رنگ در کاتالوگ چه تأثیری دارد؟ اهمیت رنگ در کاتالوگ (color-in-the-catalog) چقدر است؟ استفاده از رنگ در کاتالوگ به چه صورت است؟ رنگبندی در کاتالوگ برچه اساسی انتخاب میشود؟ آیا روانشناسی رنگها در طراحی کاتالوگ موثر است؟ اهمیت رنگ در کاتالوگ یعنیچه؟ کدام نرم افزار طراحی کاتالوگ برای پیاده سازی دقیق رنگ ها مناسب است؟سلام گرافیک ایده های مختلف طراحی کاتالوگ را در اختیار شما قرار داده است.
استودیو گرافیکی سلام گرافیک قصد دارد در این مقاله اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ معرفی محصول را برای شما بیان کند.
روانشناسی رنگ در طراحی کاتالوگ
تابهحال چیزی درباره روانشناسی رنگها شنیدهاید؟ از نظر علم روانشناسی رنگها عامل مؤثری در روح و ذهن افراد هستند. رنگها میتوانند باعث افزایش و یا تضعیف روحیه در افراد شوند. انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ در تأثیرگذاری آن بر ذهن مخاطب مؤثر واقع میگردد. اصولا در قرارداد طراحی کاتالوگ به این موارد اشاره نمی شود ولی بهتر است در ابتدای کار با کارفرما صحبت کنید و رنگ های مورد استفاده در کاتالوگ را در رنگ بندی برند کسب و کار قرار دهید.
جالب است بدانید که استفاده از رنگ های متناسب در کاتالوگ بر بازاریابی و تبلیغات هم تاثیرگذار است. تاثیر کاتالوگ بر بازاریابی می تواند
هر رنگ از شاخصه مخصوص به خود برخوردار است و نمادی در طبیعت محسوب میشود. به طور مثال رنگ سبز نماد سرسبزی، شادی و طراوت و سرزندگی است. یک رنگ میتواند تأثیری طولانیمدت یا کوتاهمدت در ذهن مخاطب بگذارد. از این مسئله بهسادگی نباید عبور کرد. همانطور که گفتیم رنگها بر افکار و احساسات انسانها تأثیرگذارند و هر رنگ بهتنهایی مفهومی در خود دارد.
حال اگر از ترکیب رنگها در کنار هم بهدرستی برای طراحی یک کاتالوگ استفاده کنیم، میزان این تأثیرگذاری چندبرابر میشود.
جالب است بندانید رنگها نهتنها در زمینه طراحی کاتالوگ بلکه در طراحی کارت ویزیت، طراحی لوگو و طراحی ستاداری هم موثر هستند. خیلی از مخاطبها و یا مشتریان در خرید محصول جذب رنگها میشوند.
استفاده از رنگهای مناسب در طراحی باعث جلبتوجه مشتری، تأثیر بر افکار آن و درنهایت عامل خرید میشود. تأثیر رنگها را نباید نادیده گرفت.
طراح کاتالوگ باید با روانشاسی رنگها و تاثیر آنها در طراحی آشنایی کامل داشته باشد. استفاده صحیح و دقیق از رنگها و ترکیب آنها باهم خروجی کار را اصولی و خاص میکند.
لازم است که بدانید رنگ پوشش جلد کاتالوگ هم قابل اهمیت است و باید در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید.
انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ
انتخاب رنگ میتواند تأثیر منفی یا مثبت در نگاه مخاطب بگذارد؛ بنابراین انتخاب رنگ درست در هدف اصلی از طراحی کاتالوگ نقش دارد. درست که انتخاب رنگ جزء وظایف طراح است و قیمت طراحی کاتالوگ بنا بر رنگ آن تغییر نمی کند اما لازم است برای جذب مخاطب بیشتر به انتخاب رنگ های خود دقت کنید. از ویژگیهای رنگ میتوان به مواردی چون تأثیر در عواطف و احساسات مخاطب و میزان انرژی او و همچنین افزایش فروش اشاره کرد. یکی از نکات مهم برای انتخاب رنگ در طراحی کاتالوگ، توجه به قالب طراحی کاتالوگ و فرم بندی طراحی کاتالوگ است.
باید برای انتخاب رنگ درست مواردی در طراحی کاتالوگ رعایت شود. مواردی چون:
هدف از طراحی کاتالوگ
انتخاب رنگ مناسب با فضای کاتالوگ (رنگ سرد یا رنگ گرم)
نوع طراحی در کاتالوگ اعم از تصویر، محتوا و کاراکتر
طراح خبره با شناخت هدف و آشنایی با تأثیرات رنگها میتواند کاتالوگی کاربردی و مفید طراحی کند.
اهمیت رنگ در طراحی کاتالوگ رنگی
میخواهیم برخی از نشانههای تأثیر رنگ در طراحی کاتالوگ را خدمت شما بازگو کنیم. به طور مثال در طراحی کاتالوگ محصولات گیاهی از رنگ سبز که نماد سلامت و سرزندگی است استفاده میکنند. شرکتهای لوازم بهداشتی از رنگ سفید در طراحی کاتالوگ های تبلیغاتی و کاتالوگها بکار میگیرند. همه اینها نشان از مفهوم رنگها متناسب با نوع محصول است.
از چه رنگ هایی در طراحی کاتالوگ استفاده کنیم؟
برای هر طراح کاتالوگی واجب است دورههای رنگشناسی را بگذراند. در واقع اگر طراحی بااهمیت رنگها آشنایی نداشته باشد کاتالوگی که طراحی میکند در رسیدن به هدف شکست میخورد. طراح ابتدا باید مخاطب کاتالوگ را بشناسد. کاتالوگها برای سنین مختلف طراحی میشوند. طراحی کاتالوگ دیجیتال، طراحی کاتالوگ صنعتی، طراحی کاتالوگ برای مهدکودک، آموزشگاه و یا شرکت و محصولات تجاری از انواع کاتالوگها برای سنین مختلف هستند. هرکدام از این کاتالوگ ها، با استفاده از رنگ، طرح و جنس های مختلف کاتالوگ پیاده سازی می شوند.
کاتالوگ مختص به کودکان باید برای تأثیرگذاری بیشتر و جذب نگاه مخاطب با رنگهای ملیح و شاد طراحی شوند.
از رنگهای سرد نظیر آبی برای طراحی کاتالوگهای شرکتی و صنعتی استفاده میشود. همچنین محصولات آرایشی بهداشتی اغلب با ترکیب رنگهای صورتی و سفید طراحی میشوند.
طراح باید با شناسایی هدف، رنگبندی مناسبی برای طراحی کاتالوگ انتخاب کند. لازم است بدانید استفاده از رنگ درست در روند چاپ کاتالوگ هم تاثیرگذار است.
این موضوع در طراحی بسیار حائز اهمیت است و مسئلهای پیچیده است. درک رنگها و تأثیر آنها بهراحتی ممکن نیست و نیاز به تحقیق و مطالعه دارد. هر طراحی موظف به یادگیری دقیق و اصولی رنگشناسی است. رنگ شناسی یکی از اصول اولیه طراحی کاتالوگ است.
مفهوم رنگها در طراحی کاتالوگ
باید تاکنون متوجه شده باشید که هرکدام از رنگ ها، تاثیری خاص بر روی کاتالوگ دارند. برای مثال نقش عکس در کاتالوگ یا تاثیر فونت در طراحی کاتالوگ تاثیر های خاص خود را دارند. بهتر است ابتدا با رنگ های مختلف در طراحی کاتالوگ آشنا شوید و سپس نمونه های طراحی کاتالوگ را بررسی کنید. استفاده از رنگ درست و آشنا به اصول رنگ شناسی، یکی از خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای است.
رنگ زرد
رنگ زرد حس مثبتاندیشی و تمرکز را به مخاطب القا میکند. اگر در کاتالوگ محتوای زیادی برای خواندن دارید از رنگ زرد استفاده کنید تا تمرکز بیشتری هنگام خواندن برای مخاطب به وجود آورد.
رنگ قرمز
این رنگ سرشار از هیجان و انرژی است. از این رنگ بهتر است برای مطالب مهم و Bold در کاتالوگ استفاده کنید.
رنگ آبی
رنگ آبی نماد اعتماد و آرامش است. ازاینرو برای کاتالوگهای تبلیغاتی و صنعتی از رنگ آبی استفاده میکنند.
رنگ صورتی
رنگ صورتی نماد عشق و صلح و آرامش است. از این رنگ در اغلب کاتالوگها میتوان استفاده کرد.
رنگ مشکی
رنگ مشکی نشانه قدرت و استحکام است. از این رنگ در طراحی کاتالوگهای بهخصوصی استفاده میشود زیرا مخاطب خاص خود را دارد.
انتخاب صحیح رنگها در خروجی کار و تأثیرگذاری کاتالوگ تأثیر مهمی دارد. یک طراح باید به تأثیر رنگها مسلط باشد تا طراحی موفقی را به ارمغان آورد.
در صورتی که علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دقیقا کاتالوگ چیه و چه کاربردی داره! می توانید به مقاله لینک شده مراجعه کنید.
رنگهای سرد برای طراحی کاتالوگ بهترند یا رنگهای گرم؟
از هر دو نوع رنگ در طراحی کاتالوگ استفاده میشود، اما باید مخاطب هدف را شناسایی کرد تا بتوان نوع رنگ را برای طراحی انتخاب نمود.
چه رنگی برای کاتالوگهای تبلیغاتی مناسبتر است؟
استفاده از ترکیب رنگی زرد و سفید باعث آرامشبخشی و تمرکز در هنگام خواندن میشود. ازاینرو استفاده از این دورنگ برای بروشورهای تبلیغاتی مناسبتر است. البته تفاوت هایی بین کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی وجود دارد که در این جا به آن نمی پردازیم.