایج مطلوب بسیار تأثیرگذار است.

اهمیت فونت در بیلبورد

در طراحی یک بیلبورد باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت که در قرارداد طراحی بیلبورد نیز ذکر می‌شود، یکی از این فاکتورها فونت است. اهمیت فونت در طراحی بیلبورد یکی از مهم‌ترین نکاتی است که طراحان برای دیزاین انواع بیلبورد آن را در نظر می‌گیرند. ازاین‌رو تایپوگرافی در طراحی بیلبورد تأثیر فراوانی می‌گذارد. اگر می‌خواهید پیام خود را با تأثیر بیشتری به مخاطب انتقال دهید و نتیجه مطلوب و بازخورد مناسب را دریافت کنید، بهتر است متن پیام شما با فونتی جذاب نوشته و طراحی شده باشد.

از طرفی اگر برای متن خودروی تابلوهای تبلیغاتی فونت مناسب با تایپوگرافی صحیح در نظر گرفته نشود، تأثیر معکوس روی بیننده خواهد گذاشت.

برای طراحی یک بیلبورد خوب باید چه اقداماتی انجام داد؟

اگر صاحب کسب‌وکار هستید یا تازه‌کارید، بهترین راه کمک گرفتن از یک متخصص گرافیک ماهر در این زمینه است تا به شما در طراحی بهترین بیلبوردها کمک کند. همچنین با مشاهده نمونه طراحی بیلبورد ایده بگیرید.

در طراحی بیلبورد کاربردی چه نکاتی اهمیت دارند؟

استفاده از رنگ و فونت مناسب برای خوانایی متون و قراردادن عکس‌های باکیفیت بسیار حائز اهمیت است. همچنین رنگ‌های به‌کاررفته در طراحی آگهی تأثیر زیادی روی روان بیننده می‌گذارد.

4.4/5 - (27 امتیاز)
سمیرا خادم
سمیرا خادم
سمیرا خادم هستم طراح گرافیک و کارشناس طراحی گرافیک از دانشگاه بجنورد، مدت 2 سال است که فعالیت خودم را توی استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک شروع کرده‌ام. در حال حاضر به عنوان تصویر سازی و طراحی تصویرسازی بسته بندی در شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک مشغول به فعالیت هستم.
مقالات مرتبط بخوانید!

2 پاسخ

    1. سلام رضای عزیز! هزینه بیلبورد های تبلیغاتی رنج های مختلفی داره ولی اصولا از 1 میلیون تومان شروع میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله