نقش لیبل در بسته بندی محصولات (Labels on product packaging)، جزو ابزارهایی است که هم جنبه تبلیغاتی دارد و هم جنبه حفاظتی. تولیدکنندگان اغلب با استفاده از این لیبلها اطلاعات لازم برای آگاهی بیشتر را به مخاطبین انتقال میدهند. اگر شما بهعنوان خریدار بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که لیبل دربسته بندی نقش یک رسانه قوی برای بازاریابی را نیز ایفا میکند. انواع لیبل محصول وجود دارد که وابسته به نوع بسته بندی، لیبل مناسب برای آن بسته بندی انتخاب و طراحی میشود. نمونه کار طراحی لیبل محصولات سلام گرافیک را ببینید.
اما ویژگی دیگر لیبل بستهبندی که آن را از سایر لیبلها متمایز میکند، خصوصیاتی مانند پوششدهی و محافظ بودن آن است. هرچقدر این لیبل از نظر پوششدهی قویتر عمل کند، احتمال آسیب فیزیکی در محصول شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اگر با مفهوم لیبل چیه و همچنین این که طراح لیبل کیست آشنا نیستید پیشنهاد میکنیم مقالات قبل را حتما مطالعه کنید.
سیستم دستهبندی اطلاعات در نقش لیبل در بسته بندی محصولات
باید دقت داشته باشید اطلاعاتی که بر روی لیبل بستهبندی محصول درج میشود، میتواند فکر و عقیدهٔ مشتری و مخاطب شما را تحتتأثیر قرار دهد. شما با طبقهبندی درست اطلاعات و درج مناسب آنها بر روی لیبل بستهبندی میتوانید به بهترین نتیجه در زمان فروش دست پیدا کنید. طراحان حوزه گرافیک زیادی را میتوانید پیدا کنید اما طراحی که به اصول طراحی لیبل آشنا باشد به خوبی میتواند کمک کننده و رشد دهنده میزان فروش شما باشد.

اما موردی که طراحان گرافیک ما در سلام گرافیک به آن توجه ویژهای دارند، بهروز بودن لیبل بستهبندی محصول است. شما نیز بهعنوان طراح باید دقت داشته باشید که لیبلی که طراحی میکنید، تمام بروز رسانیهای موجود در طیف رنگ، تکنولوژی و فرهنگی را شامل شود. رنگ لیبل، فونت لیبل، عکس مورد استفاده در طراحی لیبل، سایز و اندازه لیبل محصولات و همچنین جنس لیبل از جمله مواردی است که باید به آن توجه کافی داشت.
شما میتوانید به لیبل بستهبندی بهعنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بین بازار و مشتریان توجه کنید. زیرا این تنها عاملی است که میتواند ویژگیهای اولیه محصولات شما را به مخاطب انتقال دهد.
اهمیت لیبل بستهبندی محصول
اگر بخواهیم بهصورت کلی عملکرد لیبل را در بستهبندی محصول مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم به چهار وظیفه اصلی برای این قابلیت اشاره کنیم:
- ابزاری برای بهکارگیری مهارت و محافظت از کالا
- بهبود عملکرد اقتصادی برای فروش محصول
- ابزاری مناسب برای تبلیغات و معرفی محصول
- معرفی بسته بنید و نحوه فروش آن به مشتری
برای طراحی لیبل بستهبندی محصول باید چه چیزی را در نظر بگیریم؟
اگر شما قصد دارید که لیبل جدیدی برای بسته محصولات خود طراحی کنید، بهعنوان ابتداییترین کار ممکن باید مخاطب و هدف آن را بهخوبی بشناسید. زیرا طراحی درست لیبل نیمی از مسیر فروش محصول را برای شما طی خواهد کرد. بهعنوان طراح باید توجه داشته باشید که لیبل بستهبندی محصول باید بین رقبا از درخشش کافی برخوردار باشد.
از دیدگاه بازاریابان لیبل خوب و مناسب میتواند، بهعنوان فروشنده در بین سایر محصولات عمل کند. به همین دلیل طراحان سلام گرافیک تلاش میکنند که لیبلهای بستهبندی محصولات خود را با بالاترین و بهروزترین نوع طراحی به شما عزیزان عرضه کنند.
چیزی که در تمامی طراحیهای خود باید به آن توجه داشته باشیم نوع بستهبندی محصولات است. زیرا یک لیبل مناسب برای بستهبندی باید طوری باشد که تمام محصولات را پوشش داده و از آن محافظت نماید.
اگر نیاز به خدمات طراحی لیبل در مشهد یا خدمات طراحی لیبل محصول در تهران را دارید با ما تماس بگیرید.
چه اطلاعاتی میتوان بررسی لیبل بستهبندی محصول چاپ کرد؟
برای پیبردن به این موضوع باید نوع محصول و بازار مورد عرضه را نیز در نظر گرفت. زیرا اطلاعاتی که بر روی لیبل چاپ میشود، توضیحی تکمیلی دربارهٔ محصول خواهد بود. اما بهصورت کلی میتوان از اطلاعاتی مانند رنگ، تاریخ انقضا و تولید محصول، نشانههای استاندارد محصول و سایر اطلاعات مربوط به محصول بر روی لیبل بستهبندی محصول استفاده کرد. در مجموع اطلاعاتی که بر روی لیبل بستهبندی چاپ میشود به سه دسته تقسیم میشود:
- نام تجاری تعیین شده برای محصول
امروزه برندسازی برای محصولات به یکی از قطبهای اصلی برای پیروزی و یا شکست محصولات تبدیل شده است. به همین دلیل نحوه قرارگیری برند بر روی لیبل و شکل ظاهری آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
- ارائه توضیحات تکمیلی درباره محصول
هر محصولی برای معرفی نهایی به توضیحاتی برای ارائه شدن احتیاج دارد. اگر توجه کرده باشید اغلب مشتریان در زمان خرید به دنبال برچسبی از توضیحات بر روی لیبل میگردند.
- ارائه جدول رتبهبندی برای محصول موردنظر
قطعاً تمامی محصولات عرضه شده به بازار، دارای فواید به خصوصی هستند؛ بنابراین بهتر است شما بهعنوان طراح لیبل بستهبندی محصول، این فواید را بهصورت جدولی بر روی لیبل ارائه دهید.
ویژگی لیبل بستهبندی محصول عالی
یکی از مهمترین ویژگیهای لیبل بستهبندی محصول عالی، هماهنگ بودن لیبل باروحیه مشتری است. همچنین طراح باید تمام خلاقیت خود را برای این لیبل به کار گیرد. زیرا چیزی که مخاطب از لیبل مشاهده میکند، فقط طراحی منحصربهفرد آن خواهد بود. باید توجه داشته باشید که نگاه شما به لیبل باید نگاه تبلیغاتی باشد.
پس در قدم اول باید تمام نکات بازاریابی را برای لیبل بستهبندی محصول رعایت نمایید. سپس به سراغ ظاهر و دیدگاه بصری آن بروید. باتوجهبه مطالب گفته شده لیبل بستهبندی دارای سه مزیت کلی برای محصولات شما خواهد بود. از جمله:
- آگاهسازی مشتریان و مخاطبین شما
- مانعی مناسب برای جلوگیری از آسیب به محصول
- بستهبندی درست محصول
امروزه باتوجهبه شرایط موجود در بازار عرضه و تقاضا بهتر است شما بهعنوان برند معتبر، زمان کافی برای طراحی لیبل محصول را صرف نمایید. زیرا این موضوع میتواند احتمال موفقیت شما را در بین سایر رقبا به میزان زیادی افزایش دهد. بر همین اساس شما میتوانید از مشاوران ما در سلام گرافیک کمک گرفته و لیبلی باسلیقهٔ شخصی و مرتبط با محصول را در اختیار بگیرید. توجه به مراحل طراحی لیبل محصول از جمله مواردی است که باید به آن توجه کافی داشت. در پایان مجدد اعلام میکنیم که عموما زمانی از لیبل به جای بسته بندی زعفرون استفاده میکنیم که قیمت طراحی لیبل ارزانتر باشد و همچنین به صورت دقیق از تفاوت لیبل و بسته بندی آگاه باشیم.
آیا استفاده از لیبل بستهبندی محصول برای تمامی محصولات ضروری است؟
بله اگر قصد دارید بازار محصول خود را در دست بگیرید بهتر است برای ارائه محصول خود چیزی در دست داشته باشید. لیبل بستهبندی به شما کمک میکند که از یک رسانه قوی برای مطرحکردن ویژگیهای محصول خود استفاده نمایید.
آیا لیبل میتواند جایگزینی برای بستهبندی محصولات باشد؟
خیر، شما برای برقراری امنیت کالا و محصولات خود باید از نوعی بستهبندی استفاده نمایید. اما لیبل میتواند بهعنوان نوعی محافظ بر روی بستهبندی قرار بگیرد.