معرفی ابزار های تصویر سازی

تصویرسازی به 2 روش سنتی و مدرن انجام می‌شود که در هرکدام ابزار های متفاوتی دارد. ابزار هایی کهدر تصویر سازی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد کاغذ و قلم است اما در تصویر سازی مدرن از تکنولوژی پیشرفته تر مانند کامپیوتر و نرم افزار های کامپوتری مورد استفاده قرارمی‌گیرد که هرکدام از این نرم افزار ها کارایی متفاوتی دارد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تصویرسازی دو بخش سنتی و مدرن دارد. ابزار های تصویر سازی (illustration-tools) سنتی و مدرن با هم متفاوت هستند. ابزارهای تصویر سازی سنتی شامل انواع کاغذ و رنگ مداد و روغن است. تصویر سازی دیجیتال، ابزارهای گسترده تر و حرفه ای تری دارد. ابزار های تصویر سازی شما باید ابزارهایی باشد که احساس راحتی با آن داشته باشید و رنگ و لعاب ان روح شماهارا تازه کند. به علت پیشرفته شدن تکنولوژی، تصویر سازی به سمت دیجیتال رفته است. سایت سفارش طراحی گرافیک سلام گرافیک با استفاده از تمام ابزار های تصویر سازی، پروژه های درخواستی شمارا پیاده سازی می کند.

ابزار های تصویر سازی

ابزار های تصویر سازی سنتی

تصویرسازی با مداد: کلاسیک‌ترین نوع تصویرسازی، تصویر سازی با مداد است که بسیاری از علاقه‌مندان هنر با این ابزار شروع به کار می‌کنند. تصاویر با استفاده از مدادهای خاص بر روی کاغذ کشیده می‌شود و سایه‌های نرم و واضح ایجاد می‌شود. مدادهای تصویر سازی متنوع هستند و نسبت به نیاز طراح انتخاب می‌شود. اموزش طراحی تصویر سازی با مداد امروزه بسیار رواج دارد. البته توجه داشته باشید که تصویر سازی با مداد معمولی و مدادرنگی امکان‌پذیر است.

تصویر سازی با آبرنگ: شاید تا کنون نشنیده باشید که تصویرسازی با استفاده از آبرنگ هم صورت می‌گیرد. تصویر سازی با آبرنگ در کتاب‌های کودک بسیار استفاده می‌شود. آبرنگ می‌تواند تصاویر بسیار زیبا و رنگارنگی را برای کودک خلق کند. تصویر سازی کتاب کودک با استفاده از آبرنگ طرفدار زیادی دارد.

ابزار و روش‌هایی که برای تصویر سازی سنتی استفاده می‌شود، بسیار متنوع و زیاد هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت که برای تصویرسازی سنتی نیاز به ابزاری مثل کاغذ یا بوم برای پیاده‌سازی طرح و مداد، آبرنگ، زغال و… برای اجرای طرح داریم.

ابزارهای تصویر سازی مدرن

تصویرسازی با تبلت‌های گرافیکی: برای تصویر سازی دیجیتال نیاز به یک تبلت گرافیکی خواهید داشت. تبلت‌های گرافیکی سطح طراحی و قلم‌های متفاوتی دارند. قلم دیجیتال تصویر سازی به‌عنوان همان موس عمل می‌کند.

ابزار های تصویر سازی مدرن علاوه بر تبلت و قلم نیازمند به یک برنامه گرافیکی است. تصویرسازی دیجیتال با کمک نرم‌افزار هایی مانند نرم‌افزار 3dmax، نرم‌افزار ایلاستریتور، نرم افزار فتوشاپ و نرم افزار مایا انجام می‌شود.

تصویر سازی دو بعدی و تصویر سازی سه بعدی بیشتر با استفاده از همین نرم افزار ها و قلم دیجیتال طراحی می شود.

به نظر شما چرا بهتر است از تبلت گرافیکی برای تصویر سازی دیجیتال استفاده کنیم؟ لازمه پیاده‌سازی یک پروژه گرافیکی و تصویرسازی فوق‌العاده، ابزارهای حرفه‌ای است. یک تبلت گرافیکی خوب، به طراحی تصویر سازی مطلوب کمک می‌کند.

در مورد تاریخچه ابزارهای تصویر سازی چه می‌دانید؟ ابزارهای تصویر سازی سنتی از قدیم شامل سنگ، چوب، فلز و… بوده است که امروزه هم در برخی پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته لازم است بدانید بیشتر افرادی که تصویر سازی سنتی انجام می‌دهند از مداد، خودکار، آبرنگ و … استفاده می‌کنند. ابزار های تصویر سازی مدرن تاریخچه خاصی ندارند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حال رواج‌پیداکردن هستند.

استفاده از هرکدام ابزار های تصویر سازی، نسبت به قرارداد تصویر سازی متفاوت است.

آموزش ابزار های تصویرسازی  

در کلاس‌های آموزش طراحی تصویر سازی سلام گرافیک، به طور کامل و جامع با ابزارهای تصویر سازی آشنا می‌شوید.

طراحی تصویر سازی با کورل

نرم افزارهای مختلفی برای طراحی تصویرسازی وجود دارد که یکی از آنها نرم افزار کورل دراو (Corel Draw) است. برای اینکه به یک متخصص حرفه‌ای در زمینه‌ی طراحی و تصویرسازی تبدیل شوید، لازم است کار با این نرم افزار را به خوبی بیاموزید. نتیجه‌ی طراحی تصویر با این نرم افزار برداری فوق العاده جذاب خواهد بود.

یکی دیگر از نرم افزار های گرافیکی قدرتمند و محبوب، کورل است. طراحی تصویر سازی با کورل(illustration-with-corel) ممکن است محدودیت هایی نسبت به طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور و طراحی تصویر سازی با فتوشاپ داشته باشد اما هنوز هم به عنوان یک نرم افزار قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل محبوبیت طراحی تصویر سازی با کورل، رابط کاربری ساده آن است.

طراحی تصویر سازی با نرم افزار کورل

قبل از ورود ایلاستریتور به بازار تصویر سازی، نرم افزار کورل به عنوان پایه ترین نرم افزار برای تصویر سازی و طراحی جلد به حساب می آمد. لازم به ذکر است که بدانید هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و در موضوعاتی مانند تصویر سازی کتاب، تصویر سازی مجله، تصویر سازی تبلیغاتی یا تصویر سازی بسته بندی کاربرد دارد. کارشناسان طراحی تصویر سازی سلام گرافیک به تصویر سازی با این نرم افزار مسلط هستند و پروژه های گرافیکی نرم افزار کورل را می پذیرند.

طراحی تصویر سازی با کورل

نرم افزار گرافیکی کورل دراو (Corel Draw graphics software) از نرم‌افزار های حرفه ای برداری است که بسیار مناسب تصویر سازی تبلیغاتی و تصویر سازی بسته بندی می‌باشد. نتیجه و چاپ تصویر طراحی شده در این نرم افزار فوق العاده خواهد بود. قلم های فوق العاده ای که در نرم افزار کورل وجود دارد باعث افزایش دقت در کار می شود.

تصویر سازی با کورل در چه حوزه‌هایی امکان‌پذیر است؟

درصورتی‌که کورل را به‌صورت پیشرفته یاد بگیرید، در زمینه طراحی تصویر سازی بسیار حرفه ای خواهید شد. همانطور که می دانید، طراحی تصویر سازی با کورل یک تصویر سازی دیجیتال به حساب می آید. در دوره های پیشرفته آموزشی کورل به طراحی تصویر سازی، تصویر سازی بسته بندی، تصویر سازی کتاب، تصویر سازی لوگو و ست اداری، تصویر سازی کتاب کودک، تصویر سازی پوستر و … پرداخته می شود.

طراحی تصویرسازی با نرم افزار کورل

تصویر سازی دیجیتال با کورل

نسخه ۲۰۱۷ کورل به‌راحتی در تبلت‌های گرافیکی اجرا می‌شود و امکان پیاده‌سازی با قلم نوری را خواهید داشت. نکته جالب در استفاده از قلم نوری در نرم‌افزار کورل این است که شدت فشار میزان رنگ تصویرسازی شمارا مشخص می‌کند.

طراحی تصویر سازی با فتوشاپ

فتوشاپ چیست؟ چرا باید از فتوشاپ استفاده کرد؟ فتوشاپ بهترین و مشهورترین نرم افزار گرافیکی در حوزه‌ی طراحی و تصویرسازی است. می‌توان گفت مهمترین ابزار گرافیست‌های حرفه‌ای، نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) می‌باشد. با کمک ابزارهای فراوان و کاربردیه این نرم افزار می‌توان به بهترین و جذاب ترین نتایج دست پیدا کرد.

طراحی تصویر سازی با نرم افزار فتوشاپ

یکی از پر طرفدار ترین تصویرسازی‌ها، طراحی تصویر سازی با فتوشاپ (illustration-with-photoshop) است. نرم‌افزار فتوشاپ از ابزارهای تصویر سازی دیجیتال است که با استفاده از تبلت گرافیکی و قلم می توان در آن طرح های تصویر سازی زیبایی را خلق کرد. البته با پیشرفت علم کامپیوتر، نرم افزار های متعدد دیگری مانند ایلاستریتور، کورل و … هم کاربرد دارد. سلام گرافیک در تمام این نرم افزار ها پروژه حرفه ای تصویرسازی می پذیرد.

طراحی تصویرسازی با فتوشاپ، تصویر سازی دیجیتال محسوب می‌شود. بهتر است قبل از شروع تصویر سازی دیجیتال، به تصویرسازی سنتی مسلط باشید. نرم‌افزار فتوشاپ برای تصویر سازی کتاب، تصویرسازی مجله، تصویر سازی تبلیغاتی و تصویر سازی بسته‌بندی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع تصویر سازی و تکنیک های تصویر سازی در دوره آموزش طراحی تصویر سازی سلام گرافیک آموزش داده می شود.

طراحی تصویر سازی با فتوشاپ

طراحی تصویر سازی فتوشاپ با قلم دیجیتال

تبلت گرافیکی با قلم دیجیتال چه فایده‌ای برای طراحی تصویر سازی با فتوشاپ دارد؟ برای طراحی تصویر سازی با فتوشاپ اگر از قلم دیجیتال و تبلت استفاده کنید، طراحی کردن راحت‌تر می شود. قلم دیجیتال در تصویر سازی با فتوشاپ به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی نقاشی خود را پیاده‌سازی و رنگ‌آمیزی کنید. استفاده از موس برای رنگ‌آمیزی یا کشیدن ظریف‌کاری کمی سخت خواهد بود و ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد.

تمرین کردن طراحی Sketching با فتوشاپ

طراحی Sketching یکی از تمرین‌های عالی برای بهبود مهارت‌های طراحی تصویر سازی در فتوشاپ است. یادگیری قلم‌موهای مختلف شما را یک هنرمند دیجیتال فوق‌العاده می‌کند.

طراحی تصویرسازی با فتوشاپ

طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور

تصویر سازی نیاز به دانش و مهارت اولیه دارد. برای حرفه‌ای شدن در این حوزه لازم است علاوه بر افزایش مهارت، با نرم افزارهای قدرتمندی مانند ایلاستریتور (Illustrator) هم به خوبی آشنا بود. این نرم افزار به مراتب از فتوشاپ امکانات کمتری دارد اما می‌توان طرح‌های تخصصی برای موضوعات مختلف ایجاد کرد.

نرم افزار ایلاستریتور یکی از ابزارهای طراحی تصویر سازی دیجیتال است که امروزه شاید با نرم افزار فتوشاپ رقابت می کند. برخی از تصویر ساز های حرفه ای برای طراحی از نرم افزار ایلاستریتور استفاده می کنند.طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور(illustration-with-illustrator) به صورت پیشرفته هم امکان پذیر است. ایلاستریتور شاید کمی از فتوشاپ امکانات کمتری را در اختیارتان قراردهد اما نمی توان گفت که نرم افزار غیرکاربردی است. طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور هم آثار بسیار زیبایی را خلق می کند. دوره اموزشی تصویر سازی توسط تیم سلام گرافیک ارائه می شود.

طراحی تصویر سازی با نرم افزار ایلاستریتور

چرا طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور؟

نرم افزار ایلاستریتور جزء نرم افزار های برتر تصویر سازی و گرافیک است که برای طراحی انواع تصویر سازی مانند تصویر سازی بسته بندی، تصویر سازی مجله، تصویر سازی کتاب، تصویر سازی تبلیغاتی، تصویر سازی کتاب نوجوان و … مناسب است. اگر طراحی تصویر سازی با فتوشاپ انجام داده باشید، نرم‌افزار ایلاستریتور برای شما سختی نخواهد داشت. از قابلیت‌های طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور این است که می‌توانید تصویرسازی متحرک بسیار با کیفیتی را ایجاد کنید. هر پروژه تصویر سازی را می‌توانید در هر ابعاد یا کیفیتی تغییر دهید. نرم افزار ایلاستریتور برای طراحی تصویرسازی سه بعدی بسیار مناسب است و طرح بسیار متمایزی را برای شما خلق خواهد کرد. طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور، تصویرهای دیجیتال حرفه‌ای و زیبایی را ایجاد می‌کند. ایلاستریتور به شما کمک می‌کند تا طراحی تصویر سازی وکتور را با کیفیت و زیبایی تمام پیاده سازی کنید. فایل و تصویر وکتور، تصویری است که بسیار قابل انعطاف تر از فایل رستر است. انعطاف پذیری فایل وکتور موجب تغییر مدام اندازه فایل می شود و هیچ افت کیفیتی شامل تصویر نمی شود.

طراحی تصویر سازی با ایلاستریتور

مزایای طراحی تصویر سازی دیجیتال با ایلاستریتور

  • طراحی تصویرسازی با ایلاستریتور به شما در ایجاد تصویرهای وکتور و هنری کمک می‌کند. 
  • پروژه‌های پیچیده گرافیکی به‌راحتی با استفاده از نرم افزار ایلاستریتور پیاده‌سازی می‌شود.
  • طراحی تصویر سازی تبلیغاتی یا لوگو بسیار راحت با این نرم افزار خلق خواهد شد.
  • نرم افزار ایلاستریتور به تبلت‌های گرافیکی و قلم دیجیتال متصل می‌شود و مشکلی در اتصال نخواهد داشت.
  • این نرم افزار برای کسانی که با فتوشاپ کارکرده‌اند، بسیار ساده است. حتی برای تازه‌کارها هم سختی خاصی نخواهد داشت.
طراحی تصویرسازی با ایلاستریتور

تفاوت تصویر سازی با نقاشی

تصویر سازی چیست

تکنیک‌های تصویر سازی

طراحی تصویر سازی وکتور

طراحی تصویر سازی مد

طراحی تصویر سازی کاراکتر

طراحی تصویر سازی بسته بندی

طراحی تصویر سازی تبلیغاتی

طراحی تصویر سازی مجله

طراحی تصویر سازی کتاب نوجوان

طراحی تصویر سازی بزرگسال

طراحی تصویر سازی کتاب

انواع تصویر سازی

قیمت طراحی تصویر سازی

نمونه طراحی تصویر سازی

امروزه کدام نوع از ابزارهای تصویر سازی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

 قطعاً هنرمندان از ابزار های تصویر سازی مدرن بیشتر استفاده می‌کنند. اما نمی‌توان گفت که تصویر سازی با استفاده از ابزار های تصویر سازی سنتی منسوخ شده است.

استفاده از کدام نوع از ابزار های تصویر سازی بهتر است؟

انتخاب ابزار تصویر سازی بستگی به پروژه کارفرما (مشتری) دارد. یک طراح تصویر ساز حرفه‌ای باید بداند که در هر پروژه بهتر است از کدام نوع  ابزار تصویر سازی استفاده کند.

4.8/5 - (5 امتیاز)
سمیرا خادم
سمیرا خادم
سمیرا خادم هستم طراح گرافیک و کارشناس طراحی گرافیک از دانشگاه بجنورد، مدت 2 سال است که فعالیت خودم را توی استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک شروع کرده‌ام. در حال حاضر به عنوان تصویر سازی و طراحی تصویرسازی بسته بندی در شرکت طراحی گرافیک سلام گرافیک مشغول به فعالیت هستم.
مقالات مرتبط بخوانید!

5 پاسخ

    1. سلام بهتره برای شروع از مداد استفاده بشه که مهارت لازم رو برای استفاده از دیگر ابزار ها کسب کنید.

  1. تصویر سازی سنتی برای تبلیغات استفاده میشود ؟ استفاده تصویر سازی سنتی این روزه ها در چیست ؟

    1. سلام بله بیشتر در محصولات اصیل ایرانی و سنتی مثل زعفران و یا دمنوش هاو… از تصویرسازی سنتی استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله