دانستن اصول طراحی ست اداری (Principles of office set design)، یک مسئله بسیار مهم بهحساب میآید. شاید این سؤال پیش آید که دلیل اهمیت اصول طراحی ست اداری چیست؟ در جواب باید گفت، زیرا در حال حاضر با توجه به فضای رقابتی که میان کسب و کارها وجود دارد، برندسازی نقش زیادی در برندهشدن در فضای رقابتی موجود دارد.
ست اداری شامل مواردی همچون لوگو، سربرگ و کارت ویزیت میشود. به عبارتی میتوان گفت هدف اصلی طراحی ست اداری، ایجاد یک هویت کاملاً منحصربهفرد برای برند است. با انجام یک طراحی کاملاً خلاقانه و استفاده از طرح و رنگهای خاص میتوان، برند مورد نظر را در ذهن مخاطبان حک کرد.
با توجه به آنچه تاکنون بیان شده، به منظور ارتقای اعتبار برند، طراحی باید خاص و بینظیر باشد. برای این کار بهتر است با اهل فن و کسانی که در این خصوص تجربه و مهارت دارند، مشورت کرد. مجموعه سلام گرافیک، از جمله مجموعههای معتبری بوده که در این خصوص فعالیت و تجربه دارد.
اصول لازم برای طراحی لوگو
لوگو را میتوان به عنوان مهمترین قسمت معرفی کرد، چون با ماندگاری آن در حافظه تصویری مخاطبان؛ هویت برند به طور خودکار حفظ و ماندگار میشود. برای ماندگار شدن لوگو لازم است یک سری اصول رعایت شود که در ادامه به چندین مورد آن اشاره شده است.

خلاقیت در طراحی
خلاقیت اولین نکتهای بوده که در اصول طراحی ست اداری حرفهای، به خصوص طراحی لوگو باید مورد توجه قرار بگیرد. کپیبرداری از سایر لوگوها نتیجهای جز شکست در بر ندارد.
سادگی لوگو
دومین اصل برای خلق کردن یک لوگو ساده بودن آن است، یعنی باید بهگونهای باشد که بهراحتی برند موردنظر را معرفی کند. به همین دلیل طراحان حرفهای معمولاً از اشکال و فونتهای پیچیده، استفاده نمیکنند.
ماندگاری لوگو
از دیگر مواردی که در طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد، ثابت و ماندگار بودن آن است. تغییرات مکرر لوگو مخاطبان را گیج کرده و باعث میشود، آن را بهسادگی از یاد ببرند.
استفاده از رنگهای مناسب
هر یک از رنگهای موجود دارای یک پیام منحصربهفرد هستند، مثلاً طبق روانشناسی رنگ قرمز تداعیکننده عشق و انرژی بوده و روانشناسی رنگ آبی نشانه هوش و دوستی است. با بکار گیری اصولی رنگها و ترکیب آنها با یکدیگر میتوان یک لوگو جاودان طراحی نمود.
واضح بودن لوگو
لوگو معمولاً در اندازههای مختلف و در بخشهای گوناگون مورداستفاده قرار میگیرد، در نتیجه یکی از مهمترین اصول طراحی ست اداری تبلیغاتی این است که طرح لوگو در هر شرایطی قابلمشاهده و تشخیص باشد. به عنوان مثال طرح لوگو بر روی مهر یا به صورت تصویر سیاهوسفید نیز باید کاملاً مشخص باشد.
طراحان و متخصصان مجموعه سلام گرافیک بر تمامی اصول بیان شده مسلط هستند، در نتیجه کار طراحی لوگو برند را با خیال آسوده میتوان به آنها سپرد.
اصول طراحی سربرگ
سربرگ در واقع نوعی نامه اداری بوده که در آن لوگو، آدرس، شمارهتلفن، خدمات و… چاپ میگردد. یکی از مواردی که در طراحی ست اداری، نیاز به وسواس و دقت دارد، سربرگ است. در سربرگ اطلاعات مفید و مهمی درج میگردد پس باید به شیوهای طراحی شود که اطلاعات آن به چشم بیاید و از همه مهمتر ماندگار شود.
موارد زیر از جمله مهمترین نکاتی هستند که در اصول طراحی ست اداری تجاری، بهویژه در طراحی سربرگ باید به آنها توجه کرد:
اندازة سربرگ
معمولاً کاغذهای سربرگ در دو سایز A۴ و A۵ طراحی میشوند که برای مکاتبات کوتاه کاغذ A۵ و برای مکاتبات طولانی کاغذ A۴ مناسب است.
گرماژ کاغذ
منظور از گرماژ وزن و نوع کاغذ است که رایجترین نوع کاغذ در طراحی ست اداری، کاغذهای تحریر ۷۰ یا ۸۰ گرمی است، زیرا از نظر ضخامت ایده آل هستند. نکته مهم اینکه استفاده از کاغذکاهی برای سربرگ اصلاً مناسب نیست، زیرا برخی از دستگاههای چاپ این نوع کاغذ را نمیپذیرند.
رنگ
رنگ سربرگ نیز همچون رنگ لوگو باید متناسب با نوع کسب و کار و همچنین منتقلکننده پیام به مخاطب باشد.
طراحی
در طراحی سربرگ نیز باید اصل خلاقیت در نظر گرفته شود، تا سربرگ موردنظر کاملاً خاص و منحصر به فرد باشد، همچنین با شعار کسب و کار در یک راستا قرار داشته باشد.
اطلاعات درج شده روی سربرگ
معمولاً بر روی سربرگها موارد زیر را درج مینمایند:
- نام سازمان
- شماره ثبت
- آرم یا لوگو
- محل درج تاریخ
- شماره و پیوست
- آدرس سایت
- ایمیل
- نشانی پستی
- تلفن و فکس
نوع فونت
استفاده از یک فونت ساده و کاملاً خوانا از جمله اصول مهمی است که در طراحی سربرگ باید مورد توجه قرار بگیرد.
برای طراحی سربرگ نیز میتوان از مجموعه خلاق سلام گرافیک کمک گرفت. این مجموعه با کمک تجهیزات و ابزارهایی که دارد و همچنین با داشتن تسلط کامل بر اصول طراحی ست اداری با فتوشاپ، طرحهای ویژهای را در کوتاهترین زمان ممکن ارائه مینماید.
اصلهای مورد نیاز برای طراحی کارت ویزیت
کارت ویزیت سومین ابزار ست اداری بوده که نقش مهمی در معرفی کسب و کار دارد پس باید در طراحی آن به یک سری اصول پایبند بود. در مجموعه سلام گرافیک، برای طراحی کارت ویزیت به اصول زیر رعایت میگردد:
- اندازه استاندارد ( ۴.۵ در ۸.۵ یا ۵.۵ در ۹.۵ سانتیمتر)
- استفاده از کاغذ مرغوب و مقاوم
- رنگ مناسب
- عدم استفاده از حاشیه و طرحهای شلوغ و گیجکننده
- فونت ساده و خوانا
- استفاده از اطلاعات و محتوای مفید
- عدم کپیبرداری در طراحی
- استفاده از طرحهای جدید و منحصر بفرد
چرا رعایت اصول طراحی ست اداری مهم است؟
یک تصویرساز حرفهای پیش از قبول کردن سفارش طراحی ست اداری برای کسب و کارها باید، از اصول طراحی به خوبی آگاهی داشته باشد. مثلا خلاقیت، سادگی، ماندگاری، وضوح تصویر، قابل فهم بودن و داشتن رنگ مناسب از جمله اصولی هستند که یک طراح باید آنها را رعایت کند، تا خروجی قابل قبولی به مشتری ارائه دهد.
با توجه به موارد گفته شده نتیجه میگیریم که رعایت این اصول بسیار ضروری بوده و اهمیت دارد. چون در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد کسب و کارها، پیروزی بر سایر رقبا، لازمه اصلی موفقیت است. در نتیجه برای پیروزی و ماندگار شدن هرچه بیشتر برند، رعایت اصول طراحی ست اداری اهمیت بسیار ویژهای دارد.
به طورکلی برای موفقیت در برندسازی باید به دنبال بهترین شرکت برای سفارش طراحی ست اداری بود. قطعا بهترین شرکت طراحی، مجموعهای بوده که طراحان آن اصول گفته شده را هنگام طراحی رعایت نمایند. سلام گرافیک از جمله شرکتهایی است که به رضایت مشتری و موفقیت در برندسازی بسیار اهمیت میدهد.
مهمترین اصول طراحی ست اداری چیست؟
منحصر بفرد بودن، خلاق بودن، منظم بودن، توجه به روانشناسی رنگها و طرحهای مناسب و استفاده از فونتهای خوانا و ساده را میتوان مهمترین اصول طراحی ست اداری دانست.
برای یادگیری اصول طراحی ست اداری در فتوشاپ چه باید کرد؟
چنانچه افرادی علاقهمند به یادگیری اصول طراحی ستهای اداری هستند، جهت کسب اطلاعات دقیق میتوانند با مجموعه معتبر سلام گرافیک، از طریق تلفن یا مراجعه به سایت ارتباط برقرار نماید.