چرا طراحی لوگو با ایلاستریتور؟

ایلاستریتور یکی از نرم افزار های حرفه ای و رایج برای طراحی لوگو است. اصولا طراح های حرفه ای لوگو از نرم افزار ایلاستریتور استفاده می کنند. طراحی لوگو با ایلاستریتور به خاطر راحتی و سرعت بالای این نرم افزار، آسان است. نرم افزار ایلاستریتور برای طراحی لوگو نرم افزاری با رابط کاربری خوب است و نیازی به دنبال گشتن ابزارهای گرافیکی نخواهید داشت. البته برای اشراف کامل به زیر و بم دیزاین و تبدیل شدن به یک طراح لوگو حرفه‌ای می‌توانید در دوره‌های آموزشی دیگر سلام گرافیک شرکت کنید.

با طراحی لوگو در ایلاستریتور می‌توانید نمادی را در اختیار مشتریان خود قرار دهید که آن را در استراتژی بازاریابی خود به کار ببرند و مشتریان زیادی برای محصولات و خدمات خود بیابند. اگر یک گرافیست مبتدی هستید و تمایل دارید دیزاین آرم تجاری را در نرم‌افزار ایلاستریتور یاد بگیرید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

کار دیزاین آرم با نرم افزار های طراحی لوگو مختلف قابل اجرا است و هر کدام از آن ها در دیزاین های خاصی دارای نقطه قوت نسبت به دیگر موارد هستند.

در این آژانس تبلیغاتی دوره طراحی لوگو با کورل، فتوشاپ و ایلاستریتور زیر نظر اساتید برجسته برگزار می‌شود که با گذراندن آن‌ها نکات مهمی را در این زمینه می‌آموزید.

طراح خود را خلق کنیم

گام اول

قبل از این که طراحی را در برنامه ایلوستریتور پیاده سازی کنید باید در ابتدا طرحی که در ذهن دارید را روی کاغذ بکشید تا شکل کلی‌‌ای که در تصور را دارید یک بار به طور کامل نتیجه آن را ببینید و سپس پس از اطمینان آن را در نرم افراز ایلوستریتور طراحی کنید.

گام دوم

داده‌ها و اطلاعاتی که کارفرما در اختیار شما قرار داده است را روی یک صفحه کاغذ بنویسید و ارتباط میان کلمات را بیابید مثلا اگر نام شرکت “نما” بود، ببینید چگونه می‌توانید N و A و M را به هم بچسبانید یا آنها را روی یکدیگر بریزید تا کلمه‌ای یکتا بسازید. در نتیجه اینها همه به ذوق و خلاقیت طراحی شما بستگی دارد.

گام سوم

چندین طرح کنار هم بکشید و هر کدام از آنها را که به نظرتان جذابتر آمد را انتخاب کنید و دوباره شروع به طراحی آن کنید و نکاتی را که حس می‌کنید نیاز به اصلاح دارد را اصلاح کنید تا در آخر بهترین نتیجه را بیابید.

گام چهارم

نوبت به مرحله پایانی و دیجیتالی کردن طرح می‌رسد که می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار ایلاستریتور لوگوها را به راحتی طراحی کنید.

مراحل ساخت لوگو با ایلاستریتور

قبل از اقدام برای انجامدیزاین آرم تجاری نخست باید تحقیق کنید که مشتریان برند مورد نظر چه کسانی  هستند تا بتوانید ایده ساخت لوگو را متناسب با پرسونای مخاطبان روی کاغذ ترسیم نمایید. پس از این‌که طرح اولیه را روی کاغذ کشیدید، اکنون می‌توانید ادامه فرآیند طراحی را مطابق مراحل زیر در نرم‌افزار ایلاستریتور انجام دهید:

1- دیجیتالی کردن طرح

دو روش مختلف برای ایجاد یک نماد منحصربه‌فرد در ایلاستریتور وجود دارد. یکی روش live tracing است که از رنگ‌های تیره برای کشیدن لوگو استفاده می‌شود. به این صورت که باید ابتدا یک سند CMYK ایجاد نمایید و از طریق منوی File روی گزینه Place کلیک کنید. در مرحله بعد تصویر را برگزینید و روی آیتم Image Trace در قسمت بالایی آن بزنید. 

سپس پنل image tracing را اجرا کنید و بعد از منوی ظاهر شده، گزینه Silhouettes را انتخاب کنید. با استفاده از اسلایدر threshold و گزینه Expand می‌توانید تنظیماتی مانند شدت تیره و روشن بودن و… را متناسب با سلیقه خود انجام دهید.

روش دیگر استفاده از Drawing است. به این صورت که پس از ایجاد سند جدید روی منوی File و سپس Place کلیک کنید. اکنون باید در پنل Layers، نام لایه را تغییر دهید و پس از تنظیم شفافیت تصویر از طریق اسلایدر Opacity، لایه جدیدی به وجود آورید. در مرحله بعد ابزار Pen Tool را برگزینید و tracing  دیزاین را آغاز نمایید. فشردن دکمه Shift به هنگام رسم نقاط به شما کمک می‌کند که طرح لوگو را تمیز به وجود آورید.

2- اضافه کردن متن

پس از این‌که دیزاین لوگو کامل شد، باید به آن شعار برند را بیفزایید. برای این کار لازم است که ابزارType on a Path را انتخاب کنید و شعار مورد نظر را تایپ نمایید. تاثیر فونت در طراحی لوگو بسیار زیاد و تا حد زیادی تعیین کننده ارزش برند است، بنابراین باید فونت خوانا بوده و با عکس مطابقت داشته باشد.

3- افزودن رنگ

در این مرحله باید رنگ‌هایی را انتخاب نمایید که با رنگ سازمانی برند هماهنگ بوده و جامعه هدف نیز همخوانی داشته باشد. آگاهی از تئوری و روانشناسی رنگ‌ها در این زمینه به شما کمک شایانی می‌کند. برای اضافه کردن رنگ نخست المان مورد نظر خود را برگزینید و با کلیک روی ابزار Shape Builder آن را بر روی قسمت‌هایی که احتیاج به رنگ‌آمیزی دارند، نگه دارید. تنظیم مقادیر رنگ را هم می‌توانید از طریق تابع Recolor Artwork انجام دهید.

4- ارائه دادن لوگو

زمانی‌که پروسه طراحی به اتمام رسید و آرم تجاری به نظر شما هیچ اشکالی نداشت، زمان آن فرا رسیده که لوگو را به مشتری ارائه دهید تا نظر خود را در مورد آن اعلام کند. می‌توانید چند نمونه اتود اولیه را برای کارفرما بفرستید تا یکی از آن‌ها را انتخاب نماید. پس از اعلام نظر از جانب مشتری، در صورتی‌که طرح نیاز به تغییر داشت اصلاحات لازم را بر روی آن انجام دهید.

5- صدور فایل‌‌های نهایی

برای این‌که لوگو در رسانه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، نیاز به فایل‌های متفاوتی است؛ از این‌رو باید مطمئن شوید که فایل مورد نیاز کارفرما را برای او ارسال می‌کنید. معمولاً دیزاین‌هایی که دربردارنده نسخه‌های عمودی و افقی لوگو باشند؛ همچنین نسخه‌های سیاه و سفید یا رنگی در این مرحله در اختیار مشتری قرار می‌گیرند.   

بنابراین بهتر است که از طرح لوگو فرمت‌های مختلف خروجی بگیرید تا نیازهای کارفرما به طور کامل برطرف گردد. برای مثال فرمت RGB برای صفحات وب مورد بهترین گزینه هستند، در صورتی‌که فرمتCMYK  برای لوگوهایی مناسب هستند که قرار است چاپ شوند.

سفارش لوگو حرفه ای با ایلاستریتور در سلام گرافیک انجام می‌شود. این یکی از خدمات ما در حوزه دیزاین گرافیکی است و برای افرادی که خوشان تسلط کافی یا وقتی برای طراحی ندارند مناسب است.

این مطالب توسط وبسایت سلام گرافیک تهیه شده است.

آیا می توان گفت که نرم افزار ایلاستریتور برای طراحی لوگو بهترین است؟

بله، نرم افزار ایلاستریتور به دلیل مزیت های آن برای طراحی لوگو یکی از بهترین نرم افزار های گرافیکی است.

طراح های لوگوی سلام گرافیک طراحی لوگو را با ایلاستریتور انجام می دهند؟

اصولا بله، برخی از پروژه های طراحی لوگو برای پیاده سازی با استفاده از این نرم افزار پیاده سازی می شوند. البته به طرح لوگو هم بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

3 پاسخ

  1. اینکه لوگو با فتوشاپ طراحی شده باشه یا ایلوستریتور تفاوتی ایجاد میکنه در کار نهایی؟ از کجا میشه فهمید لوگو با چه نرم افزاری طراحی شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله