اهمیت رنگ در طراحی لیبل

اهمیت رنگ در لیبل

اهمیت رنگ در طراحی لیبل (The importance of color in label design) به منظور استفاده درست و اصولی از رنگ در ساخت لیبل است. اکثریت طراحان برای طراحی موارد مختلف از رنگ‌بندی مجزایی استفاده می‌کنند. زیرا رنگ می‌تواند شور و نشاط خاصی به طراحی شما ببخشد. اهمیت رنگ در طراحی لیبل نیز جزو مواردی است که طراحان ما در سلام گرافیک به آن توجه ویژه‌ای دارند.

همان‌طور که می‌دانید رنگ و طرح بکار رفته در هر چیزی نشان‌دهنده فرهنگ و نبوغ طراحان آن سرزمین محسوب می‌شود. حال اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید در ادامه با ما در مجله آنلاین طراحی گرافیک سلام گرافیک همراه باشید تا شما را با روان‌شناسی رنگ‌ها بیشتر آشنا کنیم!

یک طراح لیبل با موارد از قبیل لیبل چیه و چه کارکردی دارد باید به خوبی آشنا باشد. بداند از چه تصویری برای طراحی لیبل، از چه فونتی برای ساخت لیبل، از چه نوع سایز لیبل و همچنین از چه جنسی برای طراحی لیبل باید استفاده کند.

روان‌شناسی رنگ‌ها و اهمیت رنگ در لیبل پشت چسب‌دار

 هر فردی که اندکی با مقوله‌ی بازاریابی آشنایی داشته باشد، می‌داند که رنگ تأثیر بسیار فوق‌العاده‌ای در میزان خرید مخاطب از اجناس شما خواهد داشت. اکثریت افرادی که در چاپ لوگو و طراحی لیبل پشت چسب‌دار فعالیت دارند، آشنایی نسبتاً زیادی با روان‌شناسی رنگ‌ها نیز پیدا کرده‌اند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند ارتباط عمیقی بین رنگ‌های مختلف پیدا کرده و نحوه ترکیب آن‌ها را با یکدیگر متوجه شوند.

شما به‌عنوان مشتری یک محصول در اولین نگاه جذب رنگ لیبل و بسته‌بندی محصول موردنظر خواهید شد. به‌عنوان در بین رنگ‌ها رنگ قرمز و رنگ آبی کاربرد بیشتری دربسته بندی و طراحی لیبل برای محصولات دارند.

عموما شرکت‌های تولید کننده برای کاهش هزینه طراحی بسته بندی، از لیبل استفاده می‌کنند، دلیل این موضوع هم قیمت ارزان طراحی لیبل است. در مقاله نقش لیبل در طراحی بسته بندی به این موارد اشاره کرده‌ایم.

اصول و اهمیت رنگ در لیبل و طراحی و چاپ آن

یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در زمان طراحی لیبل و چاپ آن رعایت اصول روان‌شناسی رنگ‌ها است، . اینکه شما به‌عنوان طراح با میزان تأثیر هر رنگ بر روی عواطف و احساسات مخاطب آشنایی کافی داشته باشید، از اهمیت زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که محققین معتقدند رنگ‌ها قادرند بر روی شخصیت و ناخودآگاه هر فردی تأثیر مستقیم داشته باشند. به همین دلیل شرکت‌هایی با فروش بالا مایند هزینه‌ی بسیاری را صرف شناخت رنگ‌ها برای موارد تبلیغات خود کنند.

ازاین‌رو طراحان گرافیک ما در سلام گرافیک مایل‌اند که لیبل‌هایی با ترکیب رنگ‌های منعطف و ظاهری منحصربه‌فرد به شما ارائه نمایند. حال اگر قصد دارید خود شما دست‌به‌کار شده و لیبل شخصی خود را طراحی نمایید، می‌توانید از اصول اصلی و پایه روان‌شناسی رنگ‌ها و همچنین اصول طراحی لیبل در جهت اهمیت رنگ در لیبل چسبان استفاده نمایید:

  • سفید: باعث ایجاد نور و روشنایی در طراحی شما شده و لیبل را شفاف‌تر خواهد کرد.
  • صورتی: باعث ایجاد فضای مملو از آرامش در روح و خاطر شما خواهد شد.
  • سبز: نمادی از صلح و نشاط در بین افراد
  • آبی بی‌حال: راحتی و امنیت روح
  • آبی پررنگ: ایجاد اعتماد متقابل
  • قرمز: نشان‌دهنده شور و هیجان
  • زرد: فضای شاد
  • بنفش: برنامه‌ریزی و اعتماد متقابل
  • نارنجی: سرحال بودن
  • مشکی: ثابت و استوار
  • قهوه‌ای: آرامش روانی

اهمیت رنگ در لیبل تبلیغاتی و انتخاب آن

اینکه شما برای طراحی لیبل روان‌شناسی رنگ‌ها را بشناسید نکته‌ی خوبی است؛ ولی کافی نخواهد بود. شما باید علاقه شخصی و ارتباط رنگ با محصول و لیبل موردنظر را نیز در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال شما به گل‌فروشی توجه کنید. در این اماکن اغلب از رنگ‌های سبز و زرد استفاده بیشتری می‌شود. پس هنگام انتخاب رنگ برای لیبل نیز به نوع محصول توجه داشته باشید.

نکته بعدی که در مورد اهمیت رنگ در لیبل در فتوشاپ به آن باید توجه داشته باشید، ترکیب رنگ‌ها است. این که رنگ‌های موردنظر شما پس از ترکیب شده چه جذابیت و تأثیری خواهند داشت نیز بسیار مهم است؛ بنابراین اهمیت رنگ در لیبل تبلیغاتی جزو مواردی است زمان طراحی به آن توجه ویژه‌ای باید داشته باشید.

آشنا بودن طراح گرافیک به مراحل طراحی لیبل و همچنین اصول طراحی لیبل محصولات می‌تواند کارکردهای مختلفی برای محصول نهایی و همچنین افزایش بازاریابی محصول بدون استفاده از تبلیغات باشد.

اهمیت رنگ در لیبل صنعتی

همان‌طور که گفتیم هر محصولی چه دارویی چه صنعتی و چه غذایی به تبلیغات احتیاج دارند؛ بنابراین اینکه بر روی محصولات صنعتی شما از چه لیبل با چه رنگی استفاده شود بسیار مهم خواهد بود. همچنینی شما یک طراحی درست و ترکیب رنگ صحیح همچنین بسته‌بندی مناسب می‌توانید فروش محصول خود را نسب به سایر رقبا به‌شدت افزایش دهید؛ بنابراین فروش محصول شما ارتباط تنگاتنگی با لیبل و رنگ‌بندی به‌کاررفته در آن خواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال قوطی‌های رنگ در صنعت، جزو مواردی است که اهمیت رنگ در لیبل آن بسیار پررنگ‌تر از سایر محصولات است. اگر شما فروشنده رنگ‌های صنعتی هستید، می‌توانید از طراحان ما در سلام گرافیک درباره اهمیت رنگ در لیبل صنعتی کمک گرفته و لیبل موردعلاقه خود را طراحی نمایید. تأثیر رنگ در طراحی لیبل

همان‌طور که گفته شد استفاده از روان‌شناسی رنگ در طراحی لیبل، شما را بین رقبا ازهرجهت خاص می‌کند. همین‌طور شما می‌توانید برای طراحی زیباتر از تکنیک برجسته‌سازی نام محصول و برند تجاری بر روی لیبل نیز استفاده نمایید. اغلب از رنگ‌های با جنس و کیفیت زیر در طراحی لیبل استفاده می‌شوند:

  • رنگ‌های متالیک برای براقی بیشتر لیبل‌های فلزی استفاده شده و اغلب در محصولات لوکس با تم رنگی نقره‌ای و طلایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • رنگ‌های نئونی
  • رنگ‌های پاستلی

معنا و مفهوم رنگ‌ها در طراحی لیبل

همانطور که می‌دانید رنگ‌ها در تحریک احساسات افراد نقشی پررنگ‌تر از کلمات را ایفا می‌کنند. این مسئله بدین جهت است که رنگ‌ها بیش از جملات حک شده بر روی لیبل‌ها در حافظه‌ی افراد می‌ماند و به تعبیر دیگر ماندگاری آنها در ذهن افراد بیش از سایر قسمت‌های تشکیل دهنده یک لیبل است. در نتیجه استفاده از هر رنگی بدون آگاهی از روانشناسی رنگ‌ها منجر به شکست در انتخاب عکس لیبل می‌شود. در ادامه به بررسی رنگ‌های مختلف در یک لیبل می‌پردازیم.

·رنگ‌های گرم

گروه رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و هر رنگی که از ترکیب کردن این رنگ‌ها بدست آید در ردیف رنگ‌های گرم قرار دارد. تاثیر اصلی این رنگ‌ها بر روی ذهن و روان انسان‌ها به هیجان آوردن یا تحریک کنندگی و نشاط آوری است و بطور کلی تاثیری مثبت در افراد دارد.

·رنگ‌های سرد

گروه رنگ‌های سبز، آبی، بنفش و هر رنگ دیگری که از ترکیب کردن این رنگ‌ها بدست بیاید در شمار رنگ‌های سرد محسوب می‌شوند. بطور کلی این رنگ‌ها نشانه‌ی آرامش و حرفه‌ای بودن است.

·رنگ‌های خنثی

چهار رنگ سیاه، سفید، خاکستری و قهوه‌ای در گروه رنگ‌های خنثی قرار دارند. این رنگ‌ها گرچه تاثیر زیادی در جذب افراد ندارد اما مهم‌ترین اثر آن‌ها ایجاد تعادل بین سایر رنگ‌هاست. لذا نباید اهمیت حضور آن‌ها را در کنار سایر رنگ‌ها دست کم گرفت. وجود این رنگ‌ها در یک لیبل سبب بهتر دیده شدن عکس، طرحها و رنگهای اطراف آن‌هاست لذا حضور آنها در یک لیبل ضروری است.

در صورتی که می‌خواهید نمونه لیبل طراحی شده ببینید یا نیاز به خدمات طراحی لیبل در مشهد یا طراحی لیبل در تهران دارید با شرکت طراحی لیبل سلام گرافیک تماس حاصل کنید.

آیا در زمینه اهمیت رنگ در لیبل با محدودیت انتخاب روبه‌رو خواهیم شد؟

خیر، شما در زمینه طراحی لیبل و انتخاب رنگ برای لیبل از رنگ با هر طیفی می‌توانید استفاده کنید.

نوع لیبل در انتخاب رنگ برای طراحی تأثیر دارد؟

بله شما باید باتوجه‌به نوع محصول و برند موردنظر لیبل را طراحی کرده و یا از طراحان ما در سلام گرافیک کمک گرفته و رنگ‌های به‌خصوص در این زمینه را انتخاب نمایید. پیشنهاد می‌کنم مقاله انواع لیبل محصول را بخوانید.

4/5 - (2 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!
دیدگاهتان را بنویسید