قوانین طراحی کاراکتر

طراحی کاراکتر اصول و قوانین خاص خود را دارد و باید متناسب با جامعه هدف انجام گیرد. با رعایت مقررات ساخت کاراکتر شخصیت‌ها تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان داشته و کاملاً در ذهن آن‌ها ماندگار می‌شوند. طراحانی که به طور حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند، به علومی مانند شخصیت‌ شناسی، رفتار شناسی و زیبایی شناسی مسلط هستند و از دانش خود برای خلق یک شخصیت منحصربه‌فرد و تاثیرگذار بهره می‌برند. در این بخش از مجله سلام گرافیک قوانین طراحی کاراکتر به طور کامل بررسی شده‌اند.

با قوانین طراحی کاراکتر آشنا شوید

برای اینکه گرافیست بتواند طراحی کاراکتر خاص و خلاقانه را به سرانجام برساند، باید مهم‌ترین اصول و مقررات ساخت کاراکتر را بشناسد. دانستن اصول طراحی نیز به مشتریان کمک می‌کند تا سفارش خود را از همه نظر بررسی کنند.

مخاطبان هدف را شناسایی کنید

قبل از هر چیزی باید بدانید که مخاطبان هدف چه کسانی هستند تا بتوانید دیزاین را بر اساس آن انجام دهید. مثلاً برای رده سنی کودکان به کار بردن اشکال پایه و رنگ‌های روشن جزء اصولی است که باید به آن توجه شود.

از ویژگی ‌های اغراق شده استفاده کنید

یکی دیگر از اصول کاراکتر سازی این است که در مورد بعضی از ویژگی‌های شخصیت مدنظر اغراق نمایید تا آن ویژگی‌ها پررنگ‌تر از واقعیت به تصویر کشیده شوند. این کار به مخاطب کمک می‌کند تا بتواند به سهولت به خصوصیات اصلی شخصیت پی ببرد. برای مثال فرض نمایید که قصد دارید یک شخصیت قدرتمند را طراحی کنید. در این حالت بهتر است که برای نشان دادن قوی بودن کاراکتر از پارامترهایی مانند بازوهای حجیم و بزرگ کمک بگیرید.

در به کار بردن رنگ ‌ها دقت به خرج دهید

اشتباهی که اکثر گرافیست‌های تازه‌کار مرتکب می‌شوند این است که در استفاده از رنگ‌ها زیاده‌روی می‌کنند. با این کار مخاطب به هنگام مواجه شدن با کاراکتر گیج شده و نمی‌داند به کجا نگاه کند. در حالت ایده‌آل انتخاب سه رنگ کافی است؛ همچنین، رنگ‌های موردنظر باید به شناسایی ویژگی‌های شخصیت کمک نمایند. برای مثال آبی، قرمز و زرد برای کاراکترهای قهرمان بهترین انتخاب به شمار می‌روند.

کاراکترها را از هم متمایز کنید

حالتی را تصور نمایید که مخاطب مجموعه‌ای از شخصیت‌ها را با خصوصیات کاملاً یکسان و تکراری می‌بیند. در چنین شرایطی قطعاً دل‌زده شده و بلافاصله از کاراکترهای موردنظر فاصله می‌گیرد. یک گرافیست باتجربه قوه تخیل و الهام خود را به کار می‌گیرد تا بتواند شخصیت‌هایی خاص و متفاوت از یکدیگر ارائه دهد. برای مثال می‌توانید از المان‌هایی مانند شکل ظاهری بدن، رنگ پوست، حالت چشم، جای زخم در چهره برای متمایز کردن کاراکترها از بقیه بهره ببرید.

به کاراکترهای خود شخصیت بدهید

شخصیت‌پردازی کاراکتر نیز از جمله قوانین طراحی کاراکتر محسوب می‌شود. به عبارتی کاراکتر نیز همچون یک انسان باید دارای انگیزه، استعداد و هدف باشد. در همین راستا یکی از چالش‌هایی که طراحان کاراکتر حین انجام کار با آن مواجه می‌شوند، شخصیت‌پردازی کاراکتر مورد نظر است.

نکات مهم در طراحی کاراکتر

همانطور که می‌دانیم  کاراکترها دارای سبک‌ها و کاربردهای مختلف هستند. تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب و ساخت انیمیشن مهم‌ترین کاربردهای کاراکتر محسوب می‌شوند. نکات زیر در واقع بخشی از مقررات ساخت کاراکتر است که دانستن آن‌ها برای طراحان کاراکتر یا اشخاص سفارش‌دهنده ضروری است.

تحقیق و جستجو درباره راز موفقیت کاراکترهای مشهور

معمولا تحقیق و جستجو اولین موردی است که یک طراح گرافیک باید آن را جدی بگیرد. به همین دلیل به طراحان گرافیک حرفه‌ای پیش از شروع کار به دقت به تحقیق درباره کاراکترهای مشهور و محبوب می‌پردازند. چون آن‌ها معتقدند که دانستن نقاط قوت و نقاط ضعف این کاراکترها به آن‌ها کمک می‌کند تا یک کاراکتر بدون نقص طراحی کنند.

به کاربردن ایده ‌های ساده و جدید در طراحی کاراکتر

در دنیای طراحی گرافیک گاهی اوقات ساده‌ترین ایده‌ها به جذاب‌ترین و ماندگارترین ایده‌ها تبدیل می‌شوند. به بیان دیگر یک ایده ساده و جدید تاثیر بهتری نسبت به یک ایده پیچیده و تکراری دارد.

شنیدن انتقادات دیگران درباره طراحی کاراکتر

در صورتی که در زمینه طراحی کاراکتر مشغول به کار هستید یا قصد ایجاد یک کاراکتر جدید را برای کسب و کار خود دارید. به شما توصیه می‌کنیم که از دیگران بخواهید درباره کاراکتر مورد نظر شما پیشنهادات و انتقادات خود را اعلام نمایند. بدون شک این نکته تاثیر چشم‌گیری در موفقیت کاراکتر شما خواهد داشت.

تناسب کاراکتر تبلیغاتی با سایر جلوه‌های بصری

به عنوان اولین نکته باید گفت که کاراکتر تبلیغاتی باید با سایر جلوه‌های بصری برند مانند لوگو تناسب داشته باشد. چون لوگو و کاراکتر دو عنصر اصلی هویت بصری برند به شمار می‌روند و تضاد بین آن‌ها تاثیر مثبتی بر روی ذهن مخاطب نخواهد داشت. مقاله کاراکتر چیه را بخونید!

قانون طلایی طراحی کاراکتر

در واقع رعایت قانون کپی رایت را می‌توان به عنوان قانون طلایی طراحی کاراکتر دانست. چون طبق این قانون، افراد نسبت به آثار هنری و ادبی خود مانند  نمایشنامه، نقاشی و تابلو، مجسمه، کتاب، مقاله و‌… نوعی مالکیت فکری دارند. به بیان ساده‌تر همانطور که تصرف و استفاده غیر قانونی از یک ملک جرم محسوب می‌شود. بهره بردن غیرقانونی از آثار هنری یا ادبی افراد نیز نوعی جرم به حساب می‌آید و پیگرد قانونی دارد.

در همین راستا یکی از مقررات ساخت کاراکتر که تمام طراحان گرافیک باید به آن عمل کنند، رعایت قانون کپی رایت است. البته لازم به ذکر است که طراحان حرفه‌ای و شرکت‌های طراحی معتبر همیشه و تحت هر شرایطی به این قانون پایبند هستند. نقض قانون کپی رایت بیشتر توسط افرادی که تخصص و مهارت کافی در زمینه طراحی ندارند، صورت می‌گیرد. به همین منظور به شما توصیه می‌‌کنیم که برای سفارش طراحی کاراکتر یا فعالیت در حوزه طراحی گرافیک، حتما به یک شرکت معتبر و با تجربه مراجعه کنید.

 قوانین طراحی کاراکتر کدامند؟

مواردی مانند استفاده نکردن بیش از حد از رنگ‌ها، متمایز کردن شخصیت‌ها، به کار بردن اکسسوری و هویت بخشیدن به شخصیت از جمله اصول طراحی کاراکتر هستند.

قوانین طراحی کاراکتر در مورد استفاده از رنگ ‌ها چیست؟

به کار بردن رنگ‌ها باید متناسب با کاراکتر انجام شود. به‌عنوان مثال رنگ‌های تیره برای شخصیت‌های منفی مناسب‌تر هستند؛ در صورتی‌که برای کاراکترهای مثبت استفاده از رنگ‌های روشن توصیه می‌شود. رنگ‌هایی مانند قرمز و آبی نیز برای شخصیت‌های کمدی بهترین انتخاب هستند.

4.5/5 - (4 امتیاز)
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی
کاوه ملاکی‌ام؛ مشاور سئو، سئو یعنی موفقیت کسب و کار با سرعت چند برابری، از سال 90 به صورت تخصصی در حوزه محتوا و سئو فعالیت می‌کنم. دیدن نتایج رشد کسب و کارها جان تازه‌ای برای ادامه مسیر بهم می‌ده!
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله