اهمیت فونت در کاتالوگ

اهمیت فونت در کاتالوگ از مواردی است که یک طراح باید آن را مورد بررسی قرار دهد. ازآنجاکه مقدار متن به‌کاررفته در کاتالوگ ممکن است کم باشد، باید هماهنگی در میزان سایز و سبک فونت بامحتوا انجام شود. متن یک کاتالوگ باید در عین داشتن معنا و مفهوم، واضح و خوانا باشد. همچنین سایز فونت نباید زیاد بزرگ و یا کوچک باشد تا مخاطب از آن سرسری رد نشود.

به نظر شما اهمیت فونت در کاتالوگ (font-in-catalog) چقدر است؟ در یک طراحی کاتالوگ اصول و قواعدی باید رعایت شود تا خروجی با بازخورد مثبت به همراه باشد. این قواعد شامل انتخاب نوع فونت درست، انتخاب رنگ و نوع طراحی و همچنین جنس کاغذ و قطع کاتالوگ می‌شود. اهمیت فونت در کاتالوگ یکی از موارد کلیدی است که باید در طراحی به آن توجه شود. از آنجاکه بیشتر محتوای یک کاتالوگ از متن تشکیل می‌شود باید فونت مناسبی برای آن انتخاب شود. در قرارداد طراحی کاتالوگ به فونت اشاره ای نمی شود اما اگر نیاز می بینید، می توانید با رضایت دو طرف در قرارداد خود ذکر کنید.

 انتخاب نوع فونت برعهده طراح کاتالوگ است. یک طراح باید با آنالیز کردن میزان محتوا، فونتی انتخاب کند تا خوانایی آن برای مخاطب راحت باشد. برای آشنایی با فونت‌های مناسب برای طراحی کاتالوگ همراه مجله سلام گرافیک باشید.

در ظاهر فونت به‌اندازه سبک طراحی و تصویر قابل اهمیت نیست، اما لازم نباید فراموش کرد که محتوا می‌تواند مشتری را ترغیب به خرید کند. هرچند ممکن است میزان متن در کاتالوگ کوتاه باشد، اما برای مخاطب به‌عنوان راهنما عمل می‌کند.

اگر فونت با طراحی کاتالوگ همخوانی نداشته باشد، هم باعث به‌هم‌ریختن ترکیب کاتالوگ معرفی محصول می‌شود و هم انسجام کاتالوگ را از بین می‌برد. هماهنگی متن و تصاویر در ناخودآگاه مخاطب تأثیر می‌گذارد و هدف طراح را به او منتقل می‌کند.

فونت کاتالوگ در بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار است. تاثیر کاتالوگ بر بازاریابی موجب شده است که کارفرما به عکس در کاتالوگ یا رنگ های مورد استفاده در کاتالوگ توجه داشته باشند.

اندازه فونت

به‌طورکلی اندازه فونت بستگی به سایز و ابعاد کاتالوگ دارد. این به این معنی نیست که هرچه سایز کاتالوگ بزرگ‌تر باشد باید سایز فونت هم بیشتر شود. اندازه فونت باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب در نگاه اول از آن رد نشود. نه بسیار ریز که به‌آسانی خوانده نشود و نه بسیار بزرگ که مانع توجه مخاطب شود. انتخاب نوع فونت به قالب طراحی کاتالوگ و فرم بندی کاتالوگ بستگی دارد.

انتخاب فونت مناسب برای کاتالوگ

فونت باید با ترکیبات به‌کاررفته در کاتالوگ هماهنگی داشته باشد. امروزه فونت‌های مرسومی هستند که بیشتر در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاتالوگ‌ها هم از آن مستثنی نیستند. انتخاب نوع فونت بستگی به نوع کاتالوگ دارد. برای مثال استفاده از فونت در طراحی کاتالوگ صنعتی با طراحی کاتالوگ دیجیتال متفاوت خواهد بود.

فونت‌های سری B نظیر(byekan,bmitra,bzar,…) جزء فونت‌های پیش‌فرض هستند که بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی فونت‌ها هم هستند که دارای لایسنس‌اند و باید خریداری شود که در هزینه کاتالوگ تأثیرگذارند.

فونت ایران سنس از فونت‌های محبوب و پرکاربرد در طراحی است. این فونت برای کاتالوگ و برشور ممکن است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد اما همچنان خواهان خود را دارد. با توجه به تفاوت های میان کاتالوگ و بروشور، باید به بررسی موضوع و محتوای آن انداخت تا بتوان لزوم استفاده از این فونت را ارزیابی کرد.

فونت گرافیکی

فونت‌های گرافیکی فونت‌هایی با ظاهری پر پیچ‌وخم و اصطلاحاً طرح‌دار هستند. این فونت‌ها برای کاتالوگ پیشنهاد نمی‌شوند. خوانایی این فونت‌ها نسبتاً دشوار است، به همین دلیل کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. انتخاب فونت مناسب برای پوشش جلد کاتالوگ هم می تواند موضوعی مهم و قابل اهمیت باشد.

کاربرد فونت‌های گرافیکی برای طراحی جلد مجلات و کاتالوگ‌ها است.

طراحان استفاده ازاین‌قبیل فونت‌ها را پیشنهاد نمی‌کنند، زیرا از مفهوم و محتوای متن کاسته و نظر مخاطب را جلب نمی‌کند. تنها در زمانی به‌کارگیری از این فونت‌ها مناسب که به‌عنوان بخشی از طراحی جلد یا نام برند باشد.

فونت های گرافیکی اصولا در نرم افزار های طراحی کاتالوگ مانند فتوشاپ یا ایلاستریتور قابل استفاده است.

ضخامت فونت در کاتالوگ

در طراحی یک صفحه از کاتالوگ باید از ضخامت‌های متفاوتی استفاده شود. اگر به متون کاتالوگ‌ها دقت کنید در برخی از قسمت‌ها مانند تیترها یا مطالب مهم ضخامت متن بیشتر است. این ضخامت هم حکم جداکننده تیتر یا محتوای مهم از بقیه متن را دارد و هم باعث خوانایی بهتر می‌شود. ضخامت فونت در کاتالوگ اصولا به نوع جنس مقوا کاتالوگ بستگی دارد. البته پارامتر های دیگری هم قابل ذکر است.

رعایت این نکته در طراحی صفحات کاتالوگ در میزان تأثیرگذاری آن روی مخاطب اثر مثبتی دارد.

استفاده از فونت ایتالیک یا ساده

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی کاتالوگ استفاده می‌شود، سبک فونت است. از فونت ایتالیک برای جلب‌توجه روی مطالب مهم استفاده می‌کنند، اما استفاده مکرر از آن باعث خسته شدن نگاه مخاطب می‌شود. باید به‌موازات از فونت ایتالیک و ساده در کنار هم به کار گرفته شود. استفاده صحیح از این دو سبک فونت توسط طراح باید تعیین شود.

انتخاب رنگ فونت

رنگ فونت از مواردی است که نیاز به‌دقت بالایی دارد. باید به این موضوع توجه کرد که رنگ نمایشی در سیستم و رنگی که چاپ می‌شود ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

استفاده از رنگ فونت باید با مضمون صفحه و محتوا تناسب داشته باشد. همچنین استفاده از رنگ‌های روشن موجب ناخوانا شدن متن می‌شود و حتی چشم خواننده را اذیت می‌کند.

رنگ‌های تیره نسبتاً برای فونت مناسب‌ترند اما باید دقت کرد که با ترکیب چند رنگ‌به‌رنگ تیره مناسبی دست‌یافت تا هنگام چاپ کاتالوگ بیش از حد پررنگ نشود.

رعایت تمامی این نکات مستلزم یادگیری و بررسی نمونه کارهای طراحی کاتالوگ موجود است. طراح باید آشنایی کامل با سبک یک طراحی ایدئال داشته باشد و طی رعایت اصول طراحی کاتالوگ دست به طراحی کاتالوگ ببرد.

کاتالوگ باید علاوه بر طراحی و محتوای مفهومی از ترکیب رنگ‌ها و فونت‌های مناسبی تشکیل شود. آنگاه خروجی کار بازخورد مثبت خود را گرفته و تأثیر عمیقی در نگاه مخاطب می‌گذارد.

اگر قصد دارید در مورد اینکه کاتالوگ چیست اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید. خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای را بخوانید تا در پیاده سازی یا انتخاب کاتالوگ موردنظر، راحت تر باشید. ایده های طراحی کاتالوگ بسیار گسترده است که با مشاهده هرکدام، ذهن بازتری در پیاده سازی کاتالوگ مورد نظر و فونت آن خواهید داشت.

ازچه فونتی بهتر است در کاتالوگ استفاده شود؟

انتخاب نوع فونت بسته به نظر طراح دارد تا هماهنگی بین محتوا و طراحی ایجاد شود. درکل استفاده از فونت‌های ساده و واضح در طراحی کاتالوگ پیشنهاد می‌شوند.

فونت در طراحی کاتالوگ چه اهمیتی دارد؟

فونت باعث جذب نگاه مخاطب می‌شود و میزان تأثیر هدف کاتالوگ را مخاطب می‌گذارد.

Rate this post
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری
فاطمه نوذری هستم، کارشناس تولید محتوا.
مقالات مرتبط بخوانید!
دیدگاهتان را بنویسید