مهمترین ویژگی بسته بندی خوب (features-of-a-good-packaging) را میتوان مسیری در نظر گرفت که محصول را از تولید تا زمانی که به مصرف برسد همراهی کند. بسته بندی میتواند مناسب و خوب باشد که محصول از زمانی که تولید میشود، به باربری سپرده میشود، در مغازه قرار میگیرد، به فروش رسیده میشود تا در بهترین زمان و مکان مورد استفاده قرار گیرد همراهی کند.
یک بسته بندی خوب وظیفه دارد محصول را بنابر شرایط آن محصول (شکستنی، فاسد شدنی و گم شدن) در تمامی شرایط حفظ کند. علاوه بر این موارد بسته بندی را میتوان گفت که عالی و درجه یک است که ارزش محصول اضافه کند. در یک دید کلی میتوان گفت که یک بسته بندی خوب باید ویژگیهای زیر را داشته باشد.
- راحتی استفاده برای کاربر
- حفاظت از محصول
- جلوگیری از آسیب دیدن محصول
- اضافه کردن ارزش به محصول
- جلوگیری از تغییر شکل محصول
- جلوگیری از گم شدن محصول
- بیان کننده محصول
- کمک به بازاریابی محصول
- دارای طراحی حرفه ای و شیک
- جلوگیری از تغییر بیولوژیکی محصول

کاربرد ساده بسته بندی برای استفاده کننده
بسته بندی مناسب باید بتواند آسایش و راحتی را برای استفاده کننده، واسطهها و فروشنده را فراهم آورد. حمل و نقل راحت، باز شدن به دور از پیچیدگی و محافظت از محصول همه میتواند باعث کاربری ساده بسته بندی شود. این مورد یکی از ویژگیهای بسیار مهم طراحی بسته بندی خوب است.
طراحی گرافیکی حرفهای بسته بندی
بسته بندی محصول باید از لحاظ بصری داری زیبایی باشد، این کار نه تنها باعث میشود مصرف کننده در زمان استفاده حس خوبی را تجربه کند بلکه باعث میشود که فروش محصول به میزان قابل توجهای افزایش پیدا کند.
بسته بندی با کیفیت؛ بیان کننده محصول
بسته بندی باید بیان کننده نوع محصول، کیفیت محصول و همچنین نشان دهنده محصول باشد، به نوعی میتوان گفت که محصول باید به خوبی با بسته بندی مچ شده باشد و تمام ویژگیهای محصول قابل نمایش باشد.
یک پکیجینگ عالی باید آرم شرکت تولید کننده، خاصیتها و اطلاعاتی از این قبیل را نیز برای مصرف کننده به نمایش بگذارد.
حفاظت از محصول وظیفه بسته بندی
یکی از چالشهای طراحان بسته بندی آن است که بسته بندی باید هم بیان کننده ویژگیهای محصول باشد هم از محصول حفاظت کند، به نوعی یک بسته بندی عالی باید در کنار حفاظت از محصول توانایی به نمایش گذاشتن محصول را داشته باشد.
فروش بیشتر با طراحی بسته بندی لاکچری
روشهای مختلفی برای پروموت کردن و تبلیغ کردن محصول وجود دارد که یکی از مهمترین این موارد بسته بندی است. طراحی بسته بندی در صورتی که به درستی انجام شده باشد میتواند خود به تنهایی تبلیغ کننده محصول باشد.
بسته باید در نگاه اول مصرف کننده را جذب کند، ماحصل تمامی تبلیغات انجام شده از بروشور، کاتالوگ، بیلبورد، تبلیغات آنلاین و… در بسته بندی جمع میشود بسته بندی تیر نهایی برای خرید محصول توسط مشتری است. وظیفه طراح بسته بندی است که به خوبی بتواند در لحظه مخاطب را مجاب به خرید یک محصول کند.
زمانی میتوانیم بگوییم که بسته بندی به درستی کار خود را پیش برده است که محصول بدون حضور هیچ فروشندهای به فروش برسد. یعنی بدون هیچ توضیحی مصرف کننده محصول را انتخاب و با رضایت کامل محصول را خریداری کند در این صورت بسته بندی وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.
6 پاسخ
عالی بود متوجه ایرادات کارم شدم.
موفق باشید
خسته نباشید محصولاتی که جایگاه و فروش خود را دارند نیاز به بسته بندی خاص دارند ؟
سلام و عرض ادب برند نوکیا هم فکرش ر و نمیکرد روزی برشکست بشه بخاطر عدم تطابق و پیشی گرفتن رقبا متاسفانه این برند شکست بزرگی خورد پس قطعا باید به روز باشید
سلامت باشید و نکات جالبی درج شده در این مقاله
خواهش میکنم ممنون از نظرتون دوست عزیز