اصول طراحی لوگو

اصول طراحی لوگو را می‌شناسید؟ هر آنچه از اصول طراحی لوگو باید بدانید. پیاده سازی هر لوگو و هر فایلی که به عنوان لوگو بخواهیم از آن استفاده کنیم، دارای اصول و قوانینی است. رعایت کردن اصول طراحی لوگو باعث می‌شود که بدون مشکل بتوانید لوگو را طبق استانداردهای رایج و حرفه‌ای طراحی و پیاده سازی کنید. در حال حاضر عدم استفاده از اصول طراحی لوگو در ساخت هر لوگو می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای کسب و کار شما ایجاد کند. در این مقاله از سلام گرافیک قصد داریم به صورت کامل در رابطه با اصول طراحی لوگو اطلاعاتی را بیان کنیم.

اصول طراحی لوگو (Principles of logo design) یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک طراح آرم باید بداند و آن‌را رعایت کند. امروزه نشان واره یکی از پارامتر های مهم هر کسب و کاری شده است که به وسیله آن می‌توان در ذهن مخاطبان ماندگار شد. اما این اصول شامل چه مواردی می‌شود؟ در ادامه به بررسی 6 اصل مهم که یک دیزاینر باید به آن بپردازد صحبت می‌شود. با شرکت خدمات گرافیکی سلام گرافیک همراه باشید.

  • طراحی ساده
  • استفاده از طرح ماندگار
  • استفاده از رنگ مناسب
  • پیاده سازی آرم به صورت چند منظوره
  • قابلیت خواندن لوگو در حالت سیاه و سفید
  • طراحی بر اساس اهداف شرکت

10 اصل که طراح لوگو باید بداند

لوگوی خوب می‌تواند به شما کمک کند تا در بین رقیبان شناخته شوید و در ذهن ها ماندگار شوید. آرم در رشد کسب و کار شما بسیار اهمیت دارد اما اگر درست و اصولی باشد. اصول طراحی آرم لوگو شامل موارد زیر می‌شود:

  1. طرح ساده
  2. خلاقیت در طراحی
  3. طرح ماندگار
  4. کاربرد رنگ مناسب
  5. لوگو چند منظوره
  6. خوانایی در حالت سیاه و سفید
  7. نشان واره متناسب با هدف شرکت
  8. رعایت قانون کپی رایت
  9. در نظر گرفتن مخاطب هدف و هویت کمپانی
  10. توجه به نسبت طول و عرض

سادگی طرح آرم

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی آرم سادگی آن است؛ به گونه‌ای که مخاطب با یک نگاه به آرم تجاری به خوبی بتواند تمام اجزای آن را دریابد. نمادی که عاری از به‌هم ریختگی و شلوغی باشد، حس شفافی را به افراد منتقل کرده و تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی آن‌ها دارد.

با توجه به این‌که بسیاری از کسب و کارها این روزها اقدام به راه‌اندازی اکانت بیزینسی در اغلب شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند، بسیاری از آن‌ها لوگوی طراحی شده را در پلتفرم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند.  حال اگر دیزاین پیچیده و شلوغ باشد، کاربران نمی‌توانند جزئیات آن را در ابعاد کوچک ببینند. از این‌رو آرم‌های تجاری که در پیج‌های اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و… درج می‌شوند، باید ساده و بی‌آلایش باشند تا تصویر واضحی از برند را در ذهن کاربران به وجود آورند.

گرافیست‌های با تجربه سلام گرافیک همواره می‌کوشند از به کار گرفتن عناصر اضافه خودداری کنند تا در نهایت یک طرح کاملاً ساده و در عین حال حرفه‌ای ایجاد شود. زیرا این کارشناسان به خوبی می‌دانند که نشان واره های پیچیده و با تعداد المان زیاد، ذهن فرد را از هدف اصلی برند منحرف می‌کنند.

اگر نیاز به آرم حرفه‌ای دارید و می‌خواهید پیش نویس قرارداد طراحی لوگو را دریافت کنید، روی لینک قبل کلیک کنید.

خلاقیت در طراحی لوگو

طراحی خلاقانه لوگو به کار بردن ایده‌های جدید و نو در طراحی لوگو نیز از جمله قوانین مهم طراحی به شمار می‌رود زیرا باعث می‌شود طرح لوگو در ذهن مخاطب جاودانه شود. به همین منظور طراح باید هنگام خلق لوگو از ایده‌هایی استفاده کند که تا کنون کسی از آن‌ها استفاده نکرده است. 

ماندگاری طرح آرم

یکی دیگر از نکات طراحی لوگو این است که نماد مورد نظر ماندگار و فارغ از زمان باشد؛ یعنی پس از چند سال از مد نیفتد. به این منظور گرافیست‌های باتجربه از المان‌ها، رنگ‌ها و همچنین فونت‌های مدرن استفاده می‌کنند تا این رویکرد مدرن باعث شود که پس از چند سال آرم تجاری همچنان جذاب به نظر برسد.

معمولا آن دسته از آرم هایی که مطابق با ترند روز دیزاین می‌شوند، خیلی زود از مد می‌افتند و مدیر شرکت مجبور می‌شود که به فکر تعویض نماد باشد. تغییرات دائمی طراحی نشان واره یک شرکت باعث سردرگمی مشتریان و بدبینی آن‌ها نسبت به برند می‌شود. پس بهتر است که صاحبان کسب و کارها از همان ابتدا به دنبال دیزاینی مدرن باشند. منظور از مدرن بودن این است که طرح در عین امروزی بودن ترند روز نباشد.

نکات با اهمیت طراحی لوگو حرفه ای

کاربرد رنگ مناسب در طراحی نشان واره

به کار بردن استراتژیک رنگ‌ها علاوه‌بر این‌که به آرم تجاری جذابیت بصری می‌بخشد، به برانگیختن احساسات مخاطبان نیز کمک شایانی می‌کند. با توجه به تاثیر رنگ در طراحی لوگو بهتر است که این المان بر اساس جامعه هدف برند برگزیده شود. برای مثال کسب و کارهایی که با نسل جوان سروکار دارند بهتر است که رنگ قرمز را در نماد خود بگنجانند تا مفاهیم انرژی و هیجان را در آن‌ها به وجود آورد.

رنگ‌های استفاده شده در آرم باید با هویت برند هماهنگی داشته باشند. بهتر است از رنگ‌هایی با شدت بالا که موجب زننده شدن طرح آرم می‌شوند استفاده نشود. علاوه بر این بهتر است از رنگ‌های چاپی استفاده شود تا ظاهر لوگو پس از چاپ تغییر نکند.

تطبیق‌پذیری و چند منظوره بودن طراحی لوگو

لوگوی طراحی شده برای یک شرکت در جاهای مختلف به کار برده می‌شود. مثلا ممکن است که صاحب برند بخواهد آرم تجاری را بر روی یک بیلبورد خیلی بزرگ چاپ کند یا این‌که آن را روی یک هدیه تبلیغاتی کوچک مانند روان نویس درج نماید. از جمله ویژگی های یک آرم موفق این است که چندمنظوره بوده و قابلیت تطبیق‌پذیری بسیار بالایی داشته باشد. یعنی گرافیست تمام احتمالات را درنظر بگیرد و متناسب با آن کار طراحی را انجام دهد.

آرم‌های تجاری که به صورت چند منظوره طراحی می‌شوند، مقیاس‌پذیر هستند؛ بنابراین کارفرما می‌تواند ابعاد مورد نظر خود را در دیزان اعمال کند. حال اگر طراحی توسط افراد ناشی انجام گیرد، ممکن است که با قرار گرفتن لوگو بر روی سطوح بزرگی مانند بیلبورد نماد به یک سمت کشیده شده و دفرمه گردد. از این‌رو باید به منظور حفظ توازن بین المان‌های لوگو حتماً کار طراحی را به تیم‌های مجرب مانند سلام گرافیک بسپارید.

خوانایی در حالت سیاه و سفید

لوگوی خوب باید در حالت سیاه و سفید نیز زیبا به نظر برسد؛ چون ممکن است که بر روی ابزارهای تبلیغاتی بدون رنگ مانند تراکت یا روزنامه چاپ شود. همچنین نشان واره باید در مدارک فکس شده که به صورت سیاه و سفید هستند، نیز ظاهری مقبول داشته باشد.

آرم متناسب با هدف شرکت

یک آرم حرفه‌ای باید متناسب با اهداف کسب و کار طراحی شود. از آنجا که این آرم نماینده شرکت است باید رنگ و تصویر آن با رنگ سازمانی و هویت شرکت هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال لوگویی که برای یک شرکت حقوقی طراحی می‌شود، مطمئناً با دیزاین نماد یک برند آرایشی متفاوت است.

رعایت قانون کپی رایت

عدم کپی‌برداری از سایر لوگوها یا همان رعایت قانون کپی رایت نیز از جمله قوانین طراحی لوگو محسوب می‌شود. در واقع چنانچه یک شرکت یا سازمان طرح آرم خود را از سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها کپی‌برداری کند، مخاطبین نیز به آن شرکت اعتماد نخواهند داشت و سازمان محبوبیت خود را در بین مخاطبین نیز از دست خواهد داد. علاوه‌بر آن سازمان ثبت نیز در صورتی که قانون کپی رایت در طراحی نشان واره رعایت نشده باشد، لوگو کپی‌برداری شده را ثبت نمی‌کند.

در نظر گرفتن مخاطبان هدف و هویت کمپانی

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن این مقاله و نکاتی در رابطه با ساخت لوگو، حتما مقاله لوگو را مطالعه کنید.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دلیل آنکه احساس می‌کنند تاثیرگذاری لوگوی فعلی بر روی مخاطبان کم شده است اقدام به تعویض آرم می‌کنند. این شرایط ممکن است به دلایل گوناگونی از جمله تغییر شرکا، تغییر ارزش‌ها، و یا حتی تغییر در ترندها و سبک‌های طراحی و تبلیغاتی به وجود آید.

در هر صورت اصل اول و بسیار مهمی که باید در طراحی لوگو به آن توجه داشت مخاطب هدف است. در طراحی نشان واره باید مخاطبان هدف و سلایق آن‌ها در نظر گرفته شود تا بتوان قابلیت‌ها و ویژگی‌های کمپانی را به خوبی نشان داد. علاوه بر این هر شرکت و کسب و کاری ارزش‌های اصولی و بنیادی خاصی دارد که باید در برجسته نگه داشتن آن‌ها کوشش بورزد. طراح باید بتواند ارزش‌های کمپانی را به خوبی با آیتم‌های دیگر ترکیب کرده و آن‌ها در آرم نشان دهد.

توجه به نسبت طول و عرض

جذابیت بصری از جمله اصول مهمی است که می‌تواند تاثیرگذاری و محبوبیت نشان واره را افزایش دهد. معمولاً آرم‌هایی که به صورت باریک بلند و یا کوتاه و پهن طراحی می‌شوند از نسبت مناسب میان طول و عرض برخوردار نبوده و نمای جالبی ندارند. این لوگوها از نظر بصری برای مخاطبان گیج‌کننده خواهند بود.

به همین دلیل رعایت تناسب و تعادل میان طول و عرض را می‌توان یکی از نکات مهم برای طراحی لوگو حرفه‌ای و دلپسند دانست. البته این بدین معنا نیست که در طراحی باید قرینه‌سازی به صورت دقیق انجام شود. طراح ممکن است کار را با یک شکل هندسی ساده مانند مربع یا دایره آغاز کند. تمام آیتم‌های مورد استفاده در آرم به نوع فعالیت برند و ارزش‌های آن بستگی خواهد داشت.

لوگو در واقع معرف یک سازمان یا شرکت است پس باید به گونه‌ای طراحی شود که خدمات سازمان مورد‌نظر را به مخاطب معرفی کند. در واقع مخاطب باید با دیدن آرم به طور مختصر با نوع فعالیت شرکت مورد‌نظر و خدمات آن آشنا شود. به همین دلیل یکی از اقداماتی که طراحان لوگو حرفه‌ای انجام می‌دهند این است که به دقت درباره فعالیت و خدمات برند مورد‌نظر تحقیق و بررسی انجام می‌دهند.

توجه به این نکات می‌تواند در هزینه طراحی لوگو نیز موثر باشد.

نکاتی که باید برای یک آرم در نظر گرفت

نکات مهم در طراحی لوگو کدام است؟ (What are the important points in logo design) شما به عنوان طراح لوگو در رابطه با نکته‌هایی در رابطه با آرم و ویژگی‌های با توجه به اینکه آرم نماینده یک برند و کسب و کار خاص میان مخاطبان است، برای طراحی آن باید به نکات زیادی توجه داشت. متاسفانه برخی از شرکت‌ها از برنامه‌های آماده برای طراحی لوگو خود استفاده می‌کنند؛ اما نتیجه حاصل به طور قطع با نتیجه طراحی یک گرافیست حرفه‌ای برابری نخواهد کرد. نشان واره ها را می‌توان در سه دسته زیر طراحی کرد.

اصول مهم طراحی لوگو

  • رنگ‌های به کار رفته شده در آرم باید بر اساس روانشناسی رنگ ها انتخاب شوند زیرا هر رنگی دارای یک پیام منحصر‌به‌فرد است.
  • طرح لوگو باید گونه‌ای باشد که پس از تغییر سایز آرم یا چاپ سیاه و سفید، دفرمه نشود و همچنان برای مخاطب قابل فهم باشد.
  • سبک لوگو نیز باید متناسب با سایر ابزارهای تبلیغاتی برند باشد یعنی اگر سبک ست اداری برند مدرن است سبک آرم نیز باید مدرن باشد‌.
  • فونت و تایپوگرافی به کار رفته در نشان واره های نوشتاری نیز باید کاملا ساده باشد تا مخاطبین به راحتی بتوانند مفهوم آن را درک کنند.
  • استفاده از ابزارهای مدرن و پیشرفته طراحی نیز جزو اصول طراحی آرم به حساب می‌آید زیرا این ابزارها بر روی کیفیت خروجی کار نیز تاثیر می‌گذارند.
  • نمادهای انتزاعی به کار رفته در آرم نیز باید به گونه‌ای انتخاب شود که مخاطب به راحتی آن‌ها را درک کند زیرا نامفهوم بودن آن‌ها سبب گیج شدن مخاطب می‌شود. همچنین با نوع فعالیت شرکت و خدمات تناسب داشته باشد.

برای دریافت مشاوره طراحی لوگو کافی است همین حالا با ما تماس بگیرید.

در این مطلب با نکاتی که رعایت کردن آن ها باعث ساخته شدن یک آرم عالی می‌شود، در خدمت شما بودیم. اگر شما نیاز به داشتن یک لوگوی حرفه ای دارید، می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن زیر نسبت به ثبت سفارش طراحی لوگو اقدام نمایید تا سلام گرافیک یک لوگوی فوق العاده را برای شما دیزاین کند.

اصول طراحی نشان واره شامل چه مواردی می‌شود؟

طراحی و پیاده سازی آرم دارای اصول مشخصی از جمله رعایت قانون کپی رایت، پیاده سازی بر اساس رنگ سازمانی و… است.

رعایت کردن اصول در آرم ضروری است؟

تقریبا می‌توان گفت بله، هر آرمی که می‌خواهیم به صورت حرفه‌‌ای پیاده سازی شود باید طبق یک اصول و اصلی طراحی و ساخته شود، رعایت کردن این اصول می‌تواند موفقیت را برای نشان واره شما تضمین کند.

4.9/5 - (7 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

4 پاسخ

  1. سلام من به تازگی طراحی لوگو انجان میدم چند روز پیش یک لوگو طراحی کردم حالا کارفرما میگه اصلا طبق اصول طراحی لوگو نیست بنظرتون چیکار کنم؟

  2. سلام روز خوش
    از کجا بفهمیم چه لوگوهایی قبلا طراحی شدن که لوگویی که طراحی میکنیم شبیه اونا نشه؟

  3. انشالله که تیم شما هم تمامی این اصول که فرمودید رو رعایت کنند و همکاری خوبی با هم داشته باشیم. اسفندیاری هستیم تماس گرفتم خدمتتون قرار شد فایل قرارداد طراحی لوگو رو برام بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله