تفاوت لوگو تایپ و لوگوی تصویری (difference-between-a-logotype-and-a-visual-logo) در چیست؟ لوگوتایپ نوعی لوگو است که با استفاده از نوشتار طراحی میشود. به عبارتی لوگوتایپ مجموعهای از حروف است که به شیوهای خاص طراحی شده و به نام یک بیزینس یا مجموعه اشاره میکند؛ حروفی که به صورت انحصاری برای معرفی یک بیزینس طراحی میشوند. به عنوان مثال تا به امروز بارها با باز کردن صفحه جستجوی گوگل، لوگوتایپ این شرکت را دیدهاید. هیچ کس نمیتواند با دیدن این لوگوتایپ ادعا کند که این لوگو متعلق به بیزینسی دیگر است چراکه همه آن را با نام شرکت گوگل میشناسند. لوگوتایپها میتوانند بسیار ساده یا پیچیده طراحی شوند. نام برند، سازمان و یا حتی شخص در این روش طراحی لوگو با استفاده از تایپوگرافی طراحی میشود.
اما تفاوت لوگوتایپ و لوگوی تصویری چیست؟ لوگوی تصویری برخلاف لوگوتایپ نمادی است که به صورت مستقیم به نوع تجارت یا نام شخص اشاره نمیکند اما با کسب و کار مورد نظر ارتباط معنایی خاصی دارد. به عنوان مثال لوگوی تصویری شرکت اپل را به یاد بیاورید. یک سیب گاز زده هیچ ارتباطی با اپل و محصولاتی که به بازار عرضه میکند ندارد اما این کمپانی این آرم تصویری را به عنوان نماد خود برگزیده و در ذهن مخاطب حک کرده است. بنابراین اصلیترین تفاوت لوگوتایپ و لوگوی تصویری را میتوان در اشاره مستقیم و غیرمستقیم آنها به اسم برند دانست.
اصل طراحی لوگو برای یک برند ماندگاری و تاثیر بیشتر در مخاطبین است. اینکه شما از لوگوتصویری استفاده کنید یا لوگو تایپ و یا لوگوی ترکیبی به میزان خلاقیت تیم گرافیک برمیگردد و اینکه طراح گرافیک کیست.

برای طراحی یک لوگوتایپ مناسب میتوان از فونتهای دلخواه استفاده کرد. برخی از سازمانها ترجیح میدهند که برای افزودن خلاقیت بیشتر به لوگوتایپ خود از آرمهای هندسی با فرمهای انتزاعی استفاده کنند. توجه داشته باشید که برای طراحی لوگوتایپها نیازی به طراحی آیکون یا نماد خاصی نیست. برای طراحی لوگوتایپ تنها از یک قالب مخصوص و کلمات استفاده میشود که مکمل هویت برند و سازمان است. تفاوت دیگر لوگو تایپ و لوگو تصویری در تاثیر آنها در ذهن مخاطب است. لوگوتایپها ممکن است سادهتر از ذهن مخاطب پاک شوند؛ به عبارتی ماندگاری نحوه خاص طراحی یکسری حروف در ذهن مخاطب در مقایسه با لوگوهای تصویری کمتر است. به عنوان مثال ممکن است همین الان رنگهایی که در طراحی لوگوتایپ گوگل به کار گرفته شده است را به خاطر نیاورید اما برای تداعی لوگوی تصویری اپل اصلا نیاز به فکر کردن نخواهید داشت. به همین خاطر میتوان گفت تفاوت لوگو تایپ و لوگو تصویری در این است که لوگو تصویری نقش موثرتری در افزایش هویت یک برند خواهد داشت. به عنوان ویژگیهای متمایز کننده یک لوگوی تصویری میتوان موارد زیر را نام برد:
- لوگوی تصویری منحصر به فرد است.
- لوگوهای تصویری قادر هستند که داستان یک برند یا بیزینس را روایت کنند.
- لوگوهای تصویری به یاد ماندنی هستند.
- طراحی این دسته از لوگوها انعطاف پذیری بیشتری داشته و میتوان آنها را به گونهای طراحی کرد که حتی سالها بعد تداعی کننده آن برند باشند.
لوگو تایپ برای کسب و کار من مناسب است یا لوگو تصویری؟
با توجه به میزان اثرگذاری لوگو تصویری بر مخاطب، پیشنهاد میکنم از لوگو تصویری یا ترکیبی استفاده کنید، اما لوگو تایپ های موفق نیز با خلاقیت تیم طراح امکان پذیر است،
آیا میتوان لوگو تایپ و لوگو تصویر را باهم ادغام کرد؟
بله با ترکیب لوگو تایپ و لوگو تصویر، میتوان لوگوی ترکیبی خلق کرد که این نوع از لوگو بسیار رایج است.
6 پاسخ
عزینه طراحی لوگو تصویری از لوگو تایپی خیلی بیشتره؟
سلام وقت بخیر هزینه طراحی لوگو یکسان هست
لوگو اگه مقداری شبیه لوگو های معروف باشه مشکلی داره ؟
سلام دوست گرامی هدف از ایجاد لوگو ایجاد یک هویت خاص برند هست پس مشابه نباشه خیلی بهتره
برای شرکت هایی که اسم طولانی دارند فکر نکنم لوگو تایپ مناسب باشه
متشکر از سایت خوبتون
سلام وقت بخیر استفاده از لوگو تایپ یا لوگو نوشتاری بسته به انتخاب جایگاه برند تعیین میشه برند هایی که بزرگ هستند و محصولات زیادی دارن قطعا باید تایپ باشه لوگوشون