شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک

اصول طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی وابسته به اصولی است که باید در طراحی ها مورد استفاده قرار بگیرد. اصول طراحی بسته بندی (principles-of-packaging-design) را یک طراح بسته بندی باید به خوبی بداند تا در طراحی های خود پیاده سازی کند. همانطور که می دانید اولین چیزی که در یک محصول مورد دید قرار می گیرد، طراحی بسته بندی محصول است. در نتیجه بسته بندی باید بسیار جذاب وشکیل باشد تا در نظر مخاطب را برای خرید جلب کند. هر کدام از کارشناس های طراحی بسته بندی به اصولی خاص پایبندند. کارشناس های طراحی بسته بندی، اصول خاصی را برای پیاده سازی طراحی بسته بندی خود دارند.

اصول طراحی بسته بندی محصولات چیست؟

رعایت برخی از اصول طراحی بسته بندی به موفقیت بیشتر کسب و کار و فروش بهتر محصولات کمک می کند. از مهم ترین اصولی که برای طراحی بسته بندی باید رعایت شود می توان به نکات زیر اشاره کرد.

معرفی اصول طراحی بسته بندی که طراح باید رعایت کند!

اصول و موارد مختلفی وجود دارد که توجه کردن به آن در زمان طراحی توسط طراح بسته بندی می‌تواند باعث افزایش قدرت بسته بندی و همچنین شیک شدن بسته بندی شود.

اصول طراحی بسته بندی برای طراحان
اصول طراحی بسته بندی برای طراحان

سایز بسته بندی

برای طراحی بسته بندی خود از سایزی استاندارد استفاده کنید تا محصول شما بدقواره دیده نشود. البته نکته دیگری که به سایز بسته بندی مربوط می شود، حمل راحت آن هنگام در دست گرفتن است.

طراحی حرفه ای

از مهم ترین مواردی که به فروش بهتر محصول شما کمک می کند، یک طراحی شکیل و حرفه ای است. طراحی بی نقص، شامل استفاده از رنگ متناسب با بسته بندی، شلوغ نبودن بیش از حد طرح و … است که خود طراح حرفه ای باید بداند و در طرح بسته بندی خود رعایت کند. طراحی بسته بندی حرفه ای می تواند ارزش بسته بندی شمارا دوچندان کند. کارشناس های طراحی بسته بندی سلام گرافیک با خلاقیت بالا در این زمینه فعالیت می کنند و چندین سال است که در این زمینه فعالیت می کنند.

روش‌های بسته بندی

دیدگاه‌های متفاوتی از افراد وجود دارد و هرکسی بسته‌بندی را یک چیزی می‌داند. بعضی جلد یک محصول را بسته‌بندی می‌دانند و  بعضی‌ها به کارتن و جعبه‌ای که حمل می‌شود اما به‌طورکلی بسته‌بندی محصولات یک سلسه‌مراتبی دارد:

بسته‌بندی اصلی

هر بسته بندی یا جعبه‌ای که به‌دور محصول کشیده می‌شود و محصول با آن در تماس است بسته بندی اولیه گفته می‌شود. به عنوان مثال بسته بندی قوطی که در آن رب ریخته می‌شود را به‌عنوان بسته بندی اولیه رب در نظر گرفت.

بسته بندی ثانویه

بسته بندی ثانویه وقتی است که بسته بندی محصولات در یک پک قرار می‌گیرد. به عنوان مثل فرض کنید شرکتی قصد طراحی بسته بندی سوغاتی در مشهد را دارد. آنها قصد دارند در این پک‌ها یک بسته بندی زعفران، یک بسته بندی نبات و یک بسته بندی جانماز قراردهند. به پاکت و یا جعبه‌ای که این  ۳ محصول قرار می‌گیرد بسته‌بندی ثانویه گفته می‌شود.

البته این یکی از مثال‌های بسته بندی ثانویه بود. از بسته بندی ثانویه برای حمل‌ونقل محصول نیز استفاده می‌کنند.

بسته بندی ثالثیه

این بسته بندی معمولاً نیاز به طراحی ندارد و برای حفاظت محصول و جابه‌جایی در تعداد زیاد است.

روش‌های بسته بندی

برای رعایت اصول بسته بندی چه مراحلی باید طی شود؟

برای طی‌کردن یک روند و به نتیجه رسیدن نیاز است که مراحل را پشت سرهم طی کرد. بسته بندی نیز از این قاعده پیروی می‌کند.

تعیین هدف

قبل از اینکه بسته بندی رو شروع کنید به این سوالات  پاسخ بدهید که :

  • چه کالایی را می‌فروشید؟ قصد بسته بندی ماکارونی را دارید یا بسته بندی زیتون؟ بزرگ است یا کوچک؟ شامل مواد غذایی می‌شود یا خیر؟ شکستنی است یا نه؟
  • چه کسی کالا شما را می‌خرد؟ برای خانم است یا آقایان؟ برای بزرگسالان است یا کودکان؟ مشتریان در چه قشری از جامعه هستند؟
  • چگونه محصول خود را روانه بازار می‌کنید؟ در فروشگاه‌ها به فروش می‌رود یا اینترنتی می‌فروشید؟

جمع‌آوری اطلاعات

بعد از آنکه مشخص شد شما دقیقاً چه نوع بسته بندی می‌خواهید نوبت به آن رسیده است که نکاتی که برای بسته بندی اهمیت دارد را سرجمع کنید.

  • رنگ: همان طور که در تاثیر رنگ در بسته بندی بیان شد باید بدانید که بسته‌بندی شما چه رنگی باید داشته باشد.
  • فونت: استفاده از فونت در طراحی بسته بندی مناسب که خوانایی لازم را داشته باشد برای مخاطب بسیار مهم است.
  • لوگو: بسته‌بندی شما، نمایانگر برند شماست پس باید تمام پارامترهایی که برند شمارا توصیف می‌کند استفاده کنید. اگر طراحی لوگو را انجام نداده‌اید با تیم سلام گرافیک در تماس باشید.
  • انتخاب متن‌ها: قطعاً روی بسته‌بندی متن‌هایی قرار می‌گیرد به‌عنوان‌مثال روی بسته بندی مواد غذایی اطلاعات ارزش غذایی، روی بسته بندی دارو نکات مربوط به نگه‌داری و … پس باید اطلاعات درست را جمع آوری کنید و در بسته بندی خود لحاظ کنید.
  • تصویر: بسته بندی شما نشان می‌دهد که داخل آن چه محتویاتی قرار گرفته است، پس باید عکس درست ومناسبی انتخاب کنید.
  • علائم و نشانه: گاهی اوقات برای خوانایی بییشتر و رساندن پیام به مشتریان، از علامت‌های کوچکی روی بسته بندی استفاده می‌شود مثلاً در بسته بندی زغال علامت خطر، در بسته بندی مواد غذایی علامت رطوبت و آفتاب، بارکد کالا و …
  • انتخاب نوع بسته‌بندی: قبل از آغاز بسته بندی باید از تیم مشاوره بسته بندی اطلاعات لازم در مورد انواع بسته بندی مناسب کالا خود را بپرسید. به‌عنوان‌مثال اگر قصد بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی را دارید از بسته بندی پلاستیکی استفاده کنید یا استفاده کنید یا بسته بندی فلزی؟
  • تعیین بودجه: شاید مهم‌ترین قدم در طراحی بسته بندی، بودجه باشد اینکه شما توانایی پرداخت بسته بندی فلزی دارید یا قصد استفاده از بسته بندی کاغذی دارید یا برای بسته بندی از ۲ لایه استفاده کنید یا بسته بندی را شکیل‌تر کنید و از  ۳ یا ۴ لایه استفاده کنید به بودجه شما بستگی دارد.
  • انتخاب طراح: بعد از بررسی همه موارد با مشاوره طراح بسته بندی، حال نوبت به آن رسیده که یک تیم مناسب را انتخاب کنید و طراحی را به آن بسپارید. برای این کار تیم طراحی سلام گرافیک با بیش از ۱۰ سال تجربه و همکاری با ۳۰۰ برند مطرح مشهد و سایر شهرها، آماده همکاری با شما عزیزان است.
جمع‌آوری اطلاعات

اهمیت اصول طراحی بسته بندی برای چیست؟

استفاده از اصول درست در طراحی بسته بندی می تواند به شما کمک کند تا فروش بهتری از محصول خود را داشته باشید.

رعایت کردن اصول طراحی بسته بندی چه مزایایی دارد؟

علاوه بر اینکه می توانید فروش بهتری از محصول خود را داشته باشید، به حفظ کالا هم کمک می کند.

4.3/5 - (9 امتیاز)
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی
ابوالفضل ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!

2 پاسخ

    1. سلام مهدی عزیز! اصول بسته بندی حین طراحی بسته بندی شما توسط کارشناس های سلام گرافیک پیاده سازی می شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست مطالب این مقاله