چگونه هویت بصری طراحی کنیم؟

به چه روشی هویت بصری طراحی کنیم؟ سوالی که خیلی از طراحان گرافیک از ما می‌پرسند! روند طراحی هویت بصری وابستگی زیادی به اجزای آن دارد، اما در حالت کلی شناخت سازمان یا برندی که قصد طراحی هویت بصری برای آن را دارید اولین و مهم‌ترین موردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. در ادامه این مقاله در رابطه با این که چگونه هویت بصری طراحی کنیم اطلاعاتی را بیان خواهیم کرد.
اجزای هویت بصری یک برند

چگونه یک هویت بصری موفق طراحی کنیم؟ این سوالی‌ است که در این مقاله از شرکت طراحی گرافیکی سلام گرافیک قرار است به آن پاسخ دهیم. خواندن این مقاله را به چه دسته از افراد توصیه می‌کنیم؟

  1.  اگر طراح گرافیک هستید و می‌خواهید با آموزش طراحی هویت بصری اقدام به ساخت هویت بصری و سازمانی برای بیزینس‌ها کنید.
  2. اگر صاحب کسب‌وکار هستید و قصد دارید از چگونگی طراحی هویت بصری و تاثیر آن بر پیشرفت تجارتتان مطلع شوید.

در آموزش طراحی هویت بصری قرار است بیاموزیم چگونه ابتدا هویت برند خود را شناخته و سپس در قالب هنر گرافیک به کمک انواع طراحی گرافیک آن را طراحی کنیم. عده‌ای از بیزینس‌ها تصور می‌کنند داشتن یک لوگو یا کارت ویزیت به معنای هویت بصری خواهد بود؛ اما هویت بصری چیزی فراتر از این موارد است. برای درک روش طراحی هویت بصری ابتدا باید خودتان این هویت را بسازید.

دوست دارید مخاطبانتان چگونه شما را به خاطر بیاورند؟ به واسطه چه ویژگی یا تمایزی قرار است شما را انتخاب کنند؟ زمانی که توانستید ابتدا خودتان یک هویت و شخصیت مستقل برای کسب‌وکارتان ترسیم کنید، در مرحله بعد می‌توانید به کمک یک طراح هویت بصری هر آنچه که به آن نیاز دارید تا در فضای مجازی و حقیقی شما را به مخاطبانتان یادآوری کند را طراحی کنید.

برای آموزش طراحی هویت بصری ابتدا لازم است کار با نرم افزارهای طراحی گرافیک مانند فتوشاپ یا ایندیزاین را آموزش ببینید. همچنین اگر در خرید یک سیستم مناسب و قوی برای طراحی گرافیک نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید مقاله خرید سیستم برای طراحی گرافیک را مطالعه کنید.

افزایش آگاهی از برند، شناخت مخاطبان هدف، ایده گرفتن از نمونه‌های هویت بصری برندهای معروف از دیگر گام‌هایی است که باید برای ساخت یک هویت بصری موفق بردارید.

آموزش طراحی هویت بصری

آیا می‌دانید اولین قدم برای طراحی هویت بصری چیست؟ اگر به محض اینکه واژه طراحی هویت سازمانی یا هویت بصری به گوشتان می‌رسد، به مواردی چون کارت ویزیت یا لوگو فکر می‌کنید، احتمالا هنوز درک صحیحی از تفاوت لوگو و هویت بصری نداشته و فکر می‌کنید با طراحی یک لوگو کار ساخت هویت بصری به پایان می‌رسد.

 برای درک چگونگی طراحی هویت بصری ضروری است ابتدا در یک جلسه مشاوره طراحی هویت بصری شرکت کنید. در این جلسه متخصص هویت بصری پس از آنکه به خوبی شما را از تمامی اجزای هویت بصری آگاه کرد، روش طراحی هویت بصری را گام به گام برای شما تشریح می‌کند. در ادامه گام به گام چگونگی ساخت هویت بصری را توضیح داده‌ایم.

آگاهی از برند یا Brand Awareness

یکی از قدم‌های ساخت هویت بصری، اقدام به فعالیت‌های مرتبط با آگاهی از برند است. آگاهی از برند را با ساخت هویت بصری اشتباه نگیرید. در طراحی هویت بصری سعی طراحان گرافیک این است که برند شما را با یک مجموعه ویژگی مشخص در حافظه مخاطب ماندگار کنند. اما پیش از این ماندگاری در حافظه، ابتدا مخاطب باید آن برند را بشناسد و هدف آگاهی از برند نیز دقیقا رسیدن به همین شناخت است.

چرا برخی از بیزینس‌ها با وجود اینکه هزینه زیادی برای طراحی هویت بصری صرف می‌کنند، اما آنطور که باید مخاطب به آن‌ها توجه نمی‌کند؟ زیرا پیش از انجام فعالیت‌هایی که مرتبط با آگاهی از برند است، مستقیم به سراغ مراحل ساخت هویت بصری رفته‌اند.

شناخت بازار هدف

پس از آگاهی از برند، باید به شناخت و تحلیل بازار هدف بپردازید. چگونه می‌خواهید چهره و هویتی برای کسب‌وکارتان طراحی کنید درحالی‌که هیچ شناختی از مخاطبان این کسب ‌وکار و بازار هدف آن ندارید؟ شناخت بازار هدف به طراح هویت بصری کمک می‌کند تا طراحی‌های خود را به سمتی ببرد که سلیقه بازار هدف آن کسب‌وکار است.

برای مثال اگر به عنوان یک طراح گرفیک به دنبال روش طراحی هویت بصری برای یک شرکت رسمی و دولتی هستید، باید بدانید که طیف مخاطبان این بیزینس چه افرادی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند و چه رنگ‌هایی، چه المان‌هایی و چه طرح‌هایی ممکن است توجه آن‌ها را جلب کند.

آموزش کار با برنامه های مورد نیاز

برای آموزش طراحی هویت بصری اگر خود شما هستید که قرار است آن را طراحی کنید، آموزش کار با ابزارهای طراحی گرافیک الزامی است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ابتدا باید بدانید اقلام هویت بصری شامل چه مواردی می‌شود. در مقاله‌ای دیگر به صورت کامل این مبحث را توضیح داده‌ایم. اما به صورت مختصر، مهم‌ترین مواردی که در چک لیست هویت بصری به چشم می‌خورد عبارتنداز:

برای طراحی اغلب موارد فوق آموزش کار با نرم افزارهای شرکت ادوبی مانند نرم افزارهای ایلوستریتور، نرم افزار فتوشاپ، نرم افزار ایندیزاین، نرم افزار کورل دراو و… ضروری است. برای آموزش طراحی هویت بصری ابتدا باید کار با این برنامه‌ها مخصوصا فتوشاپ و ایلوستریتور که جزو پرکاربردترین آن‌ها هستند را بیاموزید.

از نمونه‌های متعدد ایده بگیرید

قدم بعدی در آموزش چگونگی طراحی هویت بصری، بررسی و تحلیل نمونه هویت بصری برند ده‌ها کسب‌وکار و سازمان است. قرار نیست تقلید کنید یا دقیقا مشابه آن‌ها طراحی کنید؛ بلکه صرفا قرار است از آن‌ها ایده بگیرید تا بتوانید طرح‌های نوآورانه و خلاقانه‌تری را ترسیم کنید. تحلیل هویت بصری برندهای معروف ایرانی و خارجی در این زمینه کمک بزرگی به یک کارشناس هویت بصری می‌کند.

سعی کنید متوجه شوید پشت هویت و شخصیت مستقلی که یک برند معروف برای کسب‌وکار خود طراحی کرده است، چه داستانی قرار دارد و سعی دارد چه پیام و هدفی را به مخاطب خود انتقال دهد. تمامی موارد هویت بصری از قبیل لوگو، کارت ویزیت، لیبل‌ها و… باید هماهنگ و همسو با شعار برند، در جهت رساندن یک پیام مشخص به مخاطب طراحی شده باشند. یک طراح گرافیک حرفه‌ای با کمی بررسی می‌تواند ارزش برند را درک کرده و از این ارزش‌ها در راستای ساخت هویت بصری برند کمک بگیرد.

آیا بازطراحی مواردی چون لوگو، به هویت بصری برند آسیبی وارد می‌کند؟

بازطراحی یا ریدیزاین در طراحی گرافیک با اهداف بازسازی و پیاده سازی طرح‌های جدید صورت می‌گیرد. با توجه به حساسیت بالای این تغییرات، اگر ریدیزاین توسط طراح غیر حرفه‌ای صورت بگیرد، می‌تواند به هویت بصری برندتان آسیب جدی وارد کند. تغییرات لوگو یا دیگر اقلام هویت بصری باید ضمن حفظ ارزش‌های برند و هویتی که تاکنون مخاطب با آن سروکار داشته است صورت بگیرد.

درآمد طراحی هویت بصری چقدر است؟

طراحی اقلام هویت بصری یکی از روش های کسب درامد از طراحی گرافیک است. اگر تخصص کافی در زمینه کار با ابزارهای طراحی گرافیک را دارید، از این طریق می‌توانید به درآمد بسیار بالایی برسید که میزان دقیق آن به تخصص و سابقه شما بستگی دارد.

4/5 - (1 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

8 پاسخ

  1. سلام من به عنوان طراح گرافیک آینده سوالی داشتم، اینکه طراح گرافیک چطور با ارزش برند و هویت سازمانی که میخواد برای اون کار گرافیکی انجام بده آشنا میشه؟؟

    1. سلام:
      روش‌های مختلفی وجود داره، مثلا جستجو توی اینترنت، گرفتن کاتالوگ‌های مجموعه، صحبت کردن با نفرات مجموعه و… است.

  2. اگر لوگویی که داریم بخوایم بر اساس طراحی هویت بصری طراحی بشه به کسب و کارمون لطمه ای ایجاد نمیکنه

    1. سلام وقت بخیر مریم عزیز لوگو راس هویت بصری هست واول باید لوگو طراحی بشه و بر اساس اون هویت بصری شکل بگیره

  3. روزتون بخیر باشع
    چجوری میشه با ساخت هویت بصری هدف مخاطبانمون رو توی کار خودمون بتونیم شناسایی کنیم

    1. سلام رضا عزیز شما ابتدا باید مخاطب خودتون رو بشناسید و بر اساس اون هویت بصری شکل بگیره قطعا کار سختی خواهد بود

    1. سلام وقت بخیر ترجیح ما بر اینه که برند خودتون رو متمایز کنید ببینید سایر برند ها چه نقض هایی دارن شما اونارو بولد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله