کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ چیست؟ از کاتالوگ چه استفاده‌هایی می‌شود؟ در تهیه کاتالوگ از چه جنس کاغذی استفاده می‌کنند؟ امروزه از کاتالوگ به‌منظور راه ارتباطی بین فروشنده و مشتری برای توضیح و معرفی محصول استفاده می‌شود. در کاتالوگ نوع محصول، موارد استفاده و مدل‌های مختلف آن را معرفی می‌کنند. در کاتالوگ از کاغذهایی همانند گلاسه و یا کاغذ پلاستیکی استفاده می‌کنند تا طول عمر بیشتری داشته باشد. کیفیت چاپ عکس از ویژگی‌هایی است که کاتالوگ‌ها به خوبی آن را نمایان می‌کنند.

کاتالوگ چیست (what is the catalog)؟ کاتالوگ به کتابچه و یا دفترچه‌ای گفته می‌شود که اکثر سازمان‌ها و یا کارخانه‌ها برای معرفی محصولات و یا خدمات خود آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. کاتالوگ معرفی محصول از سری نیاز های یک سازمان است. کاتالوگ‌ها برای اولین بار در قرن بیستم و در ونیز طراحی و چاپ شدند. در آن دوره کاتالوگ‌ها برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی و به صورت دست نویس آماده شده بودند و به این طریق برای اولین بار کاتالوگ‌ها پا به صنعت چاپ گذاشتند. در ادامه همراه استودیو طراحی سلام گرافیک باشید.

از کاتالوگ چه استفاده‌ای می‌شود؟

درون کاتالوگ‌ها تمامی اطلاعات یک کالا و یا خدمات قرار داده می‌شود تا مشتریان به راحتی به مقایسه بین محصولات و یا خدمات مختلف پرداخته و دچار مشکل نشوند. به بیان دیگر کاتالوگ‌ها هر چه طراحی بهتر و منحصر به فردتری داشته باشند، دست مشتریان را در انتخاب کالا و یا خدمات خود بیشتر باز می‌گذراند تا مشتریان بتوانند به راحتی از بین موارد مختلف آن چه به دنبالش هستند را پیدا کنند.

در نتیجه می‌توان فهمید طراحی گرافیکی کاتالوگ چه تاثیر مهمی بر روی میزان علاقمندی مشتری به خرید خواهد داشت. به طور مثال شاید مشاهده کرده باشید که در نمایشگاه‌های کتاب ناشران کاتالوگ‌هایی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا به دور از هیاهوی کنار غرفه‌ها مخاطبان هر نشر بتوانند با آسایش به دنبال کتاب مورد نظر خود بگردند و پس از پیدا کردن آن، آن را خریداری نمایند.

توجه داشته باشید که تمام مباحث مربوط به نوع و توضیحات را در قرارداد طراحی کاتالوگ خود ذکر کنید. سلام گرافیک به خاطر تجربه و سابقه زیاد کاری در این زمینه، تمام موارد لازم را در قرارداد های خود ذکر می کند. البته علاوه بر این موارد، باید به پوشش جلد کاتالوگ و قطع کاتالوگ مورد نیاز هم اشاره شود.

چرا به کاتالوگ نیاز داریم؟

با استفاده از کاتالوگ‌ها مشتریان می‌توانند متوجه شوند که کتاب مورد نظر در این نمایشگاه به فروش می‌رسد و یا خیر و یا نویسنده مورد علاقه خود دارای کتابی چاپ شده در این نمایشگاه است و یا خیر و در نتیجه دیگر نیاز به پرسیدن از غرفه‌دار نمایشگاه نخواهند داشت. قالب های طراحی کاتالوگ متفاوت است و هرکدام به نوعی می تواند کاربران و مشتریان را به سوی شما جذب کند. البته علاوه بر قالب، بر روی فرم بندی طراحی کاتالوگ هم می توان مانور داد.

کاتالوگ‌ها را می‌توان یک راهنمای کالا نیز به حساب آورد به طوری که خود فروشندگان واسطه بین کارخانه و مشتریان نیز در بسیاری از مواقع از کاتالوگ‌ها برای معرفی محصولات به مشتریان خود استفاده می‌کنند. کاتالوگ‌ها از برخی لحاظ شباهت زیادی به بروشورها دارند که از این موارد می‌توان به طراحی و شاخصه‌های ظاهری اشاره کرد ولی در مواردی چون صحافی و هزینه‌های مربوط به چاپ با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. می توانید تفاوت کاتالوگ و بروشور را بخوانید.

موارد استفاده از کاتالوگ عبارت‌اند از:

  • استفاده در سالن‌های آرایشی
  • استفاده در آتلیه‌های فیلم‌برداری
  • استفاده در فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی

انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها دارای انواع مختلف و دسته‌بندی‌های متفاوتی هستند که از مهم‌ترین این دسته‌بندی‌ها می‌توان به کاتالوگ‌های علمی، کاتالوگ‌های هنری و کاتالوگ‌های مناسب برای فروش اشاره کرد. کاتالوگ‌های علمی برای معرفی محصولات علمی به کار می‌روند. به طور مثال یک دستگاه ساخته شده برای پیشبرد علمی خاص با استفاده از یک کاتالوگ جزییات کار با آن را به دست مصرف‌کنندگان می‌رساند. البته می توان کاتالوگ ها را طبق موارد دیگری هم تقسیم بندی کرد. برای مثال طراحی کاتالوگ دیجیتال یا طراحی کاتالوگ صنعتی یکی از زیرمجموعه های انواع کاتالوگ است.

در مقاله انواع جنس کاتالوگ‌ها به بررسی دقیق جنس های مختلف پرداخته ایم. طبق نظر کارشناس های طراحی کاتالوگ سلام گرافیک اغلب کاتالوگ ها از کاغذ گلاسه برای تهیه آن استفاده می‌کنند.

کاتالوگ‌های هنری برای معرفی آثار نمایشگاه‌های هنری استفاده می‌شوند. کاتالوگ‌های فروش نیز همان‌طور که از نامشان پیداست، همان کاتالوگ‌های معرفی محصولات و یا خدمات یک شرکت به مشتریان هستند. در بین انواع مختلف کاتالوگ‌ها، کاتالوگ‌های فروش سهم بیشتری را در صنعت چاپ دارند زیرا شرکت‌های بسیاری از این محصول برای معرفی تولیدات خود استفاده می‌کنند.

هرکدام از انواع کاتالوگ ها با نرم افزار خاصی ممکن است طراحی شوند. البته باز هم باید گفت که بستگی به طرح شما دارد. نرم افزار طراحی کاتالوگ اصولا فتوشاپ یا ایلاستریتور است اما برخی از طراحان دیگر نرم افزار هایی را مورد استفاده قرار می دهند.

گفتنی است در رابطه با چاپ کاتالوگ نیز امروزه از دو روش استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها چاپ آفست بوده که برای تیراژهای بالا مناسب است و دیگری چاپ دیجیتال بوده که برای تیراژ بالا مناسب است. اکثر کسب و کارهای کوچک از چاپ دیجیتال برای چاپ کاتالوگ‌های خود استفاده می‌کنند زیرا هزینه کمتری را برایشان در پی خواهد داشت و موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغات خواهد شد. ولی کارخانه‌های بزرگ که نیازمند کاتالوگ‌های بسیار هستند از چاپ آفست استفاده می‌کنند تا حجم بزرگی از کاتالوگ را با یک بار سفارش به دست آورند.

یک طراح کاتالوگ باید به برخی نکات توجه داشته باشد. مهارت های طراح کاتالوگ شامل موارد مختلفی می شود که به برخی از آنها اشاره کرده ایم. طراحی کاتالوگ نیز مانند هر امر دیگری نیازمند خلاقیت و رعایت برخی نکات و استانداردهاست تا بتواند در نوع خود به خوبی تاثیرگذار باشد و محصولات و یا خدمات یک شرکت را به صورت هر چه بهتر به مشتریان معرفی کند. طراحان کاتالوگ در سلام گرافیک با رعایت تمامی استانداردها و اصول طراحی کاتالوگ، کاتالوگی درخور و با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

  • استفاده از رنگ مناسب: در طراحی کاتالوگ رنگ‌ها اهمیت بسیاری دارند. با توجه به علم روانشناسی رنگ است که می‌توان موضوع مورد نظر را به خوانندگان کاتالوگ‌ها معرفی کرد. از این رو طراحان کاتالوگ باید به علم روانشناسی رنگ تسلط کافی داشته باشند تا بهترین تاثیرگذاری را برای کاتالوگ به ارمغان بیاورند و خوانندگان کاتالوگ را به خوبی با محصولات و یا خدمات یک شرکت آشنا سازند. گفتنی است در صورتی که برند مورد نظر دارای رنگ خاصی است، نیاز است از آن رنگ در طراحی کاتالوگ حتما استفاده شود.
  • استفاده از فونت مناسب: امروزه فونت‌های بسیاری پدید آمده‌اند که حالتی فانتزی داشته و طراحی‌ها را زیبا می‌کنند. ولی بسیاری از این فونت‌ها مناسب برای استفاده در کاتالوگ‌ها نیستند زیرا مشتریان با خواندن کاتالوگ‌ها به دنبال پیدا کردن اطلاعات مناسب در رابطه با محصولات و یا خدمات یک شرکت هستند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن موردی که به دنبالش هستند را پیدا کنند. از این رو در طراحی کاتالوگ نیاز است از فونت‌های ساده و خوانا استفاده شود. همچنین اندازه فونت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اندازه فونت باید به حدی باشد که مخاطب با یک نگاه به راحتی بتواند آن را بخواند. بهتر است در طراحی کاتالوگ‌ها از دو یا سه اندازه متفاوت برای سایز فونت‌ها استفاده کنید تا هارمونی مناسبی را در طراحی کاتالوگ به وجود بیاورید و تاثیرگذاری را بر روی مخاطبان افزایش دهید. پس می توان گفت که فونت در طراحی کاتالوگ باید مورداهمیت واقع شود.
  • استفاده از عکس مناسب: عکس‌ها همیشه در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذاری بالایی دارند. از این رو در هنگام طراحی کاتالوگ استفاده از عکس‌های با کیفیت از محصولات را از دست ندهید. در بسیاری از موارد مخاطب تنها با نگاه کردن به عکس‌ها می‌تواند محصول مورد نظر خود را بیابد. به طور مثال یک کاتالوگ لباس مجلسی نیاز مبرم به عکس‌هایی با کیفیت بر تن مانکن‌ها دارد تا مخاطبان با یک نگاه بتوانند در بین مدل‌های مختلف، مدل مورد نظر خود را پیدا کنند، از این رو در این موارد، عکس در طراحی کاتالوگ ها اهمیت بیشتری دارد. ولی کاتالوگ گوشی‌های موبایل یک برند در کنار عکس‌های با کیفیت نیاز به اطلاعات مختلفی نیز دارد از این رو برای طراحی چنین کاتالوگ‌هایی نیاز است در کنار عکس‌های مناسب، اطلاعات به صورت خوانا واضح معرفی شود.

مزیت های کاتالوگ چیست؟

هرکدام از کاتالوگ های حرفه ای باید دارای خصوصیت های خاصی باشد. خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای توسط کارشناس های خبره مجموعه سلام گرافیک پیاده سازی می‌شود. در کل می‌توان از کاتالوگ به‌عنوان یک راهنمای جامع و کامل در رابطه با محصول، حرفه یا خدمات معرفی کرد. همچنین از کاتالوگ به‌منظور دیزاین تبلیغات نیز یاد می‌کنند. در یک کاتالوگ می‌شود تمام محصول و ویژگی‌ها و نمونه‌های آن را به مخاطب نمایش داد. بهتر است با نمونه طراحی کاتالوگ‌ها آشنا باشید. با توجه به تنوع زیاد، می توانید ایده های جذاب طراحی کاتالوگ را پیاده سازی کنید.

ویژگی‌ کاتالوگ خوب

یک کاتالوگ حرفه ای و خوب باید دارای ویژگی های استانداردی باشد. کارشناس های طراحی کاتالوگ سلام گرافیک، هرکاتالوگ را با استفاده از اصولی پیاده سازی می کنند. در این مقاله سلام گرافیک سعی کرده است تا به برخی از ویژگی‌ های کاتالوگ خوب اشاره کند. برای اینکه بتوانید یک کاتالوگ حرفه ای طراحی کنید، باید با آن بیشتر آشنا شوید و ویژگی های مطلوب آن را بدانید.

features of a good catalog

ر ویژگی‌ کاتالوگ خوب (features of a good catalog) موارد مختلف و متعددی وجود دارد که به واسطه آن می‌توان یک کاتالوگ خوب و عالی را از یک طراحی کاتالوگ نامناسب شناخت.

ویژگی‌ کاتالوگ خوب چیست؟

برای اثرگذاری بهتر روی مخاطب و جلب توجه بیننده بهتر است از یک کاتالوگ فوق حرفه‌ای استفاده کرد. یک کاتالوگ مناسب و خوب باید بتواند ویژگی‌های زیر را به بهترین شکل در خود جای دهد.

  • معرفی شرکت یا مجموعه
  • معرفی کامل محصولات به همراه عکس و متن
  • خلاصه‌ای از آنچه شرکت تولید می‌کند
  • خلاصه‌ای از تاریخچه شرکت
  • معرفی بهترین دستاوردهای شرکت
  • استفاده از کال تو اکشن در محل مناسب
  • راهنمای کاربر در رابطه با محصولات شرکت
  • معرفی جدیدترین و بهترین محصولات شرکت
  • معرفی گواهی‌نامه‌های شرکت
  • و…

یک کاتالوگ حرفه‌ای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای باید ابتدا دانش خود را در زمینه طراحی کاتالوگ بالا برد. یک طراح گرافیک برای اینکه کاتالوگی جذاب داشته باشد، تمام جوانب طراحی و همچنین خصوصیات محصول یا خدمت موردنظر را می‌سنجد و با در دست داشتن ابزارهای طراحی، اقدام به ایجاد کاتالوگ می‌کند.

ممکن است برای محصولات خود از طراحی بروشور هم استفاده کنید؛ اما باید بدانید کاتالوگ ویژگی‌هایی متفاوت از بروشور دارد. در کاتالوگ باید حتما اطلاعات تماس برای بیننده ذکر شده باشد و برای هر محصول یا خدمت عکس واقعی و واضح به همراه توضیحات کامل قرار داد.

شاید بتوان گفت قرار دادن عکس در کاتالوگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک کاتالوگ خوب دارد. یک طراح گرافیک برای اینکه بتواند مشتری را به سمت محصول یا خدمتی جذب و قانع کند، باید از عکس‌های واقعی و در عین حال باکیفیت مجموعه کارفرما استفاده کند تا باورپذیری آن برای مشتریان راحت باشد.

در بیان ویژگی کاتالوگ خوب می‌توان به آپدیت و به‌روزرسانی محتوا و تصاویر کاتالوگ اشاره کرد. تصور کنید یک مشتری پس از یک بار دیدن کاتالوگ شما، اقدام به خرید محصول کرده است. پس از مدتی حدودا 6 ماهه یا یکساله، مجدد برای خرید محصول شما اقدام می‌کند اما با کاتالوگی روبرو می‌شود که دفعه قبل دیده است؛ بنابراین نکته‌ی تازه‌ای در خرید مجدد خود نمی‌بیند و ممکن است از خرید خود صرف نظر کند. پس بروزرسانی کاتالوگ امری مهم در افزایش بیننده است.

کارشناسان گرافیک سلام گرافیک با داشتن دانش طراحی، می‌دانند که در طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای باید نکاتی رعایت شود. نکاتی که هر چقدر به آن‌ها بهای بیشتری بدهید، می‌تواند در فرایند فروش و معرفی کمک شایانی برای شما باشد.

اهمیت رنگ در کاتالوگ

روان‌شناسی رنگ‌ها حاکی از اهمیت رنگ در کاتالوگ است. رنگ‌ها تأثیر بسزایی در نگاه و احساسات مخاطب دارد. برای طراحی یک کاتالوگ موفق باید طراح مخاطب هدف را شناسایی کند و باتوجه‌به سن و روحیات آن دسته از مخاطب رنگ‌بندی کاتالوگ را انتخاب کند. هر رنگ نماد عنصر و یا ویژگی در طبیعت است. به‌کارگیری از رنگ‌ها همراه با مفهوم آن‌ها احساسات مخاطب را لمس می‌کند و تأثیر محتوای کاتالوگ در درون او می‌گذارد.

The importance of color in the catalog q2j09qup4uu7wpkea3n2l78a8enuwpysjh7nfbemb4

رنگ در کاتالوگ چه تأثیری دارد؟ اهمیت رنگ در کاتالوگ (color-in-the-catalog) چقدر است؟ استفاده از رنگ در کاتالوگ به چه صورت است؟ رنگ‌بندی در کاتالوگ برچه اساسی انتخاب می‌شود؟ آیا روان‌شناسی رنگ‌ها در طراحی کاتالوگ موثر است؟ اهمیت رنگ در کاتالوگ یعنی‌چه؟ کدام نرم افزار طراحی کاتالوگ برای پیاده سازی دقیق رنگ ها مناسب است؟

روانشناسی رنگ در کاتالوگ

تابه‌حال چیزی درباره روان‌شناسی رنگ‌ها شنیده‌اید؟ از نظر علم روان‌شناسی رنگ‌ها عامل مؤثری در روح و ذهن افراد هستند. رنگ‌ها می‌توانند باعث افزایش و یا تضعیف روحیه در افراد شوند. انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ در تأثیرگذاری آن بر ذهن مخاطب مؤثر واقع می‌گردد.

جالب است بدانید که استفاده از رنگ های متناسب در کاتالوگ بر بازاریابی و تبلیغات هم تاثیرگذار است.

هر رنگ از شاخصه مخصوص به خود برخوردار است و نمادی در طبیعت محسوب می‌شود. به طور مثال رنگ سبز نماد سرسبزی، شادی و طراوت و سرزندگی است. یک رنگ می‌تواند تأثیری طولانی‌مدت یا کوتاه‌مدت در ذهن مخاطب بگذارد. از این مسئله به‌سادگی نباید عبور کرد. همان‌طور که گفتیم رنگ‌ها بر افکار و احساسات انسان‌ها تأثیرگذارند و هر رنگ به‌تنهایی مفهومی در خود دارد.

حال اگر از ترکیب رنگ‌ها در کنار هم به‌درستی برای طراحی یک کاتالوگ استفاده کنیم، میزان این تأثیرگذاری چندبرابر می‌شود.

جالب است بندانید رنگ‌ها نه‌تنها در زمینه طراحی کاتالوگ بلکه در دیزاین کارت ویزیت هم موثر هستند. خیلی از مخاطب‌ها و یا مشتریان در خرید محصول جذب رنگ‌ها می‌شوند.

استفاده از رنگ‌های مناسب در طراحی باعث جلب‌توجه مشتری، تأثیر بر افکار آن و درنهایت عامل خرید می‌شود. تأثیر رنگ‌ها را نباید نادیده گرفت.

طراح کاتالوگ باید با روانشاسی رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها در طراحی آشنایی کامل داشته باشد. استفاده صحیح و دقیق از رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها باهم خروجی کار را اصولی و خاص می‌کند.

انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ

انتخاب رنگ می‌تواند تأثیر منفی یا مثبت در نگاه مخاطب بگذارد؛ بنابراین انتخاب رنگ درست در هدف اصلی از طراحی کاتالوگ نقش دارد. درست که انتخاب رنگ جزء وظایف طراح است و قیمت طراحی کاتالوگ بنا بر رنگ آن تغییر نمی کند اما لازم است برای جذب مخاطب بیشتر به انتخاب رنگ های خود دقت کنید. از ویژگی‌های رنگ می‌توان به مواردی چون تأثیر در عواطف و احساسات مخاطب و میزان انرژی او و همچنین افزایش فروش اشاره کرد. یکی از نکات مهم برای انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ، توجه به قالب طراحی کاتالوگ و فرم بندی طراحی کاتالوگ است.

باید برای انتخاب رنگ درست مواردی در طراحی کاتالوگ رعایت شود. مواردی چون:

  • هدف از طراحی کاتالوگ
  • انتخاب رنگ مناسب با فضای کاتالوگ (رنگ سرد یا رنگ گرم)
  • نوع طراحی در کاتالوگ اعم از تصویر، محتوا و کاراکتر
  • طراح خبره با شناخت هدف و آشنایی با تأثیرات رنگ‌ها می‌تواند کاتالوگی کاربردی و مفید طراحی کند.

اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ رنگی

می‌خواهیم برخی از نشانه‌های تأثیر رنگ در طراحی کاتالوگ را خدمت شما بازگو کنیم. به طور مثال در طراحی کاتالوگ محصولات گیاهی از رنگ سبز که نماد سلامت و سرزندگی است استفاده می‌کنند. شرکت‌های لوازم بهداشتی از رنگ سفید در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی و کاتالوگ‌ها بکار می‌گیرند. همه این‌ها نشان از مفهوم رنگ‌ها متناسب با نوع محصول است.

از چه رنگ هایی در طراحی کاتالوگ استفاده کنیم؟

برای هر طراح کاتالوگی واجب است دوره‌های رنگ‌شناسی را بگذراند. در واقع اگر طراحی بااهمیت رنگ‌ها آشنایی نداشته باشد کاتالوگی که طراحی می‌کند در رسیدن به هدف شکست می‌خورد. طراح ابتدا باید مخاطب کاتالوگ را بشناسد. کاتالوگ‌ها برای سنین مختلف طراحی می‌شوند. طراحی کاتالوگ دیجیتال، طراحی کاتالوگ صنعتی، طراحی کاتالوگ برای مهدکودک، آموزشگاه و یا شرکت و محصولات تجاری از انواع کاتالوگ‌ها برای سنین مختلف هستند. هرکدام از این کاتالوگ ها، با استفاده از رنگ، طرح و جنس های مختلف کاتالوگ پیاده سازی می شوند.

کاتالوگ مختص به کودکان باید برای تأثیرگذاری بیشتر و جذب نگاه مخاطب با رنگ‌های ملیح و شاد طراحی شوند.

از رنگ‌های سرد نظیر آبی برای طراحی کاتالوگ‌های شرکتی و صنعتی استفاده می‌شود. همچنین محصولات آرایشی بهداشتی اغلب با ترکیب رنگ‌های صورتی و سفید طراحی می‌شوند.

طراح باید با شناسایی هدف، رنگ‌بندی مناسبی برای طراحی کاتالوگ انتخاب کند. لازم است بدانید استفاده از رنگ درست در روند چاپ کاتالوگ هم تاثیرگذار است.

این موضوع در طراحی بسیار حائز اهمیت است و مسئله‌ای پیچیده است. درک رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها به‌راحتی ممکن نیست و نیاز به تحقیق و مطالعه دارد. هر طراحی موظف به یادگیری دقیق و اصولی رنگ‌شناسی است. رنگ شناسی یکی از اصول اولیه طراحی کاتالوگ است.

مفهوم رنگ‌ها در طراحی کاتالوگ

باید تاکنون متوجه شده باشید که هرکدام از رنگ ها، تاثیری خاص بر روی کاتالوگ دارند. بهتر است ابتدا با رنگ های مختلف در طراحی کاتالوگ آشنا شوید و سپس نمونه های طراحی کاتالوگ را بررسی کنید. استفاده از رنگ درست و آشنا به اصول رنگ شناسی، یکی از خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای است.

  • رنگ زرد

رنگ زرد حس مثبت‌اندیشی و تمرکز را به مخاطب القا می‌کند. اگر در کاتالوگ محتوای زیادی برای خواندن دارید از رنگ زرد استفاده کنید تا تمرکز بیشتری هنگام خواندن برای مخاطب به وجود آورد.

  • رنگ قرمز

این رنگ سرشار از هیجان و انرژی است. از این رنگ بهتر است برای مطالب مهم و Bold در کاتالوگ استفاده کنید.

  • رنگ آبی

رنگ آبی نماد اعتماد و آرامش است. ازاین‌رو برای کاتالوگ‌های تبلیغاتی و صنعتی از رنگ آبی استفاده می‌کنند.

  • رنگ صورتی

رنگ صورتی نماد عشق و صلح و آرامش است. از این رنگ در اغلب کاتالوگ‌ها می‌توان استفاده کرد.

  • رنگ مشکی

رنگ مشکی نشانه قدرت و استحکام است. از این رنگ در طراحی کاتالوگ‌های به‌خصوصی استفاده می‌شود زیرا مخاطب خاص خود را دارد.

انتخاب صحیح رنگ‌ها در خروجی کار و تأثیرگذاری کاتالوگ تأثیر مهمی دارد. یک طراح باید به تأثیر رنگ‌ها مسلط باشد تا طراحی موفقی را به ارمغان آورد.

رنگ‌های سرد برای طراحی کاتالوگ بهترند یا رنگ‌های گرم؟

از هر دو نوع رنگ در طراحی کاتالوگ استفاده می‌شود، اما باید مخاطب هدف را شناسایی کرد تا بتوان نوع رنگ را برای طراحی انتخاب نمود.

چه رنگی برای کاتالوگ‌های تبلیغاتی مناسب‌تر است؟

استفاده از ترکیب رنگی زرد و سفید باعث آرامش‌بخشی و تمرکز در هنگام خواندن می‌شود. ازاین‌رو استفاده از این دورنگ برای بروشورهای تبلیغاتی مناسب‌تر است.

اهمیت فونت در کاتالوگ

اهمیت فونت در کاتالوگ از مواردی است که یک طراح باید آن را مورد بررسی قرار دهد. ازآنجاکه مقدار متن به‌کاررفته در کاتالوگ ممکن است کم باشد، باید هماهنگی در میزان سایز و سبک فونت بامحتوا انجام شود. متن یک کاتالوگ باید در عین داشتن معنا و مفهوم، واضح و خوانا باشد. همچنین سایز فونت نباید زیاد بزرگ و یا کوچک باشد تا مخاطب از آن سرسری رد نشود.

font in catalog

به نظر شما اهمیت فونت در کاتالوگ (font-in-catalog) چقدر است؟ در یک طراحی کاتالوگ اصول و قواعدی باید رعایت شود تا خروجی با بازخورد مثبت به همراه باشد. این قواعد شامل انتخاب نوع فونت درست، انتخاب رنگ و نوع طراحی و همچنین جنس کاغذ و قطع کاتالوگ می‌شود. اهمیت فونت در کاتالوگ یکی از موارد کلیدی است که باید در طراحی به آن توجه شود. از آنجاکه بیشتر محتوای یک کاتالوگ از متن تشکیل می‌شود باید فونت مناسبی برای آن انتخاب شود. در قرارداد طراحی کاتالوگ به فونت اشاره ای نمی شود اما اگر نیاز می بینید، می توانید با رضایت دو طرف در قرارداد خود ذکر کنید.

 انتخاب نوع فونت برعهده طراح کاتالوگ است. یک طراح باید با آنالیز کردن میزان محتوا، فونتی انتخاب کند تا خوانایی آن برای مخاطب راحت باشد.

در ظاهر فونت به‌اندازه سبک طراحی و تصویر قابل اهمیت نیست، اما لازم نباید فراموش کرد که محتوا می‌تواند مشتری را ترغیب به خرید کند. هرچند ممکن است میزان متن در کاتالوگ کوتاه باشد، اما برای مخاطب به‌عنوان راهنما عمل می‌کند.

اگر فونت با طراحی کاتالوگ همخوانی نداشته باشد، هم باعث به‌هم‌ریختن ترکیب کاتالوگ معرفی محصول می‌شود و هم انسجام کاتالوگ را از بین می‌برد. هماهنگی متن و تصاویر در ناخودآگاه مخاطب تأثیر می‌گذارد و هدف طراح را به او منتقل می‌کند.

اندازه فونت

به‌طورکلی اندازه فونت بستگی به سایز و ابعاد کاتالوگ دارد. این به این معنی نیست که هرچه سایز کاتالوگ بزرگ‌تر باشد باید سایز فونت هم بیشتر شود. اندازه فونت باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب در نگاه اول از آن رد نشود. نه بسیار ریز که به‌آسانی خوانده نشود و نه بسیار بزرگ که مانع توجه مخاطب شود.

انتخاب فونت مناسب برای کاتالوگ

فونت باید با ترکیبات به‌کاررفته در کاتالوگ هماهنگی داشته باشد. امروزه فونت‌های مرسومی هستند که بیشتر در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاتالوگ‌ها هم از آن مستثنی نیستند. انتخاب نوع فونت بستگی به نوع کاتالوگ دارد.

فونت‌های سری B نظیر(byekan,bmitra,bzar,…) جزء فونت‌های پیش‌فرض هستند که بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی فونت‌ها هم هستند که دارای لایسنس‌اند و باید خریداری شود که در هزینه کاتالوگ تأثیرگذارند.

فونت ایران سنس از فونت‌های محبوب و پرکاربرد در طراحی است. این فونت برای کاتالوگ و برشور ممکن است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد اما همچنان خواهان خود را دارد. با توجه به تفاوت های میان کاتالوگ و بروشور، باید به بررسی موضوع و محتوای آن انداخت تا بتوان لزوم استفاده از این فونت را ارزیابی کرد.

فونت گرافیکی

فونت‌های گرافیکی فونت‌هایی با ظاهری پر پیچ‌وخم و اصطلاحاً طرح‌دار هستند. این فونت‌ها برای کاتالوگ پیشنهاد نمی‌شوند. خوانایی این فونت‌ها نسبتاً دشوار است، به همین دلیل کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد فونت‌های گرافیکی برای طراحی جلد مجلات و کاتالوگ‌ها است.

طراحان استفاده ازاین‌قبیل فونت‌ها را پیشنهاد نمی‌کنند، زیرا از مفهوم و محتوای متن کاسته و نظر مخاطب را جلب نمی‌کند. تنها در زمانی به‌کارگیری از این فونت‌ها مناسب که به‌عنوان بخشی از طراحی جلد یا نام برند باشد.

ضخامت فونت در کاتالوگ

در طراحی یک صفحه از کاتالوگ باید از ضخامت‌های متفاوتی استفاده شود. اگر به متون کاتالوگ‌ها دقت کنید در برخی از قسمت‌ها مانند تیترها یا مطالب مهم ضخامت متن بیشتر است. این ضخامت هم حکم جداکننده تیتر یا محتوای مهم از بقیه متن را دارد و هم باعث خوانایی بهتر می‌شود. ضخامت فونت در کاتالوگ اصولا به نوع جنس مقوا کاتالوگ بستگی دارد. البته پارامتر های دیگری هم قابل ذکر است.

رعایت این نکته در طراحی صفحات کاتالوگ در میزان تأثیرگذاری آن روی مخاطب اثر مثبتی دارد.

استفاده از فونت ایتالیک یا ساده

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی کاتالوگ استفاده می‌شود، سبک فونت است. از فونت ایتالیک برای جلب‌توجه روی مطالب مهم استفاده می‌کنند، اما استفاده مکرر از آن باعث خسته شدن نگاه مخاطب می‌شود. باید به‌موازات از فونت ایتالیک و ساده در کنار هم به کار گرفته شود. استفاده صحیح از این دو سبک فونت توسط طراح باید تعیین شود.

انتخاب رنگ فونت

رنگ فونت از مواردی است که نیاز به‌دقت بالایی دارد. باید به این موضوع توجه کرد که رنگ نمایشی در سیستم و رنگی که چاپ می‌شود ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

استفاده از رنگ فونت باید با مضمون صفحه و محتوا تناسب داشته باشد. همچنین استفاده از رنگ‌های روشن موجب ناخوانا شدن متن می‌شود و حتی چشم خواننده را اذیت می‌کند.

رنگ‌های تیره نسبتاً برای فونت مناسب‌ترند اما باید دقت کرد که با ترکیب چند رنگ‌به‌رنگ تیره مناسبی دست‌یافت تا هنگام چاپ کاتالوگ بیش از حد پررنگ نشود.

رعایت تمامی این نکات مستلزم یادگیری و بررسی نمونه کارهای طراحی کاتالوگ موجود است. طراح باید آشنایی کامل با سبک یک طراحی ایدئال داشته باشد و طی رعایت اصول طراحی کاتالوگ دست به طراحی کاتالوگ ببرد.

کاتالوگ باید علاوه بر طراحی و محتوای مفهومی از ترکیب رنگ‌ها و فونت‌های مناسبی تشکیل شود. آنگاه خروجی کار بازخورد مثبت خود را گرفته و تأثیر عمیقی در نگاه مخاطب می‌گذارد.

ازچه فونتی بهتر است در کاتالوگ استفاده شود؟

انتخاب نوع فونت بسته به نظر طراح دارد تا هماهنگی بین محتوا و طراحی ایجاد شود. درکل استفاده از فونت‌های ساده و واضح در طراحی کاتالوگ پیشنهاد می‌شوند.

فونت در طراحی کاتالوگ چه اهمیتی دارد؟

فونت باعث جذب نگاه مخاطب می‌شود و میزان تأثیر هدف کاتالوگ را مخاطب می‌گذارد.

نقش عکس در کاتالوگ

نقش عکس در کاتالوگ از عوامل مهمی است که طراح باید به آن توجه کند. عکس‌ها اثر مهمی در نگاه و ذهن مخاطب می‌گذارند. با استفاده از عکس مناسب می‌توان 80 درصد از مسیر هدف در ذهن مخاطب را طی کرد. عکس‌هایی که در طراحی کاتالوگ استفاده می‌شوند باید باکیفیت و دارای معنا و مفهوم به‌صورت واضح باشند. استفاده از عکاس‌های حرفه‌ای برای عکاسی در طراحی یک کاتالوگ اهمیت زیادی دارد.

The effect of the photo in the catalog

نقش عکس در کاتالوگ (photo-in-catalog) چیست؟ چرا از عکس در کاتالوگ استفاده می‌کنیم؟ چه نکاتی در طراحی عکس برای کاتالوگ باید رعایت شود؟ عکاسی کاتالوگ برعهده چه کسی است؟ عکس از مواردی کلیدی است که نقش مهم و اساسی در طراحی کاتالوگ دارد.

برای پیاده سازی عکس باکیفیت و اصولی در کاتالوگ، بهتر است از نرم افزار های طراحی کاتالوگ ( فتوشاپ – ایلاستریتور) استفاده کنید.

عکس‌ها ارزش چندبرابری نسبت به کلمات دارند. یک طراح نباید قدرت عکس را در کاتالوگ دست‌کم بگیرد. عکس می‌تواند تأثیر بیشتری نسبت به یک صفحه پر از متن در نگاه مخاطب داشته باشد. باید توجه داشت که عکس قدرت تأثیرگذاری در نگاه مخاطب دارد و می‌تواند بر احساسات او غلبه کند، اما نباید فراموش کرد که گاهی عکس قضیه اتفاق می‌افتد و مفهوم عکس به‌درستی بیان نمی‌شود.

نمونه های طراحی کاتالوگ توسط کارشناس های سلام گرافیک بسیار زیاد پیاده سازی شده است که می توانید از طریق وب سایت مشاهده کنید. در بین نمونه کار های طراحی کاتالوگ می توانید به بررسی ایده های طراحی کاتالوگ هم بپردازید.

در طراحی کاتالوگ عوامل زیادی تأثیرگذار است که روند تبلیغات را تسریع می‌بخشد. عکس هم جزء همان دسته‌ است و در جامعه امروز قدرت زیادی در غلبه بر احساسات مخاطب دارد.

از عواملی که می‌شود اهمیت عکس را با آن درک کرد وجود سوشال‌مدیا است. امروزه افراد زیادی در طول روز با تصویرها سروکار دارند. این امر باعث شده شناخت عکس‌ها و معنا و مفهوم آن‌ها راحت‌تر و بازدهی بالاتری داشته باشد.

نقش عکس در کاتالوگ حرفه ای

یک کاتالوگ حرفه ای استاندارد های خاصی دارد. خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای را یک کارشناس طراحی کاتالوگ باید بداند. استفاده از کاتالوگ جزء ابزارهای کلیدی در دنیای تبلیغات امروزه شده است. نقش عکس در کاتالوگ حرفه‌ای همانند مواد اولیه برای پخت غذا ضروری است. اغلب شرکت‌های بزرگ و برندهای معتبر برای معرفی محصول و خدمات خود از کاتالوگ استفاده می‌کنند. ازاین‌رو انتخاب عکس در بازخورد کاتالوگ نقش مهمی ایفا می‌کند. طراح کاتالوگ باید به درستی از عکس‌های مناسب در طراحی خود بکارگیرد. عکس به‌تنهایی تأثیرگذار نیست. باید نکاتی در استفاده از عکس رعایت شود.

عوامل مؤثر در استفاده از عکس در طراحی

برخی عوامل هستند که در عکاسی و استفاده از عکس برای کاتالوگ مهم هستند. رعایت این عوامل و نکات باعث می‌شود کاتالوگ معرفی محصول شما اصولی و دقیق طراحی شود.

  • تصویرسازی ذهنی
  • هماهنگی عکس با مفهوم و هدف کاتالوگ
  • ارتباط معنایی عکس و متن
  • کیفیت عکس

اهمیت تصاویر باکیفیت در طراحی کاتالوگ

تصاویر نقش مهم و ویژه‌ای در طراحی کاتالوگ دارند. استفاده از عکس باید طبق اصول طراحی کاتالوگ و باتوجه‌به نگاه مخاطب صورت گیرد. نکته مهم این است که برای پوشش جلد کاتالوگ هم از عکس هایی جذاب استفاده کنید.

تصویرسازی مناسب

یکی از عوامل مهم در استفاده از عکس‌ها، نوع تصویرسازی آن است. در ابتدا هدف از طراحی باید تعیین شود تا عکس‌ها متناسب با موضوع طراحی و استفاده شوند. به‌طورکلی عکس تأثیر مستقیمی با تصویر ذهنی اولیه مخاطب از مفهوم کاتالوگ دارد. به همین دلیل عکس در کاتالوگ برای یک طراح اهمیت دارد. قطع کاتالوگ در استفاده از تصویرسازی هم دخیل است. کاتالوگ هایی که قطع بیشتری دارند بهتر است از تصویرسازی حرفه ای تر و بهتری استفاده کنند تا در طول تماشای کاتالوگ، جذب محصولات و تصاویر شوند.

تناسب معنایی عکس با موضوع کاتالوگ

از دیگر نکات مهم در استفاده از عکس ارتباط معنایی آن با موضوع هدف است. عکس یک راه ارتباطی سریع و مهم با مخاطب است. اگر تناسب عکس و متن برای مشتری مشخص نشود عملاً استفاده از کاتالوگ ارزشی برای تبلیغات ندارد.

ارتباط معنایی عکس و متن

عکسی که در یک صفحه از کاتالوگ استفاده می‌شود باید همخوانی کامل با متنی که برای آن استفاده می‌شود داشته باشد. به طور دقیق‌تر یعنی با دیدن عکس معنی و مفهوم متن آن فوراً در ذهن مخاطب نقش ببندد.

کیفیت عکس استفاده شده در کاتالوگ

نتیجه مطلوب خروجی یک کاتالوگ در میزان کیفیت آن است. در تبلیغات برندهای بنام می‌بینیم که از عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌کنند، زیرا وضوح و کیفیت عکس می‌تواند نگاه مشتری را به خود جذب کند. همچنین کیفیت عکس بعد از چاپ کاتالوگ مشخص می‌شود، به همین دلیل از ابتدا باید در کیفیت عکاسی دقت لازم به عمل آید. گاهی اوقات نوع کاتالوگ هم در استفاده از عکس با کیفیت نقش دارد. برای مثال در کاتالوگ دیجیتال قطعا باید از تصاویری با کیفیت بالا استفاده کنید؛ اما در کاتالوگ های صنعتی عکسی با کیفیت متوسط کفایت می کند.

تصویر مناسب برای چاپ کاتالوگ

تصاویر در طراحی از ابزار حیاتی محسوب می‌شوند. از عکس در طراحی‌هایی چون سفارش پوستر، طراحی کارت ویزیت و یا طراحی اینفوگرافیک استفاده می‌شود.  حجم زیادی از اطلاعات یک محصول از وضوح و کیفیت یک عکس می‌تواند منتقل شود. همین موضوع اهمیت کیفیت عکس را نمایان می‌کند.

تصاویر کیفیت محصول را به رخ می‌کشند. هدف کارفرما از پیاده‌سازی کاتالوگ در کسب‌وکارش نمایش کیفیت و خدمات ارائه شده توسط محصولش است. عکس‌ها می‌توانند این ویژگی‌ها را به‌درستی بیان کنند.

کاتالوگ با عکس تبلیغاتی

ازآنجاکه تبلیغات در فروش محصول یا معرفی برند عامل اصلی محسوب می‌شوند، استفاده از عکس‌های تبلیغاتی در کاتالوگ به روند این مسئله کمک بسیاری می‌کند.

یک قانون مهم در امر عکاسی برای کاتالوگ وجود دارد که می‌گوید هرچه سایز عکس در کاتالوگ بزرگ‌تر باشد میزان تأثیرگذاری و حتی فروش محصول بیشتر می‌شود. برای استفاده از یک عکس مناسب باید با عوامل بصری به‌درستی آشنایی داشته باشید و در کنار آن سلیقه مخاطبتان را در نظر بگیرید.

ازچه عکس‌هایی در کاتالوگ استفاده می‌شود؟

عکس‌ها باید مرتبط با موضوع کاتالوگ و دارای مفهوم و هدف اصلی کاتالوگ باشند تا تأثیر خود را در مخاطب بگذارند.

چه میزان عکس باید در کاتالوگ استفاده شود؟

حجم عکس در کاتالوگ بسته به موضوع کاتالوگ دارد، اما هرچه بیشتر از تصاویر استفاده شود میزان اثرگذاری آن روی مخاطب بیشتر است.

تاثیر کاتالوگ در بازاریابی

یکی از روش‌های بازاریابی استفاده از کاتالوگ است. کاتالوگ از ابزارهای تبلیغاتی به‌صرفه و مطمئن در بازار مشتری محسوب می‌شود. کاتالوگ می‌تواند تاثیرهای مثبتی در بازاریابی و فروش یک محصول داشته باشد. برای تأثیر کاتالوگ در بازاریابی نیاز به به‌کارگیری از متخصص در این حوزه است. استفاده از یک طراح مجرب برای طراحی اصولی کاتالوگ شرط اولی است که در موفقیت هدف یک کاتالوگ نقش دارد. این ابزار تاثیر بالایی در معرفی یک برند یا محصول دارد.

The effect of the catalog on marketing

تأثیر کاتالوگ در بازاریابی چیست (catalog-in-the-market )؟ بازاریابی کاتالوگ چیست؟ از کاتالوگ در بازاریابی چه استفاده‌هایی می‌شود؟

تأثیر کاتالوگ در بازاریابی تبلیغاتی

با اینکه روش‌های مدرن بیشتر از روش‌های قدیمی در حال حاضر استفاده می‌شوند، کاتالوگ همچنان پابرجا مانده است. طراحی کاتالوگ و استفاده از آن در صنعت‌های زیادی نقش دارد که باعث شده آن‌ها بهتر شناخته شوند و در کسب‌وکارشان پیشرفت چشمگیری احساس شود. نرم افزار طراحی کاتالوگ تبلیغاتی یا بازاریابی اصولا ایلاستریتور است اما ممکن است بنا به طرح نیاز باشد که از نرم افزار های دیگری مانند فتوشاپ استفاده شود.

خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای تبلیغاتی متعدد است و یک کارشناس طراحی گرافیک از جزئیات آن مطلع است. برای پیاده سازی یک کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای، بهتر است از قالب طراحی کاتالوگ و فرم بندی کاتالوگ درستی استفاده کنید و پیاده سازی کاتالوگ خود را به کارشناس های طراحی کاتالوگ بسپارید.

نقش کاتالوگ در بازاریابی و فروش

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم کاتالوگ نقش‌های زیادی در فروش و بازاریابی یک محصول یا صنعت دارد. در ادامه به بررسی برخی از این نقش‌ها می‌پردازیم.

  • کاتالوگ باعث شناسایی و آماده‌سازی بازار هدف می‌شود.
  • کاتالوگ معرفی محصول را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهد.
  • کاتالوگ بهترین روش برای برندسازی است.
  • تبلیغات با کاتالوگ مقرون‌به‌صرفه است.

شناسایی بازار هدف کاتالوگ در بازاریابی

یکی از نقش‌های کاتالوگ شناسایی بازار هدف مشتری است. شما زمانی که هدف از فروش محصول و سلیقه و نیاز مشتری را بشناسید، با تبلیغات درست و اصولی فروش محصولتان را افزایش می‌دهید. نکته ای در این بخش درباره کاتالوگ و بروشور باید بدانید، این است که هرکدام بر بازاریابی تاثیرخاص خود را دارند و باید بنا به نیاز سازمان یا کسب و کار خود استفاده از هریک را بسنجید. همانطور که می دانید تفاوت هایی میان کاتالوگ و بروشور وجود دارد که ابتدا لازم است هرکدام را بدانید.

تأثیر کاتالوگ در معرفی محصول

یک سفارش‌دهنده کاتالوگ با در اختیار گذاشتن اطلاعات تمامی محصولات به همراه ویژگی‌ها و مشخصات دقیق آن‌ها برای طراح کاتالوگ، باعث می‌شود طراح به طور دقیق محصولات یک برند را معرفی کند. مشتری با مشاهده کاتالوگ با تمام خدمات یک برند آشنا می‌شود.

تأثیر کاتالوگ در برندسازی محصول در بازار فروش

برخلاف برخی نظرات، کاتالوگ باعث می‌شود برند یک محصول به‌خوبی شناخته شود. بهترین روش تبلیغاتی برای معرفی یک برند استفاده از کاتالوگ جامع و کامل است. مشتری با دیدن یک کاتالوگ جذب زیبایی آن شده و در آخر با تمام ویژگی‌ها و مشخصات محصولات برند آشنا می‌شود.

تبلیغات به‌صرفه در بازاریابی کاتالوگ

یک کاتالوگ علاوه بر تأثیر زیادی که در بازار فروش محصول دارد، نسبت به روش‌های تبلیغاتی دیگر مانند نصب بیلبورد در سطح شهر و یا تبلیغات تلویزیونی هزینه‌ای به‌صرفه دارد. یک کاتالوگ روش تبلیغاتی مناسبی برای معرفی محصولات نو ورود نیز است.

تأثیر طراحی کاتالوگ در بازاریابی

مشتریان نسبت به سلیقه و خلاقیت کسب‌وکارها بازخورد مثبتی نشان می‌دهند. به طور مثال استفاده از رنگ‌ها به همراه فونت‌های مناسب در زیبایی یک کاتالوگ نقش مهمی دارد. طراح با طراحی یک کاتالوگ اصولی و کاملاً مرتبط با نوع محصول می‌تواند باعث محبوبیت کاتالوگ در بین مشتریان و درنتیجه برندسازی و افزایش فروش محصولات شود.

تاثیر کاتالوگ در بازاریابی حرفه‌ ای

برخی از مشتریان علاقه‌مند به نگهداری کاتالوگ هستند. آن‌ها می‌توانند هروقت که بخواهند محصولات شما را نگاه کنند. این کار باعث می‌شود نام برند شما در ذهن آن‌ها ماندگار شود و در بازاریابی به نتیجه مطلوبی دست یابید.

در یک بازاریابی حرفه‌ای صاحب بیزینس باید مشتری شناسی خود را به خوبی انجام دهد تا متناسب با آن پابه عرصه بازاریابی و فروش بگذارد.

نکات موثر کاتالوگ در بازاریابی

در طراحی یک کاتالوگ نکاتی وجود دارد که باعث می‌شود کاتالوگ در بازار فروش موفق واقع گردد.

  • استفاده از فونت مناسب
  • استفاده از طیف رنگی مرتبط با محصول
  • استفاده از محتوای دقیق در کاتالوگ
  • استفاده از عکس در کاتالوگ

رعایت نکاتی چون فونت و طیف رنگی در اثربخشی کاتالوگ خیلی مهم هستند. شناسایی بازار هدف به رعایت این نکات کمک بسیاری می‌کند.

همچنین محتوای متنی در کاتالوگ باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب به‌راحتی متوجه خدمات‌رسانی محصول شده و ترغیب به خرید آن شود.

نباید فراموش کرد دیزاین یک کاتالوگ اولین مرحله مهم برای ورود آن به بازار فروش است. اگر کاتالوگی از طراحی و محتوای درستی برخوردار نباشد در بازاریابی دچار شکست می‌شود.

تأثیر کاتالوگ در فروش محصول

از دیگر تاثیر‌های مهم کاتالوگ‌های تبلیغاتی، به افزایش میزان فروش یک محصول هم باید اشاره کرد. کاتالوگ باهدف معرفی و شناخت جزئیات و خدمات یک محصول طراحی می‌شود. استفاده از این کاتالوگ در صنعت‌های مختلف بازاریابی باعث می‌شود محصول به همراه نام برند شناخته شده و فروش آن افزایش داشته باشد.

هرچه بازدید از کاتالوگ‌ها بیشتر شود میزان فروش و دریافت سود آن بالا می‌رود.

قدرت استفاده از کاتالوگ در بازاریابی را نباید نادیده گرفت. هرچه یک محصول کاتالوگی جامع و دقیق داشته باشد و آن را در معرض دید مشتریان خود قرار دهد شاهد روند رشد و پیشرفت آن در فروش می‌شود.

عامل اصلی تاثیر کاتالوگ در بازاریابی چیست؟

کاتالوگ در بازاریابی محصول نقش پررنگی دارد. عامل اصلی این تاثیر شناخت مشتری و برندسازی محصول در بین مخاطبان است.

از کاتالوگ چه استفاده‌ای در بازار می‌شود؟

برای معرفی یک برند یا محصول یکی از بهترین روش‌ها طراحی و استفاده از کاتالوگ است. کاتالوگ محصول را بازاریابی کرده و در فروش آن نقش بسزایی ایفا می‌کند.

خصوصیت کاتالوگ حرفه ای

خصوصیت کاتالوگ حرفه‌ای به عوامل متعددی بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید کاتالوگ از ابزار مهمی است که در صنعت تبلیغات کاربرد فراوانی داشته از آن در بسیاری از صنعت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌کنند. برای طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای باید اصولی چون طراحی متناسب، رنگ‌بندی و استفاده از متن‌ها و عکس‌های مرتب را بکار گیرید. زمانی که از قوانین و اصول طراحی را در کاتالوگ رعایت کنید می‌توانید کاتالوگی حرفه‌ای طراحی کرده و قدم بزرگی در صنعت تبلیغات بگذارید.

CharacteristicOfaProfessionalCatalog

خصوصیت کاتالوگ حرفه‌ ای (Professional catalog feature) چیست؟ کاتالوگ یکی از ابزار مناسب برای تبلیغات یک محصول است. از کاتالوگ برای معرفی برند یا محصول و یا حتی خدمات استفاده می‌شود.

طراحی کاتالوگ از روش‌های ساخت و تهیه آن محسوب می‌شود. طراح کاتالوگ کسی است که باید به اصول طراحی کاتالوگ کاملا آشنا باشد تا بتواند کاتالوگی جذاب و باکیفیت طراحی کند. حال ممکن است سوال برایتان پیش آید که چرا نیاز به طراحی کاتالوگ حرفه‌ای داریم؟ باید بگوییم کاتالوگ معرفی محصول همانطور که ابزار مهمی در تبلیغات محسوب می‌شود، می‌تواند هیچ بازرخورد مثبتی به همراه نداشته باشد. درواقع تاثیری در روند فروش یا معرفی برند شما نداشته باشد؛ بنابراین ما نیاز داریم تا کاتالوگی حرفه‌ای طراحی کنیم.

ویژگی های یک کاتالوگ حرفه ای

ویژگی‌های یک کاتالوگ حرفه‌ای باعث افزایش جذابیت و محبوبیت کاتالوگ در بین مشتریان شما می‌شود. برای طراحی یکی کاتالوگ حرفه‌ای اگر یکسری نکات و ویژگی‌هایی را رعایت کنید بازخورد خوبی از آن خواهید گرفت. حالا سؤال پیش می‌آید که یک کاتالوگ حرفه‌ای چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ ما در این مقاله قصد داریم خصوصیت کاتالوگ حرفه ای را برای شما بیان کنیم.

  • تعداد صفحات معقول
  • تناسب معنایی بین عکس و متن
  • استفاده از تصاویر باکیفیت
  • استفاده از قالب یکسان
  • به‌کارگیری از لوگو و نام برند
  • درج آدرس وب‌سایت در کاتالوگ

اهمیت تعداد صفحات در طراحی کاتالوگ حرفه‌ای

تعداد صفحات یک کاتالوگ می‌تواند در حرفه‌ای بودن آن تأثیرگذار باشد. کاتالوگی که صفحات بسیار زیادی دارد حوصله کاربر را سر می‌برد و باعث می‌شود از توجه و اهمیت آن به موضوع کاتالوگ کاسته شود. همین‌طور بالعکس تعداد صفحات کم موضوع کاتالوگ را به‌خوبی القا نمی‌کند و ممکن است اطلاعات کافی در اختیار مشتری قرار ندهد. هنگام انتخاب تعداد صفحات کاتالوگ خود، به قطع کاتالوگ دقت داشته باشید.

اهمیت تناسب معنایی بین عکس و محتوای کاتالوگ حرفه‌ای

برای طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای باید به‌تناسب معنایی بین متن و عکس توجه ویژه‌ای شود. عکس‌هایی در صفحات یک کاتالوگ استفاده می‌شوند باید مفهوم کاتالوگ را به مخاطب برسانند. برخی در زیر عکس‌ها محتوایی درج می‌کنند که توجهی به‌تناسب این دو باهم نمی‌کنند. اگر دنبال یک کاتالوگ حرفه‌ای هستید باید این تناسب معنایی را رعایت کنید. درواقع عکس‌ها به همراه متن‌هایی استفاده شوند که به یکدیگر مربوط هستند.

ویژگی استفاده از عکس باکیفیت در کاتالوگ

یکی از خصوصیات کاتالوگ حرفه‌ای استفاده از عکس‌های باکیفیت است. یک طراح باتجربه از عکس‌های باکیفیت و وضوح بالا در طراحی خود بکار می‌گیرد. ازآنجاکه عکس‌ها ارتباط مستقیم با ذهن مخاطب برقرار می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. وضوح عکس جزئیات آن را نمایان می‌کند و باعث جذب نگاه مخاطب می‌شود.

اهمیت به‌کارگیری از قالب یکسان در کاتالوگ‌ حرفه‌ای

هرچه میزان لی‌اوت صفحات یک کاتالوگ یکسان باشد تأثیر آن بیشتر است. خدمات هویت بصری بکار گرفته شده در کاتالوگ باید یکسان باشد تا علاوه بر حفظ ارتباط معنایی، کاربر متوجه معنا و مفهوم هدف شما شود. توجه داشته باشید هرچه المان‌های بکار رفته در کاتالوگ از یک قاعده پیروی کنند، اهمیت طراحی شما افزایش پیدا می‌کند. بعد از آن نوبت می‌رسد به درج لوگو.

خاصیت درج لوگو در کاتالوگ

خاصیت درج لوگو در کاتالوگ را نباید نادیده گرفت. یکی از مواردی که کاتالوگ شما را تبدیل به کاتالوگی حرفه‌ای می‌کند، درج لوگو برند شما در آن است. این مورد باعث می‌شود کاتالوگ شما منحصربه‌فرد شده و جذابیت آن چندبرابر شود. استفاده از لوگو علاوه بر جذابیت به معرفی برند شما کمک بزرگی نیز می‌کند.

ویژگی درج آدرس وب‌سایت در طراحی کاتالوگ حرفه‌ای

یک کاتالوگ حرفه‌ای باید جامع و کامل باشد. وقتی از کامل بودن کاتالوگ حرف می‌زنیم صرفاً فقط استفاده از عکس و متن و توضیحات درباره محصول نیست. شما باید راه‌های ارتباطی خود را در کاتالوگ ذکر کنید. درج آدرس وب‌سایت میزان معرفی شما را در بازار فروش چندبرابر می‌کند. همچنین آدرس وب‌سایت به کاربر کمک می‌کند که اگر سؤالی برای او بی‌جواب ماند به سایت شما مراجعه کند و آگاهی بیشتر نسبت به خدمات شما کسب کند.

نمونه کاتالوگ حرفه ای

امروزه اهمیت بازاریابی توسط ابزارهای مختلف بالا رفته است. برای ثبات در این بازار و ایجاد ارزش و اعتبار برای برندتان، باید در استفاده از هر ابزاری بهترین آن را بکار گیرید. این نکته درباره کاتالوگ هم صدق می‌کند.

نمونه‌ها به شما کمک می‌کنند تا در انتخاب خود نهایت دقت را به عمل‌آورید و از ایده‌ها، نقاط قوت و ضعف دیگران استفاده کنید تا کاتالوگی حرفه‌ای و منحصربه‌فرد طراحی کنید. دیدن نمونه طراحی کاتالوگ‌ها باعث می‌شود به سبک طراحی و حتی نرم‌افزار طراحی آن نیز پی ببرید و در مسیر خود جلو بیافتید.

خصوصیت نرم افزار طراحی کاتالوگ حرفه‌ای

امروزه نرم‌افزارهای گوناگونی برای طراحی وارد بازار شده‌اند. همچنین نرم‌افزارهای رایگانی برای طراحی کاتالوگ دیجیتال وجود دارند که با قالب‌های آماده کار شما را راحت‌تر می‌کنند. اما اگر نیاز به طراحی نسخه چاپی از یک کاتالوگ دارید، باید به دنبال نرم‌افزاری باشید که از امکانات ویژه‌ای در طراحی برخوردار باشد. طراحی و پیاده سازی کاتالوگ با بروشور متفاوت است.

یک نرم‌افزار طراحی باید از انواع فونت‌ها، قالب‌ها و حتی قلم‌های طراحی پشتیبانی کند تا هنگام طراحی هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نکند. درواقع باید گفت یک نرم‌افزار باید دست طراح را در طراح باز بگذارد. پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار محبوب فتوشاپ است. فتوشاپ با پشتیبانی از تعداد بالایی المان این امکان را به شما می‌دهد تا طراحی حرفه‌ای در کاتالوگ به همراه داشته باشید. برای اطلاع از طراحی‌های ما می‌توانید از مشاوره رایگان سلام گرافیک کمک بگیرید.

خصوصیت بارز یک کاتالوگ حرفه‌ای چیست؟

ظاهر هر کاتالوگی اولین چیزی است که نگاه مخاطب را جذب می‌کند. زیبایی و طراحی ظاهر یک کاتالوگ حرفه‌ای از اصول بارز آن است.

چرا رعایت اصول در طراحی کاتالوگ حرفه‌ای اهمیت دارد؟

برای داشتن کاتالوگی جذاب و بازخورد خوب باید اصول طراحی کاتالوگ در آن رعایت شود. در غیر این صورت نه‌تنها کاتالوگ در کسب‌وکار شما تغییری ایجاد نمی‌کند؛ بلکه باعث ضرر و زیان هم می‌شود.

کاربرد کاتالوگ چیست؟

    از کاتالوگ برای راهنمایی و معرفی محصول بین خریدار و فروشنده استفاده می‌کنند.

در تهیه کاتالوگ از چه نوع کاغذی استفاده می‌کنند؟

    اغلب در تولید کاتالوگ از کاغذهای گلاسه مات و گلاسه براق استفاده می‌کنند. برخی نیز از کاغذ پلاستیکی به دلیل خاصیت ضدآبی آن برای چاپ کاتالوگ بکار می‌گیرند.

4.2/5 - (16 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله