تفاوت لیبل با بسته بندی (The difference between the label and the package) در چیست؟ طراحی بسته بندی و لیبل از مهمترین شاخههای حوزه طراحی به شمار میرود. علت اهمیت این مسئله کاربرد مهم آنها در حوزهی بازاریابی و تبلیغات محصول است. در واقع آخرین گام و مهمترین قدم برای رسیدن به فروش بالا در محصولات خود، استفاده از بسته بندی مناسب یا لیبل زیباست. لذا طراحی لیبل حرفه ای یا بسته بندی خود را باید به دست افراد خبره در این حوزه سپرد.
پیش از هر اقدامی باید تصمیم بگیرد محصول خود را به بسته بندی خاصی قرار است عرضه بازار کنید یا به چسباندن لیبلی بر روی آن اکتفا میکنید؟ چرا که بین طراحی لیبل با طراحی بسته بندی تفاوتهای زیادی وجود دارد. کارشناس های طراح گرافیک سلام گرافیک در این مقاله به تفاوت لیبل با بسته بندی میپردازیم.
نقش لیبل در بسته بندی محصولات اگر به درستی و بر اساس قوانین طراحی بسته بندی باشد به خوبی میوتواند باعث رشد و افزایش فروش محصولات شود.
تفاوت لیبل با بسته بندی در چیست؟
بسته بندی چیست؟ بسته بندی محصولات که به آن packing نیز میگویند ابزاری است که شرایط نگهداری انواع محصول و البته حمل و نقل آن را بهبود میبخشد. در تعریف بسته بندی گفته میشود هرگونه ظرف و بستهی دارای استحکام نسبی که محصول در آن قرار گرفته و اطلاعات مربوط به نوع کالا بر روی آن مندرج شده و برای فروش روانه بازار میگردد.

مواردی که باعث تفاوت لیبل با بسته بندی میشود
بسته بندی ابزاری است که این اطمینان را به افراد میدهد محصولشان در سلامت کامل به دست تمام مصرف کنندگان میرسد. چندد نکته در طراحی آنها حائز اهمیت است که عبارتند از:
تناسب محصول با نوع بسته بندی
بسته بندی باید به گونهای طراحی شود که افراد در اولین نگاه به آن متوجه شوند چه نوع کالایی در آن قرار گرفته است. طراحی لیبل یا بسته بندی اگر بر اساس تنوع محصول باشد، نیاز است قبل از آن از انواع بسته بندی محصولات و همچنین انواع لیبل محصولات به صورت دقیق با خبر باشید.
درج اطلاعات لازم بر روی بسته بندی
باید تمام اطلاعات مورد نیاز برای مصرف کنندگان اعم از مواد بکار رفته در محصول، تاریخ تولید و انقضاء، قیمت و مواردی از این قبیل بر روی بسته بندی درج شوند تا نیاز به لیبل برای درج آنها بر روی بسته بندی نباشد؛ زیرا این امر سبب شلوغ به نظر رسیدن بسته بندی و عدم زیبایی آن میشود.
خلاقیت و جنس بسته
به یاد داشته باشید خلاقیت مهمترین ابزار در طراحی بسته بندی هر محصول است. اگر خواهان فروش بالایی در محصول خود هستید باید بسته بندی محصول شما در مقایسه با بسته بندی محصولات مشابه، خاصتر و به نوعی برجستهتر باشد. نکتهی دیگر که قابل توجه است این است که برای مصرف کنندگان این امر هم دارای جذابیت است که بتوانند از بسته بندی شما در کاربردهای گوناگون بهره ببرند که این امر مستقیماً به خلاقیت شما در طراحی بسته بندی وابسته است.
طراحی لیبل کاربردهای گستردهای دارد و در تمام عرصهها قابلیت استفاده دارند. میتوان گفت حوزهی استفاده از لیبلها چندین برابر بسته بندی است. لیبل هم یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار میرود. لیبل خصوصاً به فروش بالای محصولاتی کمک میکند که دارای تنوع کیفی چندانی نیستند.
جنس بسته بندی و جنس لیبل از دیگر مواردی است که باعث ایجاد تفاوت لیبل با بسته بندی برای محصولات میشود.
تفاوت در بسته بندی و لیبل چیست؟
لیبل برای یک کالا هویت و ماندگاری در اذهان مصرف کنندگان را میسازد؛ از طرف دیگر مهمترین ابزار برای بازاریابی و فروش محصول به شمار میرود. به همین دلایل است که طراحی یک لیبل از اهمیت زیادی برخوردار است و یک طراحی موفق میتواند سبب موفقیت در فروش بالای یک کالا شود. برخی اصول مهم که در طراحی لیبل باید رعایت شوند عبارتند از:
استفاده از تصاویر باکیفیت
در یک برند سازی همواره نیاز به تصویری هست که با دیدن آن افراد به یاد برند شما بیفتند. این تصاویر باید باکیفیت بالا و از تصاویر برند استفاده شود. تصویر در طراحی لیبل مانند رنگ لیبل محصول و سایز لیبل از اهمیت بالایی برخوردار است.
انتخاب فونت درست
بر روی هر لیبلی مطالبی درج میشود که نوشتن این مطالب هم قواعد خاص خود را دارد؛ به یاد داشته باشید که فونت درستی را انتخاب کنید. نه آنقدر ریز که تمام افراد نتوانند آن را بخوانند و نه آنقدر درشت که تمام مطالب برو روی لیبل جا نشوند. قانون اصلی در انتخاب فونت این است که به گونهای باشد که تمام افراد بتوانند آن را بخوانند. وجود فونت مناسب برای طراحی لیبل، یکی از مراحل طراحی لیبل است و جزو اصول طراحی لیبل محصولات به حساب میآید.
انتخاب سایز درست برای لیبل
مورد دیگری که در طراحی لیبل اهمیت زیادی دارد انتخاب سایز لیبل درست برای لیبل است. این مورد بستگی به نوع محصول شما دارد و اینکه قصد استفاده از لیبل با چه شکلی را دارید؛ هر شکلی در طراحی لیبل در سایزهای خاصی چاپ میگردد که یک سایز کوچک و یک سایز بزرگتر دارد. رعایت نکردن آنها سبب میشود لیبل بر روی کالای شما به خوبی قرار نگیرد و این یعنی از دست رفتن هزینهای زیاد.
قیمت و تفاوت لیبل با بسته بندی
قیمت طراحی بسته بندی نسبت به قیمت طراحی لیبل متفاوت است، این دو خود از مهمترین تفاوتهایی است که یک لیبل با یک بسته بندی میتواند داشته باشد است.
تفاوت شخص طراح
طراح گرافیک اگر حرفهای باشد میتواند به عنوان طراح لیبل و حتی طراح بسته بندی فعالیت کند، البته وجود سابقه مرتبط در حوزه طراحی از جمله اصلیترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.
اصلیترین تفاوت طراحی لیبل و طراحی بسته بندی
با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد میتوان گفت تفاوت لیبل با بسته بندی در این موارد است:
- اولاً بسته بندی مناسبترین راه برای حفاظت از محصول و اطمینان از این است که محصول به سلامت به دست مصرف کننده میرسد در حالی که لیبل چنین کارایی برای شما ندارد و چنین چیزی در طراحی لیبل از اهمیت برخوردار نیست.
- دومین مسئله در این است که بسته بندی روشی مناسب جهت برند سازی است. در واقع برند سازی توسط بسته بندی هم آسانتر و هم روشی کم هزینهتر است لذا طراحی بسته بندی دارای نکات و ظرائف بیشتری از طراحی لیبل است و اهمیت طراحی جذاب آن بیشتر از لیبل است.
برای دریافت لیست خدمات طراحی لیبل در تهران و همچنین لیست خدمات طراحی لیبل در مشهد و دریافت نمونه کارهای طراحی لیبل شرکت سلام گرافیک با استودیو طراحی لیبل سلام گرافیک تماس حاصل کنید.
مهمترین نکات در طراحی بسته بندی در چیست؟
تناسب محصول با نوع بسته بندی، درج اطلاعات لازم بر روی بسته بندی و خلاقیت.
مهمترین نکات در طراحی لیبل در چیست؟
استفاده از تصاویر باکیفیت، انتخاب فونت درست و انتخاب سایز درست برای لیبل.
چرا طراحی لیبل و بسته بندی از اهمیت زیادی برخوردار است؟
علت اهمیت این مسئله کاربرد مهم آنها در حوزهی بازاریابی و تبلیغات محصول است. در واقع آخرین گام و مهمترین قدم برای رسیدن به فروش بالا در محصولات خود، استفاده از بسته بندی مناسب یا لیبل زیباست و این مسئله است که سبب اهمیت زیاد آنها شده است.
تفاوت طراحی لیبل با طراحی بسته بندی در چیست؟
بسته بندی مناسبترین راه برای حفاظت از محصول و اطمینان از این است که محصول به سلامت به دست مصرف کننده میرسد در حالی که لیبل چنین کارایی برای شما ندارد و چنین چیزی در طراحی لیبل از اهمیت برخوردار نیست. دومین مسئله در این است که بسته بندی روشی مناسب جهت برند سازی است. در واقع برند سازی توسط بسته بندی هم آسانتر و هم روشی کم هزینهتر است لذا طراحی بسته بندی دارای نکات و ظرائف بیشتری از طراحی لیبل است و اهمیت طراحی جذاب آن بیشتر از لیبل است.