نقش عکس در کاتالوگ

نقش عکس در کاتالوگ از عوامل مهمی است که طراح باید به آن توجه کند. عکس‌ها اثر مهمی در نگاه و ذهن مخاطب می‌گذارند. با استفاده از عکس مناسب می‌توان 80 درصد از مسیر هدف در ذهن مخاطب را طی کرد. عکس‌هایی که در طراحی کاتالوگ استفاده می‌شوند باید باکیفیت و دارای معنا و مفهوم به‌صورت واضح باشند. استفاده از عکاس‌های حرفه‌ای برای عکاسی در طراحی یک کاتالوگ اهمیت زیادی دارد.

نقش عکس در کاتالوگ (photo-in-catalog) چیست؟ چرا از عکس در کاتالوگ استفاده می‌کنیم؟ چه نکاتی در طراحی عکس برای کاتالوگ باید رعایت شود؟ عکاسی کاتالوگ برعهده چه کسی است؟ عکس از مواردی کلیدی است که نقش مهم و اساسی در طراحی کاتالوگ دارد.

مجله سلام گرافیک در این مقاله قصد دارد به بررسی اهمیت نقش عکس در کاتالوگ بپردازد. برای پیاده سازی عکس باکیفیت و اصولی در کاتالوگ، بهتر است از نرم افزار های طراحی کاتالوگ ( فتوشاپ – ایلاستریتور) استفاده کنید. درصورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه اینکه کاتالوگ چیه؟ می توانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید. همانطور که از اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ یا از اهمیت فونت در طراحی کاتالوگ مطلع هستید، عکس و تصاویر هم در طراحی کاتالوگ از اهمیت های خاص خود برخوردار است.

عکس‌ها ارزش چندبرابری نسبت به کلمات دارند. یک طراح نباید قدرت عکس را در کاتالوگ دست‌کم بگیرد. عکس می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به یک صفحه پر از متن در نگاه مخاطب داشته باشد. باید توجه داشت که عکس قدرت تأثیرگذاری در نگاه مخاطب دارد و می‌تواند بر احساسات او غلبه کند، اما نباید فراموش کرد که گاهی عکس قضیه اتفاق می‌افتد و مفهوم عکس به‌درستی بیان نمی‌شود.

نمونه های طراحی کاتالوگ توسط کارشناس های سلام گرافیک بسیار زیاد پیاده سازی شده است که می توانید از طریق وب سایت مشاهده کنید. در بین نمونه کار های طراحی کاتالوگ می توانید به بررسی ایده های طراحی کاتالوگ هم بپردازید.

در طراحی کاتالوگ عوامل زیادی تأثیرگذار است که روند تبلیغات را تسریع می‌بخشد. عکس هم جزء همان دسته‌ است و در جامعه امروز قدرت زیادی در غلبه بر احساسات مخاطب دارد.

از عواملی که می‌شود اهمیت عکس را با آن درک کرد وجود سوشال‌مدیا است. امروزه افراد زیادی در طول روز با تصویرها سروکار دارند. این امر باعث شده شناخت عکس‌ها و معنا و مفهوم آن‌ها راحت‌تر و بازدهی بالاتری داشته باشد.

هرکدام از انواع جنس مقوا کاتالوگ نیازمند عکسی متمایز در کاتالوگ است و باید طبق استاندارد هایی پیاده سازی شود.

نقش عکس در کاتالوگ حرفه ای

یک کاتالوگ حرفه ای استاندارد های خاصی دارد. خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای را یک کارشناس طراحی کاتالوگ باید بداند. استفاده از کاتالوگ جزء ابزارهای کلیدی در دنیای تبلیغات امروزه شده است. نقش عکس در کاتالوگ حرفه‌ای همانند مواد اولیه برای پخت غذا ضروری است. اغلب شرکت‌های بزرگ و برندهای معتبر برای معرفی محصول و خدمات خود از کاتالوگ استفاده می‌کنند. ازاین‌رو انتخاب عکس در بازخورد کاتالوگ نقش مهمی ایفا می‌کند. طراح کاتالوگ باید به درستی از عکس‌های مناسب در طراحی خود بکارگیرد. عکس به‌تنهایی تأثیرگذار نیست. باید نکاتی در استفاده از عکس رعایت شود.

عوامل مؤثر در استفاده از عکس در طراحی

برخی عوامل هستند که در عکاسی و استفاده از عکس برای کاتالوگ مهم هستند. رعایت این عوامل و نکات باعث می‌شود کاتالوگ معرفی محصول شما اصولی و دقیق طراحی شود.

  • تصویرسازی ذهنی
  • هماهنگی عکس با مفهوم و هدف کاتالوگ
  • ارتباط معنایی عکس و متن
  • کیفیت عکس

اهمیت تصاویر باکیفیت در طراحی کاتالوگ

تصاویر نقش مهم و ویژه‌ای در طراحی کاتالوگ دارند. استفاده از عکس باید طبق اصول طراحی کاتالوگ و باتوجه‌به نگاه مخاطب صورت گیرد. نکته مهم این است که برای پوشش جلد کاتالوگ هم از عکس هایی جذاب استفاده کنید. البته برای انتخاب تصاویر باید به قالب کاتالوگ و فرم بندی کاتالوگ توجه داشته باشید.

تصویرسازی مناسب

یکی از عوامل مهم در استفاده از عکس‌ها، نوع تصویرسازی آن است. در ابتدا هدف از طراحی باید تعیین شود تا عکس‌ها متناسب با موضوع طراحی و استفاده شوند. به‌طورکلی عکس تأثیر مستقیمی با تصویر ذهنی اولیه مخاطب از مفهوم کاتالوگ دارد. به همین دلیل عکس در کاتالوگ برای یک طراح اهمیت دارد. قطع کاتالوگ در استفاده از تصویرسازی هم دخیل است. کاتالوگ هایی که قطع بیشتری دارند بهتر است از تصویرسازی حرفه ای تر و بهتری استفاده کنند تا در طول تماشای کاتالوگ، جذب محصولات و تصاویر شوند.

تناسب معنایی عکس با موضوع کاتالوگ

از دیگر نکات مهم در استفاده از عکس ارتباط معنایی آن با موضوع هدف است. عکس یک راه ارتباطی سریع و مهم با مخاطب است. اگر تناسب عکس و متن برای مشتری مشخص نشود عملاً استفاده از کاتالوگ ارزشی برای تبلیغات ندارد.

ارتباط معنایی عکس و متن

عکسی که در یک صفحه از کاتالوگ استفاده می‌شود باید همخوانی کامل با متنی که برای آن استفاده می‌شود داشته باشد. به طور دقیق‌تر یعنی با دیدن عکس معنی و مفهوم متن آن فوراً در ذهن مخاطب نقش ببندد.

کیفیت عکس استفاده شده در کاتالوگ

نتیجه مطلوب خروجی یک کاتالوگ در میزان کیفیت آن است. در تبلیغات برندهای بنام می‌بینیم که از عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌کنند، زیرا وضوح و کیفیت عکس می‌تواند نگاه مشتری را به خود جذب کند. همچنین کیفیت عکس بعد از چاپ کاتالوگ مشخص می‌شود، به همین دلیل از ابتدا باید در کیفیت عکاسی دقت لازم به عمل آید. گاهی اوقات نوع کاتالوگ هم در استفاده از عکس با کیفیت نقش دارد. برای مثال در کاتالوگ دیجیتال قطعا باید از تصاویری با کیفیت بالا استفاده کنید؛ اما در کاتالوگ های صنعتی عکسی با کیفیت متوسط کفایت می کند.

تصویر مناسب برای چاپ کاتالوگ

تصاویر در طراحی از ابزار حیاتی محسوب می‌شوند. از عکس در طراحی‌هایی چون طراحی پوستر، طراحی کارت ویزیت و یا طراحی اینفوگرافیک استفاده می‌شود.  حجم زیادی از اطلاعات یک محصول از وضوح و کیفیت یک عکس می‌تواند منتقل شود. همین موضوع اهمیت کیفیت عکس را نمایان می‌کند.

تصاویر کیفیت محصول را به رخ می‌کشند. هدف کارفرما از پیاده‌سازی کاتالوگ در کسب‌وکارش نمایش کیفیت و خدمات ارائه شده توسط محصولش است. عکس‌ها می‌توانند این ویژگی‌ها را به‌درستی بیان کنند. قیمت طراحی کاتالوگ به پارامتر های مختلفی از جمله عکس، مشخصات یا پارامتر های استفاده در کاتالوگ را دارد. تمام این پارامتر ها در قرارداد طراحی کاتالوگ باید ذکر شود.

کاتالوگ با عکس تبلیغاتی

ازآنجاکه تبلیغات در فروش محصول یا معرفی برند عامل اصلی محسوب می‌شوند، استفاده از عکس‌های تبلیغاتی در کاتالوگ به روند این مسئله کمک بسیاری می‌کند. تاثیر کاتالوگ بر بازاریابی بسیار زیاد است؛ در نتیجه عکس های تبلیغاتی در جذب بیشتر کاربر در کاتالوگ کمک می کند.

یک قانون مهم در امر عکاسی برای کاتالوگ وجود دارد که می‌گوید هرچه سایز عکس در کاتالوگ بزرگ‌تر باشد میزان تأثیرگذاری و حتی فروش محصول بیشتر می‌شود. برای استفاده از یک عکس مناسب باید با عوامل بصری به‌درستی آشنایی داشته باشید و در کنار آن سلیقه مخاطبتان را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این موضوع برای بروشور هم صدق می کند اما تفاوت هایی میان کاتالوگ و بروشور وجود دارد.

طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی هدف شما در کسب‌وکار را به‌آسانی بیان می‌کنند. در استفاده از عکس‌های تبلیغاتی نیاز به پیچیدگی خاصی نیست فقط باید نکات کلیدی را مورد هدف قرار دهید.

به‌کارگیری از نیروی مجرب در امر طراحی باعث می‌شود خروجی شما از کاتالوگ به‌درستی انجام شود. اگر دوست دارید تا اطلاعات بیشتری از اینکه کاتالوگ چیه و چه کاربردی داره، داشته باشی می توانید مقالات را مطالعه کنید.

ازچه عکس‌هایی در کاتالوگ استفاده می‌شود؟

عکس‌ها باید مرتبط با موضوع کاتالوگ و دارای مفهوم و هدف اصلی کاتالوگ باشند تا تأثیر خود را در مخاطب بگذارند.

چه میزان عکس باید در کاتالوگ استفاده شود؟

حجم عکس در کاتالوگ بسته به موضوع کاتالوگ دارد، اما هرچه بیشتر از تصاویر استفاده شود میزان اثرگذاری آن روی مخاطب بیشتر است.

4.5/5 - (4 امتیاز)
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری هستم، کارشناس تولید محتوا.
مقالات مرتبط بخوانید!

2 پاسخ

    1. سلام ساناز عزیز. خوشحالم که مقاله براتون مفید بوده. بهترین کار برای داشتن یک کاتالوگ حرفه‌ای استفاده از دوربین عکاسیه که عکس‌هارو واضح و شفاف میگیره. اما شما میتونید از دوربین گوشی های باکیفیت هم استفاده کنید و در صورت نیاز عکس‌ها رو ادیت کنید

دیدگاهتان را بنویسید