سبک های طراحی کاراکتر بسیار متنوع هستند یا شاید بهتر باشد که بگوییم، شیوههای مختلفی برای کاراکتر سازیوجود دارد. بدون شک علاقهمندانی که قصد شرکت در دوره طراحی کاراکتر دارند یا افرادی به عنوان صاحب یک کسب و کار در فکر سفارش طراحی کاراکتر تبلیغاتی هستند. باید شیوه های رایج طراحی کاراکتر را به خوبی بشناسند. در همین راستا ما در ادامه این مطلب از مجله سلام گرافیک در نظر داریم به معرفی انواع سبک های کاراکتر و ویژگیهای آنها بپردازیم. برای سفارش طراحی کاراکتر می توانید با شماره تماس 09355054580 تماس بگیرید.
کاراکتر دو بعدی
رایجترین شیوه و سبک طراحی کاراکتر در فتوشاپ یا طراحی کاراکتر در ایلوستریتور طراحی کاراکتر دو بعدی است زیرا در بیشتر زمینهها میتوان از آن استفاده کرد. معمولا از این سبک برای طراحی لوگو برندها، شخصیتهای داستانی، کاراکترهای یک کتاب، خلق کاراکترهای تبلیغاتی و… استفاده میشود. با مراجعه به وبسایت مجموعه سلام گرافیک میتوانید انواع نمونه طراحی کاراکتر دو بعدی را مشاهده و بررسی نمایید.
طراحی کاراکتر سه بعدی نیز نوع دیگری از طراحی شخصیت است که معمولا در آن شخصیت واقعیتر به نظر میرسد. چون در این سبک، کاراکتر جزئیات بیشتری نسبت به سبک دو بعدی دارد. به عبارتی میتوان گفت تصاویر و کاراکترهای سه بعدی علاوه بر طول و عرض عمق نیز دارند. بدون شک تاکنون این سوال در ذهن شما نقش بسته که تفاوت کاراکتر 3 بعدی و دو بعدی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کاراکترهای دو بعدی بر اساس دو محور x و y طراحی میشوند اما کاراکترهای سه بعدی علاوه بر محور x و y، دارای محور سوم یعنی z نیز هستند.
کاراکتر انتزاعی
کاراکتر انتزاعی نیز سبک دیگری از کاراکتر سازی است که طراح در طراحی آن از هنر یا سبک انتزاعی استفاده میکند. بدون شک در حال حاضر این سوال برای شما مطرح میشود که هنر انتزاعی چیست؟ منظور از هنر انتزاعی که به آن هنر مجرد یا هنر آبستره نیز گفته میشود. نوعی از هنر است که در آن از اشکال طبیعی که در جهان وجود دارد استفاده نمیشود. بلکه طراح با استفاده از رنگها و خطوط یک کاراکتر خلق میکند تا پیام خود را به مخاطب منتقل کند. به عنوان مثال کاراکترهای شکلات برند m&m را میتوان نوعی طراحی کاراکتر انیمیشن و انتزاعی دانست زیرا این موجودات در دنیای واقعی پیرامون ما وجود خارجی ندارند.
کاراکتر فانتزی
یکی از سبکهایی که در طراحی کاراکتر در ایلوستریتور یا بهتر است بگوییم طراحی کاراکتر دیجیتال، از آن استفاده میشود، سبک فانتزی است. منظور از سبک فانتزی یا خیالپردازی نوعی طراحی است که در آن طراح، از خیالپردازی خود نیز به عنوان چاشنی استفاده میکند. برای مثال در واقعیت شخصی که اندازه چشمانش برابر با نصف اندازه صورتش باشد وجود ندارد. اما گاهی در کاراکتر سازی شخصیتهایی را میبینیم که چشمان بسیار درشتی دارند.
همچنین یک مثال مشهور دیگری برای کاراکتر فانتزی وجود دارد و آن هم پلنگ صورتی است زیرا در واقعیت پلنگی با این رنگ وجود ندارد. به همین دلیل طراحان گرافیک حرفهای معتقدند که تاثیر رنگ در طراحی کاراکتر اهمیت ویژهای دارد زیرا نیمی از محبوبیت این شخصیت به دلیل رنگ جسورانه آن است.
کاراکتر مینیمال
معمولا سوال رایجی که ذهن علاقهمندان به حوزه طراحی گرافیک را به خود مشغول میکند این است که چگونه کاراکتر طراحی کنیم؟ به همین منظور سبک دیگری که به عنوان شیوه های رایج طراحی کاراکتر قصد داریم به شما معرفی کنیم، سبک طراحی مینیمال است. در این سبک طراح کاراکتر با استفاده از سادهترین اشکال هندسی، کاراکتر مورد نظر خود را طراحی میکند. به عبارتی برای طراحی این سبک طراح لازم است به محیط اطراف خود و اشکال طبیعت به خوبی نگاه کند. سپس با کمی خلاقیت میتواند شخصیتی به کمک اشکال هندسی ساده یا خطوط خلق نماید.
کاراکتر اشیا
کاراکتر سازی اشیا یا همان کاراکتر اشیا نیز نوعی جان بخشی به اشیای بیجان است زیرا اکثر اجزای کاراکتر از اشیا تشکیل میشود. چون در این سبک از طراحی شخصیت، به اشیای بیجان ویژگیهایی که جانداران در دنیای واقعی دارند، داده میشود. به عنوان مثال لامپ یک شی کاملا بیجان است و یک کارخانه تولید لامپ و ملزومات روشنایی میتواند با جانبخشی و اضافه کردن چشم، گوش، دست و پا به لامپ یا بهتر است بگوییم طراحی شخصیت با لامپ، با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند. معمولا افراد با جلوههای بصری، راحتتر ارتباط برقرار میکنند. در واقع با این شیوه قطعا نام و یاد برند، بهتر و راحتتر در ذهن مخاطبین حک میشود.
کاراکتر انسانی
یکی از شیوه های رایج طراحی کاراکتر، طراحی کاراکتر انسانی است. در این نوع از مدل سازی کارکتر همانطور که از نام آن مشخص است، کاراکتر سازی مطابق آناتومی ک ویژگیهای ظاهری یک انسان در دنیای واقعی صورت میگیرد. به همین دلیل طراح باید هنگام طراحی کاراکتر انسانی موارد زیر را دقت کند تا کاراکتر از نظر ظاهری مورد قبول مخاطبین قرار بگیرید.
- تناسب داشتن بین بالا تنه و پایین تنه کارکتر
- توجه به پهنای شانههای کاراکتر
- توجه به محل قرارگیری چشم و اندازه پیشانی
- فرم لبخند کاراکتر
- نحوه قرارگیری سر بر روی بدن
کاراکتر حیوانات
کاراکتر سازی حیوانات نیز یکی از شیوه های رایج طراحی کاراکتر محسوب میشود. در این سبک، معمولا مبانی مدلسازی کاراکتر بر اساس ویژگیهای ظاهری و رفتاری یک حیوان الهام گرفته میشود. معمولا طراحان گرافیک از روشهای مختلفی برای طراحی کاراکتر حیوانات استفاده میکنند. مثلا گاهی اوقات با کنار هم قرار دادن چند شکل هندسی یک کاراکتر حیوانی را خلق میکنند. این سبک از طراحی شخصیت در تبلیغات، آموزش، طراحی کاراکتر بازی و… کاربرد دارد.
کاراکتر میمون برند چی توز، کاراکتر خرس شرکت ایران رادیاتور و کاراکتر گاو برند روزانه نیز از جمله مشهورترین کاراکترهای حیوانی، برندهای ایرانی هستند. بدون شک اکثر ما حداقل یک بار این شخصیتها را در تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای سطح شهر مشاهده کردهایم.
منظور از مسکات یا کاراکتر تبلیغاتی یکی از انواع طراحی کاراکتر است که طراح گرافیک با بهرهگیری از خلاقیت خود یک شخصیت برای برند مورد نظر خلق میکند. وظیفه اصلی این شخصیت، معرفی برند به مخاطبین و برقراری ارتباط با آنها است. در همین راستا طبق نظر کارشناسان بازاریابی طراحی مسکات یک راه حل عالی برای تعامل با مخاطبین یک برند محسوب میشود. چون طبق بررسیهای انجام شده، دلیل موفقیت برخی از برندهای مطرح جهان، داشتن کاراکتر تبلیغاتی جذاب آنها است.
به طور کلی میتوان گفت مهمترین تاثیرات کاراکتر مسکات در تبلیغات شامل موارد زیر است:
- مسکات نقش یک سخنگو را در تبلیغات و شبکههای اجتماعی برای برند ایفا میکند و خبرهای مهم برند را به گوش مخاطبین میرساند.
- باعث جذب مخاطب در ردههای سنی مختلف میشود.
- مسکات نیز همچون لوگو، منحصرا برای یک برند خاص است و برندهای دیگر نمیتوانند آن را کپی کنند. در واقع طبق قوانین طراحی کاراکتر کپیبرداری از طراحی شخصیت یک برند، نوعی جرم محسوب میشود.
آنچه در مقاله سبک های طراحی کاراکتر خواندیم:
در این مطلب به معرفی انواع کاراکتر پرداختیم و سعی کردیم اطلاعات مفید و مختصری درباره شیوه های رایج طراحی کاراکتر وابزارهای طراحی کاراکتر مانند طراحی کاراکتر در فتوشاپ و طراحی کاراکتر در ایلوستریتور به شما ارائه دهیم.
چنانچه به اطلاعات بیشتری در زمینه مبانی طراحی کاراکتر نیاز دارید، میتوانید با کارشناسان مجموعه سلام گرافیک از طریق تماس تلفنی یا پیامرسان واتساپ ارتباط برقرار کنید. البته در صورتی که ساکن شهر مشهد هستید و وقت کافی دارید، میتوانید به صورت حضوری نیز مشاوره طراحی کاراکتر دریافت کنید. چون طراحان این مجموعه با دقت و حوصله فراوان، اطلاعات گرافیکی خود را در اختیار علاقهمندان به حوزه طراحی کاراکتر و مشتریان کاراکترسازی قرار میدهند.