جنس لیبل

لیبل‌ها دارای جنس‌های مختلفی هستند و هر کدام برای محصولات متفاوت به کار می‌روند. جنس لیبل ساده با انواع لیبل‌های پشت چسب دار متفاوت است. جنس لیبل در طراحی آن‌ها نقش اساسی دارد؛ از این رو باید پیش از سفارش طراحی از متریال لیبل محصول خود آگاه باشید. در این مقاله از سلام گرافیک با جنس لیبل پشت چسب دار و انواع متریال‌های چاپ لیبل آشنا شوید.

معرفی انواع جنس لیبل (Material of label) ، متریال لیبل محصول چیست؟ منظور از جنس لیبل همان ماده‌ای است که برای طراحی و ساخت لیبل از آن استفاده می‌شود، لیبل‌ها دارای انواع مختلفی است که در مقاله انواع لیبل به آن پرداخته‌ایم. شما وقتی به یک نمونه لیبل طراحی شده نگاه می‌کنید، اولین چیزی که از آن مشخص است، جنس لیبل طراحی شده است. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، لیبل یا برچسب محصول به شما کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری را برای آگاهی مشتریان ارائه دهید.

به همین دلیل اینکه چه نوع لیبلی با چه کیفیتی و جنسی در محصولات شما به کار گرفته شود، قطعاً تعیین‌کننده تعداد مشتریان شما خواهد بود. در واقع نوع جنس لیبل (material of label) و نحوه طراحی آن می‌تواند گامی زیرکانه در جهت جذب مشتری برای محصولات محسوب شود. به همین دلیل قصد داریم از طریق مقالات موجود در سایت سفارش طراحی گرافیک سلام گرافیک میزان آگاهی شما را نسبت به لیبل و جنس آن بالا ببریم!

یکی از قوانین دیزاین بسته بندی، سلسله مراتب طراحی لیبل است. چرا که نقش لیبل در بسته بندی بسیار زیاد است.

آشنایی با جنس لیبل و لیبل‌های پشت چسب‌دار

همان‌طور که می‌دانید یکی از ابزار‌های اصلی برای معرفی خصوصیات محصول به مشتریان، استفاده از لیبل است. لیبل می‌تواند بیان‌کننده نام تجاری محصول شما نیز باشد. برخی افراد در این تصورند که از لیبل فقط در محصولاتی خاص استفاده می‌شود. درصورتی‌که می‌توانید این کاغذ به‌خصوص را در تمامی محصولات اعم از صنعت نساجی، مواد غذایی و دارویی نیز مشاهده کنید. اما بیشترین کاربرد لیبل پشت چسب‌دار اغلب در قسمت بسته‌بندی محصولات مشاهده می‌گردد.

Adhesive back labels

شما به‌عنوان طراح لیبل می‌توانید از سایزهای مختلفی برای چاپ لیبل استفاده نمایید. انواع سایزهای موجود از این برچسب، در محصولاتی متفاوت قابل‌استفاده خواهند بود. اما شما به‌عنوان طراحی در زمان طراحی باید به مشخصه‌های زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • فضایی که برای لیبل پشت چسب‌دار بر روی محصول در اختیار دارید.
  • شکل ظاهری محصول
  • حذف ضایعات کاغذ در زمان طراحی

کاربرد لیبل‌های پشت چسب‌دار در صنعت

اغلب لیبل‌های پشت چسب‌دار را از نوعی کاغذ به‌خصوص طراحی کرده و بر روی محصولات می‌چسبانند. اما بیشترین کاربرد این ابزار تبلیغاتی در صنایع زیر است:

  • بر روی بطری‌های پلاستیکی و یا فلزی
  • تجهیزات متفاوت
  • محصولات آرایشی
  • صنعت غذا و دارو
  • تبلیغات

 از چه ابزاری برای چاپ لیبل استفاده می‌شود؟

معمولاً دستگاه‌هایی که از آن برای چاپ لیبل استفاده می‌شود، از کشورهای آسیای شرقی و چین وارد ایران می‌شوند. اما امروزه با پیشرفت صنعت کشور ما نیز به یکی از قطب‌های لیبل زنی در سطح جهانی تبدیل شده است.

در مقاله تفاوت لیبل و بسته بندی توضیح دادیم که لیبل و بسته بندی چه تفاوت‌هایی با هم دارند، علاوه بر این موارد، تفاوت‌های دیگری از قبیل، تفاوت در جنس‌های لیبل، تفاوت در رنگ لیبل، تفاوت در سایز لیبل‌ها، تفاوت در فونت لیبل، تفاوت در عکس‌های لیبل و مواردی از این قبیل در یک لیبل طراحی شده تاثیرگذار است.

جنس لیبل‌های پشت چسب‌دار و نحوه تأمین آن در کشور

همان‌طور که می‌دانید لیبل‌های مختلف با استفاده از نوعی کاغذ طراحی و تولید می‌شوند. اما اینکه تأمین‌کننده اصلی این کاغذها چه کشوری بوده، سؤالی بسیار مهم است. جالب است بدانید که یکی از واردکننده‌های اصلی کاغذ لیبل کشور چین و آلمان هستند. اما باتوجه‌به هزینه‌های بسیار بالای واردات و گمرک کالا، قطعاً این نوع جنس لیبل به‌صرفه نخواهد بود. رعایت کردن اصول طراحی لیبل می‌تواند حتی در کاهش هزینه‌های بسته بندی و همچنین انتخاب مناسب لیبل است. رعایت کردن این موارد از وظایف طراح گرافیک یا همان وظایف طراح لیبل است.

باتوجه‌به هزینه‌های بسیار بالا در واردات محصولات، اکثریت تولیدکننده‌های لیبل پست چسب‌دار برای تأمین ماده اولیه به تأمین‌کننده‌های داخلی روی آورده‌اند. اما باتوجه‌به عمر کوتاه تولید کاغذ لیبل در داخل ایران، هنوز هم کیفیت و جنس لیبل‌های پشت چسب‌دار به حد مطلوبی نرسیده است. اما باید بدانید که از نظر قیمت طراحی لیبل چندان تفاوتی با برندهای مطرح خارجی ندارند!

حال برای بالابردن آگاهی شما مخاطبین در این قسمت به لیبل‌های مختلف با جنس‌های متفاوت اشاره خواهیم کرد:

  • لیبل‌های چسب‌دار با طراحی ژله‌ای:

اغلب از این نوع لیبل به‌عنوان یک طراحی زیبا استفاده می‌شود. اغلب شرکت‌هایی که ظاهر محصول و یا طراحی لوگوی آن بااهمیت است، از این نوع جنس لیبل استفاده می‌کنند. طراحان لیبل ما در سلام گرافیک آماده طراحی لیبل‌های حرفه ای ژله برای لوگو و برند شرکت شما هستند.

  • لیبل پشت چسب‌دار کاغذی:

این نوع لیبل با جنس کاغذ دارای قابلیت چاپ با تعداد بالا است. شما با استفاده از این نوع لیبل می‌توانید اطلاعاتی همانند بارکد را نیز بر روی آن چاپ نمایید.

  • لیبل پشت چسب‌دار شیشه‌ای:

البته برچسب‌های نام‌برده‌شده بر اساس نوع طراحی و نوع جنس لیبل در موارد مختلفی کاربرد دارند. مثلاً از لیبل پشت چسب‌دار شیشه‌ای اغلب برای شیشه‌های خودرو و در صنعت خودروسازی استفاده می‌کنند.

  • لیبل پشت چسب‌دار پی‌وی‌سی:

این نوع لیبل دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به سایر لیبل‌ها است. این جنس لیبل پشت چسب‌دار دارای مقاومت دمایی بالایی نسبت به سایر موارد است. به همین دلیل در صنعت خودروسازی و یا غذا و دارو کاربرد بیشتری خواهد داشت.

  • لیبل‌های گچی:

از این جنس لیبل اغلب برای کاربردهایی مانند پلمب، ضمانت و لیبل محصول نیز استفاده می‌شود. زیرا این لیبل به‌صورت یکپارچه از روی محصول جدا نمی‌شود.

  • لیبل‌های چسب‌دار متالایز:

این لیبل نیز همانند لیبل‌های پی‌وی‌سی از مقاومت نسبتاً خوبی برخوردار است. این جنس لیبل در برابر خش، شستشو و یا فشار زیاد نیز مقاومت خوبی خواهد داشت.

جالب است بدانید که از لیبل‌های با مواد اولیه پلی‌کربنات معمولاً بر روی دستگاه‌هایی با کاربرد صنعتی بیشتر استفاده می‌شود. معمولاً تمامی شرکت‌های تولیدکننده دستگاه و قطعات صنعتی به لیبل‌های پلی‌کربنات نیاز خواهند شد. به همین دلیل خرید این جنس لیبل با تعداد بالا بین این شرکت‌ها چیزی مرسوم خواهد بود.

متریال‌های چاپ لیبل(Label printing materials) بر اساس نوع کاربرد آن متفاوت خواهند بود. اینکه هر برچسب برای چسباندن بر روی چه چیزی ساخته می‌شود، در انتخاب متریال مناسب بسیار تأثیرگذار است. لیبل می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را به مخاطبین انتقال دهد؛ بنابراین متریال بکار رفته برای چاپ آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اما اغلب مشتریان به دلیل تنوع بسیار بالای مواد اولیه برای چاپ، دچار سردرگمی می‌شوند. به همین دلیل مشاوران ما در سلام گرافیک، تلاش می‌کنند که تمام متریال چاپ لیبل که برای کار شما مناسب خواهد بود را به شما معرفی نماید.

متریال‌های مختلف برای چاپ لیبل

باید توجه داشته باشید که خود لیبل از نظر کاربرد و نوع آن به انواع زیادی تقسیم می‌شود. اکثریت طراحان از چاپ دیجیتال برای چاپ لیبل‌ها بر روی اجناس مختلف استفاده می‌کنند. اما چاپ دیجیتال نیز به انواع یووی، لیبل سلفون، مات و براق نیز تقسیم می‌شود. اکثریت تولیدکنندگانی که به دنبال قیمت پایین و مقرون‌به‌صرفه برای انتخاب متریال‌های چاپ لیبل هستند، به سراغ لیبل کاغذی می‌روند. این نوع لیبل به دلیل استقبال فراوان به سه مدل مات، گلاسه و نیمه گلاسه تولید می‌شود. همچنین این نوع لیبل از تنوع رنگی بسیار بالایی نسبت به سایر لیبل‌ها برخوردار است.

متریال‌های مختلف برای چاپ لیبل

این روزها به دلیل تنوع بسیار بالایی که در کالاهای تولید شده توسط کارخانه‌ها وجود دارد، انتخاب لیبل برای معرفی محصولات نیز کار دشواری شده است. انتخاب درست متریال‌های چاپ لیبل، در نوع کیفیت لیبل و ظاهر آن بسیار تأثیرگذار است. به همین دلیل بهتر است در این زمینه از کارشناسانی حاذق نیز راهنمایی بگیرید. در این باره مشاوران ما در سلام گرافیک با شما همراه خواهند بود.

انواع متریال‌های چاپ لیبل

لیبل یا همان برچسب محصول، نوعی ابزار برای معرفی و انتقال اطلاعات مفید به کاربر به‌حساب می‌آید. به همین دلیل انتخاب متریال مناسب برای این برچسب‌ها اهمیت زیادی خواهد داشت. به دلیل تفاوت‌های بسیاری که در انواع متریال‌های چاپ لیبل وجود دارد، انتخاب آن‌ها برای چاپ لیبل کار دشواری نیست و فقط نیازمند کمی توجه بیشتر است. به همین دلیل در این قسمت شما را با متریال‌های چاپ لیبل بیشتری آشنا می‌کنیم:

تولید کاغذ روکشی با استفاده از دستگاه مخصوص

برای استفاده از کاغذهای روکشی بر روی کالاهای مختلف در ابتدا دستگاه روکشی بر روی کاغذ موردنظر قرار می‌دهد. اغلب تولیدکنندگان از نوع متریال چاپ، برای لیبلی‌هایی که به مقاومت زیادی نیاز ندارند استفاده می‌شود. شما به‌عنوان یک بیننده این نوع لیبل با این متریال را در جاهای مختلف و در صنایع مختلف مشاهده خواهید کرد.

استفاده کاغذ بدون روکش

این نوع لیبل از هیچ نوع روکشی در زمان چاپ استفاده نمی‌کند. به همین دلیل دارای سطح مسطحی همانند متریال‌های چاپ لیبل کاغذ روکشی نیست. شما این نوع متریال چاپ لیبل را بر روی نوشابه‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

متریال ترکیبی

متریال ترکیبی از ترکیب‌شدن شدن چندین مدل از متریال‌های چاپ لیبل دست می‌آید. اغلب این نوع متریال بر پایه فیلم سفید یا شفاف تهیه می‌شود. اغلب تولیدکنندگان و طراحانی مقاومت لیبل برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد، از این نوع متریال برای چاپ لیبل استفاده می‌کنند. زیرا این متریال از مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد شیمیایی و رطوبت برخوردار است.

این نوع از انواع متریال‌های چاپ لیبل، دارای سطحی صاف و صیقل نسبت به سایر متریال‌ها است؛ بنابراین دارای سطحی مناسب برای چاپ متن و مشخصات محصول است. همچنین از دیگر مزایای استفاده از متریال ترکیبی، به امکان چاپ رنگی‌های روشن بر روی آن نیز می‌توان اشاره کرد.

متریال حرارتی

از این نوع متریال چاپ لیبل برای چاپ بارکد، قیمت و سایر اطلاعات مفید بر روی برچسب استفاده می‌شود. اغلب برای تعیین پایه مناسب از جمله فیلم یا کاغذ مناسب، باید کاربرد آن کاملاً آشنایی داشت.

استفاده از PVC برای چاپ لیبل

این نوع ماده اولیه در بین انواع متریال‌های چاپ لیبل، از مقاومت نسبتاً عالی برخوردار است. همان‌طور که می‌دانید این نوع متریال از مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه، حرارت، تابش نور مستقیم و رطوبت برخوردار است؛ بنابراین از نظر کاربرد بسیار مناسب‌تر و مقاوم‌تر است.

متریال متال

این نوع متریال از نوعی مواد اولیه بر پایه آلومینیوم تشکیل می‌شود. به همین دلیل از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی برخوردار است. اغلب از نوع متریال برای چاپ لیبل‌هایی استفاده می‌شود که نیازمند مقاومت حرارتی هستند. زیرا متال در سرمای منفی 40 درجه و مثبت 220 درجه از مقاومت بسیار خوبی نشان می‌دهد؛ بنابراین در بین سایر متریال‌های چاپ لیبل، کاربرد بیشتری خواهد داشت.

مواد آکرلیک برای چاپ لیبل

هرجایی که از این نوع متریال برای چاپ لیبل استفاده می‌شود، می‌توان مقاومت خوبی را در برابر اشعه فرابنفش مشاهده کرد.

آیا امکان استفاده از انواع متریال‌های چاپ لیبل برای چاپ هر نوع لیبلی وجود دارد؟

 باید بگوییم خیر. هر نوع لیبل باتوجه‌به نوع کاربرد آن از متریال و مواد اولیه مخصوصی استفاده خواهد. همان‌طور که مطالعه کردید، برخی از لیبل‌ها دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت هستند. به همین دلیل کاربرد بیشتری در صنایع مختلف خواهند داشت. پس متریال‌های چاپ لیبل در هر صنعتی متفاوت خواهد بود.

آیا چسبی که برای زیر کار لیبل استفاده می‌شود مهم است؟

بله هر لیبلی دارای چسب به خصوصی است. به همین دلیل سلام گرافیک در مقالات بعدی خود به این مقوله نیز اشاره خواهد کرد.

از چه نوعی چسبی برای پشت لیبل‌های پشت چسب‌دار استفاده می‌شود؟

  1. یکی از انواع ابزارهایی که از آن برای حالت چسبندگی در لیبل‌های پشت چسب‌دار استفاده می‌شود، استفاده از چسب‌های گرم شونده است. این نوع چسب اغلب با مقداری گرما فعال شده و به پشت لیبل می‌چسبد.
  2. انواع گاهی از نوعی چسب فشاری نیز برای لیبل‌های پشت چسب‌دار استفاده می‌شود.
  3. اما در برخی موارد مانند صنعت نساجی لزوماً از چسب برای اتصال لیبل‌ها به محصولات استفاده نمی‌شود. بلکه از دستگاه دوخت برای برقراری این اتصال نیز استفاده می‌شود.
  4. در برخی موارد نیز از آب چسب برای ایجاد حالت چسبندگی در انواع جنس لیبل پشت چسب‌دار استفاده می‌شود.

برای ثبت سفارش طراح لیبل در مشهد و همچنین ثبت سفارش طراحی لیبل در تهران کافی است با شرکت طراحی لیبل سلام گرافیک، تماس حاصل کنید.

استفاده از لیبل‌هایی با جنس یکسان در تمامی محصولات کار به‌صرفه‌ای خواهد بود یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر. زیرا همان‌طور که متخصصان ما در سلام گرافیک برای شما توضیح داده‌اند، باید متوجه شده باشید که از نوع محصول در هر صنعتی دارای ویژگی‌های کیفیتی متفاوتی خواهد بود؛ بنابراین اینکه از جنسی برای تولید لیبل استفاده کنید بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

آیا امکان مشورت برای آگاهی بیشتر نسبت به جنس لیبل‌های پشت چسب‌دار وجود دارد؟

بله شما با برقراری ارتباط با مشاوران ما در سلام گرافیک می‌توانید اطلاعات خود را تا حد زیادی افزایش داده و با آگاهی بیشتری لیبل موردنظر خود را سفارش دهید.

4.5/5 - (4 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله