شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

تاثیر رنگ در طراحی ست اداری

تاثیر رنگ در طراحی ست اداری (The effect of color in office set design) چیست؟ یکی از پرسش‌های پرتکراری  بوده که اکثر صاحبان برند قبل از سفارش لوگو و سربرگ‌ها، از طراحان گرافیک می‌پرسند. معمولا تمام متخصصان این حوزه معتقدند انتخاب و استفاده از رنگ مناسب، در واقع یکی از تکنیک‌های تصویرسازی به‌حساب می‌آید. در نتیجه قبل از انجام  طراحی ست اداری باید اطلاعاتی در مورد روانشناسی رنگ‌ها به دست آورد و رنگی متناسب با فعالیت شرکت انتخاب کرد.

 البته در این میان افرادی هستند که از به راحتی از این موضوع می‌گذرند و به آن اهمیتی نمی‌دهند. با قاطعیت می‌توان گفت چنانچه رنگ لوگو یا سایر اقلام ست اداری با حساسیت انتخاب نشود. برندسازی با شکست روبرو خواهد شد، زیرا رنگ‌ها  تاثیر زیادی در حافظه بصری افراد دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر آموزش تاثیر رنگ در طراحی ست اداری، مشاوران و متخصصان مجموعه گرافیکی سلام گرافیک آماده پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان درباره روانشناسی رنگ‌ها هستند.

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی ست اداری

روانشناسی رنگ‌ها نیز نقش پررنگی در ماندگاری برند دارد، زیرا طبق تحقیقات انجام شده رنگ می‌تواند تا ۸۰٪ میزان شناسایی و به خاطر سپردن برند را افزایش دهد. در نتیجه تاثیر رنگ در طراحی ست اداری تبلیغاتی در حدی است، که جذب مخاطب به آن بستگی دارد؛ زیرا رنگ‌ها معمولا در ضمیر ناخودآگاه افراد تاثیر می‌گذارند و حامل پیام هستند.

مسئله رنگ شناسی در طراحی اوراق اداری و لوگو، در حدی اهمیت دارد که یکی از مهم‌ترین اصول طراحی ست اداری نیز به شمار می‌رود. به منظور درک بیشتر این موضوع در ادامه به روانشناسی رنگ‌های مختلف اشاره شده است:

روانشناسی رنگ قرمز

از رنگ قرمز معمولا در لوگو خوراکی‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود، زیرا طبق روانشناسی رنگ قرمز، این رنگ سبب تحریک اشتها می‌شود. علاوه بر آن، قرمز رنگی است که شدت هیجان را نیز در افراد افزایش می‌دهد، به همین دلیل در علائم هشدار دهنده و اعلام حراج‌ها نیز از این رنگ استفاده می‌کنند.

 روانشناسی رنگ آبی

طبق مطالعات انجام شده مبنای روانشناسی رنگ آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت است. البته این رنگ طیف‌های مختلفی داشته و هر کدام مناسب لوگوهای مختلف است. مثلا رنگ سورمه‌ای مناسب لوگو سازمان‌ها و شرکت‌ها بوده و معمولا از رنگ آبی سلطنتی برای لوگو محصولات شوینده استفاده می‌شود. همچنین به دلیل  طول موج بلندی که رنگ آبی دارد، از آن برای رنگ چراغ‌های فرودگاه استفاده می‌شود، زیرا از فاصله بسیار دور قابل مشاهده است.

با توجه به پیام‌هایی که رنگ آبی به مخاطب انتقال می‌دهد و تاثیر رنگ در طراحی ست اداری کامل، تاکنون بیش از ۱۰۰ برند مختلف در طراحی ست اداری خود از رنگ آبی استفاده کرده‌اند.

 روانشناسی رنگ زرد

مطابق روانشناسی رنگ زرد، این رنگ نشاط آور و انرژی‌زا است. همچنین می‌تواند توجه افراد را به خود جلب نماید، شاید دلیل اصلی رنگ زرد تاکسی‌ها این است که افراد در خیابان به راحتی بتوانند آن‌ها را تشخیص دهند.

همچنین از آنجایی که رنگ زرد، رنگ اصلی خورشید است، در لوگو اکثر شرکت‌هایی که در زمینه تولید انرژی فعالیت دارند، از آن استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ سبز

این رنگ نماد طبیعت بوده و پیام‌آور احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش است. معمولا رنگ سبز بیشتر مناسب لوگوهای صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی است.

روانشناسی رنگ نارنجی

همانطور که می‌دانیم رنگ نارنجی از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد ایجاد می‌شود، به همین دلیل ویژگی‌های هر دو را داراست. یعنی علاوه بر تحریک هیجان، شور و شوق مخاطبان، سبب جلب توجه آن‌ها نیز می‌شود. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، روانشناسی رنگ نارنجی را مطالعه کنید.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش نیر به دلیل وجود رنگ آبی که در ترکیبات آن وجود دارد، یک رنگ آرام‌بخش است. همچنین به عنوان رنگ سلطنت نیز شناخته می‌شود و بیشتر در لوگو، محصولات ضد پیری و زیبایی کاربرد دارد.

روانشناسی رنگ مشکی

 رنگ مشکی به عنوان یک رنگ جاودان شناخته می‌شود، زیرا همیشه ترند است و به اصطلاح هیچوقت از مد نمی‌افتد. رنگ مشکی بیشتر مناسب لوگو کالاهای مدرن و لوکس است. روانشناسی رنگ مشکی به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتر در این زمینه کسب کنید.

روانشناسی سایر رنگ‌ها

  • رنگه قهوه‌ای: این رنگ نیز به دلیل گرما و سادگی که دارد، بیشتر مناسب برندهای اقلام مردانه و لوگوهای مربوط به ساخت و ساز است.
  • رنگ سفید: یک رنگ خنثی بوده و معمولا به عنوان رنگ ثانویه در طراحی ست اداری  کاربرد دارد.
  • رنگ خاکستری: رنگی بوده که نه روشن است و نه تیره به همین دلیل به عنوان یک رنگ کلاسیک و جدی شناخته می‌شود.

نکات مهم در انتخاب رنگ ست اداری

از آنجایی که اوراق اداری و لوگو در واقع نوعی از جلوه‌های بصری برند هستند؛ در نتیجه رنگ آن‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که بتواند چشم‌ها را به سمت خود جذب نماید‌ و در حافظه‌ها حک شود. به همین منظور در ادامه به چند موضوع مهم که نشان دهنده تاثیر رنگ در طراحی ست اداری حرفه ای است اشاره کردیم.

  1. به منظور اشباح نشدن رنگ اصلی سازمان، بهتر است که در کنار رنگ اصلی لوگو، یک رنگ مکمل یا خنثی نیز انتخاب شود، یعنی رنگ مورد نظر نباید خیلی روشن یا خیلی تیره باشد.
  2. رنگ اوراق و لوگو باید به گونه‌ای انتخاب شود که خوانایی فونت آن‌ها را نیز حفظ نماید.
  3. چنانچه رنگ اوراق یا زمینه لوگو روشن است باید رنگ نوشته‌ها تیره یا مشکی باشد یا بالعکس.
  4. برای جلوه بهتر نوشته‌های سفید در اوراق و لوگو زمینه روشن، باید دور نوشته‌ها خط یا همان استروک کشیده شود. با این کار بین رنگ زمینه و نوشته تداخلی ایجاد نمی‌شود و خوانایی نوشته‌ها حفظ می‌شود.

رنگ در طراحی ست اداری چه تاثیری دارد؟

چرا باید از ست اداری استفاده کنیم؟ بر هیچکس پوشیده نیست که ماندگاری برند در بین مخاطبان اهمیت بسیار زیادی دارد. از سویی بر اساس مطالعات انجام شده با انتخاب رنگ مناسب برای لوگو یا کارت ویزیت، می‌توان میزان شناسایی و به خاطر سپردن برند را  تا ۸۰٪ افزایش دهد. علاوه بر این طبق روانشناسی رنگ‌ها هر رنگی دارای یک پیام مشخص بوده و می‌تواند احساسات مختلفی را در افراد ایجاد نماید. به عنوان مثال در طراحی لوگو یا طراحی بیلبورد اکثر مواد خوراکی و رستوران‌ها از رنگ قرمز استفاده می‌شود، زیرا دیدن این رنگ سبب ترشح برخی هورمون‌ها و تحریک اشتها می‌شود.

در صورتی که رنگ اجزا ست اداری هوشمندانه انتخاب شود، برند سازی با موفقیت رو به رو خواهد شد. در این شرایط، بدون شک، مخاطب هر جای دیگری که رنگ مورد نظر را ببیند، برند شما در ذهن او تداعی می‌گردد. کارشناسان و متخصصان تیم سلام گرافیک به منظور بالا بردن کیفیت کار خود، رضایت مشتریان و همچنین ماندگاری و بقای هر چه بیشتر برند، بر مسئله رنگ شناسی کاملا مسلط هستند تا مناسب‌ترین رنگ را برای طراحی ست اداری اجرا نمایند.

متخصصان سلام گرافیک بر تمامی موارد گفته شده درباره تاثیر رنگ در طراحی ست اداری پلاستیکی اوراق اداری کاملا واقف هستند، در نتیجه مشاغل و سازمان‌ها را خیال راحت می‌توانند طراحی لوگو و اوراق اداری خود را به آن‌ها بسپارند.

تاثیر رنگ در طراحی ست اداری چیست؟

به بیان ساده‌، رنگ در برند سازی اهمیت ویژه‌ای دارد و تاثیرگذار است، چون هر رنگی دارای یک پیام و نشانه است در ترغیب مخاطب نقش دارد.

سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد نشانه چه احساسی را در مخاطبان ایجاد می‌کند؟

رنگ قرمز سبب تحریک اشتها و شدت هیجان می‌شود، در مقابل رنگ آبی یک رنگ کاملا آرامش بخش بوده و رنگ زرد نیز یک رنگ انرژی‌زا است.

5/5 - (1 امتیاز)
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله