قالب کاتالوگ

قالب طراحی کاتالوگ یکی از موارد مهم در طراحی و تنظیم یک کاتالوگ به شمار می‌رود. استفاده از قالب برای تنظیم صفحات و انسجام آن‌ها است که باعث می‌شود ظاهر کاتالوگ موردپسند و توجه کاربر قرار گیرد. قالب‌ها یکی از المان‌های فوق العاده جذاب و دیدنی در طراحی کاتالوگ محسوب می‌شوند. با بکارگیری از یک سبک و فرمت خاص می‌توانید به شناسایی و برندسازی محصول خود بپردازید و در عرصه بازار معروف و محبوب شوید.

قالب کاتالوگ چیست؟ (What is the catalog format?) قالب کاتالوگ یکی از سبک‌ها و روش‌های طراحی صفحه‌های کاتالوگ است. کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم در صنعت تبلیغات به شمار می‌رود. از کاتالوگ برای معرفی محصول، خدمات و یا برندها استفاده می‌کنند. کاتالوگ ابزار مهمی است که امروزه بسیار پرکاربرد شده است. ازاین‌رو توجه و اهمیت به طراحی آن برای طراح کاتالوگ بالا رفته است. طراحی کاتالوگ محصول به عوامل متعددی بستگی دارد. درواقع باید گفت المان‌های زیادی در طراحی یک کاتالوگ نقش دارند.

با وجود دنیای آنلاین و طراحی کاتالوگ دیجیتال، بکارگیری از انواع قالب‌ها بسیار بااهمیت شده است. قالب یا فرمت کاتالوگ عبارت است از سبکی که برای طراحی و صفحه‌بندی یک کاتالوگ استفاده می‌شود.

کاتالوگ‌ها انواع مختلفی از قالب‌ها را دارا هستند. قالب‌های آماده نیز از نمونه‌هایی هستند که کار طراح را آسان کرده و میزان طراحی آن‌ها را کم می‌کند. اغلب از قالب‌های آماده برای کاتالوگ‌ صنعت‌های کوچک استفاده می‌شود.

یکی دیگر از انواع قالب‌ها قالب‌های لایه باز هستند. این قالب‌ها به صورتی طراحی می‌شوند که امکان تغییرات را برای طراحی دیگر به وجود می‌آورند. کاربرد قالب‌های لایه باز در کاتالوگ‌های دیجیتال بیشتر است.

قیمت قالب آماده کاتالوگ و طراحی قالب کاتالوگ باهم متفاوت است. اما باید گفت هزینه قالب‌بندی بالا نیست و معمولاً روی کل طراحی حساب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با فرمت کاتالوگ همراه مجله سلام گرافیک باشید.

ویژگی‌های قالب کاتالوگ

ویژگی‌های قالب کاتالوگ در زیبایی طراحی مؤثر است. یک فرمت کاتالوگ با ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند طراحی را خاص‌تر و زیباتر کند. قالب‌ها بر اساس نوع محصولی که باید کاتالوگ آن طراحی شود، مشخص می‌شوند. هرچه این اصول و ویژگی‌ها در طراحی کاتالوگ بیشتر رعایت شود، بازخورد خروجی کار در بین مخاطبان آن بیشتر می‌شود.

ویژگی‌هایی که در طراحی قالب یک کاتالوگ نقش دارد عبارت‌اند از:

  • نوع محصول
  • سبک و تم طراحی
  • رنگ‌بندی و تعداد صفحات
  • اهمیت متن و یا عکس در کاتالوگ

نوع محصول از مواردی است که تعیین‌کننده سبک کاتالوگ است. وقتی طراح از اهمیت کاتالوگ معرفی محصول باخبر باشد، از قالبی استفاده می‌کند تا مشتری بیشتر متوجه اهمیت و کاربرد محصول شود. بعد از آن باتوجه‌به سلیقه کارفرما و فرمتی که می‌خواهد کاتالوگش از آن بهره ببرد، قالب‌بندی صفحات را تعیین می‌کند.

رنگ‌بندی و تعداد صفحات نیز در فرمت کاتالوگ نقش دارند. هرچه تعداد صفحات یک کاتالوگ بیشتر باشد طراحی قالب آن از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

و در آخر یکی از ویژگی‌های مهم فرمت کاتالوگ، میزان اهمیت متن یا عکس در آن است. طراح با علم بر این موضوع از قالبی باید استفاده کند که بیشتر موردی که نیاز به توجه دارد توی دید مخاطب قرار گیرد. هرچند باید گفت رعایت این ویژگی‌ها خود دارای استانداردهایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

استانداردهای قالب کاتالوگ

هر فرمت و قالبی در کاتالوگ نیازمند به رعایت استانداردهایی است که موجب خلق اثری خلاقانه و هوشمند شود. به طور مثال رنگ‌بندی قالب از موارد مهم است که باید به استانداردهای آن توجه کرد. قالب در طراحی یک کاتالوگ تشکیل می‌شود از نحوه قرارگیری عکس‌ها و متون به همراه طراحی برای جلوه زیبایی به آن.

حال این رنگ‌ها باید طبق اصول رنگ‌شناسی همراه با طیف رنگی متناسب با موضوع کاتالوگ استفاده شوند. یعنی به زبان ساده‌تر در کاتالوگ محصولات آرایشی از رنگ‌های روشن و گرم در کنار رنگ سفید استفاده شود تا توجه بیننده به اهمیت کیفیت و ظرافت محصولات جلب شود.

بعد از رنگ‌شناسی و اهمیت آن باید به نحوه قرارگیری عکس‌ها و متن‌ها در کاتالوگ توجه شود. در یک کاتالوگ هرچه کیفیت عکس‌ها بیشتر باشد، خواننده علاقه بیشتری به بررسی آن نشان می‌دهد. یا باید گفت از متونی در کاتالوگ استفاده شود که گاهی کوتاه، مختصر و جامع و کامل باشد. در واقع باید هدف اصلی به طور واضح برای مشتری روشن شود و از به‌کارگیری کلمات سخت که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند خودداری شود.

مادامی که این استانداردها در طراحی یک کاتالوگ بکار گرفته می‌شود بازخورد خروجی کار مطابق میل کارفرما صورت می‌گیرد. با وجود این برخی قالب‌های آماده نیز وجود دارند که کارفرما از پیش می‌تواند آن را انتخاب کند و محتوای محصولش را در آن جای‌گذاری کند.

قالب آماده کاتالوگ

قالب آماده کاتالوگ از آن دسته مواردی است که برای تسریع بخشیدن در کار مورداستفاده قرار می‌گیرد. کارفرما می‌تواند با مشاهده نمونه قالب‌های که از قبل طراحی شده‌اند برای محصول خود یک نمونه را انتخاب کند. قالب‌های آماده به این صورت که هرکدام مختص به موضوعی هستند به طور ساده طراحی شده‌اند و فقط نیاز به جای‌گذاری محتوای کاتالوگ در آن‌ها است.

انواع قالب کاتالوگ

قیمت قالب کاتالوگ

طراحی انواع قالب کاتالوگ

پوشش جلد کاتالوگ

پوشش جلد کاتالوگ (What is the catalog cover?) اغلب ما با کاتالوگ آشنایی داریم. کاتالوگ ابزاری برای تبلیغات است. طراحی کاتالوگ دارای قاعده و قانونی است که به میزان کیفیت و جذابیت کاتالوگ کمک می‌کند. یکی از المان‌های مهم در طراحی کاتالوگ جلد آن است. بهتر است پوشش جلد هم طبق اصول طراحی کاتالوگ پیاده سازی شود. آیا ایده برای طراحی کاتالوگ یا به عبارتی ایده برای پوشش جلد کاتالوگ خود دارید؟

پوشش جلد کاتالوگ عبارت است از پوششی محکم و ضخیم برای سازماندهی، نظم و محافظت از کاتالوگ. طراح کاتالوگ با درنظرگرفتن تمامی المان‌های یک کاتالوگ معرفی محصول اقدام به طراحی آن می‌کند. المان‌هایی چون طراحی صفحات، عکس‌ها و متن‌ها و جنس ورق‌های کاتالوگ در انتخاب نوع پوشش جلد برای یک کاتالوگ تأثیرگذارند.

به‌طورکلی باید گفت اگر کاغذهایی که برای چاپ کاتالوگ استفاده می‌شوند، ضخیم و دارای قطر زیاد باشند کاتالوگ نیاز به پوششی ضخیم دارد و به‌تبع هزینه آن هم بالا می‌رود. برای نگهداری از حجم زیاد کاغذ پوشش‌های ضخیم مناسب‌تر هستند. از سری خصوصیت های کاتالوگ حرفه ای با پوشش جذاب، می توان به طراحی مناسب، جنس مرغوب و … اشاره کرد.

اهمیت جلد کاتالوگ

پوشش جلد کاتالوگ در چاپ و طراحی آن اهمیت ویژه‌ای دارد. طراحی کاور کاتالوگ باید بسیار خلاقانه و حرفه‌ای باشد و برای این کار می‌توان از نرم افزار طراحی کاتالوگ استفاده کرد.

جنس کاوری که برای کاتالوگ انتخاب می‌شود اهمیت زیادی دارد؛ چون نقش محافظ را برای آن ایفا می‌کند. این محافظ باتوجه‌به سلیقه شخصی می‌تواند جنسی ضخیم یا معمولی داشته باشد. همچنین باید گفت اگر ماندگاری و طول عمر کاتالوگ حائز اهمیت باشد باید جلدی ضخیم برای آن استفاده شود. هر یک از انواع جنس مقوا در کاتالوگ در طراحی و چاپ آن تاثیر می‌گذارد. سطح این جلد هم باید صاف باشد تا جوهر چاپ روی آن به‌خوبی پخش شود و چاپ روی تمام سطوح آن به‌صورت یک‌دست انجام گیرد.

انواع روکش کاتالوگ

همانطور که کاتالوگ ها به انواع مختلفی مانند کاتالوگ تبلیغاتی، کاتالوگ دیجیتال، کاتالوگ صنعتی تقسیم بندی می شود. انواع روکش کاتالوگ در طراحی آن نقش دارد. کاتالوگ‌ها در صنعت چاپ جنس‌های متفاوتی دارند. این جنس‌ها بر اساس سلیقه و کاربرد کاتالوگ توسط طراح یا کارفرما انتخاب می‎‌شود. انتخاب نوع روکش به عواملی چون نوع طرح چاپی روی جلد، طول عمر کاتالوگ، خاصیت ضد آب بودن و… بستگی دارد.

می توانید با مشاهده نمونه های کاتالوگ، انواع روکش های مختلف را مشاهده کنید. ازآنجاکه کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی ماندگاری است، طول عمر آن با همان کیفیت اولیه برای کارفرما اهمیت بالایی دارد. تاثیر کاتالوگ بر بازاریابی یکی از اثرات مثبت بر روی محصولات و فروش آنها است. انواع پوشش جلد کاتالوگ وجود دارند که هرکدام برخی از این ویژگی‌هایی که ذکر کردیم را دارا هستند.

به‌طورکلی پوشش جلد کاتالوگ به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. سلفون
  2. یووی (UV)
  3. ورنی

پوشش سلفون برای جلد کاتالوگ

سلفون یکی از پوشش‌های مناسب برای جلد کاتالوگ است. جنس آن ضخیم بوده و دارای لایه نازکی است که روی سطح کار قرار می‌گیرد. سلفون خود به سه دسته مات، براق و طرح‌دار تقسیم می‌شود. روند استفاده از سلفون‌ها به این صورت است که روی سطح به‌صورت ماشینی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کشیده می‌شود.

مدل اتوماتیک آن نیز دارای دو روش حرارتی و ساده است. مدل حرارتی آن کاربرد بیشتری دارد؛ زیرا به طور کامل و بدون هیچ ایرادی روی سطح کار می‌چسبد. مدل ساده آن هم توسط چسب روی سطح کار چسبانده می‌شود. سلفون لایه‌ای پوششی و پرکاربرد در صنعت چاپ است؛ زیرا نسبتاً کم‌هزینه است و محافظت کاملی از سطح کار دارد.

این لایه از ترک‌خوردگی و آسیب‌دیدگی‌های احتمالی که ممکن است برای کاغذ به وجود آید، جلوگیری می‌کند. همان‌طور که قبل‌تر گفتیم سلفون مدل‌های گوناگونی دارد. اغلب از سلفون براق برای طراحی‌هایی با رنگ تیره و از سلفون مات برای طراحی‌های رنگ روشن استفاده می‌کنند. جنس مات سطح کاتالوگ رنگ روشن و جنس براق سطح کاتالوگ تیره را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد.

پوشش یووی برای جلد کاتالوگ

یووی یکی از انواع پوشش جلد کاتالوگ است. این پوشش به سبک روش ماورای بنفش خشک می‌شود. جنس این پوشش هم به‌صورت مات و هم براق می‌تواند در چاپ یک کاتالوگ صورت گیرد. یووی سطح کاتالوگ را برجسته می‌کند. برجستگی که به سطح کاتالوگ می‌دهد باعث جذابیت بیشتر متن‌ها و طرح روی جلد می‌شود. این روش از روش‌های چاپ کاتالوگ حرفه‌ای نیز محسوب می‌شود.

پوشش ورنی برای جلد کاتالوگ

یکی دیگر از پوشش‌های کاتالوگ استفاده از پوشش ورنی است. پوشش ورنی دو نوع گرم و سرد دارد که هرکدام به‌موازات با یکدیگر تفاوت دارند. پوشش ورنی از آن دسته‌ای است که به استحکام و طول عمر کاتالوگ کمک زیادی می‌کند.

ورنی گرم به روش سیلک اسکرین روی مواد چاپ می‌شود. یکی از معایب این روش وجود مواد نفتی در آن است. کاتالوگ‌های با استفاده از ورنی گرم‌پوشش دهی می‌شوند بوی نامطلوبی دارند. امروزه برای ازبین‌بردن این بو اسانس‌های خوشبوکننده به آن می‌زنند.

ورنی سرد به ورنی چاپ هم معروف است. از چاپ افست برای چاپ این پوشش استفاده می‌شود. جوهر روی آن به‌خوبی جذب شده و درخشندگی روی سطح آن وجود ندارد.

تعرفه طراحی جلد کاتالوگ

اطلاعات روی جلد کاتالوگ

از چه پوششی برای جلد کاتالوگ‌های ضد آب استفاده می‌شود؟

پوشش سلفون و گلاسه برای استفاده در کاتالوگ‌های ضدآب کاملاً کاربردی و مناسب هستند.

قیمت کاور کاتالوگ چگونه محاسبه می‌شود؟

کاور کاتالوگ که هنگام انتخاب کاغذ و در زمان چاپ کاتالوگ تعیین می‌شود، بعد از چاپ هزینه آن مشخص می‌شود. قیمت طراحی کاتالوگ به جنس و تعداد تیراژ کاتالوگ بستگی دارد.

قالب‌ها چگونه طراحی می‌شوند؟

قالب‌ یک کاتالوگ در ابتدا روی کاغذ باید پیاده‌سازی شود تا اشکالات و ایرادات آن گرفته شده و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی طراحی شوند.

چرا نیاز به استفاده از قالب در کاتالوگ داریم؟

برای بازخوردی مثبت از کاتالوگ باید آن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب در نگاه اول متوجه موضوع آن شود. اهمیت موضوع و هدف کاتالوگ باید به زبان ساده به مخاطب منتقل شود که برای الهام بخشیدن به این موضوع نیاز به استفاده از قالب در طراحی کاتالوگ داریم.

5/5 - (2 امتیاز)
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی
مجتبی ملاکی هستم؛ کارشناس ارشد طراحی گرافیک و مدیر استودیو طراحی گرافیک سلام گرافیک، 8 سالی است که در حوزه طراحی گرافیک مشغول به فعالیت هستم و تا به حال در حوزه‌های طراحی بسته بندی، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و... کار به صورت حرفه‌ای انجام داده‌ام.
مقالات مرتبط بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب این مقاله