انتخاب نام برای لوگو

انتخاب نام برای لوگو (Choose a name for the logo) قواعد و اصول خاص خود را دارد و باید مطابق با یک‌سری استانداردها انجام شود. نام لوگو هویت بیزینس را نشان می‌دهد و به واسطه آن تصویر اولیه‌ای از شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. بنابراین بهتر است که از همان ابتدای راه‌اندازی کسب و کار و طراحی لوگو یک اسم خلاقانه و زیبا را برای آرم شرکت خود برگزینید تا بعدا مجبور نشوید که در آینده آن را عوض کنید.

اسمی که برای ساخت لوگو انتخاب می‌کنید باید شان و منزلت برند شما حفظ کند و جذابیت خاصی داشته باشد. از طرف دیگر ضروری است که اسم مورد نظر طوری باشد که توجه مشتریان را هنگام تبلیغات جلب نماید و به راحتی نیز در اذهان جای بگیرد. بسیار خوب است که قبل از این کار از افراد متخصص و خبره کمک بگیرید تا  در آینده از اسم آرم تجاری خود پشیمان نشوید. کارشناسان سلام گرافیک این آمادگی را دارند که در ۲۴ ساعت شبانه روز شما را در زمینه انتخاب نام برای لوگو راهنمایی کنند.

توجه داشته باشید که شما پس از سفارش لوگو، شرکت سلام گرافیک نام مناسبی برای شما انتخاب خواهد کرد.

اصول انتخاب نام برای لوگو

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، انتخاب نام برای لوگو باید مطابق با اصولی انجام گیرد که مهم‌ترین این نکات و قواعد در ادامه ذکر می‌شوند.

1- اسم لوگو منحصربه‌فرد باشد

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای برگزیدن اسم لوگو این است که متمایز و خاص باشد تا اصالت کسب و کار شما را به رخ مخاطبان بکشد. کپی کردن اسم برندهای مشهور علاوه‌بر این‌که جذابیتی برای مشتریان ندارد؛ ممکن است شما را با مشکلاتی نظیر پیگرد قانونی از جانب این شرکت‌ها نیز مواجه نماید. حتی بهتر است که نام انتخابی شباهتی نیز به اسم شرکت‌های رقیب نداشته باشد، چون ممکن است که این شباهت در نهایت به نفع رقبا تمام شده و به افزایش فروش آن‌ها منجر شود.

2- نام انتخابی باید متناسب با حوزه فعالیت شرکت یا سازمان باشد

بسیار مهم است به سراغ آن دسته از اسامی بروید که با زمینه فعالیت شما همخوانی داشته باشند. برای مثال اگر شرکت در زمینه تولید محصولات مربوط به بانوان فعالیت دارد، بهتر است که برای انتخاب نام لوگو به سراغ اسامی لطیف مانند نام پرندگان یا گل‌ها بروید. با این کار بلافاصله پس از دیدن آرم تجاری تصویری از خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید، در ذهن مخاطبان تداعی می‌شود.

3- نام لوگو با معنا باشد

اسمی را برای آرم تجاری خود برگزینید که نه تنها در زبان شما بلکه در زبان بازار نیز معنا و مفهوم خوبی داشته باشد. مطمئناً نمی‌خواهید که با برانگیختن احساسات منفی در گروهی از مردم بخش قابل توجهی از مشتریان خود را از دست بدهید. پس از انتخاب آن دسته از نام‌هایی که حساسیت قشر خاصی از افراد را برمی‌انگیزند،  بپرهیزید.

4- نام لوگو باید دارای قابلیت ثبت باشد

قوانین خاصی برای انتخاب نام برای لوگو وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که در این زمینه تحقیقات لازم را به عمل آورید تا با منع قانونی در فرآیند ثبت‌ اسم مورد نظر خود مواجه نشوید. از سوی دیگر نام آرم تجاری باید قابلیت ثبت در دامنه‌های اینترنتی را نیز داشته باشد.

5- نام مورد نظر سبک و راحت باشد

سعی کنید که دور اسامی پیچیده و با تلفظ سخت را خط بکشید. نام لوگو باید طوری باشد که املای آسانی داشته و در عین حال مشتریان بتوانند آن را به سهولت بخوانند. در زبان فارسی یک‌سری حروف وجود دارند که متفاوت نوشته می‌شوند، اما شیوه تلفظ آن‌ها یکسان است. برای مثال ص، س، ث از این نوع حروف هستند. بهتر است در انتخاب نام برای لوگو به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید و اسمی را بیابید که چنین حروفی در آن به کار برده نشده باشد.

یکی از راهکارهایی که می‌توانید با آن نام برند خود را در زبان‌ها بچرخانید، طراحی بیلبورد شهری به صورت اصولی و جذاب است که برای آن در مقاله‌ای به صورت جدا توضیح داده‌ایم.

قوانین انتخاب اسم برند در ایران

در ایران هم مانند کشورهای دیگر جهان قوانینی برای انتخاب اسم برند وجود دارد که باید قبل از انتخاب نام برند خود به آن آگاه باشید.

تعدادی از این قوانین:

  • نام برند انتخابی شما نباید از قبل به ثبت رسیده باشد!
  • نام برند شما باید از اخلاقیات پیروی کند و از حسنات باشد.
  • در نام برند نباید از نام اشخاص معروف استفاده کنید.
  • نباید از علائمی استفاده کنید که شامل علائم تجاری باشد.
  • و…

نام‌های پیشنهادی برای برند شما

برای شما چند اسم آوردیم که بتوانید آن را روی برند خود بگذارید البته بهتر است از آن ایده بگیرید چراکه اگر شما نام برند خود را بسازید حس بهتر و خاص تری نسبت به کار خود پیدا می‌کنید.

  • آگومان
  • افروغ
  • مهرافروز
  • نوادگان خلاقیت
  • سیم (به معنای نقره)
  • آستانه
  • مهرجو
  • آشین
  • آفر
  • آرتام
  • آرزم
  • آروانه
  • ایراندخت
  • بهدیس
  • تینو

مراحل انتخاب نام برای لوگو

انتخاب اسم برای لوگو مطابق مراحل زیر انجام می‌شود:

مرحله اول

در گام نخست باید قبل از هر کاری ماهیت شرکت و کسب و کار خود را به طور کامل مشخص کنید. یعنی ببینید قصد دارید چه خدماتی را به مشتریان ارائه دهید و در بلند مدت به چه جایگاهی برسید؟ همچنین نقاط ضعف و برتری‌های خود را نسبت به شرکت‌های رقیب بررسی نمایید تا چشم انداز واضحی درباره ماهیت خود پیدا کنید.

مرحله دوم

در این گام از افراد متخصص و کسانی که دارای ذهن خلاق هستند در زمینه انتخاب نام برای لوگو مشاوره بگیرید. تیم کارشناسی سلام گرافیک به دلیل تجارب فراوان می‌توانند بهترین راهنمایی را در این رابطه در اختیارتان قرار دهند. متخصصان شما را راهنمایی می‌کنند تا اسم انتخابی را با توجه به حوزه فعالیت خود و پرسونای مخاطبان از نام‌های عاشقانه، محلی، افسانه‌ای و حتی اسامی پرمفهوم و بامسمای موجود در زبان‌های دیگر برگزینید.

مرحله سوم

در اینجا باید چندین نام مختلف را برای آرم تجاری خود کاندید کنید؛ مثلا می‌توانید ده اسم مختلف را مدنظر قرار دهید و سپس از بین آن‌ها سه یا چهار تا برگزینید. سپس تحقیق نمایید تا مطمئن شوید که هیچ کدام از این نام ها تکراری نیستند. بهتر است که نام صفحات شبکه‌های اجتماعی مختلف را نیز مورد بررسی قرار دهید تا از یونیک بودن اسم اطمینان حاصل کنید.

مرحله چهارم

در نهایت نام انتخابی را با همکاران و دوستان خود مطرح نمایید و بازخورد آن‌ها را نسبت به اسم بسنجید. از نوع واکنش افراد می‌توانید متوجه شوید که نام مناسبی را انتخاب کرده‌اید یا نه؟

یکی از اشتباهاتی که صاحبان برندها مرتکب می‌شود این است که اصرار دارند خود به تنهایی فرآیند انتخاب نام برای لوگو را انجام دهند. یکی از بدترین جنایت‌هایی که در حق کسب و کارها صورت می‌گیرد این است که شرکت با یک اسم ضعیف و نامناسب برای لوگو راه‌اندازی می‌شود. مراحل ثبت برند و لوگو را در مقاله لینک شده می‌توانید مطالعه کنید.

بنابراین ضروری است که این کار را برون‌سپاری کرده و به شرکت‌های حرفه‌ای بسپارید. در این‌گونه مراکز متخصصانی خبره و ماهر وجود دارند که می‌توانید به شکل کاملاً آنلاین با آن‌ها ارتباط برقرار نمایید و طراحی لوگو خاص و انتخاب اسم برای آن را بر عهده این کارشناسان بگذارید.

شرکت سلام گرافیک یکی از آژانس‌های تبلیغاتی معتبر است که به شکلی هوشمندانه شما را در این زمینه یاری می‌رساند. طراحان حاذق این مجموعه به دلیل تجارب بسیار زیاد لوگوی برند شما را به یک نماد فراموش نشدنی و مجذوب کننده تبدیل می‌کنند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

3 پاسخ

  1. سلام من یک اسم میخوام برای برند انتخاب کنم که خب برای لوگو هم همون استفاده میشه؟ شما مشاوره میدین؟

  2. سلام اگر اسمی که مد نظرمون هست قبلا استفاده شده باشه میشه با طراحی متفاوت که شبیه اون لوگو نشه از این اسم استفاده کرد یا کلا یه اسم دیگ انتخاب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله